Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
    Als er dingen stuk gaan na een tuning zoals turbo, koppeling, bobines, ... dan zijn dat dingen die sowieso al op hun way out waren maar door de extra belasting is het proces versnelt. Een goeie tuning kan volgens mij geen kwaad voor je motor als het eengoeie tuning is. Veel hangt ook van de chauffeur af
    Levensduur van de wagen (motor en andere onderdelen) hangt inderdaad af van hoe je met uw wagen omgaat maar dit geldt zowel voor met of zonder tuning.

    Het is toch niet dat uw wagen getuned is dat deze dan veel gevoeliger is voor slijtage of wel?
    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
      Als ik het zo hoor dan is chiptuning over het algemeen niet echt een goede zaak voor uw auto?
      als je er verantwoord mee omgaat dan is er niks verkeerd aan chippen, je moet wel niet telkens het uiterste van je wagen verlangen.
      Je mag gerust af en toe eens doorsleuren hoor, daarvoor doen de meeste het wel, maar gewoon niet elke rit. Anders krijg je idd vervroegde slijtage.

      En ja ik heb ervaring met APEC, ben enorm tevreden van men chiptuning en ga der volgende week nog eens terug voor een stage2 Niks dan lof iig
      2013- Volvo V60 D3 R-Design
      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
        als je er verantwoord mee omgaat dan is er niks verkeerd aan chippen, je moet wel niet telkens het uiterste van je wagen verlangen.
        Je mag gerust af en toe eens doorsleuren hoor, daarvoor doen de meeste het wel, maar gewoon niet elke rit. Anders krijg je idd vervroegde slijtage.

        En ja ik heb ervaring met APEC, ben enorm tevreden van men chiptuning en ga der volgende week nog eens terug voor een stage2 Niks dan lof iig

        Waarom laat je de tuning aanpassen naar stage 2?
        2014 BMW F32 420 dA M-pakket
        2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
        2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
        2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
          Levensduur van de wagen (motor en andere onderdelen) hangt inderdaad af van hoe je met uw wagen omgaat maar dit geldt zowel voor met of zonder tuning.

          Het is toch niet dat uw wagen getuned is dat deze dan veel gevoeliger is voor slijtage of wel?
          Het maakt natuurlijk enorm veel uit hoe je omgaat met je wagen. Je kan gespaard blijven van heel wat grote miserie door er mee te rijden zoals het hoort: altijd mooi warmrijden en niet elke rit het onderste uit de kan halen.

          Maar imo is chiptuning altijd schadelijk voor je wagen. In de zin van slijtage. Ook bij dezelfde rijstijl als voor het tunen.
          Ongechipte wagen: koppeling zal bv. het na 100 000km begeven, kapotte turbo bij 150 000km, ik zeg maar iets. Bij een gechipte wagen zal dit dan bv. bij 75 000 en 100 000km zijn.

          Komt dat dus door de tuning? In principe wel, maar de versleten onderdelen verslijten sowieso, gechipt of niet. Het tunen versnelt het proces alleen maar wat.

          Maar dat is mijn mening natuurlijk, kan zijn dat het niet klopt...
          Had ik 100% zekerheid dat mijn wagen gewoon verder zou verslijten zoals hij onder normale omstandigheden zou doen, dan zou ik niet twijfelen.
          Wat ik dus nu wel doe

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
            Het maakt natuurlijk enorm veel uit hoe je omgaat met je wagen. Je kan gespaard blijven van heel wat grote miserie door er mee te rijden zoals het hoort: altijd mooi warmrijden en niet elke rit het onderste uit de kan halen.

            Maar imo is chiptuning altijd schadelijk voor je wagen. In de zin van slijtage. Ook bij dezelfde rijstijl als voor het tunen.
            Ongechipte wagen: koppeling zal bv. het na 100 000km begeven, kapotte turbo bij 150 000km, ik zeg maar iets. Bij een gechipte wagen zal dit dan bv. bij 75 000 en 100 000km zijn.

            Komt dat dus door de tuning? In principe wel, maar de versleten onderdelen verslijten sowieso, gechipt of niet. Het tunen versnelt het proces alleen maar wat.

