Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
    Sta me even toe...

    Als je bij chiptuning de turbodruk (indien van toepassing) niet verhoogt dan ga je pas problemen creëren.
    Moderne motormanagementsystemen werken op basis van een gevraagde, gelimiteerde en geleverde druk. Van zodra je iets meer injectie geeft gaat de uitlaatgassenstroom groter worden en zal de turbo automatisch meer druk maken, en hier zit het probleem, als het drukverschil tussen geleverde, gelimiteerde en uiteindelijk geleverde druk te groot is zal het motormanagement de turbo de opdracht geven om minder druk te leveren. In de meeste gevallen gaat het dan om het verstellen van de variabele geometrie, probleem is dan wel dat de turbo dermate zijn best moet doen om de gewenste druk (lager dus) te behalen dat hij veel kans maakt te overspeeden, dus het omgekeerde effect dan wat je wil bereiken.
    In het beste geval gaat je wagen in noodloop, in het slechtste geval krijg je (na verloop van tijd) schade.

    Dus chiptunen en turbodruk niet verhogen indien er sprake is van management geregelde turbodruk = NOT DONE!
    Bon, dan heeft 1 vd grootste chiptuners van België en een mens aan wiens vakkennis ik niet twijfel dan tot nog toe al onze diesels mismeesterd. Wel vreemd dan dat ik nog met geen enkele vodden heb gehad. De extra injectie zorgt zoals je zelf zegt automatisch voor een hogere turbodruk wat dan gecompenseerd wordt door te werken op de variabele geometrie van de turbine (VTG). Ik zie niet in waarom een turbo daarvan kapot zou gaan als je binnen de marges blijft. Simpelweg de limiet voor max. turbodruk aanpassen (verhogen) noem ik geen deftige ECU-remap, de eerste de beste huis-tuin-en-keuken tuner kan dat (ik insinueer hiermee niet dat u dit bent). Bij oudere diesels zonder VTG dus bvb. de tdi’s met distributiepomp van VAG is de turbodruk uiteraard wel een parameter, naast de vele andere. Ik heb nog geen enkele turbo kapot weten gaan door VTG aanpassingen maar des te meer door een te hoge turbodruk.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
      Bon, dan heeft 1 vd grootste chiptuners van België en een mens aan wiens vakkennis ik niet twijfel dan tot nog toe al onze diesels mismeesterd. Wel vreemd dan dat ik nog met geen enkele vodden heb gehad. De extra injectie zorgt zoals je zelf zegt automatisch voor een hogere turbodruk wat dan gecompenseerd wordt door te werken op de variabele geometrie van de turbine (VTG). Ik zie niet in waarom een turbo daarvan kapot zou gaan als je binnen de marges blijft. Simpelweg de limiet voor max. turbodruk aanpassen (verhogen) noem ik geen deftige ECU-remap, de eerste de beste huis-tuin-en-keuken tuner kan dat (ik insinueer hiermee niet dat u dit bent). Bij oudere diesels zonder VTG dus bvb. de tdi’s met distributiepomp van VAG is de turbodruk uiteraard wel een parameter, naast de vele andere. Ik heb nog geen enkele turbo kapot weten gaan door VTG aanpassingen maar des te meer door een te hoge turbodruk.
      Ik denk dat je er best nog eens de post op naleest.

      Er staat nergens vermeld dat je zomaar de limiet voor maximum druk moet verhogen, maar je moet de gevraagde druk afstemmen op de geïnjecteerde hoeveelheid. Dus de turbo z'n gang laten gaan zal ervoor zorgen dat de turbo dermate zijn best doet om de druk terug te schroeven dat je een zeer reële kans loopt op overspeeden.

      Of, die tuner waar jij gaat tuned foutief.
      Of, die tuner maakt je blaasjes wijs en heeft je turbodruk verhoogd (waarvan ik hoop voor jou dat dit het geval is).

      Het zijn net de turbo's met variabele geometrie die uiterst gevoelig zijn aan overspeeding!

