Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik bedoel het stuursignaal voor het activeren van het relais zelf.
Het relais werkt. Als het spanning krijgt...
Maar gemonteerd in de auto werkt het niet... dus het krijgt geen stuurspanning wanneer nodig?
in principe moet dat relais 2 maal spanning krijgen: stuurspanning, en spanning om door te schakelen.
stuurspanning krijgt hij vanaf het contact wordt opgezet, zolang als nodig (temperatuursensor op het blok bepaalt de tijd/stroom die nodig is om 't relais te laten uitschakelen)
te schakelen spanning krijgt hij (eventueel) permanent, en die wordt geschakeld door het relais.
voor mijn part kom je een van de dagen even langs met die kar, 't is zo uitgemeten, kleine moeite.
Ik zal het straks nogmaals checken, maar de relais klikt niet als je het contact opzet. Dat doet 'ie wel als je manueel stuurspanning aanlegt. Dus het eerste probleem is sowieso dat 'ie geen stuurspanning krijgt. Als hij klikt, en de gloeibougies werken nog steeds niet, dan krijgt 'ie ook geen doorschakelspanning.
dus dalende weerstand bij stijgende temperatuur. als 'ie afgekoppeld is, simuleer je een ijskoud blok en moet je stuurspanning krijgen, anders is er iets mis.
Gewoon de temp-sensor lossen, dan moet ie vol gloeien. Geeft hij dan geen stuurspanning, dan is er iets loos bij de de stuurlogica. Hoe dit in deze kar werkt weet ik ni.
Tegenwoordig bepaald meestal de ECU wanneer er gegloeid wordt, maar in dit geval lijkt het me een eenvoudiger circuitje dat de beslissing neemt over hoelang het moet duren...
Ik heb het simpel opgelost, anders kost dat teveel tijd.
Heb gewoon rechtstreeks van de batterij de stuurspanning voor de relais afgetakt, met in dat nieuwe circuitje een trekschakelaar om die stroom te onderbreken.
Trekschakelaar uit = voorgloeien
Trekschakelaar in = niet voorgloeien
Koelwatersensor voor het gloeien vervangen door een stop. Het signaal simuleren met een potentiometer die altijd op 0°C staat. Dit is de 2de keer dat ik je dit moet uitleggen.
Koelwatersensor voor het gloeien vervangen door een stop. Het signaal simuleren met een potentiometer die altijd op 0°C staat. Dit is de 2de keer dat ik je dit moet uitleggen.
Koelwatersensor werkt correct.
Dit is de 3de keer dat ik dit schrijf in dit topic.
Comment