Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerde olie bij onderhoud?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

TDIclub.nl =

ik heb bij VW gewerkt, blijkbaar die prutsers niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
      Naar 't schijnt ook goed voor in de koffie. Of voor den actieven biffidus.

Goede olie hoeft helemaal geen €20/liter te kosten. Dat maken ze je graag wijs, dat wel.
      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      't Zal één groot VAG complot zijn, je hebt gelijk.
      Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
      Tja, is nu eenmaal een post waar een mooie winstmarge op te maken valt tijdens het onderhoud...
      Zit jij hier nu nog steeds? Alleee, hup hup hup...naar je stealer, olie laten vullen aan €25/liter

Effectief.
      Om nog eens op die prijzen terug te komen, heb vandaag eens in de Makro mail gekeken en heb het volgende gevonden:

Marly 10W40 Semisynthetic 30 liter = 56,50 Euro
      Marly Silver 5W40 Synthetic 30 liter = 86,49 Euro

ALS ze in de garage olie bezigen van dezelfde kwaliteit zullen hun condities om die te bekomen, door hun grote omzet (zie vaten van 200 l.), zeker nog beter zijn dan de prijzen die een particulier in de Makro kan krijgen.

ALS ze olie van mindere kwaliteit bezigen dan hebben ze nog meer winst dan in het geval hierboven.

Dus zoals Stefanus en Ugeken zeggen, het is inderdaad een post die geld opbrengt. (Na enkele keren in de garage passeren aan 20 Euro per liter, niet vergeten van eens bij de dokter langs te gaan om uw tepels te laten controleren want naar het schijnt zien die af als men zo leeggemolken wordt... Uierzalf aanstrijken dan.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Om nog eens op die prijzen terug te komen, heb vandaag eens in de Makro mail gekeken en heb het volgende gevonden:

Marly 10W40 Semisynthetic 30 liter = 56,50 Euro
        Marly Silver 5W40 Synthetic 30 liter = 86,49 Euro

ALS ze in de garage olie bezigen van dezelfde kwaliteit zullen hun condities om die te bekomen, door hun grote omzet (zie vaten van 200 l.), zeker nog beter zijn dan de prijzen die een particulier in de Makro kan krijgen.

ALS ze olie van mindere kwaliteit bezigen dan hebben ze nog meer winst dan in het geval hierboven.
        Marly 10W40 Semisynthetic 30 liter = 56,50 Euro => geen VW Spec
        Marly Silver 5W40 Synthetic 30 liter = 86,49 Euro => geen VW spec

Dit kan goede kwaliteit olie zijn in zijn klasse, maar een VAG garage zal het nooit mogen gebruiken.

De prijs van 25 euro per liter die hier genoemd werd was een 0W30 VW506.01 olie.

Olie die voldoet aan de VW 506.01 specificatie kan met een W30 grade een smeerfilm neerleggen die de druk van een pompverstuiver op een nokkenas weerstaat, en dit voor 50 000 kilometers lang. Dat is meteen de reden waarom deze oliën zo duur zijn. Dit behaal je echt niet zomaar met een simpele basis-olie en wat additiefjes.

Persoonlijk vind ik 25 euro per liter er ook over, zelfs voor deze specificatie, maar je moet toch zien dat je weet welke oliën je vergelijkt he.

Tip: Marly heeft ook een VW 506.01 olie. Deze vind je soms in de plaatselijke colruyt (!) voor ongeveer 50 euro voor 5 liter!! Als dat geen rode prijs is
        Last edited by ; 28/01/2008, 11:38.

Comment

Waarom zou een garagist geen winst mogen maken op olie? Niemand verbiedt je van je eigen olie te verversen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
            Waarom zou een garagist geen winst mogen maken op olie? Niemand verbiedt je van je eigen olie te verversen.
            das waar, maar doe je het tijdens je garantieperiode dan verlies je je garantie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
              ik vind €25/liter eigenlijk al meer profiteren dan 'winst' maken. Maar das voor discussie vatbaar.

