Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik heb weer een vraag ivm de DPF (dieselpartikelfilter) bij tuning.

    'k Geloof dat veel mensen -waaronder mezelf- misschien een verkeerde opvatting hebben over het effect van chiptuning op een DPF. In het verleden, het pre-DPF tijdperk, hebben we genoeg voorbeelden van chiptuning gezien waarbij de roetuitstoot zichtbaar gestegen was. Met dat in het achterhoofd, is het niet ondenkbaar dat dit in combinatie met een DPF voor problemen kan zorgen. Tot daar de simpele gedachtengangen van de simpele mens.

    Maar ik ben me gaan afvragen of dat eigenlijk wel klopt. Ik begin nu te twijfelen wat er eigenlijk slechter is voor een DPF (dus in het geval van een EURO4/5 dieselmotor):
    - het standaard programma van de constructeur (met verhoogde EGR-werking om NOx uitstoot te beperken).
    - of tuning, die eigenlijk niet zozeer geschreven is om de normen te halen, maar wel de motor optimaal te laten functioneren.

    In het laatste geval, zou de roetuitstoot juist minder moeten zijn, want de ruimte voor verbetering is aanwezig?
    Zou dan goedgeschreven tuning de DPF minder belasten, dan het standaardprogramma van de constructeur?
    Kan je dan concluderen dat tuning bevorderlijk is voor de levensduur van een DPF en/of EGR-klep?

    Ik vind daar zeer weinig informatie over, 'k zou de heren tuners aanmoedigen om hierover informatie te geven op hun websites. 't Zou een unique selling point kunnen zijn, als het waar is.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
      Enkel voor BMW-rijders geldt dit niet, hier zit geen koelvloeistoftemperatuurmeter ingebouwd in het klokkenspel.
      zit er daar echt geen beveiliging op? melding op de iDrive of B/C ? of een rev limiter?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
        Ik heb weer een vraag ivm de DPF (dieselpartikelfilter) bij tuning.

        'k Geloof dat veel mensen -waaronder mezelf- misschien een verkeerde opvatting hebben over het effect van chiptuning op een DPF. In het verleden, het pre-DPF tijdperk, hebben we genoeg voorbeelden van chiptuning gezien waarbij de roetuitstoot zichtbaar gestegen was. Met dat in het achterhoofd, is het niet ondenkbaar dat dit in combinatie met een DPF voor problemen kan zorgen. Tot daar de simpele gedachtengangen van de simpele mens.

        Maar ik ben me gaan afvragen of dat eigenlijk wel klopt. Ik begin nu te twijfelen wat er eigenlijk slechter is voor een DPF (dus in het geval van een EURO4/5 dieselmotor):
        - het standaard programma van de constructeur (met verhoogde EGR-werking om NOx uitstoot te beperken).
        - of tuning, die eigenlijk niet zozeer geschreven is om de normen te halen, maar wel de motor optimaal te laten functioneren.

        In het laatste geval, zou de roetuitstoot juist minder moeten zijn, want de ruimte voor verbetering is aanwezig?
        Zou dan goedgeschreven tuning de DPF minder belasten, dan het standaardprogramma van de constructeur?
        Kan je dan concluderen dat tuning bevorderlijk is voor de levensduur van een DPF en/of EGR-klep?

        Ik vind daar zeer weinig informatie over, 'k zou de heren tuners aanmoedigen om hierover informatie te geven op hun websites. 't Zou een unique selling point kunnen zijn, als het waar is.
        Denk dat dit een zeer lange technische discussie wordt waar er maar weinigen op zitten te wachten , maar het is zeker zo dat GOEDE tuning soms/vaak een verbetering is van de originele software.

        De fabrikant moet soms dingen doen of de software zo afstellen dat de emissie-eisen gehaald worden , maar die soms andere negatieve gevolgen hebben op het verbruik of op de levensduur van de motor. Soms kan dit met tuning verholpen worden , een makkelijk bewijs hiervan is de statische daling van het verbruik soms na tuning. Meer NOx uitstoot maar minder CO2 uitstoot en lager verbruik.

