Oorspronkelijk geplaatst door Jonass
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jonass Bekijk BerichtenDa is omdage maar een 2.0 TDI hebt en gene quattro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fantaflesdopke Bekijk BerichtenAls je de mogelijkheid hebt om in de ECU weer de originele software in te laden, dan zou ik het wel doen om naar de keuring te gaan, en op onderhoudsbeurt.
Jammer genoeg is dit meestal niet mogelijk, toch niet als de wagen "gewoon" gechipt is.
Bij Apec kan je wel een toestel aanschaffen om de switch te maken ... de Apec Switch, juist?
Bijkomend voordeel, je kan dan naast je standaard mapping en je performance mapping, nog bijkomende software laten ontwikkelen en op je toestel plaatsen.
Een eco-mapping bvb als je een lange reis moet maken, of gewoon voor tussendoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDaar ben ik onlangs ook achter gekomen. Om een gechipte wagen terug origineel te zetten - bvb om hem te verkopen - moet hij opnieuw gechipt worden, de veranderde data kan enkel door diegene die de chipping doet gelezen worden, want gecodeerd . Wel slim van die mannen natuurlijk
Bestaat er zo niets als origineel programma inladen ?
Origineel programma krijg je toch mee indien gewenst, en kan je mits de benodigde kabels terug flashen?Database error.
The database has encountered a problem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDaar ben ik onlangs ook achter gekomen. Om een gechipte wagen terug origineel te zetten - bvb om hem te verkopen - moet hij opnieuw gechipt worden, de veranderde data kan enkel door diegene die de chipping doet gelezen worden, want gecodeerd . Wel slim van die mannen natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenBij Heinz doen ze dat gratis.
EDIT: of het terugplaatsen van de tuning moest hij betalen... nu twijfel ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenMijn broer moest daarvoor betalen bij Heinz, ze doen dat blijkbaar niet (meer) gratis.
EDIT: of het terugplaatsen van de tuning moest hij betalen... nu twijfel ik.
Zelfs na een software update van de dealer bij een onderhoudsbeurt werd de tuning door Heinz gratis teruggezet.
Dus dit zou nu veranderd zijn? Tiens.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenDus dit zou nu veranderd zijn? Tiens.
In elk geval heb ik m'n Alfa indertijd laten detunen -kostenloos- bij de Alfa dealer. Ik had gevraagd of er een update van de motorsturing beschikbaar was, en die was er ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenHerprogrammatie kost nu €50 euro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door irtimit Bekijk BerichtenKan je zomaar naar de keuring gaan met een wagen die gechipt is?
Of laten de mensen deze weer origineel zetten?
Als je de wagen laat hem tunen als hij nieuw is dan heb je na ca 80.000km je tuning terug verdient door het verminderde verbruik en verkoop je de wagen later laat dan gewoon de tuning erin , tijdens een testrit zal de nieuwe eigenaar denken dat de wagen zeer soepel is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk BerichtenMet een goede tuning geraak je uiteraard probleemloos door de keuring. Sommige mensen hebben echt nog een verkeerd beeld van chiptuning alsof het iets ozu zijn wat slecht is en veel nadelen heeft , maar het tegendeel is waar :
Als je de wagen laat hem tunen als hij nieuw is dan heb je na ca 80.000km je tuning terug verdient door het verminderde verbruik en verkoop je de wagen later laat dan gewoon de tuning erin , tijdens een testrit zal de nieuwe eigenaar denken dat de wagen zeer soepel is
Dan zeg ik er liever bij dat hij getuned is en dat je de motor eerst wat moet warm rijden alvorens volluit te gaan.
IMO.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fantaflesdopke Bekijk Berichten
Je hebt totale vrijheid, kan wisselen tussen mappings, terugkeren naar standaard indien dat eens nodig is of bij verkoop van de wagen, en op die manier is het toestel (dat in principe voertuigtype-gebonden is) nog voor een prijsje doorverkopen.
