Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerde olie bij onderhoud?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

zeikerds, Ford heeft een escrot ooit eens 150.000 km op dezelfde olie doen lopen, simpele 10w40 van shell. daarna het motortje open en alles opgemeten.
    de slijtage was niet groter dan ééntje waarvan alle 10.000 de olie ververst was.

Doe under onderhoud zelf, of blijf naast uw wagen staan tijdens het onderhoud

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      Ik heb gelezen dat longlife kan resulteren in een iets hoger olieverbruik. Je moet af en toe eens bijvullen, en voor de gemiddelde leaserijder is dat minder "interessant". Ik kan me best inbeelden dat er zo al gevallen geweest zijn waarbij men met te weinig olie reed, als je dat over een termijn van 50k bekijkt zal dat behoorlijk terminaal zijn.
      Klopt, door de lagere viscositeit verbruiken ze wat meer olie op longlife. Om te vermijden dat er door de lange intervals iemand zonder olie zou rijden is iedere longlife wagen uitgerust met een olie-niveau sensor. Zonder olie rijden kan je dan echt niet zomaar, dan moet je al duizenden kilometers rondgereden hebben met een grote oranje oliepot voor je neus

Ik heb eruit geleerd dat ik best de VW507 gebruik, omwille van het feit dat ik meer dan 15k per jaar doe, en dat de olie ontworpen is voor het type dieselpartikelfilter op de wagen. Better safe than sorry.
      'T is zelfs sterker, als je een partikelfilter hebt mag er alleen maar VW 507.00 in. Da's de enige low-SAPS olie. Als je geen low-SAPS gebruikt zal die partikelfilter niet lang meegaan...

Comment

Niet dat ik terug de polemiek aangaande de olieprijzen wil aanzwengelen maar toevallig het volgende gezien op een Engels LR forum waar een mechanieker (al dan niet bij een dealer?) het volgende zegt:

If i told you a dealer normally pays approx 95p / litre bulk for the oil they charge out at £7-£10/litre............

I kid you not,

Dus zijn die mannen nog redelijk want 10 £ is zo'n 13 Euro wat dus nog wat van de hier reeds geciteerde 20 en zelfs 25 Euro verwijderd is.
        (95p is zo'n 1.23 Euro)

Comment

Goedkope olie zal normaal ook minder zijn in kwaliteit. Kwaliteit van de olie kan je vinden in S en C labels die op de verpakking te vinden zijn. SE, SF,SH,.., tot SM momenteel duidt op de kwaliteit in een benzinemotor. Ik denk dat momenteel SM de beste kwaliteit is die er is (longlife) en die is best prijzig; door meerdere en modernere additieven.
          CD ,CE , ... zijn aanduidingen voor dieselmotoren en zijn eventueel vermeld op dezelfde olie. Olieën die enkel een C vermelding hebben zijn dus enkel bedoeld voor een dieselmotor. De beste olieën zijn vol synthetisch en wel omdat zulke olieën beter smeren in koude toestand . Elke mekanieker zal u bevestigen dat 90% van de motorslijtage gebeurd bij koude motor. Dus is het zaak de motor zo goed mogelijk te smeren in die koude toestand.
          Eenmaal de motor op temperatuur is maakt het weinig uit welke olie er op zit want dan is de normale werkingstemperatuur van de olie bereikt en moet de olie al heel slecht zijn om niet meer te smeren.
          Het komt er dus op aan een goede kwaliteitsolie te vinden voor een schappelijke prijs, ook voor uw garagist. Hij kan u natuurlijk ook een mindere olie verkopen als een kwaliteitsproduct, niemand zal dat controleren. Als de klant al iets kent van olie gaat het over viscositeit, al dan niet synthetisch maar zelden over kwaliteit, terwijl die toch duidelijk op de bus vermeld staat..
          Herman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hermpie Bekijk Berichten
            Eenmaal de motor op temperatuur is maakt het weinig uit welke olie er op zit want dan is de normale werkingstemperatuur van de olie bereikt en moet de olie al heel slecht zijn om niet meer te smeren.
            Het komt er dus op aan een goede kwaliteitsolie te vinden voor een schappelijke prijs, ook voor uw garagist.
            Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Akkoord dat de meeste slijtage bij een motor gebeurd bij koude motor, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de olie niet uitmaakt als hij warm is...

Comment

Inderdaad, hoe hoger in het alfabet de letter na respectievelijk S of C is, hoe betere kwaliteit van olie (naar het schijnt) ik vraag me wel af wat ze gaan doen als ze aan de CZ en SZ gaan zitten ??

