Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of benzine / koppel of PK ????

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2
    Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
    68pk is de SDI, niet TDI.
    U heeft 100% gelijk. Mea culpa !
    no problemo, iedereen kan zich eens vergissen.
    A Twist of the Wrist

Comment

Laten we eens een Peugeot 206 (véél verkocht model) 1.6 HDI tegenover een 1.6i zetten. :
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

lolz, eerste keer dat ik dit topic zie, en ik heb de reinste zever gelezen.

omg, ik kan nie meer dit is beter dan humor topic :p

kweetnie of het ondertussen al geëxpliceerd is ( er zal hier wel iemand weten hoe ge da uitlegt zeker? )
        ma anders doe ik het vnv wel. nuja, het kan niemand kwalijk genomen worde
        dat hij daar niks van weet of verstaat natuurlijk, daarom => N/o eeeh !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb
          lolz, eerste keer dat ik dit topic zie, en ik heb de reinste zever gelezen.

omg, ik kan nie meer dit is beter dan humor topic :p

kweetnie of het ondertussen al geëxpliceerd is ( er zal hier wel iemand weten hoe ge da uitlegt zeker? )
          ma anders doe ik het vnv wel. nuja, het kan niemand kwalijk genomen worde
          dat hij daar niks van weet of verstaat natuurlijk, daarom => N/o eeeh !
          euhm ja, eerst iets typen en DAN op op OK duwen, niet omgekeerd

Ik wacht op uw uitleg ...

Comment

Stichelb in winterslaap ? Misschien een eindwerk over koppel aan het voorbereiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2
              Stichelb in winterslaap ? Misschien een eindwerk over koppel aan het voorbereiden.
              net eens tijd genomen om verder dan 1ste pagina te lezen, en tot de conclusie gekomen
              dat aan gTa zen uitleg, weliswaar in het engels niets kan worden verbeterd.

ik ga mezelf dus de moeite besparen om hier nog es met andere woorden hetzelfde uit te leggen.

trouwens, ik heb niet de bedoeling gehad om de wijsneus uit te hangen hoor...(mss komt het idd wel zo over)
              gewoon wat te impulsief gereageerd op stellingen zoals
              pk = topspeed en Nm = optrekken of wat was het ook al weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie
                Oorspronkelijk geplaatst door carlover
                Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
                Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
                dat heeft hier niet mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch.
                toch wel. want je zegt zelf 'eenzelfde benzine'.
                Wrong!
                In dat geval moet je een 1.9 Tdi met een 1.8T 20v vergelijken. De ene haalt momenteel maximum 160pk (Ibiza Cupra), de andere klokt af op 225pk (Leon Cupra, TT, ...)

Da's nog altijd verschilletje van 65pk. En aangezien de ontwikkeling van diesels sneller gaat dan benzine, maar die van benzine nu ook weer niet stil staat, hebben we binnen 5 jaar nog altijd geen 1.9Tdi's die 250pk zullen leveren hoor
                en het prototype Opel Vectra OPC dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door el DiDi Bekijk Berichten
                  en het prototype Opel Vectra OPC dan?
                  Dezelfde techniek als de 535d, en blijkt dus in productie niet zo extreem performant.
                  A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                    trouwens, ik heb niet de bedoeling gehad om de wijsneus uit te hangen hoor...(mss komt het idd wel zo over)
                    gewoon wat te impulsief gereageerd op stellingen zoals
                    pk = topspeed en Nm = optrekken of wat was het ook al weer
                    Dat kan je simplistisch wel zo bekijken.

Maar er spelen meer factoren mee.
                    Als je terugschakelt met een atmosferische benzine kan je een gelijkaardige turbodiesel het moeilijk maken in hernemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                      Da's gewoon een compleet onzinnige test. Neem 2 dezelfde auto's, steek er een continu variabele transmissie in zo dat je al geen miserie hebt met het verschil in schakelpatronen en dan wint de auto met het hoogste vermogen altijd, maakt niet uit hoeveel koppel de andere auto heeft. Ik ga het hier niet blijven herhalen en niet nog eens terug helemaal uitleggen maar koppel aan de wielen is het enige dat van belang is en dat is maximaal bij maximumvermogen, niet bij maximumkoppel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                        Stom dat die muziek daar bij gemonteerd is.

Voor hetzelfde geld schakelt de 120i te vroeg op, en da's nu nét hetgene dat je bij een benzine niet mag doen. Dan val je immers bij de volgende versnelling té ver terug qua toerental, en dan voel je 't gemis aan koppel des te sterker.
                        Koppel is vermogen en vice versa. Vermogen = (koppel x toerental)/cte --> koppel is niets meer dan een indicatie van de hoeveelheid vermogen bij een bepaald toerentaal. Veel koppel wil dus zeggen dat er in de lage toeren al relatief veel vermogen beschikbaar is, en weinig koppel wil juist 't tegenovergestelde zeggen.
                        In de 0-100 sprint laat zich dat m.a.w. vertalen in een snellere start (of veel wielspin) van de diesel, omdat 'ie veel vlugger over genoeg vermogen beschikt. Eens de benzine ook in zijn optimaal toerental zit, kan 'ie beginnen bijbenen... en als de chauffeur ver genoeg doortrekt om zo ook in de volgende versnelling direct over veel vermogen te beschikken, kan 'ie de diesel terug inhalen. Maar dan nog, da's mss maar een seconde dat de diesel over meer vermogen dan de benzine beschikt, dus bijbenen moet je met een korreltje zout nemen... 't is niet alsof daar direct een gat van een paar meter is tussengekomen natuurlijk.

Maar véél hangt, zoals reeds gezegd, ook van de verspreiding van de versnellingsbak af. En als de top van zo'n Chrysler maar 183 km/u is, dan kan 't best zijn dat die eerste versnellingen kort zijn. En die van de BMW, met zijn top van 217 km/u, dan weer juist niet.
                        Last edited by sibi; 28/02/2007, 21:31.
                        Life's too short. Not to. Live it.
                        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Hier is het allemaal mooi uitgelegd:

Comment

Auto’s met veel vermogen kunnen veel draaimoment aan de wielen leveren, ongeacht het draaimoment (het ‘koppel’ ) van hun motor!
                            Een 1.9Tdi met 150pk is echter in de praktijk toch wat sneller dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. Hoe kan dat dan?

Er zijn hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat als beide auto’s niet op dezelfde topsnelheid zijn afgeregeld, de auto met de laagste topsnelheid een kortere overbrenging heeft en dus daaruit meer kracht op de wielen kan halen.
                            Conclusie

Als we alle factoren naast elkaar leggen, blijkt het vermogen van een auto de beste ‘folderfactor’ te zijn om de prestaties van de auto mee in te schatten. Auto’s met veel vermogen hebben automatisch veel trekkracht aan de wielen, ongeacht het draaimoment van hun motor. Dat heeft te maken met de overbrengingsverhoudingen. Om twee auto’s op basis van de foldergegevens te vergelijk kan dus het beste worden gekeken naar het vermogen per kilo autogewicht. Het in de folder of op de rollenbankuitdraai vermelde draaimoment is nietszeggend in dit opzicht. Dat getal is alleen zinnig voor mensen die een motorblok kopen zonder auto eromheen…
                            En dat vat 't zo'n beetje samen !
                            Last edited by sibi; 28/02/2007, 21:40.
                            Life's too short. Not to. Live it.
                            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Working...
                            X