Oorspronkelijk geplaatst door Wouter
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenLol, een benzine kan toch niet roeten ? Heb nog nooit van m'n leven een benzine zien roeten, als er dan een of andere damp uitkomt dan is 't alleszinds geen roet.
Injectiemotor vervuilt
In West-Europa krijgen vooral dieselauto's de schuld van roetdeeltjes in de lucht. Deels terecht, maar het aandeel wordt overdreven, zeggen wetenschappers. 'Het is een misverstand dat diesels schadelijker zijn dan benzineauto's', zegt Michiel Makkee van de TU Delft zelfs. Natuurlijk, een oude diesel-Mercedes van 25 jaar pompt veel te veel rotzooi in de lucht -- het is roetdeskundige Makkee een raadsel waarom die dingen nog steeds door de APK komen.
Maar de moderne dieselmotoren verbranden veel beter en stoten dus veel minder roet uit. Bij benzineauto's is de ontwikkeling juist omgekeerd verlopen. 'Er is een trend naar veel meer directe inspuiting bij benzineauto's', zegt Makkee. Ooit hadden alle benzineauto's een carburateur, die de benzinenevel goed met lucht vermengt voordat het mengsel in de motor belandt. Daarna gingen steeds meer fabrikanten over op injectiemotoren: de menging van brandstof en lucht vond plaats in de luchtleidingen.
Bij de nog modernere motoren met directe inspuiting worden de heel kleine benzinedruppeltjes direct in de motorcilinders gespoten. Dat levert enerzijds een hoger rendement op, doordat er minder warmteontwikkeling optreedt. Maar het nadeel is dat de kleine druppeltjes vaak niet genoeg tijd krijgen om volledig te verdampen; en dat leidt tot roetvorming. Makkee: 'Benzineauto's met directe inspuiting, zoals de Mitsubishi GDI- en Volkswagen FSI-motoren, stoten meer schadelijke roetdeeltjes uit dan moderne diesels, zeker als die laatste ook nog eens een roetfilter hebben.'
Read more: http://www.intermediair.nl/artikel/a...#ixzz0ipe26y8R
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenMisvatting....
Omdat ze de CO2 uitstoot moeten terugdringen natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenEn hoe komt dat?
Omdat ze de CO2 uitstoot moeten terugdringen natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenLol, een benzine kan toch niet roeten ? Heb nog nooit van m'n leven een benzine zien roeten, als er dan een of andere damp uitkomt dan is 't alleszinds geen roet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichtengisteren zag ik voor mij een S4 model 01-04 rijden en merkte bij het optrekken roet uit beide uitlatenSo far 233 rondjes op dé ring
Comment
-
Fiat Punto 1.9 jtd
Hallo hallo.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Fiat Punto 1.9 jtd (80 pk en 196 Nm). Het is op zich een acceptabel vlot wagentje, maar ik ben vlotter gewend, dus wordt het chippen.
Ik weet zelf genoeg van wagens om door te hebben dat de koppeling hieronder lijdt en het verbuik niet persé lager ligt enz...
Mijn vraag was echter: heeft er iemand van jullie al ervaring gehad bij het chippen van 1.9 jtd (alfa-romeo motorblok)?
-Bij Squadratuning bij onze noorderburen kost het 500 EUR, zij zijn bijzonder gespecialiseerd in Alfa-romeo.
-Bij ATM in Antwerpen kost het 300 EUR, aanzienlijk goedkoper dus.
Beide bedrijven geven een eindresultaat van 112 pk en 260 Nm.
Iemand al ervaring mee gehad? Alvast bedankt!
Comment
-
Ook eens iets neerpennen hier...
