Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door quido Bekijk Berichten
    Heeft er iemand ervaring met chiptuning? Ik heb sinds kort een volvo XC60 D3 AWD, 120kw/163pk, 5850km op de teller. Wil hem graag chippen maar ik weet niet hoever ik kan gaan en wanneer ik dit mag laten doen en is er qwaliteit verschil tussen de chips? En brengt het ook zijn verbruik naar onder?
    Vindt namelijk dat zijn hernemingen aan de zwakke kant zijn, hij gromt alsof maar komt toch tekort, jammer.
    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
    volvo XC60 D3 163pk zou zonder problemen naar 200 pk en 450 NM koppel te brengen zijn.
    er zit idd wel wat verschil tussen de tuners en hun files, zie dat je bij iemand gaat die een file maakt speciaal voor jouw wagen(en geen algemeen bestandje die word ingeladen op elke xc 60 D3)
    die hernemingen zullen zeker beter worden door die extra 50 NM koppel
    verbruik kan dalen als je op dezelfde manier blijft rijden of je nu rijd(en de extra pk's niet aanspreekt dus...)
    In de meeste gevallen blijft het verbruik min of meer gelijk, maar je krijgt wel het extra plezier

    steek je licht eens op bij www.apecbelgium.be of http://shiftech.be.
    Ze stellen 200 pk voor als veilige marge en 80 NM koppelwinst.
    Voor het mindere verbruik moet je het zeker niet doen enkel voor het extra plezier.
    Ga naar een goede professionele chiptuner die u op zijn vermogensbank een file op maat van uw wagen maakt.

    Bij een nieuwe wagen is het toch wel aan te raden eerst min. 3000 km gereden te hebben alvorens te laten tunen dus dat is in uw geval geen probleem.
    .
    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

    Comment


    • Wie kent een "goeie professionele" chiptuner in de kempen als die er al zijn?
      2014 BMW F32 420 dA M-pakket
      2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
      2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
      2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Myjector Bekijk Berichten
        Ik heb ook al enkele tuners "getest"
        oa Heinz, Shiftech, ppe en BAR

        Heinz: Tevreden, maar veel roet uitstoot (one diesel)

        Shiftech: Super service maar prijzig (Focus RS)

        PPE: Ga ik nooit meer, custom mapping zeggen ze dan... de wagen haalde zijn targets niet, volgens ppe lag het aan de wagen. paar weken erna kreeg de wagen een nieuwe motor en turbo onder garantie, na het inrijden ben ik naar BAR geweest in nederland.
        de wagen bleef hetzelfde resultaat hebben ondanks de nieuwe motor

        De oorzaak lag aan de mapping, dit was lang geen custom mapping!!
        Gewoon een standaard file, de vuldruk in de cilinders steeg nauwelijks bij hogere revs ook werd de turbo niet optimaal gebruikt en kwam veel te heet.
        en het koppel piekte en had geen vlakkelijn.
        En er werd op facebook 20pk bij getoverd voor de reclame

        Na een reprogrammatie door BAR kwam er 35pk bij en dit voor een derde van de prijs
        Totaal een andere wagen en service.
        Dit was custom mapping! BAR had al 3 voertuigen met dezelfde file uitgelezen en de mijne was er ook bij. ik kon mooi zien waar de waarden niet goed waren en de drukvulling werd niet optimaal gebruikt

        Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik ook niet zo tevreden was van PPE.... Ik had eerst m'n MINI laten chippen bij BAR (als 3e R56 S, dus stond nog in z'n kinderschoenen). Hij ging als een beest.
        Paar dagen later wilde Wannes z'n R56 JCW ook 's laten testen en ging naar PPE voor een rollbanktest. Ik ging mee...

        Na de rollingtest had m'n MINI bij Stef, 192 pk en 340 nm koppel... terwijl er een software van 210 pk op stond. Stef keurde m'n MINI met hélemaal af en noemde BAR prutsers... Ik ging dus kwaad terug naar BAR (want PPE is o zo'n goede referentie), die mannen waren daar zo vriendelijk om (zonder afspraak !!) 2 uur aan m'n auto te werken een een programma op maat te schrijven ! En 3 runs op de bank ! Met als resultaat 223 pk en 330 nm.
        Geen zak moeten bijbetalen. Service !

        Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar. Dus ofwel had ik een superprogramma, ofwel suckte PPE z'n mapping van 240+.

        Ik heb niks tegen PPE en 'm zal zeker goede resultaten geven, maar 'm is wat overroepen. Het is God niet he.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten

          Ik heb niks tegen PPE en 'm zal zeker goede resultaten geven, maar 'm is wat overroepen. Het is God niet he.
          Wil je dan zeggen dat hij niet onder de categorie "betere chiptuner" behoort?