Comment

ff dit topic nog een keer naar boven sjotten.
                Klopt het dat er sowieso en altijd longlife moet blijven gebruikt worden bij een auto met dpf?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                  Klopt het dat er sowieso en altijd longlife moet blijven gebruikt worden bij een auto met dpf?
                  Volgens mijn boekje mag er ook gewoon een 505 in, mits je de kortere interval hanteert (15k). Beetje raar, want dat staat dan haaks op het advies wat je wel eens hoort en hier ook leest. Vandaar dat ik concludeer, kijk in de handleiding van uw wagen, 't staat daar allemaal in.

Comment

Volgens mijn boekje mag er ook gewoon een 505 in, mits je de kortere interval hanteert (15k). Beetje raar, want dat staat dan haaks op het advies wat je wel eens hoort en hier ook leest. Vandaar dat ik concludeer, kijk in de handleiding van uw wagen, 't staat daar allemaal in.
                    Ik heb nog geen handleiding maar ga er later zeker eens naar kijken.

Comment

Er is tegenwoordig dankzij een flexibelere versie van de 505.01 spec ook low-SAPS 505.01 (deze is meestal ook 5W30 ipv de normale 5W40 voor 505.01).

Of deze officieel approved is voor gebruik in wagens met partikelfilter weet ik niet, maar technisch bestaat er nu dus eindelijk een niet longlife olie die wel DPF compliant is.

Voorbeelden zijn Elf Solaris LSX 5W30 of Mobil Syst S Special V 5W-30

Comment

Dit lijkt me sterk, want 505.00 legt helemaal niet op dat een olie low-SAPS is. Dit zal dus alleen waar zijn voor diesels zonder DPF.

Comment

Ik vraag mij af waarom er verschillende soorten olie zouden moeten gebruikt worden bij wagens met of zonder diesel partikel filter, dat is toch een deel van de uitlaat ? Wat en hoe kan dat dan toch van invloed zijn op de smering ??

Comment

Waarom zou je olie invloed hebben op je DPF?

't is toch niet de bedoeling dat die mee opgestookt wordt, of toch niet in die mate dat het overheersend gaat worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                              Er is tegenwoordig dankzij een flexibelere versie van de 505.01 spec ook low-SAPS 505.01 (deze is meestal ook 5W30 ipv de normale 5W40 voor 505.01).

Of deze officieel approved is voor gebruik in wagens met partikelfilter weet ik niet, maar technisch bestaat er nu dus eindelijk een niet longlife olie die wel DPF compliant is.

Voorbeelden zijn Elf Solaris LSX 5W30 of Mobil Syst S Special V 5W-30
                              Dit lijkt me sterk, want 505.00 legt helemaal niet op dat een olie low-SAPS is. Dit zal dus alleen waar zijn voor diesels zonder DPF.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Waarom zou je olie invloed hebben op je DPF?

't is toch niet de bedoeling dat die mee opgestookt wordt, of toch niet in die mate dat het overheersend gaat worden?
                              Vermits ik het ook zo zie vroeg ik het....., wat uw antwoord dus gewoon een variante maakt van mijn vraag?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                Vermits ik het ook zo zie vroeg ik het....., wat uw antwoord dus gewoon een variante maakt van mijn vraag?
                                sorry, 'k had u post gemist

Maar nu zijn we dus al met 2

Comment

aha, da's een goei vraag

Een roetfilter is zoals het woord zegt een filter die roetdeeltjes opvangt. Het is dus zo'n fijn filter dat die mega-kleine roetdeeltjes erin blijven hangen. Wanneer dit filter vol is, dient er geregenereerd te worden. Er zijn een aantal verschillende soorten roetfilters op de markt, maar het komt er bij elk type op neer dat de deeltjes in de filter "verbrand" worden. Als je roet namelijk warm genoeg stookt, branden de roetdeeltjes op, en is de filter weer proper.

Bij het ontwikkelen en testen van die roetfilters bleek echter een deel van de deeltjes die in de roetfilter terecht kwamen niet te willen verbranden. Die deeltjes bleken helemaal geen roet te zijn, maar as. En as kan je niet verbranden. Dit wil zeggen dat asdeeltjes die in een roetfilter terechtkomen er nooit meer uit kunnen. Na een tijd slipt je roetfilter dus onherroepelijk vol, en moet deze vervangen worden.

De oorzaak van deze asdeeltjes bleek dus zoals je kan verwachten van de motorolie te komen. In moderne olien zitten een reeks additieven, en wanneer olie verbrand wordt in de motor (wat zoiezo altijd een beetje gebeurd) blijken die additieven as te vormen.

De oplossing is eenvoudig, namelijk oliën gebruiken die weinig of geen as geven bij verbranding. Deze oliën noemen ze low-SAPS (=low sulphated ash, phosphorus and Sulphur). Het voordeel van deze oliën is dat ze dus roetfilters en catalisatoren beschermen. Het nadeel is dat ze duurder zijn omdat het moeilijker is om met deze oliën goede smeringseigenschappen te halen.