Comment

denk dat ik op FleetTv eens gehoord heb dat bepaalde vrachtwagen pas om de 100 duizend km olieverversing moest krijgen .

(er zit daar wel relatief groot aantal liter in de omloop maar toch )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                  denk dat ik op FleetTv eens gehoord heb dat bepaalde vrachtwagen pas om de 100 duizend km olieverversing moest krijgen .

(er zit daar wel relatief groot aantal liter in de omloop maar toch )
                  2 oliefilters + spinner + carternavulinstallatie + steeds een gekende belasting van de motor + periodieke oliestalen = +100000km

Comment

Wat een gelul allemaal, mijn broer heeft al eens 5 jaar met een Renault op dezelfde olie gereden, dat was zo'n 100.000km.
                    Dat ding bolde ook nog toen 'ie hem verkocht

Comment

ik vind €25/liter eigenlijk al meer profiteren dan 'winst' maken. Maar das voor discussie vatbaar.
                      Stefanus, 25€ per liter kan dikke afzetterij zijn, of een ongelooflijk koopje. Niemand zal het ooit weten ZOLANG JE NIET WEET OVER WELKE OLIE HET GAAT.

Een dealer bepaald z'n winst in percenten. Hij maakt dus "percentagegewijs" evenveel winst op goedkope olie en dure olie.

Persoonlijk vind ik dat iedereen hier eens moet stoppen met "Amai, je betaald teveel voor je olie bij de dealer". Of "amai, 50 euro voor 5 liter olie, ik betaal 4 euro per liter", enz.

Aangezien oliën tegenwoordig zo specifiek zijn per merk/type zijn zo'n discussies totaal naast de kwestie. Prijzen van oliën kan je alleen vergelijken als je het over olie hebt met dezelfde specificaties. En dan heb ik het niet over 2 soorten 5W40, maar over 2 soorten VW505.01, of 2 soorten BMW Longlife-98, of 2 soorten ACEA C1, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                        Stefanus, 25€ per liter kan dikke afzetterij zijn, of een ongelooflijk koopje. Niemand zal het ooit weten ZOLANG JE NIET WEET OVER WELKE OLIE HET GAAT.

Een dealer bepaald z'n winst in percenten. Hij maakt dus "percentagegewijs" evenveel winst op goedkope olie en dure olie.

Persoonlijk vind ik dat iedereen hier eens moet stoppen met "Amai, je betaald teveel voor je olie bij de dealer". Of "amai, 50 euro voor 5 liter olie, ik betaal 4 euro per liter", enz.

Aangezien oliën tegenwoordig zo specifiek zijn per merk/type zijn zo'n discussies totaal naast de kwestie. Prijzen van oliën kan je alleen vergelijken als je het over olie hebt met dezelfde specificaties. En dan heb ik het niet over 2 soorten 5W40, maar over 2 soorten VW505.01, of 2 soorten BMW Longlife-98, of 2 soorten ACEA C1, ...
                        ²²²²²

Comment

Aangezien oliën tegenwoordig zo specifiek zijn per merk/type zijn zo'n discussies totaal naast de kwestie.
                          Voila, is hetgeen ik hier al hoger gepost heb...

Comment

Maak je niet dik, man.

Ik zie nog steeds meer voordelen in iedere 10.000km langsgaan voor niet-longlife en goedkopere olie dan iedere 30.000 €25/liter-olie te laten vullen. Daar hebben de verschillende type's onderling geen reet mee te maken.
                            Last edited by ; 30/01/2008, 16:18.

Comment

Maak je niet dik, man.

Ik zie nog steeds meer voordelen in iedere 10.000km langsgaan voor niet-longlife en goedkopere olie dan iedere 30.000 €25/liter-olie te laten vullen. Daar hebben de verschillende type's onderling geen reet mee te maken.
                              Heeft er iemand ooit gezegd dat longlife gemaakt is om goedkoper te zijn?

Een VAG rijder krijgt de keuze, longlife of geen longlife. Kies je longlife, dan moet je dure olie gebruiken, maar kan je langer rijden tussen 2 beurten. Kies je een vaste interval kan je goedkopere olie gebruiken, maar moet je om de 15 000 kilomter binnen. De klant bepaald dus zelf wat hem het beste uitkomt.

