Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De enige garantie die men kan geven is dat men de chipping opnieuw plaatst als die per ongeluk overschreven wordt.
    Welke andere garantie kan men geven voor iets wat in de grijze zone van de wet gebeurd?

    Comment


    • Ik zit met enorm veel vragen ivm het verhogen van het motorvermogen.

      Natuurlijk spreekt het voor zich dat bedrijf A geen goed woord heeft voor bedrijf B...
      Maar in hoeverre is een gewone remapping van een standaard TDi, TDCi, CDi, HDi, enz ...maatwerk? Volgens mij zijn dat allemaal standaardfiles die lichtjes aangepast worden. Echt op maat afstellen is compleet andere koek denk ik dan?

      En hoe zit het met een powerbox? Vaak zegt men dat er enkel een weerstandje van 5 euro inzit, maar toch zijn er genoeg mensen die zonder probs tienduizenden km's bollen met een powerbox.

      Er zijn zoveel verschillende tuners de dag van vandaag, ik zie door de bomen het bos niet meer. Je hebt bedrijven die heel goedkoop een tuning aanbieden, dat is natuurlijk twijfelachtig. Krijg je kwaliteit? Langs de andere kant is goed doortellen ook een marketing strategie. Want iets dat duur is moet toch beter zijn dan iets goedkoop hé? Het verschil moet toch ergens zitten, je kent dat wel...

      Ik heb nu 30.000km en de zin in een iets vlottere wagen blijft toenemen.
      Anderzijds heb ik nu een betrouwbare wagen die niet roet, en dat wil ik zeker niet opgeven voor iets meer pk's...

      Wat zijn de meningen hierover?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten

        Wat zijn de meningen hierover?
        Chippen die handel

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
          Ik zit met enorm veel vragen ivm het verhogen van het motorvermogen.

          Natuurlijk spreekt het voor zich dat bedrijf A geen goed woord heeft voor bedrijf B...
          Maar in hoeverre is een gewone remapping van een standaard TDi, TDCi, CDi, HDi, enz ...maatwerk? Volgens mij zijn dat allemaal standaardfiles die lichtjes aangepast worden. Echt op maat afstellen is compleet andere koek denk ik dan?

          En hoe zit het met een powerbox? Vaak zegt men dat er enkel een weerstandje van 5 euro inzit, maar toch zijn er genoeg mensen die zonder probs tienduizenden km's bollen met een powerbox.

          Er zijn zoveel verschillende tuners de dag van vandaag, ik zie door de bomen het bos niet meer. Je hebt bedrijven die heel goedkoop een tuning aanbieden, dat is natuurlijk twijfelachtig. Krijg je kwaliteit? Langs de andere kant is goed doortellen ook een marketing strategie. Want iets dat duur is moet toch beter zijn dan iets goedkoop hé? Het verschil moet toch ergens zitten, je kent dat wel...

          Ik heb nu 30.000km en de zin in een iets vlottere wagen blijft toenemen.
          Anderzijds heb ik nu een betrouwbare wagen die niet roet, en dat wil ik zeker niet opgeven voor iets meer pk's...

          Wat zijn de meningen hierover?
          Een powerbox is inderdaad gewoon een weerstandje van een paar cent... In het geval van een common rail diesel zijn er twee mogelijkheden, of de powerbox verlengt de injectietijd of de powerbox verhoogt de raildruk (brandstofpomp) en verlengt de injectietijd, in beide gevallen doet de powerbox dit door signalen te manipuleren. Dit kan lang goed gaan, veel hangt af van hoeveel manipulatie er is en hoe er met de wagen gereden is. Een powerbox kan geen zaken doen zoals een chiptuner dat kan, bvb. timing van de injectie (inspuitbeginmoment), turbodruk, EGR functie verbeteren/uitschakelen, ...

          Er zijn meerdere tuners in België die echt op maat werken, dus de originele software uitlezen, auto de bank op, terwijl het originele vermogen gemeten wordt meet men tevens de lambda waarde, turbodruk, eventueel EGT, ... , tunen van de software op basis van de input en terug de waarden controleren en bijtunen tot alles snor zit.
          Dit kan natuurlijk niet voor €299 zoals er sommige hun tuningen aanbieden, dat lijkt me wel duidelijk

          Comment


          • Oa Heinz werkt zo (op maat, met dynorun vóor en na ) , en jullie ook als ik het goed heb. Althans toch wat mijn motor betreft.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
              Je mag trouwens met veel plezier eens tot bij ons komen, dat toon ik je aan dat wij quasi alle programma's WEL zelfs schrijven.
              Ik kan hier bevestigen dat het originele programma van de wagen wordt uitgelezen en men daarop verder werkt. Programma wordt zodanig aagepast tot Apec en klant tevreden zijn.
              Database error.
              The database has encountered a problem.