            Maar dat is mijn mening natuurlijk, kan zijn dat het niet klopt...
            Had ik 100% zekerheid dat mijn wagen gewoon verder zou verslijten zoals hij onder normale omstandigheden zou doen, dan zou ik niet twijfelen.
            Wat ik dus nu wel doe
            Ja daar zit ik ook mee en ben niet erg gerust ivm de garantie die je mogelijk kan kwijtspelen op de nieuwe wagen.
            Ik draag wel enorm veel zorg voor mijn wagens, goed inrijden, warm rijden zoals het hoort en niet de wagen afbeulen en dergelijke.
            Soms neem ik wel eens een sportievere rijstijl aan maar ben over algemeen een rustige chauffeur.
            Last edited by DolF; 09/01/2011, 15:24.
            2014 BMW F32 420 dA M-pakket
            2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
            2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
            2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
              Ja daar zit ik ook mee en ben niet erg gerust ivm de garantie die je mogelijk kan kwijtspelen op de nieuwe wagen.
              Als ze het achterhalen bij je dealer (al weet ik niet of die kans groot is) dan denk ik dat je inderdaad kan fluiten naar je garantie.
              Maar is het niet zo dat bepaalde tuners (ik denk hierbij aan APEC, maar er zullen er waarschijnlijk nog zijn) die garantie overnemen?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                Ik draag wel enorm veel zorg voor mijn wagens, goed inrijden, warm rijden zoals het hoort en niet de wagen afbeulen en dergelijke.
                Soms neem ik wel eens een sportievere rijstijl aan maar ben over algemeen een rustige chauffeur.
                Idem hier, de eerste 10km kom ik niet boven de 3000rpm en is het halfgas optrekken. En na het raggen ook nog een kwartiertje rustig rijden.

                Maar ik weet van mezelf dat ik het vermogen sowieso dagelijks zou aanspreken, en daar maak ik mij zorgen over.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                  Idem hier, de eerste 10km kom ik niet boven de 3000rpm en is het halfgas optrekken. En na het raggen ook nog een kwartiertje rustig rijden.

                  Maar ik weet van mezelf dat ik het vermogen sowieso dagelijks zou aanspreken, en daar maak ik mij zorgen over.
                  Inderdaad en de motor laten na-draaien.

                  Ik heb van een chiptuner gehoord dat wanneer je een nieuwe wagen goed wilt inrijden je af en toe de wagen tot het uiterste in toeren moet laten gaan, uiteraard met een motor die op temperatuur is.

                  Dit riskeer ik de eerste duizenden km's toch ook niet.

                  Maar hoe rijd je nu het best je nieuwe wagen in en na hoeveel km is een wagen ingereden?
                  2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                  2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                  2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                  2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                    Inderdaad en de motor laten na-draaien.

                    Ik heb van een chiptuner gehoord dat wanneer je een nieuwe wagen goed wilt inrijden je af en toe de wagen tot het uiterste in toeren moet laten gaan, uiteraard met een motor die op temperatuur is.

                    Dit riskeer ik de eerste duizenden km's toch ook niet.

                    Maar hoe rijd je nu het best je nieuwe wagen in en na hoeveel km is een wagen ingereden?
                    Hangt af van wagen tot wagen. Geen uitleg over gekregen van de dealer?
                    Eerste x-aantal kilometers maar tot zoveel RPM, dan tot zoveel, enzovoort,..
                    Maar uiteraard mag je die nadien eens tot tegen de begrenzer jagen, anders is al het inrijden voor niets geweest (al zou ik dat de eerste 2000km persoonlijk niet doen)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                      Hangt af van wagen tot wagen. Geen uitleg over gekregen van de dealer?
                      Eerste x-aantal kilometers maar tot zoveel RPM, dan tot zoveel, enzovoort,..
                      Maar uiteraard mag je die nadien eens tot tegen de begrenzer jagen, anders is al het inrijden voor niets geweest (al zou ik dat de eerste 2000km persoonlijk niet doen)
                      Ja dat inrijden staat in de handleiding van de wagen he

                      Ongeveer zoals dit:

                      - Eerste 500 km max 50% van toerental
                      - 500-2500 km langzaam naar 100% toerental (dus tot 1000 km 60%, tot 1500 70% enz)
                      - 2500-5000 km regelmatig volle toerentalgebied benutten

                      Ook niet te lang hetzelfde toerentalgebied / snelheid aanhouden.
                      2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                      2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                      2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                      2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                        Ja dat inrijden staat in de handleiding van de wagen he

                        Zoiets als dit:

                        - Eerste 500 km max 50% van toerental
                        - 500-2500 km langzaam naar 100% toerental (dus tot 1000 km 60%, tot 1500 70% enz)
                        - 2500-5000 km regelmatig volle toerentalgebied benutten

                        Ook niet te lang hetzelfde toerentalgebied / snelheid aanhouden.
                        Misschien ook eens even volgend topic (na)lezen: http://www.autoforum.be/showthread.p...ght=chiptuning meer bepaald # 137

                        Er zijn zoveel factoren die (kunnen) meespelen of je al dan niet problemen krijgt. Laar ons zeggen dat als je je wagen als een goede huisvader beheerd er weinig zaken kunnen voorvallen. Een ander verhaal wordt het natuurlijk wanneer je motor al "slecht" is van in het begin, dus nog voor een tuning, en nieuw van fabriek af. Als dit al niet gesmeerd loopt, zou ik er niet aan beginnen...
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • Ik dacht ergens gehoord te hebben dat bij de nieuwere auto's het vermogen bij vb. de eerste 1000km elektronisch begrensd wordt, zodat je hem dus ook niet kan afbeulen. Is daar iets van aan?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten

                            Wat het roken van een diesel betreft bij tuning? Geen DPF filter is roken, met DPF filter is niet of nagenoeg niet roken, zo simpel is dat.
                            Ik heb geen dpf, en mijn 206 rookt niet meer dan een andere 1.4HDi.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                              Waarom laat je de tuning aanpassen naar stage 2?
                              omdat ik het ondertussen al gewoon ben en het nieuwe er zowat af is.
                              als je na de chip een testritje maakt in de buurt van de tuner sleurt je auto vrij hard(logisch als je zo'n 35% extra vermogen bijkrijgt en ben je al sneller tevreden
                              Na x aantal tijd geraak je daaraan gewoon en als er dan nog een stage 2 is die doormiddel van een airbox en aangepaste chiptuning daar nog 15pk en 20-30 NM koppel bij kan brengen, dan is dat wel welkom.

                              Uiteraard zal ik weer hetzelfde hebben na een bepaalde tijd, maarja
                              Ik blijf erbij dat als je daar verantwoord mee rondrijd en de motor goed warmrijd en laat nadraaien je niet veel kwaads doet.

                              edit: wat die DPF betreft, mijn wagen heeft geen DPF en rookt nooit(zelf niet bij maximale belasting)
                              enige rook dat er uit komt is bij vriestemperaturen de eerste 2 minuten, maar dat is normaal he :p
                              2013- Volvo V60 D3 R-Design
                              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                                omdat ik het ondertussen al gewoon ben en het nieuwe er zowat af is.
                                als je na de chip een testritje maakt in de buurt van de tuner sleurt je auto vrij hard(logisch als je zo'n 35% extra vermogen bijkrijgt en ben je al sneller tevreden
                                Na x aantal tijd geraak je daaraan gewoon en als er dan nog een stage 2 is die doormiddel van een airbox en aangepaste chiptuning daar nog 15pk en 20-30 NM koppel bij kan brengen, dan is dat wel welkom.

                                Uiteraard zal ik weer hetzelfde hebben na een bepaalde tijd, maarja
                                Ik blijf erbij dat als je daar verantwoord mee rondrijd en de motor goed warmrijd en laat nadraaien je niet veel kwaads doet.

                                edit: wat die DPF betreft, mijn wagen heeft geen DPF en rookt nooit(zelf niet bij maximale belasting)
                                enige rook dat er uit komt is bij vriestemperaturen de eerste 2 minuten, maar dat is normaal he :p
                                Geen Roetfilter op een Leon van 2010??
                                Dan heeft uwe Leon nu toch ook meer dan de 105 pk standaard dat je vermeld.
                                2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                Comment


                                • Tja, de mijne heeft ook meer dan de standaard, maar ik ben niet verplicht dat aan uwe neus te hangen hee

                                  Comment


                                  • Nee dat is waar.
                                    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                      In een partner van PPE doen ze ook chiptuning (Performance Shop Geel). Daar staat geen testbank. Dus inderdaad voor bijvoorbeeld de 320d van het jaar x is er al een bestand en dat wordt dan geupload in uw auto dat is een vast bestand. Chiptuning is belange niet altijd op maat, ook niet bij de 'goede tuners', dit is alleen als je er expliciet om vraagt of als er problemen op de curve zijn. Liever een standaard file die bekomen is met vele uitvoerige testen en metingen, en goed is bevonden bij honderden gebruikers, dan een op maat gemaakt programma (wat dan misschien nog wel een aantal pk's extra eruit perst) maar waarvan je niet weet wat er na verloop van tijd kan gebeuren omdat jij de eerste bent die het test.
                                      Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
                                      zij samenwerken met PPE en dit niet zo veraf is van mij.
                                      ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

                                      "in praktijk gaat het als volgt:

                                      De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
                                      Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
                                      Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
                                      Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

                                      De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

                                      Vind het wel een beetje vreemd maar is dit normaal of is dit niet aan te raden?
                                      Op deze manier is het toch zeker niet op maat tunen.
                                      Last edited by DolF; 09/01/2011, 21:21.
                                      2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                      2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                      2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                      2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                      Comment


                                      • Nee, dat is niet op maat, en er wordt ook niet gewerkt met een vermogensbank. Op zich allemaal niet nodig maar mogelijk wel wenselijk.
                                        Als je gewoon een wagen wil die wat vlotter in het verkeer zit, is zo'n standaard programma op zich wel OK , op voorwaarde dat ze er niet te veel geld voor vragen.

                                        Comment


                                        • Bruno begint morgen zijn werkjaar 2011. Ik weet alvast dat hij mail heeft ...

                                          Als ik een zelfde wagen koop met 50pk extra betaal ik alleen aan BIV al het dubbele dan wat hij vraagt ...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X