Ik zocht al 'n tijdje naar een bedrijf dat wagens chipte en na lang wikken en wegen gekozen voor, op dat moment, de meest voordelige oplossing. Na een afspraak te hebben gemaakt kwam hij langs en gaf de wagen zijn kuurtje. Een testbank kwam er niet aan te pas maar ik dacht dat dat te verwaarlozen was. Een dag later merkte ik iets vreemd aan de wagen. Bij volgas of gas bijgeven vanuit lage toeren veroorzaakte een trilling. Uiteraard had ik dit aan hun gemeld en zijn ze terug geweest om het nm wat te beperken aangezien ze ervan uit gingen dat het om het vliegwiel ging. Na deze kuur was het inderdaad een heel stuk minder merkbaar maar toch nog aanwezig. Ze vertelde me dat het nm nog meer beperken kon, maar dat dan het verschil met origineel nihil zou zijn. Ook wisten ze me te zeggen dat ze die trilling bij die motor nog nooit hadden meegemaakt (bij een x20da). Ze gingen ervan uit dat het om een fabricage fout ging.
Een paar maanden later kon ik de trillingen perfect vermijden maar van de prestaties was ik teleurgesteld. Ze gaven 215pk en 420nm op, maar dan met het nieuwe programma, voor het nm te beperken, verzekerde ze me dat het maar om enkele pk's verlies zou gaan.
Met dit in het achterhoofd heb ik 'n mail gestuurd naar shiftech. Bruno bood me aan eens langs te komen om te kijken wat precies dat trillend gevoel was en vanwaar het kwam. Na de wagen eens op de testbank te hebben gezet kwamen de eerste resultaten erdoor: 189pk en 375nm vanaf 1957 1/m.
De curve zelf was ok en op zich was hier niets mis mee maar ik kon een zekere ontgoocheling niet verbergen. (Ik had, na zijn 2de kuurtje toch zeker nog een 200+ pk en een 380-400nm verwacht.)
Wat ze in feite hadden gedaan was het gehele motormanagement +35% gedaan. Wederom op zich niets mis mee maar verre van perfect.
Na een gesprek met Bruno stelde hij voor om de dag zelf nog, ondertussen al 20.00 uur, een nieuw programma op maat te maken. Hij stelde voor om het koppel pas later te laten beginnen, dit om dat trillen te voorkomen. Ik stemde hierbij in en zogezegd zo gedaan. Na een paar test ritten en een paar keer de testbank op was dit het resultaat: 215pk en 396nm bij 3140 1/m.
Dan heb ik even een testrit gedaan en het resultaat was verbluffend. De kracht die hij nu extra heeft is wel degelijk voelbaar en het trillen is weg.
Ik ben dan ook super tevreden over het werk dat Bruno heeft geleverd en ik kan iedereen aanraden om bij hem langs te gaan. Akkoord, hij kost iets meer dan sommige maar het verschil is er wel degelijk.
Hier een grafiekje:
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Europa Bekijk BerichtenHallo hallo.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Fiat Punto 1.9 jtd (80 pk en 196 Nm). Het is op zich een acceptabel vlot wagentje, maar ik ben vlotter gewend, dus wordt het chippen.
Ik weet zelf genoeg van wagens om door te hebben dat de koppeling hieronder lijdt en het verbuik niet persé lager ligt enz...
Mijn vraag was echter: heeft er iemand van jullie al ervaring gehad bij het chippen van 1.9 jtd (alfa-romeo motorblok)?
-Bij Squadratuning bij onze noorderburen kost het 500 EUR, zij zijn bijzonder gespecialiseerd in Alfa-romeo.
-Bij ATM in Antwerpen kost het 300 EUR, aanzienlijk goedkoper dus.
Beide bedrijven geven een eindresultaat van 112 pk en 260 Nm.
Iemand al ervaring mee gehad? Alvast bedankt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichtenis dit niet dezelfde 1.9 die in de opels ook ligt?
Neen, het is een 1.9 JTD van Alfa Romeo (op zich een erg aangename en soepele motor)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk BerichtenOok eens iets neerpennen hier...
Ik zocht al 'n tijdje naar een bedrijf dat wagens chipte en na lang wikken en wegen gekozen voor, op dat moment, de meest voordelige oplossing.
Comment
Comment