Oorspronkelijk geplaatst door Mystery
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenVoordeel is, dat áls het ding in de soep draait, je garantie hebt. Geen gering voordeel zou ik zo denken
Als er wat in de soep draait terwijl er een tuning op de wagen staat (los van het feit of de eventuele breuk nu aan de tuning ligt of niet) dan zal een tuner met genoeg goodwill wel zorgen dat de wagen weer origineel geflashed is vooraleer hij geïnspecteerd/uitgelezen wordt door de garage zelf.
M.a.w. een tuning van "het huis" zou ik nooit meer overwegen (absurd hoge prijzen).. Zoals Brabus bij Mercedes, ABT bij VAG, Hirsch bij Saab..
Véééél te duur.. voor wat het maar is.
Comment
-
Overigens.. voor de prijs van een "officiële" tuning, kan je zelfs bvb. een Apec switch kopen (en hou je nog geld over), dan kan je hem zelf origineel of tuned flashen, wanneer je maar wil, en dat zonder enig spoor als 'ie weer ori geflashed is..
Comment
-
Ik zit met een niet onbelangrijke vraag: Wat is eigenlijk het risico van chiptunen als je een ongeval meemaakt en die merken dat je wagen gechipt is via veranderen van EPROM?
Comment
-
Nu nog altijd een hele hoop mizerie.
Maar ik hoor dat men binnenkort bepaalde soorten van tuning zou kunnen inbrengen in de verzekering?
@ Wouter, bij een ongeval moet je dan wel capabel zijn om 1) de soft terug origineel te flashen, en 2) de switch te verwijderen voor de wagen afgesleept wordt.. Lijkt me niet reeel.
Comment
-
Als je te veel gedronken hebt, als er tekenen zijn van roekeloos weggedrag, enz enz.. dan ben je ook de klos.
Als je een ongeval hebt aan 100km/h met of zonder chiptuning, dat verandert niks aan het ongeval hé.. Het enige waar je mss echt op gestraft kan worden is belastingsontduiking, verder zie ik niet in (in dit geval kwa belangrijkheid de verzekering) hoe ze een chiptuning als een directe aanleiding zien naar een ongeval..
Je hoort er vaak over praten, maar ik moet toch nog het eerste verhaal horen dat zo extreem is dat iemand niet meer gedekt is door een remap/chiptuning.
Comment
-
lijkt me bij een tweedehands auto ook moeilijk te bewijzen...
"ja ik wist van niets meneer"
je verzekeringsmakelaar inlichten haalt niet veel uit om je auto niet meer comform is...ze zouden kunnen zeggen dat u remmen enz niet aangepast zijn aan de vermogenstoename...
btw meeste garagres bieden via een onderaanemer hun eigen chip tuning aan...dan kan je nog zeggen ik wist niet dat verboden was...
er is ook niets tastbaars...een turbo op een n/a of een 6cyl ipv 4cyl is zeer duidelijk te bewijzen
Comment
-
Mij zegt chiptuning niet veel meer, omdat er mettertijd misschien problemen kunnen opduiken. Niet alleen van technische aard, maar ook wettelijk. In zekere zin is alles wel overkomelijk, maar het is vanzelfsprekend heel wat interessanter om gewoon een snellere auto te kopen...
Ik zou trouwens ook geen auto willen kopen die chiptuning ondergaan heeft. Hoewel ik zoiets heb van, "leef en laat leven". Eigenlijk zou het beter opgevolgd moeten worden, met vermelding op de carpass ook, ter bescherming van de consument.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichtener is ook niets tastbaars...
En zelfs al is het niet meteen te achterhalen, een garage moet maar één keer kijken naar turbodruk/inspuiting en je hebt het vlaggen. Dat vind ik trouwens ook geestig aan de Alfa's met turbodruk meter. Zelfs een n00b als mij ziet meteen dat er iets scheelt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mystery Bekijk BerichtenOk. Er is geen de beste..
Maar als ik het vergelijk met bijv. automerken. Dan kan je toch zeggen dat bv een bmw M3 technisch/kwalitatief beter is als een citroën c2 etc..
Dit is wat ik bedoelde met mijn vraag. Welke chiptuners beter zijn als de anderen.
Maar misschien heb je gelijk en moet ik gewoon bij Brabus langsgaan. Enig 'nadeel' is dat Brabus de auto zeer veilig chipt ik ga van 163 pk -> 200 pk, terwijl andere chiptuners van 163-> 210 pk gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk BerichtenAls je te veel gedronken hebt, als er tekenen zijn van roekeloos weggedrag, enz enz.. dan ben je ook de klos.