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
        Of de boordcomputer geeft serieus verkeerde waardes door, ook een manier om iemand te laten geloven dat zijn kar minder verbruikt dankzij een chip
        Mijn boordcomputer hoeft mij geen blaaskes wijs te maken. Ik heb een excell bestand waar ik mijn getankte liters en kms ingeef ter opvolging van mijn verbruik

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
          Mijn boordcomputer hoeft mij geen blaaskes wijs te maken. Ik heb een excell bestand waar ik mijn getankte liters en kms ingeef ter opvolging van mijn verbruik
          Spritzmonitor

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
            Spritzmonitor
            Klopt toch niet altijd? Dacht dak hier ergens gelezen had dat de teller van die Spritmonitor meer aangeeft dan via werkelijke berekeningen. Klopt dit?

            Comment


            • #66
              Mijne tuner heeft de voltage van men batterij verhoogt...
              dat rocked pas....

              Comment


              • #67
                Schijnen uw lichten nu harder?

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                  Schijnen uw lichten nu harder?
                  Xenons zen er niks meer tegen

                  Comment


                  • #69
                    Bij mij ook, nadeel is wel dat 'ie nu de CD's en radioprogramma's sneller afspeelt waardoor ik nu continu smurfen in mijnen otto heb. Een beetje gelijk TAMcarworks hunne promotievideo van die Lamborghini-killing Peugeot 306 roestbak.

                    Comment


                    • #70
                      onze tuner ruled dan ook

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                        Klopt toch niet altijd? Dacht dak hier ergens gelezen had dat de teller van die Spritmonitor meer aangeeft dan via werkelijke berekeningen. Klopt dit?
                        Geen idee, als dat waar zou zijn dan rond de BC nog meer naar boven dan ik dacht, want 'ie geeft altijd 0.1 meer aan dan spritzdink

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Bij mij ook, nadeel is wel dat 'ie nu de CD's en radioprogramma's sneller afspeelt waardoor ik nu continu smurfen in mijnen otto heb. Een beetje gelijk TAMcarworks hunne promotievideo van die Lamborghini-killing Peugeot 306 roestbak.
                          Zet dan een weerstand tussen de voeding van je radio

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                            Geen idee, als dat waar zou zijn dan rond de BC nog meer naar boven dan ik dacht, want 'ie geeft altijd 0.1 meer aan dan spritzdink
                            Bij mij geeft de BC zelfs 0,5 minder aan dan Spritzmonitor.
                            2012 Renault Megane RS

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Cash Bekijk Berichten
                              Bij mij geeft de BC zelfs 0,5 minder aan dan Spritzmonitor.
                              Efficient Dynamics

                              Comment


                              • #75
                                Zijn er eigelijk mogelijkheden om een Golf IV 1.6i SR te laten chippen ? Als ik bij JD engeneering op de site ga kijken is dat zowat de enige motor die er niet tussen staat... en na een maand nog geen reactie op mijn mail gehad

                                Comment


                                • #76
                                  als da geen turbo blok is brengt da ni op.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                    als da geen turbo blok is brengt da ni op.
                                    Is idd geen turbo.

                                    Maar door het aanpassen van de inspuitingsmodule zal er zoiezo iets uit te halen zijn, en zeker een efficientere brandstofopbrengst (niet echt verbuik maarja).

                                    Comment


                                    • #78
                                      Als ge er 5 pk mee wint is het veel...
                                      ik zou er men geld ni aanhangen...
                                      bij een Atmo moet je anders te werk gaan...
                                      compressie verhogen, betere flow door de aribox, inlaat kanalen flowen, uitlaatkanalen..
                                      etc etc etc... juist ja... dat kost poen

                                      Comment


                                      • #79
                                        ik zou er gewoon ne compressor op vijzen

                                        Comment


                                        • #80
                                          Mja ik was eens benieuwd, maar het is het idd niet waard

                                          Gisteren gehoord dat ik 9pk en 14Nm winst zou kunnen halen, maar de prijs die je daarvoor betaalt is dat kleine verschil dus niet waard

                                          Comment

                                          Working...
                                          X