Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En longlife is het slechtste wat er is
Wissel je olie om de 10k.
Inderdaad zeg. Dat is zo maar eventjes 20€ de liter (of, in oude Bef 800 frank de liter ?? Is dat soms een merk van olie dat Gold in hun longlifeolie naam staan hebben ? Dus met goudschilfers om het corroderen tegen te gaan of wat ??)
Geef eens een oliestaal aan mij na 30k, ik kan je wel een flesje bezorgen.
Ik laat dat dan onderzoeken in een labo...
Je zou verbaasd zijn naar het resultaat.
(Ik wissel in de Subaru om de 7.5k olie, Castrol TWS 10w60, en zelfs dan...)
Awel ik ben curieus. Want "vroeger" ook wel de ervaring gehad met auto's die na 5000km nieuwe olie nodig hadden, maar hell, toen voelde je dat ook wel aan de auto. Met verse olie kreeg je er precies een nieuwe auto bij. Tegenwoordig -bij de modernere diesels- als je de olie na 30k laat vervangen, voel ik geen verschil aan de auto...
of is dat misschien een karaktereigenschap van de dieselmotor, die door de hogere compressie sowieso altijd nukkig draait, verse olie of niet?
BTW, 20 euro voor 1 liter kwaliteitsolie is tegenwoordig niet meer overdreven. Onlangs een bus gekocht in de Makro, en dat koste daar 19euro dacht ik, ik snap niet waarom daarmee gelachen wordt?
Inderdaad zeg. Dat is zo maar eventjes 20€ de liter (of, in oude Bef 800 frank de liter ?? Is dat soms een merk van olie dat Gold in hun longlifeolie naam staan hebben ? Dus met goudschilfers om het corroderen tegen te gaan of wat ??)
Daar valt niet mee te lachen! Volkswagen is een premiummerk met premiumprijzen!
En nog steeds 20 euro/liter.
Ik geloof ook dat dit type olie gebruikt wordt, 0w30.
Lager verbruik, snelle optimale smering en geschikt voor lange intervallen.
Absoluut.
Het probleem met die longlife olie is het volgende. Motoren verbruiken dan wel weinig olie tegenwoordig, maar dat kleine beetje wordt steeds aangevuld door benzine. Benzine die langs de zuigerwand in het carter terecht komt. na 25-30k zit je dan ook met extreem verdunde olie, maar hey het peil is goed dus er is geen probleem denken ze!
Ik wissel om de 6-8k, en dat doe ik zelf dus dat kost me een 20€ max.
Het resultaat op lange termijn heb ik gezien bij m'n ex Audi 200. Die had 337.000km, en gans z'n leven om de 8000km nieuwe olie en filters gekregen. Als ik die peilstok eruit haalde zag de olie er mooi doorzichtig uit, zo zuiver was dat blok.
En nog steeds 20 euro/liter.
Ik geloof ook dat dit type olie gebruikt wordt, 0w30.
Lager verbruik, snelle optimale smering en geschikt voor lange intervallen.
Naar 't schijnt ook goed voor in de koffie. Of voor den actieven biffidus.
Goede olie hoeft helemaal geen €20/liter te kosten. Dat maken ze je graag wijs, dat wel.
Met de Passat voor de eerste keer binnen geweest aan 25k kms (eind maart 2007 - longlife). Indicator gaf nog niks aan, maar wou nu ook niet al te lang wachten. Zit nu aan 39k kms en ga terug in maart onderhoud laten doen. Zal dan waarschijnlijk ergens rond de 45k kms zitten.
Volgende onderhoudsbeurt laat ik er echter geen longlife meer in doen, zal iets minder kms doen en wil een onderhoudsboek waar iets in staat. Kan interessanter zijn mocht ik het in mijn kop krijgen van hem weg te doen...
De 90 heeft altijd om de 5k kms verse olie gekregen en dit wil ik zo houden in de toekomst.
