Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerde olie bij onderhoud?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DENALEX Bekijk Berichten
    Daarom duur niet duur...ik twijfel er ook aan maar toch laat ik in mijn baksken alle 7500 er verse 0W40 ingieten...mischien naief...doch meer respect voor het materiaal denk ik
    Vind ik ook.

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Jij noemt mij 'de sprekende portemonnee' maar zegt zelf maar iedere 30.000 naar de garage te gaan voor wat onderhoud. Wie zit er dan op z'n geld? Of wie laat er zich dan blindelings in 't zak zetten?
    Je mag de grijns achterwege laten, want wie zegt er dat ik op m'n geld zit? Ik ben niet diegene die zit te lachen met 20 euro per liter voor deftige olie, jij wel. Tussen de haakjes, "op je geld zitten" lijkt me de rode draad en voedingsbodem van elke discussie die ik met jou heb. Ik ben ook niet diegene die per se om de 30k naar de dealer wil, integendeel, zoals je gelezen hebt wou ik al vroeger gaan maar het is volgens mijn "stealer" niet eens nodig, nu gij. Zeg me dus liever welke olie ik dan volgens jou moet gebruiken, ipv maar kritiek te geven.

En wat een contradictie... lachen met dure olie, maar dan om de 10k naar de "stealer" moeten. Jij je zin, maar ik wil gewoon informatie hebben over die olie... ?

Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
    Ik weet niet of het beter of slechter is... De 'gewone' olie is daarom zeker niet minder. VW bepaalt bij de leverancier sowieso de norm/ kenmerken die de olie moet hebben (en andere merken doen dit ook) en deze wordt dan specifiek voor hen ontwikkeld.
    Ik lig er niet wakker van, ik rij nooit een auto op.
    Als je minder km's doet, zal gewone olie waarschijnlijk net zo goed zijn, dat lijkt me ook logisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

Als je minder km's doet, zal gewone olie waarschijnlijk net zo goed zijn, dat lijkt me ook logisch.
      Daarom dat ik over ga schakelen naar gewone...

Comment

Die longlife olie is pure marketing.

Tegenwoordig zwaaien de leasemaatschappijen de plak. Zij willen bepalen hoeveel en wanneer een auto op onderhoud moet. Liefts zo weinig mogelijk dus.
        , der zijn leasemaatschappijen die het gebruik van Longlife verbieden. Je zal toch iets dichter in de automotive moeten komen om te kunnen meespreken

Comment

Ik weet niet of het beter of slechter is... De 'gewone' olie is daarom zeker niet minder. VW bepaalt bij de leverancier sowieso de norm/ kenmerken die de olie moet hebben (en andere merken doen dit ook) en deze wordt dan specifiek voor hen ontwikkeld.
          Ik lig er niet wakker van, ik rij nooit een auto op.
          de 505.01 (niet longlife) voldoet gewoon aan een andere norm, net als elk ander automerk zijn "eigen" olie aanprijst.

Ik had hier nog toevallig een bus Esso 505 01 Semi Synthetic 5W-40 liggen.

Achterkant bus vermeld de norm waar deze aan voldoet:
          • API CF
          • ACEA B3
          • VW 505 01
          • Ford WSS-M2C-917-A

Comment

Daar valt niet mee te lachen! Volkswagen is een premiummerk met premiumprijzen!
            Eksjoes me. Was niet op de hoogte van de verhuis van VW naar premium.

Comment

Awel ik ben curieus. Want "vroeger" ook wel de ervaring gehad met auto's die na 5000km nieuwe olie nodig hadden, maar hell, toen voelde je dat ook wel aan de auto. Met verse olie kreeg je er precies een nieuwe auto bij. Tegenwoordig -bij de modernere diesels- als je de olie na 30k laat vervangen, voel ik geen verschil aan de auto...

of is dat misschien een karaktereigenschap van de dieselmotor, die door de hogere compressie sowieso altijd nukkig draait, verse olie of niet?

BTW, 20 euro voor 1 liter kwaliteitsolie is tegenwoordig niet meer overdreven. Onlangs een bus gekocht in de Makro, en dat koste daar 19euro dacht ik, ik snap niet waarom daarmee gelachen wordt?
              Rood:
              Toen ik enkele jaren terug op de Opel Kadett D van mijn dochter Marly Black Gold gedaan had (zonder het haar te zeggen) vroeg ze me de eerste dag dat ze er mee gereden had wat ik aan hare wagen gedaan had want hij draaide van de eerste minuut/koud zo soepel en stil als normaal maar gebeurde als de motor(olie) goed warm was, dus ????

