Startkabels een gevaar voor de elektronica ?
Het is winter. De nachten zijn koud, de starts ook en dus moeten de startkabels er aan te pas komen om buurman of collega op weg te helpen.
“Wie hulp biedt met startkabels loopt het risico op schade aan het motormanagement”, zegt de Nederlandse Dealer Associatie (NDA).
“Bel liever de dealer.” Is dat een goed advies? We vroegen het aan Electude.
“Schade aan het motormanagement?”, vraagt Remco van Gemert van Electude. “Bij het hulpverleningsvoertuig? Dat is onwaarschijnlijk. Bij het voertuig dat niet wil starten zou het wel kunnen.”
Spanningspiek
Hij legt uit hoe: “Na het loshalen van de kabels kunnen er problemen ontstaan. Als de accu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen. Maar ja, met een slechte accu kun je geen hulp verlenen. Dit risico bestaat dus alleen voor het voertuig dat de starthulp krijgt.”
Zet grote verbruikers aan!
Gelukkig heeft Van Gemert een advies om ook de elektronica van dat voertuig te beschermen: “Zet, voor je de kabels losneemt, grote verbruikers als achterruitverwarming en blower aan.”
Plaats een nieuwe
Met dat advies is de kans op kostbare elektronicaschade heel klein, maar nooit voor 100% uitgesloten: “Wil je bij een jonge auto met veel elektronica absolute zekerheid dat er niets misgaat, plaats dan een nieuwe accu.” Maar ook dan is het opletten: “Zet altijd eerst het contact uit, voor je de accuklemmen losneemt.”
Aansluitvolgorde?
Stel dat we toch gaan laden. Maakt de aansluitvolgorde dan nog uit? “Elektrotechnisch niet. Toch is het beter eerst de pluskabel aan te sluiten. Doe je het andersom, dan heb je namelijk meteen kortsluiting als je de plusklem per ongeluk op een metalen deel laat vallen.”
Zo moet het
Kortom, beste buurmannen en collega’s, startkabels zijn nooit helemaal risicovrij.
Gebruikt u ze toch, doe het dan met verstand. Uiteraard is het probleem in AMT al eerder besproken. Uit die informatie voor de volledigheid de correcte procedure in 10 stappen:
1. Zet de motor af.
2. Zet alle stroomverbruikers uit.
3. Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar.
4. Verbind de minpolen met de tweede kabel.
5. Start de motor van de hulpauto en laat deze enige minuten draaien.
6. Laat de motor versneld draaien en start de tweede auto. Als dat lukt, laat dan de motor van de tweede ook enige tijd draaien. Eerst versneld, daarna stationair.
7. Schakel bij de tweede auto achterruitverwarming en blower in.
8. Maak de kabel tussen de massaverbindingen los.
9. Maak de pluskabel los.
10. Laat de accu testen, vandaag nog!
Te ingewikkeld? Volg het advies van de NDA en bel meteen het autobedrijf.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Het is winter. De nachten zijn koud, de starts ook en dus moeten de startkabels er aan te pas komen om buurman of collega op weg te helpen.
“Wie hulp biedt met startkabels loopt het risico op schade aan het motormanagement”, zegt de Nederlandse Dealer Associatie (NDA).
“Bel liever de dealer.” Is dat een goed advies? We vroegen het aan Electude.
“Schade aan het motormanagement?”, vraagt Remco van Gemert van Electude. “Bij het hulpverleningsvoertuig? Dat is onwaarschijnlijk. Bij het voertuig dat niet wil starten zou het wel kunnen.”
Spanningspiek
Hij legt uit hoe: “Na het loshalen van de kabels kunnen er problemen ontstaan. Als de accu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen. Maar ja, met een slechte accu kun je geen hulp verlenen. Dit risico bestaat dus alleen voor het voertuig dat de starthulp krijgt.”
Zet grote verbruikers aan!
Gelukkig heeft Van Gemert een advies om ook de elektronica van dat voertuig te beschermen: “Zet, voor je de kabels losneemt, grote verbruikers als achterruitverwarming en blower aan.”
Plaats een nieuwe
Met dat advies is de kans op kostbare elektronicaschade heel klein, maar nooit voor 100% uitgesloten: “Wil je bij een jonge auto met veel elektronica absolute zekerheid dat er niets misgaat, plaats dan een nieuwe accu.” Maar ook dan is het opletten: “Zet altijd eerst het contact uit, voor je de accuklemmen losneemt.”
Aansluitvolgorde?
Stel dat we toch gaan laden. Maakt de aansluitvolgorde dan nog uit? “Elektrotechnisch niet. Toch is het beter eerst de pluskabel aan te sluiten. Doe je het andersom, dan heb je namelijk meteen kortsluiting als je de plusklem per ongeluk op een metalen deel laat vallen.”
Zo moet het
Kortom, beste buurmannen en collega’s, startkabels zijn nooit helemaal risicovrij.
Gebruikt u ze toch, doe het dan met verstand. Uiteraard is het probleem in AMT al eerder besproken. Uit die informatie voor de volledigheid de correcte procedure in 10 stappen:
1. Zet de motor af.
2. Zet alle stroomverbruikers uit.
3. Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar.
4. Verbind de minpolen met de tweede kabel.
5. Start de motor van de hulpauto en laat deze enige minuten draaien.
6. Laat de motor versneld draaien en start de tweede auto. Als dat lukt, laat dan de motor van de tweede ook enige tijd draaien. Eerst versneld, daarna stationair.
7. Schakel bij de tweede auto achterruitverwarming en blower in.
8. Maak de kabel tussen de massaverbindingen los.
9. Maak de pluskabel los.
10. Laat de accu testen, vandaag nog!
Te ingewikkeld? Volg het advies van de NDA en bel meteen het autobedrijf.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Comment