Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerde olie bij onderhoud?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
    aha, da's een goei vraag

    Een roetfilter is zoals het woord zegt een filter die roetdeeltjes opvangt. Het is dus zo'n fijn filter dat die mega-kleine roetdeeltjes erin blijven hangen. Wanneer dit filter vol is, dient er geregenereerd te worden. Er zijn een aantal verschillende soorten roetfilters op de markt, maar het komt er bij elk type op neer dat de deeltjes in de filter "verbrand" worden. Als je roet namelijk warm genoeg stookt, branden de roetdeeltjes op, en is de filter weer proper.

    Bij het ontwikkelen en testen van die roetfilters bleek echter een deel van de deeltjes die in de roetfilter terecht kwamen niet te willen verbranden. Die deeltjes bleken helemaal geen roet te zijn, maar as. En as kan je niet verbranden. Dit wil zeggen dat asdeeltjes die in een roetfilter terechtkomen er nooit meer uit kunnen. Na een tijd slipt je roetfilter dus onherroepelijk vol, en moet deze vervangen worden.

    De oorzaak van deze asdeeltjes bleek dus zoals je kan verwachten van de motorolie te komen. In moderne olien zitten een reeks additieven, en wanneer olie verbrand wordt in de motor (wat zoiezo altijd een beetje gebeurd) blijken die additieven as te vormen.

    De oplossing is eenvoudig, namelijk oliën gebruiken die weinig of geen as geven bij verbranding. Deze oliën noemen ze low-SAPS (=low sulphated ash, phosphorus and Sulphur). Het voordeel van deze oliën is dat ze dus roetfilters en catalisatoren beschermen. Het nadeel is dat ze duurder zijn omdat het moeilijker is om met deze oliën goede smeringseigenschappen te halen.

    Merk op dat deze oliën low-SAPS zijn, en niet no-SAPS. Een roetfilter zal dus zelfs mét de juiste olie ooit onherroepelijk dichtslibben. Er staan de eigenaars van wagens met DPF dus nog dure tijden te wachten...

    Interessante uitleg. Ik wist wel dat die olie op een bepaalde manier in het uitlaatsysteem kon terecht komen maar niet dat het op die manier gebeurt dus heb ik iets bijgeleerd.

    Comment


    • Bij hyundai en Suzuki is C3 olie nodig voor wagens met roetfilter's
      Bij kapotte roetfilter is er staal nodig van de olie!

      Comment

      Working...
      X