Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Mystery Bekijk Berichten
    Ok. Er is geen de beste..
    Maar als ik het vergelijk met bijv. automerken. Dan kan je toch zeggen dat bv een bmw M3 technisch/kwalitatief beter is als een citroën c2 etc..

    Dit is wat ik bedoelde met mijn vraag. Welke chiptuners beter zijn als de anderen.

    Maar misschien heb je gelijk en moet ik gewoon bij Brabus langsgaan. Enig 'nadeel' is dat Brabus de auto zeer veilig chipt ik ga van 163 pk -> 200 pk, terwijl andere chiptuners van 163-> 210 pk gaan.
    Voordeel is, dat áls het ding in de soep draait, je garantie hebt. Geen gering voordeel zou ik zo denken

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Voordeel is, dat áls het ding in de soep draait, je garantie hebt. Geen gering voordeel zou ik zo denken

      Als er wat in de soep draait terwijl er een tuning op de wagen staat (los van het feit of de eventuele breuk nu aan de tuning ligt of niet) dan zal een tuner met genoeg goodwill wel zorgen dat de wagen weer origineel geflashed is vooraleer hij geïnspecteerd/uitgelezen wordt door de garage zelf.

      M.a.w. een tuning van "het huis" zou ik nooit meer overwegen (absurd hoge prijzen).. Zoals Brabus bij Mercedes, ABT bij VAG, Hirsch bij Saab..


      Véééél te duur.. voor wat het maar is.

      Comment


      • Overigens.. voor de prijs van een "officiële" tuning, kan je zelfs bvb. een Apec switch kopen (en hou je nog geld over), dan kan je hem zelf origineel of tuned flashen, wanneer je maar wil, en dat zonder enig spoor als 'ie weer ori geflashed is..

        Comment


        • Ik zit met een niet onbelangrijke vraag: Wat is eigenlijk het risico van chiptunen als je een ongeval meemaakt en die merken dat je wagen gechipt is via veranderen van EPROM?
          2009 BMW E91 320d
          2002 BMW E46 M3
          2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
          2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



          Comment


          • Nu nog altijd een hele hoop mizerie.
            Maar ik hoor dat men binnenkort bepaalde soorten van tuning zou kunnen inbrengen in de verzekering?
            @ Wouter, bij een ongeval moet je dan wel capabel zijn om 1) de soft terug origineel te flashen, en 2) de switch te verwijderen voor de wagen afgesleept wordt.. Lijkt me niet reeel.

            Comment


            • Als je te veel gedronken hebt, als er tekenen zijn van roekeloos weggedrag, enz enz.. dan ben je ook de klos.

              Als je een ongeval hebt aan 100km/h met of zonder chiptuning, dat verandert niks aan het ongeval hé.. Het enige waar je mss echt op gestraft kan worden is belastingsontduiking, verder zie ik niet in (in dit geval kwa belangrijkheid de verzekering) hoe ze een chiptuning als een directe aanleiding zien naar een ongeval..

              Je hoort er vaak over praten, maar ik moet toch nog het eerste verhaal horen dat zo extreem is dat iemand niet meer gedekt is door een remap/chiptuning.

              Comment


              • lijkt me bij een tweedehands auto ook moeilijk te bewijzen...

                "ja ik wist van niets meneer"

                je verzekeringsmakelaar inlichten haalt niet veel uit om je auto niet meer comform is...ze zouden kunnen zeggen dat u remmen enz niet aangepast zijn aan de vermogenstoename...

                btw meeste garagres bieden via een onderaanemer hun eigen chip tuning aan...dan kan je nog zeggen ik wist niet dat verboden was...

                er is ook niets tastbaars...een turbo op een n/a of een 6cyl ipv 4cyl is zeer duidelijk te bewijzen

                Comment


                • Mij zegt chiptuning niet veel meer, omdat er mettertijd misschien problemen kunnen opduiken. Niet alleen van technische aard, maar ook wettelijk. In zekere zin is alles wel overkomelijk, maar het is vanzelfsprekend heel wat interessanter om gewoon een snellere auto te kopen...

                  Ik zou trouwens ook geen auto willen kopen die chiptuning ondergaan heeft. Hoewel ik zoiets heb van, "leef en laat leven". Eigenlijk zou het beter opgevolgd moeten worden, met vermelding op de carpass ook, ter bescherming van de consument.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                    er is ook niets tastbaars...
                    Denk eerlijk gezegd wel dat daar verandering in komt... in hoeverre dat trouwens nu al niet het geval is? Is volgens mij poep simpel om na te gaan of zo'n programma gewijzigd geweest is, wanneer het gewijzigd is, of door allerlei parameters te registreren in een log. Maw een "zwarte doos".

                    En zelfs al is het niet meteen te achterhalen, een garage moet maar één keer kijken naar turbodruk/inspuiting en je hebt het vlaggen. Dat vind ik trouwens ook geestig aan de Alfa's met turbodruk meter. Zelfs een n00b als mij ziet meteen dat er iets scheelt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Mystery Bekijk Berichten
                      Ok. Er is geen de beste..
                      Maar als ik het vergelijk met bijv. automerken. Dan kan je toch zeggen dat bv een bmw M3 technisch/kwalitatief beter is als een citroën c2 etc..

                      Dit is wat ik bedoelde met mijn vraag. Welke chiptuners beter zijn als de anderen.

                      Maar misschien heb je gelijk en moet ik gewoon bij Brabus langsgaan. Enig 'nadeel' is dat Brabus de auto zeer veilig chipt ik ga van 163 pk -> 200 pk, terwijl andere chiptuners van 163-> 210 pk gaan.
                      Staar u vooral ni dood op de pk's! Koppel en koppelcurve zijn volgens mij zeker zo belangrijk...
                      My GTI

                      http://rijkevorsel.myminicity.com/

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                        Als je te veel gedronken hebt, als er tekenen zijn van roekeloos weggedrag, enz enz.. dan ben je ook de klos.

