Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
    Enkel op een rollenbank kan je toch het resultaat zien en meten ?

    Mij interesseert het bvb niet of ik aan de opgegeven top waarden kom. Ik wil weten hoe mijn kar loopt ervoor en erna. Of mijn vermogensafgifte mooi linerair is en dat er geen pieken of haperingen inzitten.

    Wat ik bvb niet graag heb is de piek waarde voor het koppel bij een diesel aan 2000 toeren ofzo die dan meteen weer wegzakt.

    Dan heb je misschien wel 440nm koppel, maar dat is een piekwaarde.
    Ik heb liever zo vlak mogelijke koppelkromme. Dat voelt helemaal anders aan, mooi soepel en vlot en met een mooie opbouw.

    Mensen die ooit met mijn A3 hebben gereden zullen dat kunnen beamen. Ik had belange niet de topwaarden die andere uit een 2.0TDI haalden. Maar mijn koppel kromme was een plateau van 2000 tot 4000 toeren dan bouwde hij lichtjes af. En die wagen voelde aan alsof het een 2.0 TFSI was

    Ok ik "maar" 200 pk en 400 Nm koppel. Bij een andere mapping op de testbank kwam er 440nm en 220pk+ uit.
    Maar nu hadk wel 400 Nm koppel gedurende 2000 toeren.

    Dit maakte de motor véél aangenamer en betrouwbaarder


    Maar hey, dat is mijn mening hierover
    Andere zullen het liever anders zien
    Ah tof, ik vertel ong. hetzelfde op andere plaatsen hier. Helemaal met je eens. Heb gelijkaardig met mn 123d, "slechts" 400Nm maar wel lekker quasi constant tot een stuk boven 4000 toeren en daarna maar minimaal afneemt tot de begrenzer aan ~4800rpm, met als resultaat een diesel die toerengeil is als een TFSI (van +240pk ). En de gasrespons is minstens even goed...

    Like the torque but Love to Rev !!
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BozZke Bekijk Berichten
      Mijn bakske staat binnen bij r&w-scenter, moet er 2 weken op wachten Wou dat het ook zo snel kon...



      2 weken? Amai ik zou al vrezen om er opnieuw mee te rijden

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten


        2 weken? Amai ik zou al vrezen om er opnieuw mee te rijden
        @Schnippy, ik heb gelezen dat je eventueel overweegt om je A4 te laten chippen. Waar zou je dan willen gaan?
        2009 BMW E91 320d
        2002 BMW E46 M3
        2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
        2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



        Comment


        • Een kennis van mij heeft na het chippen van zijn Citroen C4 1.6 hdi 110pk naar +- 140 pk veel last van roet, mijn TDI is er niks tegen. Nu dat hij na de tuning meer roet is normaal, maar zo fel had ik nog nooit gezien.
          Toen hij aan de computer/testbank hing kregen ze hem pas na de vierde keer op een goede 136 pk, standaard draaide hij netjes op 109 pk en 280 nm. Tweede en derde keer haalde we maar 120 à 125 pk's en al veel rook.
          Volgens de tuner, om geen namen te noemen, kon de oorzaak liggen bij een slecht werkende luchtmassameter? Volgens mij zou de oorzaak van het roken meer de oorzaak zijn van de thermostaat, de indicator van het koelwatertemperatuur gaat ook nooit boven "2 blokjes", mss dat C4 rijders dit kunnen bevestigen of ontkennen?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door FR2007 Bekijk Berichten
            Een kennis van mij heeft na het chippen van zijn Citroen C4 1.6 hdi 110pk naar +- 140 pk veel last van roet, mijn TDI is er niks tegen. Nu dat hij na de tuning meer roet is normaal, maar zo fel had ik nog nooit gezien.
            Toen hij aan de computer/testbank hing kregen ze hem pas na de vierde keer op een goede 136 pk, standaard draaide hij netjes op 109 pk en 280 nm. Tweede en derde keer haalde we maar 120 à 125 pk's en al veel rook.
            Volgens de tuner, om geen namen te noemen, kon de oorzaak liggen bij een slecht werkende luchtmassameter? Volgens mij zou de oorzaak van het roken meer de oorzaak zijn van de thermostaat, de indicator van het koelwatertemperatuur gaat ook nooit boven "2 blokjes", mss dat C4 rijders dit kunnen bevestigen of ontkennen?
            Dit klinkt meer als prutsen dan als tunen... Een luchtmassameter kan je heel makkelijk uitmeten en als blijkt dat deze niet meer OK is dan tune je de auto gewoon niet. Extra rook heeft niks met de thermostaat te maken - desalniettemin is het niet normaal dat hij niet warmer aangeeft dan 2 blokjes - maar aan een gebrek aan zuurstof in combinatie met veel te veel brandstof.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
              Dit klinkt meer als prutsen dan als tunen... Een luchtmassameter kan je heel makkelijk uitmeten en als blijkt dat deze niet meer OK is dan tune je de auto gewoon niet. Extra rook heeft niks met de thermostaat te maken - desalniettemin is het niet normaal dat hij niet warmer aangeeft dan 2 blokjes - maar aan een gebrek aan zuurstof in combinatie met veel te veel brandstof.
              De auto is gechipt dicht bij het OLV van aalst, om geen namen te noemen. Ik ga niet in discussie gaan of het hier om prutswerk/vakwerk gaat, ook al heb ik mijn vragen over hun werkwijze die eerder een softwarematige routine is dan kennis. De LMM is daar inderdaad niet uitgemeten ook al was er een vermoeden dat hij defect was. Nu,10000km verder, rijdt de auto nog wel als in het begin. Trekkracht is niet verminderd, verbruik is constant gebleven, olieverbruik is te verwaarlozen alleen blijft hij gewoon teveel zwarte rook uitblazen.
              Ook werd er gegist of de luchtfilter verstopt/proper was,maar omdat die zover weg zat werd er dan ook geen moeite gedaan om er even naar te kijken.