Bij Dreamscience weet ik dat ze daarom werken met 'levens', dus het toestel kan een aantal wagens na elkaar 'tunen'. Weliswaar in serie, niet tegelijkertijd.
En bovendien is zelfs de duurste uitvoering van DS nog steeds een stuk goedkoper dan een one shot tune bij een firma zoals Heinz, Apec of Shiftech ...
- probleem 1 : je zet je wagen terug origineel voor naar de dealer te gaan , tijdens het onderhoud programmeert de dealer een update op je computer , jij weet nergens van en van zodra je de wagen terug krijgt programmeer je dus terug de oude software erop die in je DS zit ( zoals windows 98 programmeren als er windows 7 opstaat ) . Dit kost je in veel gevallen al 900 euro omdat de computer gewoon crasht en je een nieuwe moet kopen . In het geval dat hij niet crasht ( sommige computers zijn hier niet gevoelig aan ) zit je dus terug met een OUDE software versie en sommige software-updates zijn toch wel erg belangrijk ( anders zouden ze ze ook niet doen )
- probleem 2 : ze programmeren altijd een standaart programma ( vandaar ook de lage prijs ) maar de ene wagen is de andere niet en door die toleranties kan het resultaat van de tuning ook soms heel anders uitvallen. Soms heb je met een DS maar 5pk meer daar waar ze er 20 beloven. Soms kan het zelfs ronduit gevaarlijk zijn als je stage 2 files inprogrammeert en je er de juiste onderdelen niet bij doet ( bv uitlaat ) motor loopt warm of begint te pingelen en je mag een nieuwe motor steken
- probleem 3 : garantie , er is 0 garantie , nog op het toestel nog op de kwaliteit van de mapping , noch op de motor , als hij blokkeert tijdens het programmeren ( kan heel makkelijk gebeuren bv in de winter als de batterij-spanning zwak is ) dan ben je weer 900 euro kwijt voor een nieuwe computer en je kan niemand aansprakelijk stellen
Dus om het kort te houden , het is marketingswijze gezien een SUPER product en het verkoopt dan ook als zoete broodjes sedert jaren . De kans dat je er ooit een probleem mee hebt is redelijk klein , maar als je een probleem hebt kan je nergens op terug vallen. De testbank resultaten vallen soms ook serieus tegen.
Als het om de prijs gaat , ga dan voor een low-cost-tuner die je goedkoop een standaart programma inprogrammeert , je kan dan ook steeds terug keren als je een update zou krijgen bij de dealer ,dat is nog steeds veel beter / veiliger dan de DS optie
Als je voor kwaliteit gaat , ga dan voor maatwerk bij een goede tuner.
just my personal opinion, don't shoot me
groetjes
bruno
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJe moet elke motor warm rijden alvorens voluit te gaan, dat weet het kleinste kind.. Als je dat niet doet is dat jouw probleem.
En dat weet heus niet iedereen, daarom dat er ook staat geen autoliefhebber.
Mijn moeder + zelfs mijn vader weet dat bv niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jonass Bekijk BerichtenEn als het geen autoliefhebber is, die direct volluit gaat zonder eerst de motor wat warm te rijden. Erg gezond voor een motor ( en al zeker als deze getuned is ) is dat niet lijkt me.
Dan zeg ik er liever bij dat hij getuned is en dat je de motor eerst wat moet warm rijden alvorens volluit te gaan.
IMO.
Heb eens iemand gehad die voor tuning kwam en toen ik zijn auto op de testbank zette zag ik zijn lampje van het oliepeil branden , dus ik kijk naar zijn niveau en dat was zo laag dat het niet op de peilstok te zien was. Ik vraag dus hoelang dat lampje al brandde , weet je wat zijn antwoord was ?
Ohh , ik weet het niet , zo'n 7000km ongeveer , maar dat is niet erg , dat is een oranje lampje , enkel voor rode lampjes moet je direct naar de dealer en ik moet binnenkort toch op onderhoud , zal het dan signaleren dat lampje..... dacht dat ik ter plaatse zou doodvallen
Comment
Comment