                        Als je een ongeval hebt aan 100km/h met of zonder chiptuning, dat verandert niks aan het ongeval hé.. Het enige waar je mss echt op gestraft kan worden is belastingsontduiking, verder zie ik niet in (in dit geval kwa belangrijkheid de verzekering) hoe ze een chiptuning als een directe aanleiding zien naar een ongeval..

                        Je hoort er vaak over praten, maar ik moet toch nog het eerste verhaal horen dat zo extreem is dat iemand niet meer gedekt is door een remap/chiptuning.
                        Dat is waar. Je kan er een proces voor krijgen, net als je door een rood licht rijdt en op een kruispunt iemand raakt die van links kwam. Jij bent in je recht want je hebt voorrang van rechts , maar je krijgt wel een proces omdat je door het rode licht reed.
                        Misschien is dat allemaal wat overroepen maar ik weet wel dat als een verzekering zich om wat voor reden ook , onder een uitbetaling kan uitwurmen, ze dat zeker niet zal laten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door DuDe Bekijk Berichten
                        Staar u vooral ni dood op de pk's! Koppel en koppelcurve zijn volgens mij zeker zo belangrijk...
                        Daar mag je 100% zeker van zijn.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Mystery Bekijk Berichten
                          Ik zie op de Apec website nog geen gegevens over de GLK. Wil dit zeggen dat, moest ik bij jullie gaan, ik een soort 'proefpersoon' zal zijn? (sorry voor de misschien domme vragen, ik heb er echt geen verstand van )
                          Die motor kennen we, no problem... Jouw model staat er mss nog niet op, maar da's eerder een database issue dan een tuning issue. Wij doen geen "proeftuningen " op klant wagens, tenzij zo overeen gekomen...

                          Comment


                          • Aansprakelijkheid bij een ongeval mbt tuning is een zeer vage issue.

                            Momenteel kan de verzekering geen betaling weigeren om verschillende redenen:

                            - Zoals wouter aangeeft, tegen 100Km/h ongeval kon ook origineel
                            - Vele wagens leveren af fabriek méér vermogen dan opgegeven, deze zouden dus ook niet conform zijn
                            - Ze kunnen niet bewijzen dat het ongeval aan de tuning ligt, al zal de tuning niet mee verzekerd zijn... Logisch.

                            Als je met een wagen die stock maar 210Km/h doet een ongeval veroorzaakt aan 240Km/h dan is het een ander paar mouwen, dan kan de verzekering aantonen dat dit NIET kon bij een originele wagen. Da's net als in Duitsland op de autobahn harder doen dan 130Km/h, het mag wel, maar als je een ongeval veroorzaakt, of erin betrokken bent kan de verzekering een gedeeltelijke terugbetaling van de verzekerde eisen.

                            Chiptuning hoeft overigens niet illegaal te zijn, liever niet zelfs. Het volstaat om een dossier tuning in te dienen bij de bevoegde instanties, dan betaal je meer inschrijving, taxen en verzekering, maar ben je wel volledig legaal. Het enige wat je kan verliezen is de fabrieksgarantie in het geval de constructeur niet akkoord gaat met de aanpassingen (wat overigens niet zo heel vaak voorkomt!).

                            Comment


                            • Meer dan 5000€ inschrijving gaat al niet, dus dat zit al goed

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

                                En zelfs al is het niet meteen te achterhalen, een garage moet maar één keer kijken naar turbodruk/inspuiting en je hebt het vlaggen. Dat vind ik trouwens ook geestig aan de Alfa's met turbodruk meter. Zelfs een n00b als mij ziet meteen dat er iets scheelt.
                                Kan een van de chippers hier mij vertellen of jullie de turbodruk ook verhogen? Of enkel de verhouding lucht/brandstof veranderen? Of misschien nog iets anders?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                  Kan een van de chippers hier mij vertellen of jullie de turbodruk ook verhogen? Of enkel de verhouding lucht/brandstof veranderen? Of misschien nog iets anders?
                                  Alles hangt af van de motor...

                                  Soms meer turbodruk, soms niet: een diesel heeft luchtoverschot, dus extra turbodruk is soms niet nodig, alles hangt af van de lucht/brandstof verhouding, we proberen die zo homogeen mogelijk te houden, dit meten we na met een breedband lambdasonde.

                                  Verder passen we wel veel meer aan dan enkel brandstof hoeveelheid en eventueel turbodruk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                                    Alles hangt af van de motor...

                                    Soms meer turbodruk, soms niet: een diesel heeft luchtoverschot, dus extra turbodruk is soms niet nodig, alles hangt af van de lucht/brandstof verhouding, we proberen die zo homogeen mogelijk te houden, dit meten we na met een breedband lambdasonde.

                                    Verder passen we wel veel meer aan dan enkel brandstof hoeveelheid en eventueel turbodruk.
                                    Hebben jullie al cijfers van een nieuwe cayman 2.9L ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Maverick AIOS Bekijk Berichten
                                      Hebben jullie al cijfers van een nieuwe cayman 2.9L ?
                                      Neen, nog niks.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Maverick AIOS Bekijk Berichten
                                        Hebben jullie al cijfers van een nieuwe cayman 2.9L ?
                                        Chippen moet je doen met iets dat een turbo heeft

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                          Chippen moet je doen met iets dat een turbo heeft
                                          BS
                                          Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                          Audi S3 '02 sold => topic
                                          Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                          Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                          Comment

                                          Working...
                                          X