Groen:
              Ja, dat is tegenwoordig met veel zaken het geval, wat de .... er wil voor betalen is de prijs eh. Hoeveel kosten die bussen van 20 liter ook weer. (Van gelijk welk merk, die voldoen aan al de SJ of betere standaards.....).
              Last edited by ; 23/01/2008, 20:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                Eksjoes me. Was niet op de hoogte van de verhuis van VW naar premium.
                Tuurlijk Will

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                  , der zijn leasemaatschappijen die het gebruik van Longlife verbieden. Je zal toch iets dichter in de automotive moeten komen om te kunnen meespreken
                  Inderdaad, oa Leaseplan is er daar één van. Ik dacht er nog over te zwijgen, want anders vind de sprekende portemonnee vast wel een ander argument om weet ik veel wat te bewijzen dat 'ie wilt bewijzen.

Tegenwoordig doe ik 25k per jaar, 'k val dus tussen de vaste "longlife" cyclus.
                  Stel, je wilt de beste prestaties en het beste voor de motor... laat ik dan niet beter de longlife olie jaarlijks vervangen? VW 507.00 / 507.01 ipv VW 505.01

Daarom dat ik over ga schakelen naar gewone...
                  Wat mij fascineert is dat cijferke 0w30 van de longlife. Want dat is één van de dingen die dadelijk opvallen, hoe soepel een koude diesel tegenwoordig draait (al dan niet dankzij dat type olie). 't Verschil tussen de 3.0TDI en m'n vorige 1.9JTDm is aanzienlijk groot. Dat kan natuurlijk ook eigen zijn aan het type motor. Maar op die laatste deden ze een "doodgewone" Shell Helix (niet eens de Turbo Diesel variant). Waarbij dan toch nog altijd een interval van 30k toegepast werd...

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Toen ik enkele jaren terug op de Opel Kadett D van mijn dochter Marly Black Gold gedaan had (zonder het haar te zeggen) vroeg ze me de eerste dag dat ze er mee gereden had wat ik aan hare wagen gedaan had want hij draaide van de eerste minuut/koud zo soepel en stil als normaal maar gebeurde als de motor(olie) goed warm was, dus ????
                  Mijn Audi 80 Avant 2.0E was ook altijd héél gelukkig als 'ie verse olie kreeg. Maar nu merk ik daar niks meer van... zodanig dat je er paranoia van wordt en de lege bussen olie wil zien, kwestie van met een gerust geweten verder te kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                    Vreemd, 'k heb 5 jaar met een Passat gereden, rechtstreeks van 'd Ieteren Lease. De garage wou gedurende die 4 jaar niets anders dan de duurdere longlife gebruiken. Kon ik nog dichter bij de bron zitten dan?

Na 4 jaar is de wagen overgekocht door de firma en op aanraden van Heremans (VW-dealer Brussel) is er toen geen liter longlife meer ingegaan. Vreemd he

Inderdaad, oa Leaseplan is er daar één van. Ik dacht er nog over te zwijgen, want anders vind de sprekende portemonnee vast wel een ander argument om weet ik veel wat te bewijzen dat 'ie wilt bewijzen.
                    Zie hierboven.
                    Maar nu je 't toch zelf aanhaalt. Wat zou dan volgens jou de reden zijn waarom leaseplan zogezegd het gebruik van longlife verbiedt?

Wat mij fascineert is dat cijferke 0w30 van de longlife. Want dat is één van de dingen die dadelijk opvallen, hoe soepel een koude diesel tegenwoordig draait (al dan niet dankzij dat type olie). 't Verschil tussen de 3.0TDI en m'n vorige 1.9JTDm is aanzienlijk groot. Dat kan natuurlijk ook eigen zijn aan het type motor. Maar op die laatste deden ze een "doodgewone" Shell Helix (niet eens de Turbo Diesel variant). Waarbij dan toch nog altijd een interval van 30k toegepast werd...
                    2 motoren met een totaal verschillende loopcultuur en afkomst vergelijken...
                    Last edited by ; 23/01/2008, 22:44.

