Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tussengas

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tussengas

Ik begin het de laatste tijd af en toe te doen.

Maar ik vraag me af of het wel degelijk nut heeft dat tussengas geven als je terugschakelt...?

Is het beter voor de koppeling?

Alvast bedankt!

Yep. beter voor je koppeling. Toerental motor en boite komen dan bijna overeen => koppeling slipt minder.

Comment

Leg eens uit, hoe bedoel je juist?

Comment

let vooral op de weg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
          Leg eens uit, hoe bedoel je juist?
          Als je aan het terugschakelen bent een stootje gas geven voor je de koppeling terug lost zodat je al het perfecte toerental bereikt hebt in die versnelling.

Comment

ik schakel terug
            uit versnelling zonder koppeling en zonder gas - stoot gas - in lagere versnelling, zonder koppeling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              ik schakel terug
              uit versnelling zonder koppeling en zonder gas - stoot gas - in lagere versnelling, zonder koppeling
              Dat is niet echt mijn bedoeling... Neen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                Yep. beter voor je koppeling. Toerental motor en boite komen dan bijna overeen => koppeling slipt minder.
                Thx voor de reply!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivierooo Bekijk Berichten
                  Als je aan het terugschakelen bent een stootje gas geven voor je de koppeling terug lost zodat je al het perfecte toerental bereikt hebt in die versnelling.
                  Ah zo, dan heb ik dat ook wel gedaan.

Comment

waarom tussengas als je koppelt ?

Comment

tis een automatisme

Comment

Ik vroeg me gewoon af of het beter is of niet.

Comment

met de tijd ga je het hopelijk doen
                          al denk ik dat jij waarschijnlijk met alle nieuwe dingen meer automaat zult rijden

Comment

met de tijd ga je het hopelijk doen
                            al denk ik dat jij waarschijnlijk met alle nieuwe dingen meer automaat zult rijden

?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivierooo Bekijk Berichten
                              Ik begin het de laatste tijd af en toe te doen.

Maar ik vraag me af of het wel degelijk nut heeft dat tussengas geven als je terugschakelt...?

Is het beter voor de koppeling?

Alvast bedankt!
                              Het helpt vooral als je knikkende koppen wilt vermijden, bij de passagiers

Comment

bobo is wel vreemd bezig in dit topic

anyway; het is waarschijnlijk beter voor uw koppeling, maar het geeft vooral een vloeiendere besturing van de wagen. Ideaal is dat je het toerental, waarin je na het terugschakelen zou in terechtkomen, kunt bereiken. En telkens wanneer je dat kunt, klinkt dat zo smooooth. En ook : niks van schokken.

Comment

wel, het wordt een automatisme, bedoel ik gewoon net als jij

Comment

wel, het wordt een automatisme, bedoel ik gewoon net als jij
                                    Welja, op die manier, idd

Ik zit nu ook al op men rem en gas tegelijk te duwen, wanneer ik gewoon moet terugschakelen en beetje gas geven. Straks moet ik terug leren om te met 1 voet, gas te geven bij terugschakelen

Comment

Bobo hoe geef jij een stoot gas zonder te onkoppelen.?

Je moet altijd tussengas geven bij het terugschakelen, anders kan je beter niet terugschakelen want dan rem je gewoon op de koppelingsplaten. (Zeer veel mensen doen dit echter wel)

Ik schakel enkel terug van 5de naar 4de ofzo als het toerentalverschil en dus de hoeveelheid tussengas niet zo groot zijn. Veel tussengas geven kost namelijk meer dan remblokjes

Bij echte sportwagens en bij moto's is tussengas veel vanzelfsprekender omdat de motor razendsnel in toeren stijgt. Bij moto's schakel ik altijd terug en ik denk bijna elke motorrijder, bij auto's zelden.
                                      Het kost bij een motorfiets ook veel minder moeite om in het "correcte" toerental terecht te komen bij het terugschakelen zoals hierboven gezegd wordt. Door de lichte krukas, koppeling enzovoort waardoor de motor zo gemakkelijk in toeren klimt en daalt kan je gewoon een stoot tussengas geven, terugschakelen en onmiddelijk je koppeling laten opkomen, razendsnel. Bij de meeste wagens is het wat moeilijker.
                                      Last edited by Gere; 25/05/2008, 21:13.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                        Bobo hoe geef jij een stoot gas zonder te onkoppelen.?

Je moet altijd tussengas geven bij het terugschakelen, anders kan je beter niet terugschakelen want dan rem je gewoon op de koppelingsplaten. (Zeer veel mensen doen dit echter wel)

Ik schakel enkel terug van 5de naar 4de ofzo als het toerentalverschil en dus de hoeveelheid tussengas niet zo groot zijn. Veel tussengas geven kost namelijk meer dan remblokjes

Bij echte sportwagens en bij moto's is tussengas veel vanzelfsprekender omdat de motor razendsnel in toeren stijgt. Bij moto's schakel ik altijd terug en ik denk bijna elke motorrijder, bij auto's zelden.
                                        Het kost bij een motorfiets ook veel minder moeite om in het "correcte" toerental terecht te komen bij het terugschakelen zoals hierboven gezegd wordt. Door de lichte krukas, koppeling enzovoort waardoor de motor zo gemakkelijk in toeren klimt en daalt kan je gewoon een stoot tussengas geven, terugschakelen en onmiddelijk je koppeling laten opkomen, razendsnel. Bij de meeste wagens is het wat moeilijker.
                                        er is een verschil tussen de tussengas die bob bedoelt en degene die olivieroo bedoelt,

ik denk dat bobo het heeft over de tussengas die men vroeger gebruikte bij vrachtwagens toen die nog geen synchronisatieringen gebruikten, en dus wat bobo bedoelt is de boite op toeren brengen( door in neutraal te zetten , koppeling lossen en dan een stoot gas geven ), niet de motor

olivieroo heeft het gewoon over motor op toeren brengen

ale denkik

Comment

Working...
                                        X