Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
lolz, eerste keer dat ik dit topic zie, en ik heb de reinste zever gelezen.
omg, ik kan nie meer dit is beter dan humor topic :p
kweetnie of het ondertussen al geëxpliceerd is ( er zal hier wel iemand weten hoe ge da uitlegt zeker? )
ma anders doe ik het vnv wel. nuja, het kan niemand kwalijk genomen worde
dat hij daar niks van weet of verstaat natuurlijk, daarom => N/o eeeh !
lolz, eerste keer dat ik dit topic zie, en ik heb de reinste zever gelezen.
omg, ik kan nie meer dit is beter dan humor topic :p
kweetnie of het ondertussen al geëxpliceerd is ( er zal hier wel iemand weten hoe ge da uitlegt zeker? )
ma anders doe ik het vnv wel. nuja, het kan niemand kwalijk genomen worde
dat hij daar niks van weet of verstaat natuurlijk, daarom => N/o eeeh !
euhm ja, eerst iets typen en DAN op op OK duwen, niet omgekeerd
Stichelb in winterslaap ? Misschien een eindwerk over koppel aan het voorbereiden.
net eens tijd genomen om verder dan 1ste pagina te lezen, en tot de conclusie gekomen
dat aan gTa zen uitleg, weliswaar in het engels niets kan worden verbeterd.
ik ga mezelf dus de moeite besparen om hier nog es met andere woorden hetzelfde uit te leggen.
trouwens, ik heb niet de bedoeling gehad om de wijsneus uit te hangen hoor...(mss komt het idd wel zo over)
gewoon wat te impulsief gereageerd op stellingen zoals
pk = topspeed en Nm = optrekken of wat was het ook al weer
Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
dat heeft hier niet mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch.
toch wel. want je zegt zelf 'eenzelfde benzine'.
Wrong!
In dat geval moet je een 1.9 Tdi met een 1.8T 20v vergelijken. De ene haalt momenteel maximum 160pk (Ibiza Cupra), de andere klokt af op 225pk (Leon Cupra, TT, ...)
Da's nog altijd verschilletje van 65pk. En aangezien de ontwikkeling van diesels sneller gaat dan benzine, maar die van benzine nu ook weer niet stil staat, hebben we binnen 5 jaar nog altijd geen 1.9Tdi's die 250pk zullen leveren hoor
trouwens, ik heb niet de bedoeling gehad om de wijsneus uit te hangen hoor...(mss komt het idd wel zo over)
gewoon wat te impulsief gereageerd op stellingen zoals
pk = topspeed en Nm = optrekken of wat was het ook al weer
Dat kan je simplistisch wel zo bekijken.
Maar er spelen meer factoren mee.
Als je terugschakelt met een atmosferische benzine kan je een gelijkaardige turbodiesel het moeilijk maken in hernemen.
Da's gewoon een compleet onzinnige test. Neem 2 dezelfde auto's, steek er een continu variabele transmissie in zo dat je al geen miserie hebt met het verschil in schakelpatronen en dan wint de auto met het hoogste vermogen altijd, maakt niet uit hoeveel koppel de andere auto heeft. Ik ga het hier niet blijven herhalen en niet nog eens terug helemaal uitleggen maar koppel aan de wielen is het enige dat van belang is en dat is maximaal bij maximumvermogen, niet bij maximumkoppel.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Auto’s met veel vermogen kunnen veel draaimoment aan de wielen leveren, ongeacht het draaimoment (het ‘koppel’ ) van hun motor!
Een 1.9Tdi met 150pk is echter in de praktijk toch wat sneller dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. Hoe kan dat dan?
Er zijn hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat als beide auto’s niet op dezelfde topsnelheid zijn afgeregeld, de auto met de laagste topsnelheid een kortere overbrenging heeft en dus daaruit meer kracht op de wielen kan halen.
Conclusie
Als we alle factoren naast elkaar leggen, blijkt het vermogen van een auto de beste ‘folderfactor’ te zijn om de prestaties van de auto mee in te schatten. Auto’s met veel vermogen hebben automatisch veel trekkracht aan de wielen, ongeacht het draaimoment van hun motor. Dat heeft te maken met de overbrengingsverhoudingen. Om twee auto’s op basis van de foldergegevens te vergelijk kan dus het beste worden gekeken naar het vermogen per kilo autogewicht. Het in de folder of op de rollenbankuitdraai vermelde draaimoment is nietszeggend in dit opzicht. Dat getal is alleen zinnig voor mensen die een motorblok kopen zonder auto eromheen…
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment