Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

En tot slot ... call me nuts, maar ... is het niet eerst en vooral de bedoeling van een forum om elkaar een beetje nuttige informatie te geven, eventueel beschermend/behoedend, in plaats van elkaar op te jutten tot praktijken die niet alleen illegaal zijn maar bovendien ook een behoorlijk risico inhouden? Stel dat pietbanaan een ongeval in fout zou hebben met dodelijke slachtoffers, en de maatschappij detecteert chiptuning en weigert dekking (en dus ook tussenkomst), en pietbanaan mag alles zelf ophoesten ... wel ik zou één van de eersten zijn om "Ja" te stemmen op het voorstel om al zij die 'm tot die daad aanspoorden, mee te veroordelen tot (deels) betaling van de schadevergoeding.

No personal offence intended.

Comment

gTa, de enige echte moraalridder van autoforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Zo'n switch wordt zo goed als onmiddellijk gedetecteerd als je 'n zwaar ongeval veroorzaakt en er komt 'n gerechtelijk expert, of 'n expert van de maatschappij ter plaatse. Die mannen zijn geen uilskuikens.
        Fout... De switch sluit je enkel aan op je OBD poort in het geval je van programma wil wisselen, dus je kan de switch gewoon thuis laten liggen...

Het is geen knopje of zo, het is een apparaatje dat de ECU herschrijft via OBD, en in het geval dat je programma origineel gezet werd met die apparaat is de tuning onopspoorbaar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
          Fout... De switch sluit je enkel aan op je OBD poort in het geval je van programma wil wisselen, dus je kan de switch gewoon thuis laten liggen...

Het is geen knopje of zo, het is een apparaatje dat de ECU herschrijft via OBD, en in het geval dat je programma origineel gezet werd met die apparaat is de tuning onopspoorbaar!

http://www.tuningtools.be/index.php?...d7031b9d4d48f5
          Dat is niet echt wat ik versta onder een "switch"
          Dat is gewoon een ding met 2 gebackupte files erop.

Met een echte switch zou je tijdens het rijden kunnen kiezen tussen 2 programma's.

Comment

En wanneer je een ongeval met doden veroorzaakt, denk je dat je dan even de auto mee naar huis mag nemen om even van software te 'switchen'?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              gTa, de enige echte moraalridder van autoforum.be
              Pas op, ik ben zelf niet onschuldig wat betreft chippen van auto's. MAAR ... ik zorg dan wel dat m'n verzekering correct is. En da's imho de enige correcte oplossing. Voor jezelf, voor je nabestaanden, en vooral ook voor de anderen op de weg die 't slachtoffer kunnen worden.

Daarom vind ik 't belangrijk dat er toch iemand op echte "dommigheden" wijst, en als niemand anders dat doet dan wil ik gerust den beuzak zijn.

Onopspoorbare tuning is je reinste bullshit.

Als je 'n dodelijk ongeval veroorzaakt, dan kan het zijn dat je ECU naar b.v. Bornem wordt verzonden. Daar lezen ze dan de computer uit, en dan is tuning even makkelijk detecteerbaar als bij de chipboer. Je geloof veel teveel de praatjes die die verkopers rondstrooien.

Feit is wel: de kans dat er zo'n diepgaand onderzoek komt, is klein. Maar toch...

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
              En wanneer je een ongeval met doden veroorzaakt, denk je dat je dan even de auto mee naar huis mag nemen om even van software te 'switchen'?
              Ja! Dat behoort tot de voorrechten van de Wet Frankiebon ofzoiets.

(voor de nitwits : i was joking)

Comment

Ik lees op de site van Power Plus dit :

De voordelen van Chiptuning
                Door de originele software in de ECU te vervangen, is de modificatie compleet onzichtbaar. Dit gaat zover dat geen enkel controlesysteem de software aanpassingen kan detecteren
                Kan iemand me daar meer uitleg over geven hoe ze dat doen zodat het niet detecteerbaar is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                  Ik lees op de site van Power Plus dit :

Kan iemand me daar meer uitleg over geven hoe ze dat doen zodat het niet detecteerbaar is ?

Daar geloof ik geen fluit van. Men kan toch wel op een bepaalde manier zien dat software is aangepast? Het zou me zwaar verwonderen mocht het niet detecteerbaar zijn. Als er op het gelijkvormigheidsattest staat dat een wagen 140pk heeft en men zet die wagen op een testbank en blijkt dat die wagen 200pk heeft dan is dat toch een detectie?

Powerplus is hier trouwens aanwezig op het forum dus zou hij hierop kunnen antwoorden maar ik vrees ervoor, als er iets niet pluis is dan zwijgen ze er liever over.

Comment

Ik stel de vraag omdat ze bij de garage tijdens een gewone update zelfs al hebben ontdekt dat er iets is aangepast aan m'n wagen.

Comment

Toen ik met de Alfa 159 van 115pk naar 160pk ging, heb je geen computer meer nodig om te zien dat er iets niet pluis is zunne.