              Comment


              • Heinz power

                Comment


                • Een mens zou denken dat je met zo'n wagen dan even bij de garage passeert ?? Maar nee, dat blijft maar voort stinken

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Een mens zou denken dat je met zo'n wagen dan even bij de garage passeert ?? Maar nee, dat blijft maar voort stinken
                    Moest het mijn wagen zijn zou ik ook al lang bij de garage gestaan hebben. Alleen hoeft de C4 pas binnen een kleine 5000 km op onderhoud te gaan en ook omdat de wagen geen abnormaal gedrag toont zoals foutmeldingen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                      Heinz power
                      Power genoeg, dat wel.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Ah tof, ik vertel ong. hetzelfde op andere plaatsen hier. Helemaal met je eens. Heb gelijkaardig met mn 123d, "slechts" 400Nm maar wel lekker quasi constant tot een stuk boven 4000 toeren en daarna maar minimaal afneemt tot de begrenzer aan ~4800rpm, met als resultaat een diesel die toerengeil is als een TFSI (van +240pk ). En de gasrespons is minstens even goed...

                        Like the torque but Love to Rev !!
                        ff misschien off toppic maar ik noem 4000rpm met een begrenzer aan 4800 alles behalve toerengeil.
                        Een naft (ook een TFSI) wordt pas wakker op 4000rpm. En een TFSI is nog altijd een turbo blok waar nuttige toerengebied lager ligt als in een atmosferische benzine. (en de TFSI is eigenlijk nog een vrij lineair)

                        ik zeg niet dat de hierboven omschreven diesel motor niet leuk kan zijn als je graag koppel rijd maar de vergelijking vind ik een beetje overdreven en het woord torengeil voor een diesel gebruiken is gewoon FOUT.
                        Last edited by ; 26/08/2009, 11:13. Reden: ;) toegevoegd om duidelijk te maken dat ik het niet verkeerd bedoel

                        Comment


                        • Mijn vader rijdt momenteel met een 2007 Mitsubishi Pajero 3.2DID. (Origineel 170 pk en 373 NM)

                          Wat raden jullie aan?

                          1. Chiptuning: De chiptuning kan gebeuren door Ralliart. Na chiptuning 190pk en 373 NM.
                          • Voordelen: Komt van mitsubishi zelf, koppel wordt niet gewijzigd (dus waarschijnlijk beter voor de koppeling).
                          • Nadelen: Koppel en pk's hoger bij Powerbox
                          2. Powerbox: Powerbox van P-Tronic. Met Powerbox 220pk en 484 NM
                          • Voordelen: hoger koppel en pk dan bij chiptuning
                          • Nadelen: Komt niet van Mitsubishi. Is een powerbox te vertrouwen?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Trendax Bekijk Berichten
                            Mijn vader rijdt momenteel met een 2007 Mitsubishi Pajero 3.2DID. (Origineel 170 pk en 373 NM)

                            Wat raden jullie aan?