          Wie is dan wel de god van de chiptuners?
          2014 BMW F32 420 dA M-pakket
          2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
          2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
          2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

          Comment


          • En waarom hadden ze van de eerste keer die 223pk niet geprogrammeerd?
            Vreemde verhalen hier.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
              En waarom hadden ze van de eerste keer die 223pk niet geprogrammeerd?
              Vreemde verhalen hier.
              Ja hij prijst BAR de hemel in, lol, maar BAR haalt eerst maar een vermogen van 192 en pas bij de 2de keer door eerst
              te moeten reclameren 223 pk en dan zegt hij...Goede service. Het zou er nog aan moeten mankeren? :s

              Zoals ik kan begrijpen uit zijn uitleg is het wel door PPE dat hij doorhad met minder vermogen dan gedacht te rijden.
              Last edited by DolF; 08/01/2011, 22:08.
              2014 BMW F32 420 dA M-pakket
              2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
              2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
              2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten

                Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar. Dus ofwel had ik een superprogramma, ofwel suckte PPE z'n mapping van 240+.
                Jij dacht dat je kameraad met 17 pk meer en dan nog op de snelweg van u zou wegvliegen :s
                2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                Comment


                • Na de rollingtest had m'n MINI bij Stef, 192 pk en 340 nm koppel... terwijl er een software van 210 pk op stond. Stef keurde m'n MINI met hélemaal af en noemde BAR prutsers... Ik ging dus kwaad terug naar BAR (want PPE is o zo'n goede referentie), die mannen waren daar zo vriendelijk om (zonder afspraak !!) 2 uur aan m'n auto te werken een een programma op maat te schrijven ! En 3 runs op de bank ! Met als resultaat 223 pk en 330 nm.
                  Geen zak moeten bijbetalen. Service !

                  Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar.
                  Sorry maar service is voor mij niet naar een andere dealer te moeten gaan om de problemen te constateren, en vervolgens nog eens te moeten rijden om nog 2 uur te wachten. Ze hadden die auto zelf al moeten testen en toen al moeten zien dat ze hun file nog moesten finetunen. Ik zou zeker geen tevreden klant zijn moest ik zoiets als u meegemaakt hebben.

                  Terwijl die Wannes' JCW die je dan aanhaalt, bij PPE wel meteen een chip kreeg van minstens 223 pk. Dan toch liever op die manier.
                  Last edited by ; 08/01/2011, 22:20.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                    Jij dacht dat je kameraad met 17 pk meer en dan nog op de snelweg van u zou wegvliegen :s
                    17Pk dat is niks. Koppel moet je hebben

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                      Sorry maar service is voor mij niet naar een andere dealer te moeten gaan om de problemen te constateren, en vervolgens nog eens te moeten rijden om nog 2 uur te wachten. Ze hadden die auto zelf al moeten testen en toen al moeten zien dat ze hun file nog moesten finetunen. Ik zou zeker geen tevreden klant zijn moest ik zoiets als u meegemaakt hebben.

                      Terwijl die Wannes' JCW die je dan aanhaalt, bij PPE wel meteen een chip kreeg van minstens 223 pk. Dan toch liever op die manier.
                      Inderdaad, +1

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                        Wie is dan wel de god van de chiptuners?
                        Ik stel me toch vaak vragen ivm dat "op maat mappen"
                        Enkele jaren geleden ben ik met een kennis meegeweest naar één van de destijds betere tuners om zijn Ford Mondeo 2.2 TDCi te laten mappen.
                        Testbankrun voor de tuning, dan demontage van de ECU, vervolgens het herschrijven van de software, wederom montage ECU, testbankrun na de tuning, testrit en klaar.
                        600 (of 650, weet het niet meer juist) euro armer en een hoop roet rijker konden we terug naar huis. Is dat dan volledig op maat? Ik geloof er eerlijk gezegd niets van.
                        Andere vriend van mij is afgelopen zomer naar Tunex geweest met zijn 2.2 TDCi.
                        Tuning gebeurde gewoon via de OBD stekker (Powergate) en een uurtje later na het betalen van 225 euro waren we weg. Wagen voelt gewoon even snel aan als die eerste waar ik over spreek en roet merkelijk minder. Om niet te zeggen bijna niet. Enkel een klein pluimje bij het vloeren van het gaspedaal. Geen map op maat en met 99% zekerheid een standaard programma dat volgens sommige bronnen uit Duitsland komt. Maar voor dat geld maakt dat ook geen fuck. Ondertussen is er reeds 30.000km mee gereden (zowel bij +30° als bij -10°), zowel rustig als volgas op de autobahn / stoplichtsprintjes en dat ding bolt perfect. Ik weet het allemaal niet. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat wanneer de 3478ste standaard BMW 320d bij PPE/APEC/HEINZ/SHIFTECH aankomt dat er uren afstelwerk "op maat" bij komt kijken... Ik als leek wil me er niet over uitspreken, ik zeg alleen dat ik mijn twijfels heb.

