@ xtratec: kunnen jullie een Saab 9-5 2.2 TiD uit 2003 chippen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk BerichtenChippen moet je doen met iets dat een turbo heeft
Ofwel +40pk voor een N/A!
Daarnaast:
+1 voor Dude!
Comment
-
Op een nieuwe Fiesta Sport (1.6i) zit ook wat vermogenswinst, maar er moet hier al de combinatie gemaakt worden van mapping - inlaat - uitlaat ... om van 120pk naar 140pk te gaan! Een niet zo spectaculair resultaat, maar voldoende voor een kleine wagen om voelbaar te zijn.
Als je praat over een 2.4 blok dat teruggeschroefd werd van 170pk naar 140pk om fiscale redenen, dan is het maar normaal dat je daar minstens de originele output terug uit kan halen. Die 10 extra pony's zijn dan toch bescheiden, eigenlijk zelfs weinig voor een redelijke cilinderinhoud.
Feit is dat elke motor te tunen valt, maar je gewoon veel "gemakkelijker" een drukgevoed blok kan opvijzelen.
Mijn Focus heeft ook een (kleine) turbo, en zo eentje kan je puur softwarematig en zonder veel problemen of risico van 225pk naar 260-270pk laten gaan. Zelfs tot 300pk zonder echt aan het blok te raken (inductie, grotere intercooler, volledige lijn met sportcat ...).
Dat noem ik mooie vermogenstoename ...
Comment
-
-
Ok bedankt voor jullie meningen!
En vinden jullie het de moeite om dat 'risico' te nemen om m'n wagen van 150 nr 180 pk & 40 à 50 Nm winst via wisselen van EPROM?
Zal dit sterk merkbaar zijn?
Vergeet ook niet dat de wagen er reeds 160.000 kms heeft opzitten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geldrop e.o. Bekijk BerichtenTotaal oneens met deze stelling. Kijk eens naar een 140pk 2.4 volvo. Deze motor is teruggetuned van 170pk (ook geleverd) naar 140 pk. Met tuning kom je op ca. 180 pk.
Ofwel +40pk voor een N/A!
Daarnaast:
+1 voor Dude!
Comment
-
Een atmo kan na chip een heel stuk leuker rijden, zelfs al zouden de pk's nog niet eens gestegen zijn, de gasreactie/aggressiviteit van de motor kan er een stuk op vooruitgaan (waardoor hij dus een pak leuker rijdt), bij de ene motor al meer dan de andere.
Zo heb ik een goede maat van me die een Puma 1.7i zetec heeft laten chippen en het verschil kwa feeling met de motor is echt enorm, en hij is er ook echt wel wat sneller op geworden (gaat mee in sprint met een MCS compressor 163PK, ik was mee, elk 2 personen in de auto en de owner van de MCS was m'n kameraad z'n neef dus is geen bs dat ik zit te vertellen ). Om maar een voorbeeld te geven..
Weer denkt iedereen hier enkel aan de piek pk's/nm's die er bijkomen maar da's echt een foute houding.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk BerichtenEen atmo kan na chip een heel stuk leuker rijden, zelfs al zouden de pk's nog niet eens gestegen zijn, de gasreactie/aggressiviteit van de motor kan er een stuk op vooruitgaan (waardoor hij dus een pak leuker rijdt), bij de ene motor al meer dan de andere.
Zo heb ik een goede maat van me die een Puma 1.7i zetec heeft laten chippen en het verschil kwa feeling met de motor is echt enorm, en hij is er ook echt wel wat sneller op geworden (gaat mee in sprint met een MCS compressor 163PK, ik was mee, elk 2 personen in de auto en de owner van de MCS was m'n kameraad z'n neef dus is geen bs dat ik zit te vertellen ). Om maar een voorbeeld te geven..
Weer denkt iedereen hier enkel aan de piek pk's/nm's die er bijkomen maar da's echt een foute houding.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fantaflesdopke Bekijk BerichtenAls je praat over een 2.4 blok dat teruggeschroefd werd van 170pk naar 140pk om fiscale redenen, dan is het maar normaal dat je daar minstens de originele output terug uit kan halen. Die 10 extra pony's zijn dan toch bescheiden, eigenlijk zelfs weinig voor een redelijke cilinderinhoud.
Een mini one is ook zo'n mooi voorbeeld van een atmosferische motor waar véél meer uit te halen is.
Aan de andere kant van het spectrum zit bijv. de corsa opc. Standaard 192 pk en na tuning op ca. 210 pk. Op papier geen sterke vermogenswinst. Qua koppel en bereik ga je echter wel enorm op vooruit.
De meeste turbomotoren waar veel te halen is kunnen ook worden beschouwd als een teruggetunede auto. Zie bijv. de huidige A4 met 120pk.
Enige nuance en verdere onderbouwing mag hier dus wel.
(en zag ik ook al terug in de posts na mijn vorige post)
Comment
-
Chiptuning
Ik was onlangs bij het tuningbedrijf Auto Electronics in Aartselaar om mijn wagen een beetje te laten bijvijzen. Ik moet zeggen dat ik versteld stond van het resultaat . Chapeau voor het team van Auto Electronics. Een echte aanrader!!! Een zéér tevreden klant
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door ferdinand Bekijk Berichtenis het mogelijk om een A3. 1.9 TDI van 105 pk naar +- 75 pk te chippen ? Mijn vrouw en ik houden van een rustige rijstijl , de turbo die bij +- 2000 toeren nogal hevig inkomt stoort ons . Een minderverbruik zou mooi meegenomen zijn (momenteel +- 4.7 liter /100 km).
Allez jong, 4,7 liter/100km, gij rijd daarmee als ne zot zeker
Om antwoord te geven op u imo belachelijke vraag.
Weet niet zeker of het doenbaar is met 'chippen' maar er moet waarschijnlijk wel een manier zijn om het vermogen wat terug te brengen
Comment
-
Ik vind dat eigenlijk een bijzonder goeie vraag! Denk zelfs dat er een markt voor is, namelijk voor beginnende chauffeurs (of uw vrouw ) niet het volle vermogen te geven. In combinatie met de "switch" van APEC, zou je dus zo'n 'veilig' programma kunnen inladen wanneer je 't nodig acht.
Comment
-
Volgens mij is het vermogen niet het probleem maar de afgifte.
Daar moet wel iets aan te doen zijn door een tuner met een eigen rollenbank en ontwikkeling.
Dan kom je op maatwerk want de meeste standaard programma's zijn geschreven op een breder vermogen- en koppelbereik in combinatie met een hoger vermogen/koppel.
Comment
Comment