Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
    Bedankt Skippie! Wat je daar zegt is m.i. ook één van de redenen waarom die EGR-klep blokkeerde. 'k Weet dat het bij een standaard auto ook kan gebeuren, maar z'n rijstijl zou hem daarvoor moeten behoeden als je begrijpt wat ik bedoel, 't zou zo vroeg niet mogen gebeuren. Ooit was hier iedereen lyrisch over Heinz. Dat aantal nam af omdat enkele wagens flink begonnen te roeten... sinds de komst van het DPF kan je natuurlijk algauw 1+1 doen en beseffen dat daar misschien problemen van komen. Daarbovenop die verklaring van Heinz ...

    De vraag is natuurlijk nog, moet m'n broer ingaan op het voorstel om die roetfilter te elimineren? Ze hebben allicht wel gelijk, maar wat met de keuring?
    keuring gaat zowizo moeilijk doen volgens mij, want je wagen gaat weten dat er geen roetfileter is en in principe zou men binnenkort op de keuring je wagen aan de stekker moeten kunnen hangen om de werking van de emissie systemen te controleren.

    heinz moet gewoon zorgen dat er minder roetvorming is maar dat kan hij niet zonder dat hij ander motorgedrag moet gaan programeren, en je wagen voor volgens mij minstens een dag onder handen te nemen en een custom made tuning te doen.
    en als hij het sneller wil doen dan gaat hij je motor terug moeten downgraden.

    Comment


    • Misschien onnozel, maar zou een BOV dan kunnen helpen?

      Comment


      • Elke turbo heeft een BOV, anders draai je die vrij snel in frut.

        Een grotere uitlaat zonder tegendruk is niet altijd beter voor een turbo. Ik heb daar nog ergens een artikeltje over.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
          Misschien onnozel, maar zou een BOV dan kunnen helpen?
          Denk van wel.
          Maar dit zegt Squadra-Tuning.com:
          "Een Pierburg bediende waste gate zou in deze situatie ideaal zijn."

          't Volledige verhaal, http://squadra-tuning.nl/NL/techniek...JTD_turbo.html

          Echter voor de fase 3 uitvoering is de actuator niet meer pneumatisch bediend via de drukzijde van de turbo maar via een elektronisch gestuurd ventiel. Het zogenaamde Pierburg ventiel. Op deze manier kan men via het motormanagement de bediening van de leidschoepen veel preciezer onder controle houden.

          Het grote nadeel voor chiptuners van dit type turbo's is dat de druk van de turbo niet meer begrensd is. Bij het eerst besproken type hoeft men niet bang te zijn dat de turbodruk te hoog stijgt omdat deze van een waste gate is voorzien die bij +1.1 tot +1.2 bar afblaast. Wanneer de turbodruk te hoog stijgt betekent dit een te hoge belasting van de turbo. Zowel thermisch als mechanisch. Daarom blijft het opgevoerde vermogen van een getunede JTD fase 3 beperkt tot de druk die nog toelaatbaar is. Een Pierburg bediende waste gate zou in deze situatie ideaal zijn. Wie weet komt die in de toekomst ook nog.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
            Elke turbo heeft een BOV, anders draai je die vrij snel in frut.

            Een grotere uitlaat zonder tegendruk is niet altijd beter voor een turbo. Ik heb daar nog ergens een artikeltje over.
            OK, ik bedoelde een open BOV dan..
            Wat die uitlaat betreft, er zijn natuurlijk limieten maar zonder 1e cat en met een 3" pijp van voor tot achter heb ik op m'n Mazda bvb zonder meer een 30PK meer

            Comment


            • Op een meer gespecialiseerd chiptuningforum is een tijdje terug een file van Heinz gepost, waar behoorlijk mee gelachen is geweest. Noodloopprogramma's volledig uitschakelen, allerhande curves met de natte vinger de hoogte intrekken, noem maar op. Waarna er overigens zoals gewoonlijk een heleboel kwade berichten van de welgekende Bruno gevolgd zijn, in zijn gebruikelijke stijl.

              Sorry hoor maar heel die firma staat op losse schroeven in elkaar. Ik wil niet gezegd hebben dat ze alles slecht doen, maar wanneer het mis gaat is het meestal goed prijs. Het is ook algemeen geweten dat Heinz steeds zeer dicht tegen de roetgrens aanzit na het chippen, vandaar ook de vaker voorkomende problemen met de DPF's.

              Op Apec zou ik overigens ook niet te sterk vertrouwen... Didier (forumnaam weet ik zo niet meteen) heeft helemaal geen autogerichte opleiding gevolgd, en kon tot een jaar terug nog niet eens solderen. Van iemand die pc's in elkaar zet naar volwaardig chiptuningsdeskundige op korte termijn vind ik persoonlijk ook nogal kort door de bocht. Overigens zijn het daar ook voornamelijk aangekochte files die men uploadt, dus écht op maat tunen zit er ook niet in. Na de introductie van hun revolutionaire Switch was het al vrij snel duidelijk dat ze ook daar de mosterd ergens anders waren gaan halen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                Op een meer gespecialiseerd chiptuningforum is een tijdje terug een file van Heinz gepost, waar behoorlijk mee gelachen is geweest.
                Heb je hier een link van?