              Comment


              • Daarnet gelezen op TDIclub, dateert al van 2007:

                In "Gute Fahrt" heeft een verhaal gestaan over een "Langzeittest" met 6 verschillende tuners op een Passat 2.0TDi DPF. En wat blijkt; de combinatie van tuning en roetfilter is erg gevaarlijk tot vernielde filters en/of turbo's aan toe... door de extra vervuiling die in het DPF terecht komt, ontstaat er hogere tegendruk in het uitlaatsysteem. en daar bezwijkt hetzij het filter, hetzij de turbo op een gegeven moment.
                Door de hogere tegendruk kan de turbo ook bezwijken... 'k begrijp nog altijd niet hoe. Pfoe, ingewikkelde dinges

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                  Elke turbo heeft een BOV, anders draai je die vrij snel in frut.

                  Een grotere uitlaat zonder tegendruk is niet altijd beter voor een turbo. Ik heb daar nog ergens een artikeltje over.
                  Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                  Denk van wel.
                  Maar dit zegt Squadra-Tuning.com:
                  "Een Pierburg bediende waste gate zou in deze situatie ideaal zijn."

                  't Volledige verhaal, http://squadra-tuning.nl/NL/techniek...JTD_turbo.html
                  Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  OK, ik bedoelde een open BOV dan..
                  Wat die uitlaat betreft, er zijn natuurlijk limieten maar zonder 1e cat en met een 3" pijp van voor tot achter heb ik op m'n Mazda bvb zonder meer een 30PK meer
                  mannen
                  probeer eens effen bij de zaak te blijven

                  een BOV (blow off valve, aka dumpvalve) zit enkel op een NAFT turbo (om de drukopbauw tussen gesloten gasklep en nog draaiende turbo bij het gas lossen weg te laten) of dit een open of gesloten is (dus naar open air afblazen of terug richting eerste stuk van inlaat (net achter de filter) maakt niets uit voor performanties.
                  En het is zelfs zo dat niet elke naft turbo dit heeft (een turbo ziet er iets meer van af zonder BOV maar om te zeggen dadelijk in de frut is wat overdreven)

                  Hier hadden we het over diesel turbo's die hebben dat NIET aangezen er ook geen gasklep is
                  Misschien verwarring met een wastegate. Dat is een klep die een deel van de uitlaatgassen voor de turbo afleid naar de uitlaat na de turbo zodat dit deel de turbo niet aandrijft. Hiermee kan men dus de turbodruk regelen (het is te zeggen kan men ervoor zorgen dat de turbodruk niet hoge en hoger blijft oplopen bij hogere toeren, het regeld dus de max turbodruk)

                  Maar hier hadden we het dan over een TDI met variabele turbo en die hebben ook GEEN wastegate. Hier wordt de druk geregeld door het variable mechanisme, dat ding heeft een stand voor zoveel mogelijk druk te maken bij weinig toeren en kan (traploos) vererschuiven richting een stand waarbij de druk aan max toeren gelijk is aan max turbo druk.

                  Dit dus even omdat we weer bezig waren over Dumpvalves die pk's zouden opleveren of Dumpvalves op diesels en verkeerde opvattingen over wastegates.
                  Morgen staat hier weer devolgend jhonny met zijn dumpvalve uit den brico bij wijzen van spreken en vraagt zich af waar hem die moet aansluiten op zijn TDI

                  Comment


                  • Ja sorry, ik spreek enkel voor benzine motoren.. the real stuff

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk Berichten
                      Ik kan hier bevestigen dat het originele programma van de wagen wordt uitgelezen en men daarop verder werkt. Programma wordt zodanig aagepast tot Apec en klant tevreden zijn.
                      Nu al 2 wagens getuned bij Apec incl de nieuwe commonrail multitronic 2.0 Tdi van Audi en ik kan ook bevestigen dat alles op maat wordt gemaakt vanaf het origineel programma, ik mocht er zelf bijstaan en hun vragen stellen wat er juist werd aangepast en in wat dat resulteerde!
                      Last edited by ; 08/10/2009, 01:03.

                      Comment


                      • APEC chiptuning - vermogensmeting

                        hey,

                        ik heb een offerte (mail) van APEC en overweeg mijn Ford SMax 136Pk te chiptunen.
                        ze spreken van +30Pk meer en +50Nm

                        Ik weet echter niet of ze een vermogenstest uitvoeren. Is dat steeds nodig? of kunnen ze uitgaan van ervaring met eventueel gelijkaardige motoren van vorige klanten.