Met de Passat voor de eerste keer binnen geweest aan 25k kms (eind maart 2007 - longlife). Indicator gaf nog niks aan, maar wou nu ook niet al te lang wachten. Zit nu aan 39k kms en ga terug in maart onderhoud laten doen. Zal dan waarschijnlijk ergens rond de 45k kms zitten.
Volgende onderhoudsbeurt laat ik er echter geen longlife meer in doen, zal iets minder kms doen en wil een onderhoudsboek waar iets in staat.
Is die longlife olie sowieso niet beter, ook al doe je een kortere cyclus met de auto? 'k Doe momenteel ook iets te weinig km's hoor, maar overschakelen naar een zogezegd "mindere" olie om 5 euro per liter te besparen... is mss niet de moeite?
@ -de sprekende portemonnee-, in plaats van ermee te zitten lachen, geef eens een alternatief, of geef liever eens wat meer info? Beetje meer dan kakken op uw favoriet merk zit er ook niet in he?
K'heb hier een collega bolt met een Seat Ibiza 1400 TDI....heeft op 90000 km voor de eerste maal de olie gewisseld met filter....nu heeft hij 150.000 km ...en hij zegt" tijd voor het tweede onderhoud.." ....heeft nog nooit in panne gestaan.
Daarom duur niet duur...ik twijfel er ook aan maar toch laat ik in mijn baksken alle 7500 er verse 0W40 ingieten...mischien naief...doch meer respect voor het materiaal denk ik
Is die longlife olie sowieso niet beter, ook al doe je een kortere cyclus met de auto? 'k Doe momenteel ook iets te weinig km's hoor, maar overschakelen naar een zogezegd "mindere" olie om 5 euro per liter te besparen... is mss niet de moeite?
Die longlife olie is pure marketing.
Tegenwoordig zwaaien de leasemaatschappijen de plak. Zij willen bepalen hoeveel en wanneer een auto op onderhoud moet. Liefts zo weinig mogelijk dus. In die context is longlife olie op de markt gekomen. Iedere 30.000 effe binnen voor wat nieuwe olie en wat visuele controle en hup, weer goed voor de komende 30.000...
Niet dus. Vraag eender welke mechanieker waarin hij 't meeste vertrouwen heeft...iedere 30.000 km veel te dure olie in je bak kappen of iedere 10.000 normale. Je zal 't snel weten
@ -de sprekende portemonnee-, in plaats van ermee te zitten lachen, geef eens een alternatief, of geef liever eens wat meer info? Beetje meer dan kakken op uw favoriet merk zit er ook niet in he?
Jij noemt mij 'de sprekende portemonnee' maar zegt zelf maar iedere 30.000 naar de garage te gaan voor wat onderhoud. Wie zit er dan op z'n geld? Of wie laat er zich dan blindelings in 't zak zetten?
Ik passeer iedere 10.000km effe bij m'n dealer. Moeten of niet. Iedere 30.000km binnen das voor de meeste autorijders slechts 1 keer op 't jaar, in een jaar kan er veel gebeuren.
Dus liever wat meer naar de garage dan longlife-prul in m'n carter.
Ik weet niet of het beter of slechter is... De 'gewone' olie is daarom zeker niet minder. VW bepaalt bij de leverancier sowieso de norm/ kenmerken die de olie moet hebben (en andere merken doen dit ook) en deze wordt dan specifiek voor hen ontwikkeld.
Ik lig er niet wakker van, ik rij nooit een auto op.
En longlife is het slechtste wat er is
Wissel je olie om de 10k.
Mijn eerste oliewissel is op iets meer dan 11000km (of na 1 jaar) gebeurd en er werd toen door de Audi-verdeler zelf voorgesteld om geen longlife meer te gebruiken.
Nu, nadat de garantie verlopen is, ga ik weer naar mijn oude vertrouwde garage en ook daar wordt geen longlife gebruikt en is een volgend onderhoud pas voorzien op 15000km maar vermits ik geen 15000km/jaar rijd, zal het volgend onderhoud na een jaar (+/- 11000km) reeds gebeuren.
Comment