                        Ofwel wordt er volgens mij een standaard getuned programma ingeladen van bv 200pk wat bij de ene 320d (150pk) bv 203pk geeft en bij de andere bv 197pk (net zoals standaard af fabriek het geval is, één programma voor alle 320d's) ofwel past men het origineel programma aan naar de gekende getunede waarden.
                        Echt op maat (dus afstellen, testen, opnieuw afstellen, opnieuw testen) zie ik ze enkel maar doen op een 320d met hybride turbo, decat, grote intercooler en free flow demper bij wijze van spreken.

                        Ik wil nu zeker geen oorlog ontketenen, ik zou gewoon echt eens graag weten hoe de vork nu in de steel zit. Stef en/of Bruno mogen steeds een PM sturen met gedetaileerde uitleg over de mapping van een standaard dertien in een dozijn wagen zoals een Golf 2.0 TDi 136pk of BMW 320d 150pk.
                        Last edited by ; 09/01/2011, 02:40.

                        Comment


                        • In een partner van PPE doen ze ook chiptuning (Performance Shop Geel). Daar staat geen testbank. Dus inderdaad voor bijvoorbeeld de 320d van het jaar x is er al een bestand en dat wordt dan geupload in uw auto dat is een vast bestand. Chiptuning is belange niet altijd op maat, ook niet bij de 'goede tuners', dit is alleen als je er expliciet om vraagt of als er problemen op de curve zijn. Liever een standaard file die bekomen is met vele uitvoerige testen en metingen, en goed is bevonden bij honderden gebruikers, dan een op maat gemaakt programma (wat dan misschien nog wel een aantal pk's extra eruit perst) maar waarvan je niet weet wat er na verloop van tijd kan gebeuren omdat jij de eerste bent die het test.

                          Comment


                          • Wel, dat is ook de denkpiste die ik volg. Het is een speciaal wereldje.
                            Heb zelfs ooit eens gehoord dat tuner X iemand betaalde om zijn wagen te laten mappen bij tuner Y zodat tuner X die nadien kon uitlezen en zo vervolgens de map had van tuner Y. Of het waar is weet ik niet, al zie ik het nog wel gebeuren.

                            Comment


                            • Ten 1ste: Een goede chiptuner MOET zowiezo een rollenbank hebben. Zonder dat is het met de natte vinger werken. Meten is weten.

                              Ten 2de: De meeste mensen willen het uiterste uit hun motor en daar kan het schoentje wringen want de meeste tuners houden rekening met een veiligheidsmarge om zich in te dekken tegen onnozelaars die zich niet kunnen inhouden en hun auto compleet afraggen met alle gevolgen vandien.
                              Die veiligheidsmarge kan verschillen van tuner tot tuner en van motor tot motor wat op zijn beurt grote verschillen kan geven in het eindresultaat.
                              Dat kan weer leiden tot discussies zoals bijv. hier. Het zal altijd een delicate kwestie blijven om tuner x als "de" beste aan te duiden omdat er meerdere factoren in het spel zitten. En ik weet het, voor de klant is het ook niet evident om een tuner zomaar te vertrouwen, met of zonder research.

                              Ten 3de: Met het voorbeeld dat je aanhaalt is het duidelijk dat tuner x een map steelt van tuner y, een dief en een knoeier dus.

                              Verder heeft een goede tuner per definitie geen reeds aangepaste map nodig maar dat wil niet zeggen dat wanneer hij daar wel gebruik van maakt en die aanpast aan een specifieke motor hij daarom maar half werk verricht, zeker niet!

                              Wat het roken van een diesel betreft bij tuning? Geen DPF filter is roken, met DPF filter is niet of nagenoeg niet roken, zo simpel is dat.

                              Comment


                              • De chiptuners is inderdaad een wereld apart en als je te veel waarheden uitspreekt riskeer je heel die wereld op uw dak te krijgen.

                                Over een standaard chiptuning: Men doet inderdaad niets anders dan de file met kenvelden in uw motorsturing vervangen door een andere. Of dit goed of slecht is hangt vooral af van waar die file komt. Als die van een betrouwbare plaats komt dan is deze chiptuning wellicht nog beter dan een tuning op maat die door een prutser gedaan is.