                        Ik ga er trouwens vanuit dat diegene die de tuning uitvoeren wel weten waar ze mee bezig zijn.


                        To do or not to do that's the question

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door PaBram Bekijk Berichten
                          Ik weet echter niet of ze een vermogenstest uitvoeren. Is dat steeds nodig? of kunnen ze uitgaan van ervaring met eventueel gelijkaardige motoren van vorige klanten.
                          tjoeners die gewoon standaard dingen zetten en dus je gemiddelde waardes van hun standaard programma aansmeren vergelijk ik met een Carrefour. Daar kan je ook alles krijgen maar je hebt veel beter materiaal bij de speciaalzaak.

                          ik blijft het fout vinden standaard dingen verkopen: sleutel afgeven, je wagen paar uurtjes kwijt (het werk duurt zelfs bijlange niet zo lang) en een dikke factuur.

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaBram Bekijk Berichten
                          Ik ga er trouwens vanuit dat diegene die de tuning uitvoeren wel weten waar ze mee bezig zijn.
                          IK NIET, elke pipo met een pc en een kleine investering kan zoiets tegenwoordig.


                          Oorspronkelijk geplaatst door PaBram Bekijk Berichten
                          To do or not to do that's the question
                          dat moet je zelf beslissen


                          IK DOE HIER GEEN UITSPRAKEN OVER HET VERNOEMDE BERIJF IN JOUW POST
                          het kan goed zijn dat zij wel goed maatwerk leveren. ik doe enkel uitspraken over je verdere opmerkingen

                          Comment


                          • Skippie, er wordt hierboven net gezegd dat APEC niet standaard werkt, en jij laat in je antwoord weer doorschemeren dat dit wel zou gebeuren. Heb jij problemen met APEC?
                            EDIT: OK lje laatste zin is duidelijk genoeg hierover.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              Skippie, er wordt hierboven net gezegd dat APEC niet standaard werkt, en jij laat in je antwoord weer doorschemeren dat dit wel zou gebeuren. Heb jij problemen met APEC?
                              EDIT: OK lje laatste zin is duidelijk genoeg hierover.
                              ik heb geen problemen met APEC

                              ik wou alleen de gedachtengang van de gequote persoon volgen en had daar mijn bedenkingen bij.

                              als APEC proffesioneel tewerk gaat en maatwerk leverd met goede service en knowhow des te beter he

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door PaBram Bekijk Berichten
                                hey,

                                ik heb een offerte (mail) van APEC en overweeg mijn Ford SMax 136Pk te chiptunen.
                                ze spreken van +30Pk meer en +50Nm

                                Ik weet echter niet of ze een vermogenstest uitvoeren. Is dat steeds nodig? of kunnen ze uitgaan van ervaring met eventueel gelijkaardige motoren van vorige klanten.

                                Ik ga er trouwens vanuit dat diegene die de tuning uitvoeren wel weten waar ze mee bezig zijn.


                                To do or not to do that's the question
                                Misschien beter de 2.2 TDCi aangevinkt bij de bestelling?

                                Mvg

                                Comment


                                • iemand ervaring bij JD engineering? nu ben je veiliger als ik mijn wagen laten tunen bij ABT... het gaat over mijn audi TTS?

                                  Comment


                                  • Nemo gaat zo meteen komen zeggen dat je weg moet blijven bij APEC

                                    Comment


                                    • Hier ook niks dan goede ervaringen met APEC (mss gauw eens m'n auto op de testbank zetten daar trouwens ). Als er eens een auto kapotdraait hoeft dit trouwens niet altijd aan de tuning te liggen ook hé.

                                      Ik kan uit eigen ervaring vertellen hoe APEC te werk gaat, en dat zijn heus geen prutsers, nemen de tijd voor hun klant, gaan altijd voor de beste oplossing proberen te zoeken, en de files worden echt wel op maat geschreven hoor..

                                      Toerke z'n PPE-tuned bmw 320d z'n turbo is ook kapotgedraaid, ik zeg hier ook niet dat het aan de tuning lag van PPE, omdat ik dat een beetje kort door de bocht zou vinden, net zoals het kort door de bocht is om basis van dit verhaaltje te zeggen dat APEC een slechte tuner is.

                                      Noch PPE of APEC zijn dat.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door newadrieke Bekijk Berichten
                                        iemand ervaring bij JD engineering? nu ben je veiliger als ik mijn wagen laten tunen bij ABT... het gaat over mijn audi TTS?
                                        ABT is goedgekeurd door Audi, of niet?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                          Nemo gaat zo meteen komen zeggen dat je weg moet blijven bij APEC
                                          Nene alle problemen zijn opgelost door Apec. Straks wat meer info

                                          Comment

                                          Working...
                                          X