Comment

Stefanus, ik veronderstel dat Leaseplan het longlife geschrapt heeft omwille van het olieverbruik waar de gemiddelde lease rijder niet naar kijkt. En op die manier dus toch meer kosten veroorzaakt wanneer ze met een droog motorblok rondrijden.

Maar je hebt dus longlife en longlife. Een longlife met vaste intervals, of variabele. Ik denk dat ze de variabele geschrapt hebben, waarmee je dus nog meer dan 30k kan rijden.

Ik heb trouwens dit schema gevonden wat helpt om de "juiste" olie te vinden:

Wat lees je dan eveneens op http://wiki.tdiclub.nl/Olie:

De 0w-30 is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Die hele lange verversingsintervallen die VAG wil bereiken (35.000 km voor de benzine en 50.000 km voor de diesels) zijn in de praktijk vaak niet haalbaar. Het olieverbruik ligt namelijk vrij hoog bij dergelijke longlife olien, 1 liter op de 5000 km (soms duidelijk meer) komt regelmatig voor. Dat wil zeggen dat je op 50.000 km minstens 10 liter moet bijvullen. Het carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.
                      Verder zijn er regelmatig slijtage problemen doordat de bescherming van die dunne olie nog wel eens te wensen overlaat. Het probleem is namelijk dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoerige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim tweemaal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk: ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.
                      Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt namelijk alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen (variabel onderhouds interval). In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je de 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.
                      De bescherming voor de motor is gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.
                      Dunnere olie is over het algemeen synthetisch en synthetische producten hebben een iets agressievere neiging tot schoonmaken. Het heeft dus niets met de dikte te maken, maar met de opbouw van het product. Synthetische producten zijn namelijk bedoeld voor langere verversingsintervallen, dus meer en vaak iets agressiever additieven, om de boel schoon te houden. Mensen die van minerale prodcten overgingen naar syntheten hadden dan ook vaak het probleem dat de syntheten in het vervuilde blok aan de grote schoonmaak begon. Nu zijn echter de minerale producten al zo goed, dat dit verschil in schoonmaken eigenlijk wel verleden tijd is. Het schoonmaken door dunnere producten is dus eigenlijk een indirect gevolg van het feit dat dunnere producten synthetisch zijn.
                      Kwade gevolgen voor afdichtingen of klepstoters. Een blok wordt geconstrueerd met een bepaald type olie in het achterhoofd. Veel dikker of veel dunner kan al tot problemen leiden bij de klepstoters. Vaak geen motorschade, maar gewoon een irritant getik. Ook afdichtingen zijn aangepast aan de voorgeschreven dikte. Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden.
                      Met name is het dus bij turbo-diesel motoren van belang dat je niet een te dunne olie gebruikt. Hetzelfde geldt voor de turbo-benzine motoren. De Subaru olietest liet zien dat een minerale 10w-40 5x zo weinig slijtage had als alle volsyntheitsche 0w-40 producten.
                      Waarom dan nog het dwaze schema volgen als 0w30 slechter voor je auto is? Ik heb hier nog een 5w40 VW505.01 liggen, die is misschien toch nog nuttig dan.

Comment

Als VW longlife in m'n carter kapt en mij verzekerd dat ik daarmee meer dan 30.000km kan rijden, mag ik daar dan niet vanuit gaan? Of ik dan leaserijder of bompastyle ben maakt weinig uit.

Hoe het technisch in mekaar zit weet ik niet en heb ik ook nooit beweerd.
                        Ik weet enkel dat mijn toenmalige leasepassat enkel werd voorzien van zg Longlife (of die daar wérkelijk inzat weet ik dus ook niet).

Het eerste onderhoud na de leasetermijn vroeg de dealer zelf of ik nog de longlife wou. Volgens hem was 't helemaal niet nodig, zolang ik maar iedere 15.000 even binnensprong. Sindsdien kwam ik iedere 15.000 binnen voor een oliewissel...met gewone olie

Comment

Om de 10K?
                          om de drie-duuzd ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                            om de drie-duuzd ja
                            Met welke van je wagenpark?

Comment

Vreemd, 'k heb 5 jaar met een Passat gereden, rechtstreeks van 'd Ieteren Lease. De garage wou gedurende die 4 jaar niets anders dan de duurdere longlife gebruiken. Kon ik nog dichter bij de bron zitten dan?

