Ik heb weer een vraag ivm de DPF (dieselpartikelfilter) bij tuning.
'k Geloof dat veel mensen -waaronder mezelf- misschien een verkeerde opvatting hebben over het effect van chiptuning op een DPF. In het verleden, het pre-DPF tijdperk, hebben we genoeg voorbeelden van chiptuning gezien waarbij de roetuitstoot zichtbaar gestegen was. Met dat in het achterhoofd, is het niet ondenkbaar dat dit in combinatie met een DPF voor problemen kan zorgen. Tot daar de simpele gedachtengangen van de simpele mens.
Maar ik ben me gaan afvragen of dat eigenlijk wel klopt. Ik begin nu te twijfelen wat er eigenlijk slechter is voor een DPF (dus in het geval van een EURO4/5 dieselmotor):
- het standaard programma van de constructeur (met verhoogde EGR-werking om NOx uitstoot te beperken).
- of tuning, die eigenlijk niet zozeer geschreven is om de normen te halen, maar wel de motor optimaal te laten functioneren.
In het laatste geval, zou de roetuitstoot juist minder moeten zijn, want de ruimte voor verbetering is aanwezig?
Zou dan goedgeschreven tuning de DPF minder belasten, dan het standaardprogramma van de constructeur?
Kan je dan concluderen dat tuning bevorderlijk is voor de levensduur van een DPF en/of EGR-klep?
Ik vind daar zeer weinig informatie over, 'k zou de heren tuners aanmoedigen om hierover informatie te geven op hun websites. 't Zou een unique selling point kunnen zijn, als het waar is.
'k Geloof dat veel mensen -waaronder mezelf- misschien een verkeerde opvatting hebben over het effect van chiptuning op een DPF. In het verleden, het pre-DPF tijdperk, hebben we genoeg voorbeelden van chiptuning gezien waarbij de roetuitstoot zichtbaar gestegen was. Met dat in het achterhoofd, is het niet ondenkbaar dat dit in combinatie met een DPF voor problemen kan zorgen. Tot daar de simpele gedachtengangen van de simpele mens.
Maar ik ben me gaan afvragen of dat eigenlijk wel klopt. Ik begin nu te twijfelen wat er eigenlijk slechter is voor een DPF (dus in het geval van een EURO4/5 dieselmotor):
- het standaard programma van de constructeur (met verhoogde EGR-werking om NOx uitstoot te beperken).
- of tuning, die eigenlijk niet zozeer geschreven is om de normen te halen, maar wel de motor optimaal te laten functioneren.
In het laatste geval, zou de roetuitstoot juist minder moeten zijn, want de ruimte voor verbetering is aanwezig?
Zou dan goedgeschreven tuning de DPF minder belasten, dan het standaardprogramma van de constructeur?
Kan je dan concluderen dat tuning bevorderlijk is voor de levensduur van een DPF en/of EGR-klep?
Ik vind daar zeer weinig informatie over, 'k zou de heren tuners aanmoedigen om hierover informatie te geven op hun websites. 't Zou een unique selling point kunnen zijn, als het waar is.
Comment