Als je een ongeval hebt aan 100km/h met of zonder chiptuning, dat verandert niks aan het ongeval hé.. Het enige waar je mss echt op gestraft kan worden is belastingsontduiking, verder zie ik niet in (in dit geval kwa belangrijkheid de verzekering) hoe ze een chiptuning als een directe aanleiding zien naar een ongeval..
Je hoort er vaak over praten, maar ik moet toch nog het eerste verhaal horen dat zo extreem is dat iemand niet meer gedekt is door een remap/chiptuning.
Misschien is dat allemaal wat overroepen maar ik weet wel dat als een verzekering zich om wat voor reden ook , onder een uitbetaling kan uitwurmen, ze dat zeker niet zal laten.
Oorspronkelijk geplaatst door DuDe Bekijk BerichtenStaar u vooral ni dood op de pk's! Koppel en koppelcurve zijn volgens mij zeker zo belangrijk...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mystery Bekijk BerichtenIk zie op de Apec website nog geen gegevens over de GLK. Wil dit zeggen dat, moest ik bij jullie gaan, ik een soort 'proefpersoon' zal zijn? (sorry voor de misschien domme vragen, ik heb er echt geen verstand van )
Comment
-
Aansprakelijkheid bij een ongeval mbt tuning is een zeer vage issue.
Momenteel kan de verzekering geen betaling weigeren om verschillende redenen:
- Zoals wouter aangeeft, tegen 100Km/h ongeval kon ook origineel
- Vele wagens leveren af fabriek méér vermogen dan opgegeven, deze zouden dus ook niet conform zijn
- Ze kunnen niet bewijzen dat het ongeval aan de tuning ligt, al zal de tuning niet mee verzekerd zijn... Logisch.
Als je met een wagen die stock maar 210Km/h doet een ongeval veroorzaakt aan 240Km/h dan is het een ander paar mouwen, dan kan de verzekering aantonen dat dit NIET kon bij een originele wagen. Da's net als in Duitsland op de autobahn harder doen dan 130Km/h, het mag wel, maar als je een ongeval veroorzaakt, of erin betrokken bent kan de verzekering een gedeeltelijke terugbetaling van de verzekerde eisen.
Chiptuning hoeft overigens niet illegaal te zijn, liever niet zelfs. Het volstaat om een dossier tuning in te dienen bij de bevoegde instanties, dan betaal je meer inschrijving, taxen en verzekering, maar ben je wel volledig legaal. Het enige wat je kan verliezen is de fabrieksgarantie in het geval de constructeur niet akkoord gaat met de aanpassingen (wat overigens niet zo heel vaak voorkomt!).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
En zelfs al is het niet meteen te achterhalen, een garage moet maar één keer kijken naar turbodruk/inspuiting en je hebt het vlaggen. Dat vind ik trouwens ook geestig aan de Alfa's met turbodruk meter. Zelfs een n00b als mij ziet meteen dat er iets scheelt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk BerichtenKan een van de chippers hier mij vertellen of jullie de turbodruk ook verhogen? Of enkel de verhouding lucht/brandstof veranderen? Of misschien nog iets anders?
Soms meer turbodruk, soms niet: een diesel heeft luchtoverschot, dus extra turbodruk is soms niet nodig, alles hangt af van de lucht/brandstof verhouding, we proberen die zo homogeen mogelijk te houden, dit meten we na met een breedband lambdasonde.
Verder passen we wel veel meer aan dan enkel brandstof hoeveelheid en eventueel turbodruk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk BerichtenAlles hangt af van de motor...
Soms meer turbodruk, soms niet: een diesel heeft luchtoverschot, dus extra turbodruk is soms niet nodig, alles hangt af van de lucht/brandstof verhouding, we proberen die zo homogeen mogelijk te houden, dit meten we na met een breedband lambdasonde.
Verder passen we wel veel meer aan dan enkel brandstof hoeveelheid en eventueel turbodruk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maverick AIOS Bekijk BerichtenHebben jullie al cijfers van een nieuwe cayman 2.9L ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maverick AIOS Bekijk BerichtenHebben jullie al cijfers van een nieuwe cayman 2.9L ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk BerichtenChippen moet je doen met iets dat een turbo heeftSeat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
Audi S3 '02 sold => topic
Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic
Comment
Comment