                Comment


                • Het lijkt me dat je als chiptuner vooral goed praatjes en lucht in zakken moet kunnen verkopen en dan zoveel mogelijk bandwerk doen en reclame maken. Ik ben nog steeds een voorstander van chiptuning maar er zijn blijkbaar maar weinig chiptuners die betrouwbaar zijn, maakt niet uit hoeveel dikke karren ze gedaan hebben.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                    Heb je hier een link van?
                    Daar ga ik eens flink naar moeten zoeken, is al een hele tijd geleden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Het lijkt me dat je als chiptuner vooral goed praatjes en lucht in zakken moet kunnen verkopen en dan zoveel mogelijk bandwerk doen en reclame maken. Ik ben nog steeds een voorstander van chiptuning maar er zijn blijkbaar maar weinig chiptuners die betrouwbaar zijn, maakt niet uit hoeveel dikke karren ze gedaan hebben.
                      Dat is zeker het geval. Probleem is meestal dat van zodra de zaken goed beginnen lopen de meesten enkel nog bezig zijn met kwantiteit en dat de kwaliteit vaak ver te zoeken is. Als je weet dat de meeste garages niemand in dienst hebben met de nodige kennis van zaken, laat staan dat de eerste de beste knaap die zelfs al heel wat van auto's kent hiermee aan de slag kan. De écht goeie chiptuners lopen niet dik gezaaid in ieder geval.

                      PPE is echter wel kwaliteit, dat is uit de duizenden posts van Odan wel op te maken.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Het lijkt me dat je als chiptuner vooral goed praatjes en lucht in zakken moet kunnen verkopen en dan zoveel mogelijk bandwerk doen en reclame maken. Ik ben nog steeds een voorstander van chiptuning maar er zijn blijkbaar maar weinig chiptuners die betrouwbaar zijn, maakt niet uit hoeveel dikke karren ze gedaan hebben.
                        Ik ga ervan uit dat het ook van de chip afhangt. Voor m'n Mazda MPS is er een speciaal programma nodig om de ECU te kraken, dat ontwikkeld werd door Piasini. Je koopt dat pakket bij Piasini en je kan omzeggens aan de slag. Het volledige chippen duurt trouwens bijna 2u30, hier zit veel PC berekenwerk in.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten

                          PPE is echter wel kwaliteit, dat is uit de duizenden posts van Odan wel op te maken.
                          Heb je een linkje voor PPE?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Heb je een linkje voor PPE?
                            Vraag even aan Odan.be van dit forum, die staat in voor de PR daar.

                            Nee, ernstig, PPE levert voor BMW kwaliteitswerk af.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                              Heb je hier een link van?
                              Ik heb gezocht en niets gevonden. Zal nog eens verder navragen...

                              Was overigens een file van een 1.9TDI 130pk.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Heb je een linkje voor PPE?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                                  Op Apec zou ik overigens ook niet te sterk vertrouwen... Didier (forumnaam weet ik zo niet meteen) heeft helemaal geen autogerichte opleiding gevolgd, en kon tot een jaar terug nog niet eens solderen. Van iemand die pc's in elkaar zet naar volwaardig chiptuningsdeskundige op korte termijn vind ik persoonlijk ook nogal kort door de bocht. Overigens zijn het daar ook voornamelijk aangekochte files die men uploadt, dus écht op maat tunen zit er ook niet in. Na de introductie van hun revolutionaire Switch was het al vrij snel duidelijk dat ze ook daar de mosterd ergens anders waren gaan halen.
                                  Jij gaat liever bij een bedrijf dat een stuk minder lang in het vak zit dan ons en enkel op verplaatsing werkt... dat weten we. Het is zeker niet fair om op die manier jouw tuner populairder te proberen maken, ik heb inderdaad geen opleiding autotechniek genoten, gelukkig heeft een van mijn medevennoten dat wel (industrieel ingenieur).

                                  Je mag trouwens met veel plezier eens tot bij ons komen, dat toon ik je aan dat wij quasi alle programma's WEL zelfs schrijven, in uitzonderlijke gevallen doen we beroep op een zeer betrouwbare tuner uit Duitsland.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                                    Jij gaat liever bij een bedrijf dat een stuk minder lang in het vak zit dan ons en enkel op verplaatsing werkt... dat weten we. Het is zeker niet fair om op die manier jouw tuner populairder te proberen maken, ik heb inderdaad geen opleiding autotechniek genoten, gelukkig heeft een van mijn medevennoten dat wel (industrieel ingenieur).

                                    Je mag trouwens met veel plezier eens tot bij ons komen, dat toon ik je aan dat wij quasi alle programma's WEL zelfs schrijven, in uitzonderlijke gevallen doen we beroep op een zeer betrouwbare tuner uit Duitsland.
                                    Tunen jullie onder garantie?

                                    Als ik bv mijn turbo opblaas de dag na de chiptuning, betalen jullie die mij dan terug?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                      Tunen jullie onder garantie?

                                      Als ik bv mijn turbo opblaas de dag na de chiptuning, betalen jullie die mij dan terug?

                                      Wat denk je nu zelf... Een turbo kan heus ook stuk gaan zonder tuning hoor..

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                                        Wat denk je nu zelf... Een turbo kan heus ook stuk gaan zonder tuning hoor..
                                        Ja maar als het de dag nadien is is het toch wel al erg toevallig. Ik stel die vraag omdat tuners vaak zeggen dat het onder garantie is maar ik dit moeilijk kan geloven.

                                        Comment


                                        • De meesten met garantie hebben gewoon een verzekering daarvoor.

                                          Probeer maar eens te bewijzen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X