                            1. Chiptuning: De chiptuning kan gebeuren door Ralliart. Na chiptuning 190pk en 373 NM.
                            • Voordelen: Komt van mitsubishi zelf, koppel wordt niet gewijzigd (dus waarschijnlijk beter voor de koppeling).
                            • Nadelen: Koppel en pk's hoger bij Powerbox
                            2. Powerbox: Powerbox van P-Tronic. Met Powerbox 220pk en 484 NM
                            • Voordelen: hoger koppel en pk dan bij chiptuning
                            • Nadelen: Komt niet van Mitsubishi. Is een powerbox te vertrouwen?
                            Ik heb lange tijd met een powerbox op m'n polo gereden. Ik had er niet te klagen over...
                            Grootste reden waarom ik powerbox gekozen had, was dat deze spotgoedkoop was (50euro via ebay). Het was wel een powerbox specifiek voor 1.4 tdi polo's en je kon hem niet bijregelen. Wat denk ik wel een voordeel is.

                            Grootste voordeel van chiptuning is natuurlijk het maatwerk. De auto wordt afgesteld en meestal een dyno voor de proef op de som. Kost wel vrij veel. Je kan trouwens door andere firma's laten tunen, dan heb je ook meer pk's en koppel. (zonder garantie mocht je die hebben bij de originele garage)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BozZke Bekijk Berichten
                              Ik heb lange tijd met een powerbox op m'n polo gereden. Ik had er niet te klagen over...
                              Grootste reden waarom ik powerbox gekozen had, was dat deze spotgoedkoop was (50euro via ebay). Het was wel een powerbox specifiek voor 1.4 tdi polo's en je kon hem niet bijregelen. Wat denk ik wel een voordeel is.

                              Grootste voordeel van chiptuning is natuurlijk het maatwerk. De auto wordt afgesteld en meestal een dyno voor de proef op de som. Kost wel vrij veel. Je kan trouwens door andere firma's laten tunen, dan heb je ook meer pk's en koppel. (zonder garantie mocht je die hebben bij de originele garage)
                              De garantie is al verlopen op zijn wagen dus daarmee hoeven we niet echt rekening mee te houden.
                              Ik heb al een aantal email gestuurd naar tuners ivm chiptuning. Sommige willen er zelfs niet aan beginnen omdat de ecu te moeilijk zou zijn bij de Pajero...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Trendax Bekijk Berichten
                                De garantie is al verlopen op zijn wagen dus daarmee hoeven we niet echt rekening mee te houden.
                                Ik heb al een aantal email gestuurd naar tuners ivm chiptuning. Sommige willen er zelfs niet aan beginnen omdat de ecu te moeilijk zou zijn bij de Pajero...
                                mitsubishi geeft 3jaar garantie dus is nog niet verlopen

                                Comment


                                • Voordeel is ook dat je met de Mitsu aanpassingen niet in de problemen komt als er wat misgaat. Ik betwijfel echter of je die 20Pk echt gaat voelen zonder hoger koppel ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                    Voordeel is ook dat je met de Mitsu aanpassingen niet in de problemen komt als er wat misgaat. Ik betwijfel echter of je die 20Pk echt gaat voelen zonder hoger koppel ?
                                    De acceleratie zou volgens Ralliart fors toenemen.

                                    Comment


                                    • Als hij enkel op de weg gebruikt wordt, is de extra 20pk waarschijnlijk daarin voelbaar.
                                      Maar als je offroad gaat kan extra koppel wel handig zijn. Je moet alleen zeker zijn of de boite het trekt.
                                      Best eens navragen of Mitsu fora , maar meestal zijn die koppelingen wel sterk overdimensioneerd en kunne die extra 100Nm wel aan.

                                      Comment


                                      • We stappen volgende week onze mitsu garage eens binnen want de eigenaar heeft nu ook een gechipte Pajero. Eens vragen wat hij juist heeft laten doen.

                                        Comment


                                        • DTE chip

                                          Weet er iemand iets meer over DTE chiptuning ?
                                          Ik ben zojuist bij iemand geweest en die heeft er al 2 wagens laten doen zonder probleem.
                                          Ik zou de 320CDI 4Matic graag wat tunen.
                                          750 € en van 224 naar 253 pk....?
                                          Last edited by Gunther112; 29/09/2009, 15:52.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X