Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Startkabels gevaar voor de elektronica ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Startkabels gevaar voor de elektronica ?

    Startkabels een gevaar voor de elektronica ?

    Het is winter. De nachten zijn koud, de starts ook en dus moeten de startkabels er aan te pas komen om buurman of collega op weg te helpen.

    “Wie hulp biedt met startkabels loopt het risico op schade aan het motormanagement”, zegt de Nederlandse Dealer Associatie (NDA).
    “Bel liever de dealer.” Is dat een goed advies? We vroegen het aan Electude.


    “Schade aan het motormanagement?”, vraagt Remco van Gemert van Electude. “Bij het hulpverleningsvoertuig? Dat is onwaarschijnlijk. Bij het voertuig dat niet wil starten zou het wel kunnen.”

    Spanningspiek
    Hij legt uit hoe: “Na het loshalen van de kabels kunnen er problemen ontstaan. Als de accu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen. Maar ja, met een slechte accu kun je geen hulp verlenen. Dit risico bestaat dus alleen voor het voertuig dat de starthulp krijgt.”

    Zet grote verbruikers aan!
    Gelukkig heeft Van Gemert een advies om ook de elektronica van dat voertuig te beschermen: “Zet, voor je de kabels losneemt, grote verbruikers als achterruitverwarming en blower aan.”

    Plaats een nieuwe
    Met dat advies is de kans op kostbare elektronicaschade heel klein, maar nooit voor 100% uitgesloten: “Wil je bij een jonge auto met veel elektronica absolute zekerheid dat er niets misgaat, plaats dan een nieuwe accu.” Maar ook dan is het opletten: “Zet altijd eerst het contact uit, voor je de accuklemmen losneemt.”

    Aansluitvolgorde?
    Stel dat we toch gaan laden. Maakt de aansluitvolgorde dan nog uit? “Elektrotechnisch niet. Toch is het beter eerst de pluskabel aan te sluiten. Doe je het andersom, dan heb je namelijk meteen kortsluiting als je de plusklem per ongeluk op een metalen deel laat vallen.”


    Zo moet het

    Kortom, beste buurmannen en collega’s, startkabels zijn nooit helemaal risicovrij.
    Gebruikt u ze toch, doe het dan met verstand. Uiteraard is het probleem in AMT al eerder besproken. Uit die informatie voor de volledigheid de correcte procedure in 10 stappen:

    1. Zet de motor af.
    2. Zet alle stroomverbruikers uit.
    3. Verbind de pluspolen van beide accu’s met elkaar.
    4. Verbind de minpolen met de tweede kabel.

    5. Start de motor van de hulpauto en laat deze enige minuten draaien.

    6. Laat de motor versneld draaien en start de tweede auto. Als dat lukt, laat dan de motor van de tweede ook enige tijd draaien. Eerst versneld, daarna stationair.
    7. Schakel bij de tweede auto achterruitverwarming en blower in.
    8. Maak de kabel tussen de massaverbindingen los.
    9. Maak de pluskabel los.
    10. Laat de accu testen, vandaag nog!

    Te ingewikkeld? Volg het advies van de NDA en bel meteen het autobedrijf.

    Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)


  • #2
    veel te ingewikkeld, ik gebruik m'n boostertje, zonder gezever

    Comment


    • #3
      Met de 325Ci al een 318tds gedepanneerd zonder problemen. Daarna heb ik mij zo'n Booster gekocht en mijne 325Ci al een keer of 5 ermee gestart omdat ik er niet zoveel mee rijd. In de lente dan maar een nieuw batterij gekocht omdat de batterij toch echt versleten was (was nog de eerste en al 6 jaar oud) en tot nu toe nog nooit een probleem gehad.

      Het belangrijkste is dat men zorgt dat de + niet de - raakt en omgekeerd
      Last edited by ; 02/01/2008, 23:31.

      Comment


      • #4
        Da moet ge altijd doen bij elektriciteit he

        Comment


        • #5
          Met sommige auto's ga ik toch geen startkabels uithalen hoor.
          Powered by Detroit Diesel.

          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

          Comment


          • #6
            Ik bel de VAB... en zet onderussen koffie voor die gast...
            Dan is het zijn probleem als de boel ontploft...
            www.perfectshine.be

            Comment


            • #7
              een goeie tip wally
              Powered by Detroit Diesel.

              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

              Comment


              • #8
                bij mijn vriendin op het werk is zo eens ne auto zijne elektronica helemaal ontregeld geraalt..
                Als hij zijn pinkers wou aanzetten gingen zijn ruitenwissers enzovoort...
                toen mn vriendin na huis ging stonden ze daar nog altijd..

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                  Met sommige auto's ga ik toch geen startkabels uithalen hoor.
                  het is mogelijk dat je de volledige elektronica ontregeld door overbelasting als je de startkabels rechtstreeks van batterij naar batterij koppelt.
                  eerst kijken als er geen afzonderlijke + klem en - klem is anders .
                  zelfs als je de batterij demonteerd kan je de geheugen verliezen en probs hebben met de elektr. altijd wagen onder spanning plaatsen bij demontage batterij

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk Berichten
                    Ik bel de VAB... en zet onderussen koffie voor die gast...
                    Dan is het zijn probleem als de boel ontploft...
                    Als je ze goed verwent dan komen ze graag terug zennè

                    Zie ook dat bij de ontploffing hij de schuld niet op de auto steekt

                    Comment


                    • #11
                      Conclusie : chassis van de wagen is negatief geaard, houdt de positieve klem weg van alles, behalve van de positieve pool aan de batterij. Daarom die klem ook eerst aankoppelen, en laatst ontkoppelen.

                      Comment

                      Working...
                      X