                                Chiptuning op maat: De chiptuner heeft meer geinvesteerd in software en hardware en heeft nu de mogelijkheid om zelf de kenvelden aan te passen. Geïnvesteerd, want de apparatuur wordt gewoon aangekocht en de chiptuner leert ze gebruiken. Hoe denk je dat het komt dat indien er een nieuw type auto uitkomt, dat soms geen enkele chiptuner die al kan chippen. En dan van de ene dag op de andere kunnen ze ineens allemaal die auto chippen Het aanpassen van de kenvelden komt in de praktijk neer op het verslepen van grafieken. De makers van de software hebben het voor de chiptuners gebruiksvriendelijk gemaakt. Natuurlijk kunnen hier de eerste verschillen ontstaan tussen de verschillende tuners. De ene heeft wat meer ervaring en verstand dan de andere van " hoe passen we de kenvelden aan om een bepaald resultaat te bekomen".

                                Wie is god ? Volgens mij enkel de ontwerper van de motor en alles errond. De producenten van de apparatuur om chiptuning 'op maat' te doen (Italie is een goede bron)mogen voor mijn part jesus zijn. En de chiptuners die deze apparatuur gebruiken zijn apostelen. Allicht dat er een apostel is die graag god wil zijn.

                                (ik heb een sterk dak)

                                Comment


                                • Onder chiptuning op maat versta ik vooral dat een tuner rekening houdt met eventuele hardware aanpassing in en rond de motor. Als daar zijn : andere inlaat, uitlaat, IC, , bougies, injectoren etc. Elk van deze faktoren beinvloeden de manier waarop een mapping dient herschrven te worden om - ik zeg zo maar wat - goede AFR te behouden/verkrijgen.
                                  Steek daar een standaard map op en je krijgt mogelijk vroeg of laat vodden in de grenswaarden , zelfs met adaptieve ECU's.

                                  Comment


                                  • Als ik het zo hoor dan is chiptuning over het algemeen niet echt een goede zaak voor uw auto?
                                    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                                      Als ik het zo hoor dan is chiptuning over het algemeen niet echt een goede zaak voor uw auto?
                                      Af en toe kan dat wel eens volledig verkeerd aflopen. Kapotte turbo's komen soms voor na chiptuning. De vraag is dan of het door de tuning komt. Naar mijn mening kan het geen kwaad mits volgende zaken te respecteren: auto is in goede conditie, geen mankementen. Onderhoud wordt tijdig uitgevoerd met kwaliteitsonderdelen. De chauffeur is iemand die verstandig omgaat met zijn wagen: gezapig warmrijden en de wagen niet afjakkeren. Op die manier kan je even lang met een gechiptunde wagen rijden dan met een niet gechipte.

                                      Comment


                                      • Onder chiptuning op maat stel ik mijn twee dingen voor:

                                        De originele software van uw auto wordt uitgelezen en daarmee gaan ze aan de slag. Dat moeten ze zo doen omdat er volgens mij heel veel verschil zit in die software en dan heb ik het niet per sé over de motorsturing maar allerlei andere elektronica. Ook als je wagen bvb een update heeft gehad bij de dealer dan heb je nog steeds die update na de tuning.
                                        Volgens mij werken ze met een soort makro waar ze die software doorsleuren ofzo? Ik heb hier ook zo'n programma liggen waarmee ik software van een saab 9000 kan aanpassen. Ik hoef het bestand maar te openen en te kiezen of ik stage 1, 2 of 3 wil.
                                        Vervolgens waarschijnlijk een beetje finetunen en klaar. Volgens mij is het dus ook niet dat ze voor elke wagen een nieuw programma gaan schrijven hoor
                                        En is die op voorhand klaargemaakte software zo slecht? in 99% van de gevallen zal je er niets van merken. Veel tuners van constructeurs werken met ECU's op uitwisselbasis. Jij krijgt een getunede en jij stuurt jou ori ecu terug.

                                        Ten tweede, als jij met je 320d naar een tuner gaat moet het mogelijk zijn om een aangepast vermogen te vragen. Op maat dus.
                                        2002 MX-5 NB 1.6

                                        2011 Honda PCX

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                          Af en toe kan dat wel eens volledig verkeerd aflopen. Kapotte turbo's komen soms voor na chiptuning. De vraag is dan of het door de tuning komt. Naar mijn mening kan het geen kwaad mits volgende zaken te respecteren: auto is in goede conditie, geen mankementen. Onderhoud wordt tijdig uitgevoerd met kwaliteitsonderdelen. De chauffeur is iemand die verstandig omgaat met zijn wagen: gezapig warmrijden en de wagen niet afjakkeren. Op die manier kan je even lang met een gechiptunde wagen rijden dan met een niet gechipte.
                                          Als er dingen stuk gaan na een tuning zoals turbo, koppeling, bobines, ... dan zijn dat dingen die sowieso al op hun way out waren maar door de extra belasting is het proces versnelt. Een goeie tuning kan volgens mij geen kwaad voor je motor als het eengoeie tuning is. Veel hangt ook van de chauffeur af
                                          2002 MX-5 NB 1.6

                                          2011 Honda PCX

                                          Comment

                                          Working...
                                          X