Jij vind om de 10 000 kilometer met goedkope olie beter dan om de 30 000 kilometer met dure olie. Iemand die 5000 kilometer per week doet denkt daar anders over volgens mij. Dáár is longlife voor gemaakt.

Comment

Gaat dit ook op voor bv. antivries ?? Heb het hier reeds eens vermeld in een ander topic maar heb eens antivries gekocht, kwam uit een vat van 200 liter en kreeg het in oude oliebusjes van BP Viscostatic (ja, zo lang geleden al) van 1 liter, ik betaalde daar 120 Bf de liter voor en de toenmalige Opeldealer wou dan nog eens btw bijrekenen waar ik gewoon een stukje papier van een telmachine kreeg, heb dus gezegd dat hij den btw kon vergeten of dat hij zijn klodden kon houden. Heb dus die 120 Bf betaald. Later die week ging ik tanken en zag ik bij betalen mooie verzegelde busjes antivries van 1 liter staan, van Q8 dacht ik, die exact 80 Bf kostten toen. Dus volgens mij is die tankstationhouder toen moeten failliet gaan gezien zijn percentagegewijse winst die hij maar deed in vergelijking met een automerk (Opel) dealer die ook "percentagegewijs" winst maakt naar het schijnt ??

Comment

Heeft er iemand ooit gezegd dat longlife gemaakt is om goedkoper te zijn?

Een VAG rijder krijgt de keuze, longlife of geen longlife. Kies je longlife, dan moet je dure olie gebruiken, maar kan je langer rijden tussen 2 beurten. Kies je een vaste interval kan je goedkopere olie gebruiken, maar moet je om de 15 000 kilomter binnen. De klant bepaald dus zelf wat hem het beste uitkomt.

Jij vind om de 10 000 kilometer met goedkope olie beter dan om de 30 000 kilometer met dure olie. Iemand die 5000 kilometer per week doet denkt daar anders over volgens mij. Dáár is longlife voor gemaakt.
                                  En 5000km per week...das 260.000 per jaar. Haal anders effe de meest exotische argumenten naar boven.

Ik blijf erbij, de gemiddelde rijder haalt meer voordeel uit het standaard onderhoudsschema, met standaard olie en dito oliewissels. Een keertje meer in de garage kan heus geen kwaad en een oliewissel en wat visuele controle duurt maximum een half uurtje. Nog niet toe zelfs.

Leaseplan verbiedt blijkbaar ondertussen het gebruik van longlifespul. Wat ook wil zeggen dat zij er het nut niet van inzien. Wie kan immers bevestigen dat er werkelijk longlife inzit, zoals men hier aanhaalt.

Er zijn dealers die voor minder hun hand omdraaien. Kassa kassa.

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                  Gaat dit ook op voor bv. antivries ?? Dus volgens mij is die tankstationhouder toen moeten failliet gaan gezien zijn percentagegewijse winst die hij maar deed in vergelijking met een automerk (Opel) dealer die ook "percentagegewijs" winst maakt naar het schijnt ??

Comment

Denkt leaseplan niet eerder aan de herverkoop van de wagen na x aantal jaar? Als die auto nauwelijks de garage gezien heeft omdat hij gevuld werd met longlife, gaat het er bij de herverkoop op lijken dat de wagen niet goed onderhouden werd...

Comment

Akkoord, 5000/week is wat overdreven, maar ik ken genoeg mensen die 150k per jaar doen. Da's ook vlot 3000km per week, en dus om de 5 weken binnen met die kar. Als je dan de optie hebt om na 15 weken op onderhoud te gaan, dan is dat wel gemakkelijk.

Bekijk het als wat extra comfort. Je betaald iets meer, maar je moet ongeveer 3 keer minder naar de garage.

Trouwens, in deze thread heb ik ook al gezegd dat longlife rijden voor 90% van de mensen geen interessante optie is. Ik begrijp dus wat je bedoeld, maar ik probeer maar weer te geven dat het weldegelijk ook z'n voordelen heeft.

