de A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
automaat in neutraal tijdens het rijden
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichtende A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?
automaat fts
Comment
-
Gaat het hier nu om een automaat of een gerobotiseerde bak (= geautomatiseerde manuele bak)?
Het is minder goed voor een automaat om hem lange tijd in neutraal te laten lopen omdat de temperaturen in de automaat anders oplopen. De oliepomp in de automaat wordt immers aangedreven door de motor. Zet je hem in neutraal dan valt het motortoerental tot op het stationair toerental waardoor ook het debiet van de oliepomp naar z'n minimum zakt. Het gevolg is een kleinere interne circulatie van de ATF-olie in de transmissie en dus minder koeling.
Kan dit kwaad om dit enkele keren te doen? Nee. Maar doe je dit geregeld voor langere periodes dan gaat de levensduur van de automaat er wel op achteruit.
Is het een probleem om hem al rijden van N in D te zetten? Nee geen enkel probleem. De automaat zal van de eerste keer de juiste versnelling kiezen.
Als we spreken over een geautomatiseerde manuele bak, dan kan het geen kwaad om hem al rijdend in neutraal te zetten, ook al gebruikt de bak olie voor de sturing. Of je hem daarna terug in D kan zetten zal van bak tot bak afhangen. De sturing van sommige bakken zullen dit niet toelaten, bij andere bakken zal dit wel gaan, maar zal het even duren voor er een versnelling ingeschakeld wordt.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichtenvoor 't gemak, want in D is die boite veel te nerveus als je moet wachten aan de lichten
Ik weet niet wat gij doet met uwe auto maar daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. Noch bij een tip6, dsg of 5-trapsautomaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichtendan is het net beter om op de motor te remmen
1- voor het verbruik.
2-om de remmen te sparen .
Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichtenals je hem in D laat staan remt hij veel te hard en moet je zelfs gas bijgeven voor een rood licht.. plus als je bijna stilstaat moet je veel harder remmen
Eventueel kun je bij een automaat wanner hij z'n kruipsnelheid bereikt, hem in N zetten om zacht tot stilstand te kunnen komen.
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichtende A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenEen nerveuze automaat aan de lichten??????????????????????????????????????????? ?????????
Ik weet niet wat gij doet met uwe auto maar daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. Noch bij een tip6, dsg of 5-trapsautomaat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk BerichtenZoals Bobo al aangeeft, mag een automaat ook niet gesleept worden.
Ik dacht dat dit komt omdat de automaat niet gekoeld wordt als ie in de N staat en op die manier warm kan lopen. Dat is alleszins de reden dat je hem niet mag slepen. Ik weet niet of hij wel koelt als de motor gewoon loopt?
Maar zoals ik al aanhaalde is het debiet van de oliepomp en dus ook de koeling van de automaat ook afhankelijk van het motortoerental. Normaal compenseert dit elkaar. Geef je veel gas wordt de automaat meer belast, maar stijgt ook het motortoerental en mede verbetert de koeling van de automaat. In neutraal is dit niet meer het geval. Nu zijn automaten er wel op ontworpen om zo'n "mishandeling" aan te kunnen, maar als je dit continu doet, gaat de levensduur er wel op achteruit.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenHet is minder goed voor een automaat om hem lange tijd in neutraal te laten lopen omdat de temperaturen in de automaat anders oplopen.
Of is dit een verwaarloosbaar verschil?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenEen nerveuze automaat aan de lichten??????????????????????????????????????????? ?????????
ZOT he
nee wat ik bedoel is het feit dat die veel te nerveus staat afgesteld, ik moet mijn rempedaal bijna volledig indrukken om stil te staan. dat ding torque-braket uit zijn eigen
daarom zet ik hem veel in N aan de lichten, of al anticiperend
is veel rustiger
de porsche had een betere boite op dat vlak, 't is nochthans dezelfde fabrikant
Comment
-
Onze colt heeft een geautomatiseerde manuele bak. Die nervositeit (=versnellingsbak koppelt nog terwijl de wagen eigenlijk binnen enkele meter zal stil staan) heb ik enkel bij het filerijden, niet aan het rood licht. Als ik bv. moet afremmen van 70 - 0 km/h dan is de druk op het rempedaal meer dan voldoende zodat de automaat mooi ontkoppelt wanneer hij moet. Moet de wagen daarentegen file-rijden (10 - 0 - 5 - 0 ... km/h) dan is druk op het rempedaal (soms) onvoldoende en dan duw ik het pookje in neutraal zodat er ontkoppelt wordt en de wagen kan uitbollen. Kan geen kwaad voor een geautomatiseerde manuele bak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenHeb je geen autohold op dat ding?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichtendat is toch voor op hellingen? heeft 'ie ook normaal gezien
Wat jij bedoelt is hillhold.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenNee, dat je de rem niet meer hoeft in te houden aan de lichten, erg handig voor mash 'n go
Wat jij bedoelt is hillhold.
neen die heeft dat niet, daarom zet ik hem meestal in N aan de lichten
laat ik m'n rem los in D, schiet hij naar 15 kmh ofzo zonder dat ik het gas aanraak
bij de Cayenne ging 'ie maar tot 6-7 per uur, heel langzaam
maar je kan wel mash n' go doen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenDat heb ik altijd zeer vreemd gevonden, aangezien het vanuit zuinigheidsstandpunt niet de logische keuze is. Zeker niet aangezien het om een geautomatiseerde manuele bak gaat die vrij is van een aantal verliesposten die een conventionele automaat heeft.
Op een vlakke weg kan je dan ook heel lang uitbollen zonder gas te geven en zelfs op een afdaling haal je makkelijk 10km/u meer snelheid.
Toch klopt het inderdaad ergens niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenIk vond het ook vreemd, maar moet toegeven dat hij op 1000km effectief minder verbruikt in ecostand. Dat wil zeggen dus in neutraal bij niet-gasgeven en motor afslaan bij stilstand.
Op een vlakke weg kan je dan ook heel lang uitbollen zonder gas te geven en zelfs op een afdaling haal je makkelijk 10km/u meer snelheid.
Toch klopt het inderdaad ergens niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichtenik snap het ook niet goed, als je uitbolt in D, dan wordt er toch evenveel brandstof ingespoten (of zelfs meer?) dan wanneer je ralentis draait in N? of wordt de benzinetoevoer echt afgesloten als je uitbolt in D (en hoe zit dit bij manuele bakken?)?
Edit: ook voor manuele bakken is dit zo
Comment
Comment