Mededeling

Collapse
No announcement yet.

automaat in neutraal tijdens het rijden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    de A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?

    Comment


    • #22
      Als je een automaat niet mag slepen (boven de 30 km/u?), denk dat dit helemaal niet goed is voor de automaat(boite)

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
        de A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?
        neen, dat is blijkbaar een extra maatregel dat audi genomen heeft om het verbruik te drukken. hoe belachelijk kan het ook worden? gas geven voor een rood licht omdat je te snel afremt op de motor en extra hard remmen bij trage snelheden omdat de motor maar blijft geven

        automaat fts

        Comment


        • #24
          Gaat het hier nu om een automaat of een gerobotiseerde bak (= geautomatiseerde manuele bak)?


          Het is minder goed voor een automaat om hem lange tijd in neutraal te laten lopen omdat de temperaturen in de automaat anders oplopen. De oliepomp in de automaat wordt immers aangedreven door de motor. Zet je hem in neutraal dan valt het motortoerental tot op het stationair toerental waardoor ook het debiet van de oliepomp naar z'n minimum zakt. Het gevolg is een kleinere interne circulatie van de ATF-olie in de transmissie en dus minder koeling.

          Kan dit kwaad om dit enkele keren te doen? Nee. Maar doe je dit geregeld voor langere periodes dan gaat de levensduur van de automaat er wel op achteruit.

          Is het een probleem om hem al rijden van N in D te zetten? Nee geen enkel probleem. De automaat zal van de eerste keer de juiste versnelling kiezen.


          Als we spreken over een geautomatiseerde manuele bak, dan kan het geen kwaad om hem al rijdend in neutraal te zetten, ook al gebruikt de bak olie voor de sturing. Of je hem daarna terug in D kan zetten zal van bak tot bak afhangen. De sturing van sommige bakken zullen dit niet toelaten, bij andere bakken zal dit wel gaan, maar zal het even duren voor er een versnelling ingeschakeld wordt.
          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
            voor 't gemak, want in D is die boite veel te nerveus als je moet wachten aan de lichten
            Een nerveuze automaat aan de lichten??????????????????????????????????????????? ?????????

            Ik weet niet wat gij doet met uwe auto maar daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. Noch bij een tip6, dsg of 5-trapsautomaat.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
              dan is het net beter om op de motor te remmen
              1- voor het verbruik.
              2-om de remmen te sparen .
              idd is zuiniger dan uitbollen in neutraal


              Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
              als je hem in D laat staan remt hij veel te hard en moet je zelfs gas bijgeven voor een rood licht.. plus als je bijna stilstaat moet je veel harder remmen
              Zelfs al zou je op 100m voor het rood licht door uit te bollen in neutraal juist ter hoogte van het rood licht tot stilstand komen, dan nog is het zuiniger om eerst nog even niet volledig de gas te lossen om vervolgens - laat ons zeggen op 75m van het licht - op de motor af te remmen en ook ter hoogte van het rood licht tot stilstand komen. De reden is dat je tijdens het uitbollen in neutraal energie aan het toevoegen (lees: brandstof aan het verbruiken) bent op niets.

              Eventueel kun je bij een automaat wanner hij z'n kruipsnelheid bereikt, hem in N zetten om zacht tot stilstand te kunnen komen.


              Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
              de A2 automaat doet dat vanzelf in ecomode zodra je het gaspedaal lost. En ik vermoed dat die automaat niet zo heel verschillend zal zijn van een gewone?
              Dat heb ik altijd zeer vreemd gevonden, aangezien het vanuit zuinigheidsstandpunt niet de logische keuze is. Zeker niet aangezien het om een geautomatiseerde manuele bak gaat die vrij is van een aantal verliesposten die een conventionele automaat heeft.
              The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Een nerveuze automaat aan de lichten??????????????????????????????????????????? ?????????

                Ik weet niet wat gij doet met uwe auto maar daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. Noch bij een tip6, dsg of 5-trapsautomaat.
                Chiptuning kan dit veroorzaken.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                  Zoals Bobo al aangeeft, mag een automaat ook niet gesleept worden.
                  Ik dacht dat dit komt omdat de automaat niet gekoeld wordt als ie in de N staat en op die manier warm kan lopen. Dat is alleszins de reden dat je hem niet mag slepen. Ik weet niet of hij wel koelt als de motor gewoon loopt?
                  Enkel als de motor loopt is er voldoende koeling, want dan pas heb je circulatie van koelvloeistof en wordt de oliepomp van de automaat aangedreven. Als de motor niet draait heb je enkel luchtkoeling, hetgeen onvoldoende is voor de automaten van vandaag.

                  Maar zoals ik al aanhaalde is het debiet van de oliepomp en dus ook de koeling van de automaat ook afhankelijk van het motortoerental. Normaal compenseert dit elkaar. Geef je veel gas wordt de automaat meer belast, maar stijgt ook het motortoerental en mede verbetert de koeling van de automaat. In neutraal is dit niet meer het geval. Nu zijn automaten er wel op ontworpen om zo'n "mishandeling" aan te kunnen, maar als je dit continu doet, gaat de levensduur er wel op achteruit.
                  The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door drizzt Bekijk Berichten
                    Chiptuning kan dit veroorzaken.
                    Onzin.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                      Het is minder goed voor een automaat om hem lange tijd in neutraal te laten lopen omdat de temperaturen in de automaat anders oplopen.
                      Dus wanneer de motor en automaat nog koud zijn (de eerste km's) en je zou de automaat dan in N zetten om te laten uitbollen, dan zou de automaat (dus niet de motor) sneller moeten opwarmen?
                      Of is dit een verwaarloosbaar verschil?