Merk op dat deze oliën low-SAPS zijn, en niet no-SAPS. Een roetfilter zal dus zelfs mét de juiste olie ooit onherroepelijk dichtslibben. Er staan de eigenaars van wagens met DPF dus nog dure tijden te wachten...
                                  Last edited by ; 27/11/2008, 21:47.

Comment

aha, da's een goei vraag

Een roetfilter is zoals het woord zegt een filter die roetdeeltjes opvangt. Het is dus zo'n fijn filter dat die mega-kleine roetdeeltjes erin blijven hangen. Wanneer dit filter vol is, dient er geregenereerd te worden. Er zijn een aantal verschillende soorten roetfilters op de markt, maar het komt er bij elk type op neer dat de deeltjes in de filter "verbrand" worden. Als je roet namelijk warm genoeg stookt, branden de roetdeeltjes op, en is de filter weer proper.

Bij het ontwikkelen en testen van die roetfilters bleek echter een deel van de deeltjes die in de roetfilter terecht kwamen niet te willen verbranden. Die deeltjes bleken helemaal geen roet te zijn, maar as. En as kan je niet verbranden. Dit wil zeggen dat asdeeltjes die in een roetfilter terechtkomen er nooit meer uit kunnen. Na een tijd slipt je roetfilter dus onherroepelijk vol, en moet deze vervangen worden.

De oorzaak van deze asdeeltjes bleek dus zoals je kan verwachten van de motorolie te komen. In moderne olien zitten een reeks additieven, en wanneer olie verbrand wordt in de motor (wat zoiezo altijd een beetje gebeurd) blijken die additieven as te vormen.

De oplossing is eenvoudig, namelijk oliën gebruiken die weinig of geen as geven bij verbranding. Deze oliën noemen ze low-SAPS (=low sulphated ash, phosphorus and Sulphur). Het voordeel van deze oliën is dat ze dus roetfilters en catalisatoren beschermen. Het nadeel is dat ze duurder zijn omdat het moeilijker is om met deze oliën goede smeringseigenschappen te halen.
                                    Bedankt

Gaat dit ook op voor de DFP's van Pug?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                      Gaat dit ook op voor de DFP's van Pug?
                                      Daar haal je er weer net het speciaal geval uit

Peugeot werkt met een additief dat gemengd wordt in de diesel. Het juiste principe ken ik niet, maar ik had begrepen dat het additief ervoor zorgt dat de verbranding van de roetdeeltjes kan gebeuren bij een veel lagere temperatuur dan gebruikelijk. Dit stelt hun in staat om hun filters verder in de uitlaatlijn te steken, omdat niet de zeer hoge temperaturen gehaald moeten worden die een andere filter moet halen.

Bij andere merken zal men de roetfilter zo dicht mogelijk bij de motor plaatsen om zo'n hoog mogelijke temperatuur te halen.

Het principe lijkt me dus in grote lijnen hetzelfde, dus ik zou durven zeggen dat het verhaal hier ook van toepassing is, maar 100% zeker ben ik hier niet van.

Comment

Ter info, een low-SAPS olie kan je herkennen aan het ACEA C1, C2 of C3 label. Volkswagen heeft tot nu toe alleen de VW 504.00 en 507.00 specs die low-saps vereisen. Andere merken hebben hier uiteraard ook hun specifieke specificaties voor, tenzij ze de ACEA C gebruiken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                                          Daar haal je er weer net het speciaal geval uit

Peugeot werkt met een additief dat gemengd wordt in de diesel. Het juiste principe ken ik niet, maar ik had begrepen dat het additief ervoor zorgt dat de verbranding van de roetdeeltjes kan gebeuren bij een veel lagere temperatuur dan gebruikelijk. Dit stelt hun in staat om hun filters verder in de uitlaatlijn te steken, omdat niet de zeer hoge temperaturen gehaald moeten worden die een andere filter moet halen.

Bij andere merken zal men de roetfilter zo dicht mogelijk bij de motor plaatsen om zo'n hoog mogelijke temperatuur te halen.

Het principe lijkt me dus in grote lijnen hetzelfde, dus ik zou durven zeggen dat het verhaal hier ook van toepassing is, maar 100% zeker ben ik hier niet van.
                                          In elk geval, bij mij in de garage hebben ze er nog nooit iets over gezegd dat ik speciale diese of olie moet gebruiken.

Olie, daar moei ik me sowieso niet mee eigenlijk want itt de R4 laat ik aan de 307 alles doen in de garage maar ze hebben me er eigenlijk nooit iets over gezegd, niet bij aankoop noch bij onderhoud.

Om op de vraag van dat andere topic terug te komen, hoe zit het met de diesel dan? Ook zwavelarme veronderstel ik dan maar is dat hier in belgie niet 'overal' al zo tegenwoordig?

Comment

Working...
                                          X