De prijsverschillen longlife/geen longlife zijn verwaarloosbaar op een leasecontract. De leasefirma's hebben gewoon graag dat er af en toe naar die wagens gekeken wordt, en verkiezen dus een niet longlife cyclus. Doe je echter veel kilometers, dan gaat de leasefirma echt niet moeilijk doen, aangezien je dan zelfs met longlife nog minstens 1 maal per jaar de garage ziet.
                                      Last edited by ; 31/01/2008, 13:47.

Comment

Ik heb gelezen dat longlife kan resulteren in een iets hoger olieverbruik. Je moet af en toe eens bijvullen, en voor de gemiddelde leaserijder is dat minder "interessant". Ik kan me best inbeelden dat er zo al gevallen geweest zijn waarbij men met te weinig olie reed, als je dat over een termijn van 50k bekijkt zal dat behoorlijk terminaal zijn. Wellicht hebben ze voor ieders gemak dat (extra lange) variabele interval geschrapt. Maar sowieso moet je met Leaseplan slechts om de 30k naar de dealer, niet om de 15k zoals hier gezegd geweest is.

Rosse je hebt helemaal gelijk. En wat betreft winstmarges, c'est la vie. Iedereen moet een marge nemen op alles wat zijn handen passeert. En de consument heeft uiteindelijk toch maar te kiezen. Of de olie het waard is, is maar een afweging die ieder voor zich moet maken. Heb je een Porsche nodig om jezelf te verplaatsen, of heb je voldoende aan een Beetle? Bekijk effe Rami's jaarbudget voor auto's, anderzijds, niet ver hier vandaan, is 25 euro een maandloon. Soit, zo kan je tot in het oneindige discussiëren over den Aldi en den Delhaize, witte producten, namaakproducten etc..., toch?

Ik heb eruit geleerd dat ik best de VW507 gebruik, omwille van het feit dat ik meer dan 15k per jaar doe, en dat de olie ontworpen is voor het type dieselpartikelfilter op de wagen. Better safe than sorry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                          Ik heb gelezen dat longlife kan resulteren in een iets hoger olieverbruik. Je moet af en toe eens bijvullen, en voor de gemiddelde leaserijder is dat minder "interessant". Ik kan me best inbeelden dat er zo al gevallen geweest zijn waarbij men met te weinig olie reed, als je dat over een termijn van 50k bekijkt zal dat behoorlijk terminaal zijn. Wellicht hebben ze voor ieders gemak dat (extra lange) variabele interval geschrapt. Maar sowieso moet je met Leaseplan slechts om de 30k naar de dealer, niet om de 15k zoals hier gezegd geweest is.

Rosse je hebt helemaal gelijk. En wat betreft winstmarges, c'est la vie. Iedereen moet een marge nemen op alles wat zijn handen passeert. En de consument heeft uiteindelijk toch maar te kiezen. Of de olie het waard is, is maar een afweging die ieder voor zich moet maken. Heb je een Porsche nodig om jezelf te verplaatsen, of heb je voldoende aan een Beetle? Bekijk effe Rami's jaarbudget voor auto's, anderzijds, niet ver hier vandaan, is 25 euro een maandloon. Soit, zo kan je tot in het oneindige discussiëren over den Aldi en den Delhaize, witte producten, namaakproducten etc..., toch?

Ik heb eruit geleerd dat ik best de VW507 gebruik, omwille van het feit dat ik meer dan 15k per jaar doe, en dat de olie ontworpen is voor het type dieselpartikelfilter op de wagen. Better safe than sorry.
                                          Dat beweerde men bij mijn Audi-garage ook. Er is de eerste oliewissel geopteerd om sowieso naar semi over te schakelen en bovenvernoemde reden zou ook één van de redenen geweest zijn. Of het effectief zo is, weet ik niet want ik laat sindsdien, en door het weinig km's, steeds op 10000km al onderhoud doen bij mijn A3.

Comment

Working...
                                          X