Mededeling

Collapse
No announcement yet.

demonteren trommelrem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • demonteren trommelrem

    hoi,
    vandaag geprobeerd om de trommelremmen van mijn trailer te demonteren maar dit lukt mij niet.
    Bijgaand een aantal foto's van de as met trommelrem.

    Kan iemand mij helpen? Hoef ik enkel de hoofdschroef van de as af te halen en komt dan het ganse blok mee?





  • #2
    je moet die 'dop' er af halen (met een schroevendraaier, een hamer, whatever), en daar achter zit nog een moer. Die los draaien, en dan een paar rake tikken met een hamer en je trommel komt los

    Comment


    • #3
      'k zou wel voor een dopsleutel met hefboom zorgen om die middenste bout los te zetten, die hebben de nijging nogal vast te zitten

      Comment


      • #4
        bedankt mannen voor de vlugge antwoorden.

        ik zet dan best wel de rem in neutraal stand zeker, anders klemt de rem tegen het blok dacht ik zo

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
          'k zou wel voor een dopsleutel met hefboom zorgen om die middenste bout los te zetten, die hebben de nijging nogal vast te zitten
          alst éne is met een copille in meestal niet hé

          Comment


          • #6
            Als je die dop er weer op zet, zie dan dat hij vast genoeg staat. Die dingen willen er wel eens af vallen.
            Powered by Detroit Diesel.

            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Barfly Bekijk Berichten
              bedankt mannen voor de vlugge antwoorden.

              ik zet dan best wel de rem in neutraal stand zeker, anders klemt de rem tegen het blok dacht ik zo
              voor die bout los te draaien de rem aantrekken, daarna los zetten om de trommel er af te kunnen nemen.

              Comment


              • #8
                wel nuttig zo'n forum
                mijn vraag komt eigenlijk omdat de trailer geen gelijkvormigheidsattest heeft en ik naar de keuring moet. Daar moet ik zelf het wiel er af nemen en de trommelrem demonteren en aangezien ik een totale leek ben, is dit naast het wiel afnemen geen evidentie.
                Ik vermoed dat ze bedoelen om enkel het "trommelblok" te demonteren en niet het ganse remsysteem.

                Weet iemand tot wat deze vijs dient (rode vierkant)?

                Comment


                • #9
                  Daar zal langs binnen iets aan vast hangen he

                  (waarschijnlijk het scharnierpunt van de remschoenen?)

                  Comment


                  • #10
                    'k denk dat het een afblijfvijs is.
                    Powered by Detroit Diesel.

                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                      'k denk dat het een afblijfvijs is.

                      Comment


                      • #12
                        Is inderdaad een afblijfvijs

                        Ik lees dat je je trommelrem wit demonteren. Bedoel je de remtrommel openmaken en de remblokjes inspecteren?
                        Dan hoeft die grote bout niet los. Je kan gewoon de plaat die voor je trommel zit loswrikken (meestal klemmen de remblokken er wat in).

                        Als je die grote bout losmaak verwijder je de hele wielnaaf. Dat is enkel nodig blij het plaatsen van een nieuwe remtrommel of wiellager. Laat de bout bij voorkeur vast want ze moet aangespannen worden met een momentsleutel omwille van de conische lager die eronder zit op de as.
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                        Comment


                        • #13
                          bedankt voor de deskundige uitleg en ik lees nu pas de laatste 4 reacties...

                          soit, ik heb daarnet het trommelhuis er afgekregen door de grote bout er af te vijzen... alles leek nog nieuw binnenin SUPER SUPER veel proper vet van de vetpomp. remschoenen waren al wat versleten maar lag nog een goeie 4 mm zool op

                          de grote bout spande niet echt en was met een kruissleutel los te maken op de 22. ineens ook de kegellagers gecontroleerd en niets op aan te merken. daarna alles weer zorgvuldig gemonteerd... bij het roteren klemde de trommel nu wel iets meer en sleepte lichtjes tegen één van de remschoenen aan... vond het wel bizar dat de grote bout niet met een borgpen vast te zetten was (zoals bij een andere aanhangwagen die ik ooit had).

                          wou dit toch even kwijt se

                          BTW: iemand ervaring met die gelijkvormigheidstest op aanhangwagens?

                          Comment


                          • #14
                            Wat bedoel je met gelijkvormigheidstest?
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                              Wat bedoel je met gelijkvormigheidstest?
                              ik heb de trailer geïmporteerd vanuit Italië en deze heeft dus geen geldig gelijkvormigheidsattest volgens belgische wetgeving.
                              er zijn 2 manieren om een gelijkvormigheidsattest te verkrijgen, ofwel via de verdeler van de aanhangwagen hier in Belgie ofwel via de keuring. Ik verkies dit laatste omdat de verdeler op een dikke 200km van hier zit.
                              Na de keuring om het gelijkvormigheidsattest te verkrijgen wordt er een papier opgemaakt en gaat dit naar het ministerie en ik zou binnen de week het officiële document moeten krijgen. Daarna moet ik terug naar de keuring om de aanhangwagen te laten keuren zoals iedereen moet doen met wagen, aanhangwagen,... (die laatste keuring vind ik wel weer typisch belgisch en immense geldklopperij, maar soit, we kunnen niet anders hé)
                              Waarom een gelijkvormigheidsattest? Het is een dubbelassige trailer met een laadvermogen van 1800kg.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                Is inderdaad een afblijfvijs

                                Ik lees dat je je trommelrem wit demonteren. Bedoel je de remtrommel openmaken en de remblokjes inspecteren?
                                Dan hoeft die grote bout niet los. Je kan gewoon de plaat die voor je trommel zit loswrikken (meestal klemmen de remblokken er wat in).

                                Als je die grote bout losmaak verwijder je de hele wielnaaf. Dat is enkel nodig blij het plaatsen van een nieuwe remtrommel of wiellager. Laat de bout bij voorkeur vast want ze moet aangespannen worden met een momentsleutel omwille van de conische lager die eronder zit op de as.
                                Voor de trommels van 't 4tje open te krijgen moesten die toch los hoor, anders geing dat niet, dat rollement zat daar deels bij in gewerkt.

                                Comment


                                • #17
                                  Leuk te horen dat het gelukt is

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                    Voor de trommels van 't 4tje open te krijgen moesten die toch los hoor, anders geing dat niet, dat rollement zat daar deels bij in gewerkt.
                                    idem bij onze remork....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Barfly Bekijk Berichten
                                      ...
                                      Waarom een gelijkvormigheidsattest? Het is een dubbelassige trailer met een laadvermogen van 1800kg.

                                      Als het een dubbelas, dan ben je best dat je een keurstation kiest met ophefinrichting voor aanhangers (Mollem heeft dat). Ander ga je dikwijls kunnen gaan. Geen gewicht op de as = meestal geen remmen bij een dubbelas.
                                      Powered by Detroit Diesel.

                                      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                        Als het een dubbelas, dan ben je best dat je een keurstation kiest met ophefinrichting voor aanhangers (Mollem heeft dat). Ander ga je dikwijls kunnen gaan. Geen gewicht op de as = meestal geen remmen bij een dubbelas.
                                        wat bedoel je met geen gewicht op de as? er ligt een boot op de trailer van bijna 1200KG. Toen ik het keuringstation belde (Diksmuide) was het geen probleem om de boot er op te laten liggen...ik mocht kiezen zei hij, beladen of onbeladen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X