Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk schakelen eerste 10minuten..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Moeilijk schakelen eerste 10minuten..

Hoi allemaal, ik heb een vraagje over onze seat ibiza uit 2000. Hij heeft reeds 230.000km achter de rug en heeft dan ook al één en ander meegemaakt. NU blijkt er een probleem te zijn wanneer ik de auto start. Het probleem blijkt de koppeling te zijn, ik kan tijdens de eerste 10min zeer moeilijk schakelen, (R, 1, 2, 3, 4, 5). Na enkele minuten te hebben rondgereden blijkt alles beter te lukken en gaat het schakelen iets vlotter... DIt is een ernstig probleem aangezien we echt moeten sleuren aan de koppeling om hem in zijn juiste versnelling te gooien...

Iemand enig idee??

We hebben hem reeds onder de carport gezet, zelfs in ons gesloten garage binnenshuis, op straat,.. We dachten dat het mssn aan de warmte/koude lag?! Niks helpt!

oliepeil van de versnellingsbak al gecontroleerd?

Comment

Bedankt voor de reply!

Kan dit op een eenvoudige manier gemeten worden? Of heb ik hiervoor een brug nodig?

Comment

ga eens naar een garage en laat je V-bak olie verversen
        zal het simpelste zijn, en 8/10 de oplossing van je probleem zijn.
        BMW E10 1600ti 1967
        BMW E10 2002tii 1973
        BMW E30 325i sedan 1986
        BMW E36 318is cabrio 1995
        BMW E36 320i cabrio 1994
        BMW E91 318d touring 2006
        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

is dat hydraulisch of met kabel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zilliewo Bekijk Berichten
            Kan dit op een eenvoudige manier gemeten worden?
            nee

Of heb ik hiervoor een brug nodig?
            best wel

Comment

Bwa, bij sommige auto's kunt ge dat zo peilen. Andere kunt ge het helemaal niet peilen.

Gezien de kmstand zou ik idd de bakolie toch eens verversen. Liefst met synthetische bakolie
              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                Bwa, bij sommige auto's kunt ge dat zo peilen. Andere kunt ge het helemaal niet peilen.

Gezien de kmstand zou ik idd de bakolie toch eens verversen. Liefst met synthetische bakolie

Let op met zo'n woorden, voor je't weet krijg je rare topics met Becel als kernwoord

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                  Let op met zo'n woorden, voor je't weet krijg je rare topics met Becel als kernwoord
                  Verschillende soorten bakolie. In de supermarkt zijn verschillende soorten olie te koop. Ze verschillen nogal wat in prijs. Maakt het veel uit of ik bijvoorbeeld slaolie maisolie of olijfolie gebruik? Mij lijkt het voornaamste dat je geen boter gebruikt en dat je de olie niet herhaald opwarmt.

EricV forum .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

ik had dit indertijd ook met mijn citroen bx
                      na de verversing met een olie die vloeibaarder is bij koud start was het probleem weg

Comment

Ik zou alleszins niet beginnen met de bakolie preventief te vervangen alvorens ik de koppeling geïnspecteerd heb.
                        Waarschijnlijk hydrolische bediening. Misschien een lek? Je remoliepeil zou dan moeten zakken.
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten

Ik zou een gewone (minerale of halfsyntheet) boîte-olie aanraden. Zolang ie maar voldoet aan de GL-4 norm voldoet ie aan de norm voor een ibiza. Viscositeit 75w90 (of 80w90 indien je er niet mee op wintersport gaat ofzo)

Sommige wagens (zelfs recente modellen van een paar jaar oud) krijgen problemen met het schakelen in de lagere versnellingen indien ze met een volsynthetische bakolie gevuld worden.

Edit: 2 liter olie zou moeten voldoen voor de hele versnellingsbak te vullen, kost je ongeveer 10 à 30 €. Als je toch zou moeten bijvullen kan je evengoed volledig verversen.
                          Last edited by 911turbo; 13/07/2008, 19:59.
                          A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Ik zou alleszins niet beginnen met de bakolie preventief te vervangen alvorens ik de koppeling geïnspecteerd heb.
                            Waarschijnlijk hydrolische bediening. Misschien een lek? Je remoliepeil zou dan moeten zakken.
                            Koppeling/bediening kan ook de oorzaak zijn, maar zou het dan niet langer als de eerste 10 minuten duren?
                            A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                            X