En daarbovenop, een ritje maken met een examinator ding aangesloten die alle parameters van je motor kan uitlezen, levert zwart op wit bewijs hoe het zit met turbodruk etc. Lijkt me nogal wiedes dat zoiets eenvoudig op te sporen is.

Comment

Hij doelt wschl op t geval dat uwe auto perte totale is

Comment

gTa, wat betreft het verbruik. Je geeft aan dat de motor niet noemenswaardig minder zal verbruiken. Ik neem aan dat het gewoon komt omdat je geneigd bent sportiever te gaan rijden gewoon omdat je die extra pk's hebt

In mijn geval rij ik bvb 80% autostrade. Stel dat ik em chip, ga ik dan ipv 2500 toeren aan 120 per uur minder toeren draaien? Dan moet hij gezien de grote hoeveelheid autostrade toch minder verbruiken gezien hij dan mss aan 2200 gaat draaien (of aan hoeveel zou een gechipte 1.9 tdi 105pk draaien? Iemand ervaring mee?). Maakt een gechipte motor minder toeren aan dezelfde snelheid?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                            Maakt een gechipte motor minder toeren aan dezelfde snelheid?
                            Bangelijke vraag Frigobox.
                            Met uitzondering van een CVT, blijft het toerental uiteraard exact hetzelfde. De motor mag dan meer koppel onderin hebben, chiptuning wijzigt uw overbrengingsverhoudingen niet eh.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                              Bangelijke vraag Frigobox.
                              Met uitzondering van een CVT, blijft het toerental uiteraard exact hetzelfde. De motor mag dan meer koppel onderin hebben, chiptuning wijzigt uw overbrengingsverhoudingen niet eh.
                              Tja, ik ken weinig of niks van techniek maar iemand vertelde me ooit dat hij bvb 120 reed aan 2500 toeren voor het chippen en dat hij nu dezelfde snelheid haalt met 200 toeren minder

Comment

Tja, ik ken weinig of niks van techniek maar iemand vertelde me ooit dat hij bvb 120 reed aan 2500 toeren voor het chippen en dat hij nu dezelfde snelheid haalt met 200 toeren minder
                                in neutraal .....

als ze de auto uit een vliegtuig duwen misschien

Comment

@Frigobox, met een CVT (continu variabele transmissie), of zoals Audi dat noemt, Multitronic, zou het best kunnen dat 'ie een lager toerental neemt... want die bak stemt zich af op de motor en de gevraagde prestaties op dat ogenblik. Indien de motor meer koppel onderin heeft, zal de bak een iets lager toerental kunnen toelaten om een bepaalde snelheid aan te houden. 't Kan dus wel kloppen. Maar alle andere "normale" versnellingsbakken hebben vaste verhoudingen...

Comment

Dus al ik gTa zijn uitleg er op nalees: de motor zou dus bij eenzelfde rijgedrag minder verbruiken omdat er minder ingespoten wordt. Is dat dan niet schadelijk?

Nogmaals, ikke technieker newbie e

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Daarvoor kijk je best 'es in 't forumonderdeel "tuning", daar zijn al heel wat topics verschenen over het onderwerp.
                                    • De ingreep is relatief makkelijk, duurt niet zo lang. Men verandert dus de software (motorsturing), met name inzake de brandstofinspuiting (hoeveelheid, duur) en de turbodruk (lichte verhoging). Meestal kopieert men ook eerst de originele software op een PC en houdt men dat bij zodat je later je auto terug in originele staat kan laten zetten (meestal is dat gratis).
                                    Da's al een korte inleiding. Succes!

Comment

is het gezond om een auto te chiptunen die 210.000 km's achter de rug heeft?

(betreft m'n A4'ke)

Comment

Kan normaal gezien geen kwaad.
                                        Gewoon zorgen dat ge hem rustig warmrijd en even laten nadraaien na planken.
                                        Ook zien dat je je onderhouden op tijd (laat) doen en dan gaat dit geen enkel probleem zijn.
                                        Sommigen zouden zelfs zeggen dat hij nog maar net ingereden is
                                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                        Audi S3 '02 sold => topic
                                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

gTa, wat betreft het verbruik. Je geeft aan dat de motor niet noemenswaardig minder zal verbruiken. Ik neem aan dat het gewoon komt omdat je geneigd bent sportiever te gaan rijden gewoon omdat je die extra pk's hebt
                                          I don't know, 'k ben er niet uit wat ik geloof. M'n vorige verbruikte niet minder na de chip, dan ervoor. Nu heb ik nog te weinig kilometers gereden om te kunnen evalueren of 'ie met chip zuiniger geworden is.

Vandaag en gisteren reed ik niet anders dan voorheen, dus continu sportiever rijden omdat er meer paarden zijn : neen. Maar af en toe wel, natuurlijk.

Comment

Working...
                                          X