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Een nerveuze automaat aan de lichten??????????????????????????????????????????? ?????????

                        Ik weet niet wat gij doet met uwe auto maar daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. Noch bij een tip6, dsg of 5-trapsautomaat.

                        ZOT he

                        nee wat ik bedoel is het feit dat die veel te nerveus staat afgesteld, ik moet mijn rempedaal bijna volledig indrukken om stil te staan. dat ding torque-braket uit zijn eigen

                        daarom zet ik hem veel in N aan de lichten, of al anticiperend

                        is veel rustiger

                        de porsche had een betere boite op dat vlak, 't is nochthans dezelfde fabrikant

                        Comment


                        • #32
                          Heb je geen autohold op dat ding?

                          Comment


                          • #33
                            Onze colt heeft een geautomatiseerde manuele bak. Die nervositeit (=versnellingsbak koppelt nog terwijl de wagen eigenlijk binnen enkele meter zal stil staan) heb ik enkel bij het filerijden, niet aan het rood licht. Als ik bv. moet afremmen van 70 - 0 km/h dan is de druk op het rempedaal meer dan voldoende zodat de automaat mooi ontkoppelt wanneer hij moet. Moet de wagen daarentegen file-rijden (10 - 0 - 5 - 0 ... km/h) dan is druk op het rempedaal (soms) onvoldoende en dan duw ik het pookje in neutraal zodat er ontkoppelt wordt en de wagen kan uitbollen. Kan geen kwaad voor een geautomatiseerde manuele bak.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                              Heb je geen autohold op dat ding?
                              dat is toch voor op hellingen? heeft 'ie ook normaal gezien

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                dat is toch voor op hellingen? heeft 'ie ook normaal gezien
                                Nee, dat je de rem niet meer hoeft in te houden aan de lichten, erg handig voor mash 'n go
                                Wat jij bedoelt is hillhold.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                  Nee, dat je de rem niet meer hoeft in te houden aan de lichten, erg handig voor mash 'n go
                                  Wat jij bedoelt is hillhold.

                                  neen die heeft dat niet, daarom zet ik hem meestal in N aan de lichten

                                  laat ik m'n rem los in D, schiet hij naar 15 kmh ofzo zonder dat ik het gas aanraak

                                  bij de Cayenne ging 'ie maar tot 6-7 per uur, heel langzaam

                                  maar je kan wel mash n' go doen

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                                    Dat heb ik altijd zeer vreemd gevonden, aangezien het vanuit zuinigheidsstandpunt niet de logische keuze is. Zeker niet aangezien het om een geautomatiseerde manuele bak gaat die vrij is van een aantal verliesposten die een conventionele automaat heeft.
                                    Ik vond het ook vreemd, maar moet toegeven dat hij op 1000km effectief minder verbruikt in ecostand. Dat wil zeggen dus in neutraal bij niet-gasgeven en motor afslaan bij stilstand.

                                    Op een vlakke weg kan je dan ook heel lang uitbollen zonder gas te geven en zelfs op een afdaling haal je makkelijk 10km/u meer snelheid.

                                    Toch klopt het inderdaad ergens niet?

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                      Ik vond het ook vreemd, maar moet toegeven dat hij op 1000km effectief minder verbruikt in ecostand. Dat wil zeggen dus in neutraal bij niet-gasgeven en motor afslaan bij stilstand.

                                      Op een vlakke weg kan je dan ook heel lang uitbollen zonder gas te geven en zelfs op een afdaling haal je makkelijk 10km/u meer snelheid.

                                      Toch klopt het inderdaad ergens niet?
                                      ik snap het ook niet goed, als je uitbolt in D, dan wordt er toch evenveel brandstof ingespoten (of zelfs meer?) dan wanneer je ralentis draait in N? of wordt de benzinetoevoer echt afgesloten als je uitbolt in D (en hoe zit dit bij manuele bakken?)?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
                                        ik snap het ook niet goed, als je uitbolt in D, dan wordt er toch evenveel brandstof ingespoten (of zelfs meer?) dan wanneer je ralentis draait in N? of wordt de benzinetoevoer echt afgesloten als je uitbolt in D (en hoe zit dit bij manuele bakken?)?
                                        Neen, als je uitbolt in D dan is er geen inspuiting nodig want de motor blijft draaien doordat de wielen nog draaien. Als je uitbolt in N dan is er nog inspuiting nodig om de motor draaiende te houden.

                                        Edit: ook voor manuele bakken is dit zo

                                        Comment


                                        • #40
                                          maar je bolt wel mnider lang in d als in n, dus je moet langer inspuiten, dilemma

                                          Comment

                                          Working...
                                          X