Na 4 jaar is de wagen overgekocht door de firma en op aanraden van Heremans (VW-dealer Brussel) is er toen geen liter longlife meer ingegaan. Vreemd he
                              toch niet verwonderlijk dat D'Ieteren Lease Longlife verplicht, anders maken ze geen reclame voor hun eigen product. De garage kon niet anders dan longlife gebruiken, anders werden de facturen niet betaald door D'Ieteren

Comment

Ja, ik heb echter nooit geweten of er werkelijk longlife is ingegaan, net als de topicopener zich terecht de vraag stelt.

Comment

Met welke van je wagenpark?
                                  de welke denk je?

tip: de olie is 20W50

Comment

de welke denk je?

tip: de olie is 20W50
                                    Wat kan ik winnen?

Comment

Wat kan ik winnen?
                                      een ritje op de achterbank van desbetreffende wagen?

Comment

een ritje op de achterbank van desbetreffende wagen?
                                        Liever vooraan! Alhoewel, kan misschien achteraan de brullende paardjes beter horen...

Comment

Wat een vreselijk foute dingen staan er toch in die TDIclub.nl olie-FAQ:
                                          • 500.00 / 502.00 / 505.00 / 505.01 = 5W40 => dit klopt totaal niet, alleen 505.01 is in de praktijk altijd 5W40, de andere specs vind je met de meest uiteenlopende viscositeiten
                                          • 504.00 / 507.00 / 507.01 => 507.00 is nog niet revised, dus 507.01 bestaat niet
                                          • Mag er Longlife-olie (VOI) in een auto met vaste intervallen? Antwoord TDIClub, NEE. => natuurlijk mag er longlife olie in een non-longlife auto, je mag er alleen niet longlife mee rijden
                                          • Longlife olie voldoet aan een andere specificatie en is dunner. Bij hogere belastingen kan dat tot schade aan het blok leiden. => Waarvoor zijn de specificaties dan? Om te zorgen dat de smeerfilm met 0W30 minstens even goed is dan met de traditionele olie.
                                          • de 96 kW TDI pompverstuiver met vaste olie-onderhouds-interval mag geen VW-norm 507.00 hebben. => Bullshit, de enige blokken die geen 507.00 mogen hebben zijn de 5cilinder TDI's
                                          • Die hele lange verversingsintervallen die VAG wil bereiken (35.000 km voor de benzine en 50.000 km voor de diesels) zijn in de praktijk vaak niet haalbaar. => Het is 30k voor benzine, en het is natuurlijk eigen aan een "flexibele" interval dat deze niet in alle omstandigheden het max aantal kilomteres toelaat.
                                          • De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim tweemaal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk: ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen. => Nog grotere bullshit, de oliepompen zijn identiek.
                                          • In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je de 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen. => voor die motoren is dan ook de 503.00 spec gereviseerd en 503.01 uitgekomen
                                          • De bescherming voor de motor is gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. => Manman, ze weten echt niet waarover ze spreken.
                                          Spijtig dat er over olie nog steeds zoveel fabeltjes bestaan.

Longlife rijden is net zo gezond voor je motor dan niet longlife rijden indien je het correct gebruikt. Als je de correcte specificatie gebruikt, en de boordcomputer laat berekenen wanneer je op onderhoud moet, kan je met longlife echt op je 2 oren slapen.

Longlife rijden heeft echter een groot probleem, namelijk, het is voor 90% van de automobilisten gewoon niet voordeliger dan een gewone interval. Longlife rijden is pas echt interessant voor mensen die 50k autostrade kilometers per jaar doen.

Mensen die veel minder kilometers doen doen er gewoon beter aan om gewone intervals te volgen. Je gebruikt dan goedkopere olie, je ziet minstens eenmaal per jaar een garage, die eventueel andere gebreken aan je wagen kan opsporen, etc.. Dat is meteen ook de voornaamste reden waarom leasingmaatschappijen liever hebben dat hun klanten mooi om de 15 000 kilometer op onderhoud gaan.

In het geval van de topicstarter zou ik na 15 000 kilometer op onderhoud gaan. Alleen zo weet je dat je zeker niet longlife aan het rijden bent zonder de juiste olie. En als je 90 euro betaald voor 5 liter olie, dan zou ik zelfs met jouw aantal kilometers toch eens berekenen of longlife wel voordelig is...
                                          Last edited by ; 26/01/2008, 11:01.

Comment

Working...
                                          X