        Wat de dpf betreft is het verhaal nog een klein beetje anders , een DPF is geen ROOK filter , maar een micro-deeltjes filter , als een wagen echt zou roken zoals een oude mercedes , dan is de DPF binnen een aantal minuten volledig verstopt. De wagens roken tegenwoordig niet meer , dit komt door de zeer goede inspuiting en verbrandingsproces , de uitstoot deeltjes zijn dus veel kleiner geworden en met een goede tuning zullen die deeltjes ook niet groter worden , maar het zullen er wel meer worden en dus zal de DPF sneller vol zitten en dus ook iets vaker regenereren en duis de levensduur van de DPF in principe iets lager liggen ( als je net zoals vroeger rijdt heeft de tuning uiteraard geen invloed , maar we gaan ervan uit dat je na tuning toch iets sportiever gaat rijden ).

        exacte waarden wil ik je wel via pm geven maar niet op het forum want er zijn andere tuners die helemaal geen verstand hebben van dpf's die gretig meelezen en de info noteren

        hoop dat het duidelijk was

        groetjes
        Bruno

        Comment


        • om een leuk voorbeeld te geven:mijn stationair verbruik was 0,7 liter/H voor de tuning.
          Erna is het 0,4
          en op autostrade tegen 120 op cruise control is het 1 liter gezakt.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
            Wat de dpf betreft is het verhaal nog een klein beetje anders , een DPF is geen ROOK filter , maar een micro-deeltjes filter , als een wagen echt zou roken zoals een oude mercedes , dan is de DPF binnen een aantal minuten volledig verstopt. De wagens roken tegenwoordig niet meer , dit komt door de zeer goede inspuiting en verbrandingsproces , de uitstoot deeltjes zijn dus veel kleiner geworden en met een goede tuning zullen die deeltjes ook niet groter worden , maar het zullen er wel meer worden en dus zal de DPF sneller vol zitten en dus ook iets vaker regenereren en duis de levensduur van de DPF in principe iets lager liggen ( als je net zoals vroeger rijdt heeft de tuning uiteraard geen invloed , maar we gaan ervan uit dat je na tuning toch iets sportiever gaat rijden ).

            hoop dat het duidelijk was
            Bedankt voor het snelle en eerlijk antwoord Bruno! Na tuning nog sportiever gaan rijden is natuurlijk relatief, om het volle vermogen steeds aan te wenden, woon je alleszins best niet in Antwerpen.

            Maar ik begrijp hieruit dat je middels tuning geen verbetering kan behalen op vlak van "roetuitstoot" en de levensduur van een DPF. Dat wou ik weten. tx!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

              Maar ik begrijp hieruit dat je middels tuning geen verbetering kan behalen op vlak van "roetuitstoot" en de levensduur van een DPF. Dat wou ik weten. tx!
              Jawel , het kan wel , er zijn een aantal wagens bij dewelke de DPF origineel echt slecht gedimensioneerd is en vaak problemen geeft , als tuner hebben we dan ook extra aandacht aan besteed om dit te verbeteren , zodat de wagen minder roet uitstoot en de DPF minder vaak regenereert , kwam wel iets minder power uit dan met een gewone tuning. Dus het kan zeker maar als de DPF niet zwaarder belast wordt dan origineel of slechts een klein beetje , dan zijn we al tevreden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                zit er daar echt geen beveiliging op? melding op de iDrive of B/C ? of een rev limiter?
                Ik weet het niet, ik ben een fervent warmrijder.

                Comment


                • In mijn astra zit niet eens een temperatuurmeter Ik ga af op het geluid

                  Comment


                  • Vandaag ook eens langs geweest met de camionette
                    So far 233 rondjes op dé ring

                    Comment


                    • Bangelijk eventjes 216pk en bijna 500nm koppel in de cammionette

                      Trouwens een zeer mooie curve!!! Zowel het koppel als vermogen!!!!

                      Comment


                      • Dat zijn die mannen die tegen 140+ met 4 ton in hun rug op de snelweg scheuren.. vind ik dus niet kunnen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Dat zijn die mannen die tegen 140+ met 4 ton in hun rug op de snelweg scheuren.. vind ik dus niet kunnen.
                          't Is eigenlijk 5 ton en 150+
                          So far 233 rondjes op dé ring

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Dat zijn die mannen die tegen 140+ met 4 ton in hun rug op de snelweg scheuren.. vind ik dus niet kunnen.
                            4 ton

                            Zotte camionette dat wel!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door WoKe Bekijk Berichten
                              't Is eigenlijk 5 ton en 150+
                              Ik hoop dat je remmen dan ook getuned zijn.. echt hee.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                                Ik weet het niet, ik ben een fervent warmrijder.
                                Ik ook hoor..

                                @Woke: Zalig Ik wil zoiets niet volgeladen aan 180-190 in mijn gat krijgen door onder bemeten remmen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                  Ik ook hoor..

                                  @Woke: Zalig Ik wil zoiets niet volgeladen aan 180-190 in mijn gat krijgen door onder bemeten remmen
                                  Ik bol +20.000 km jaar met mijn camionette + remorque (combinatie van 5.5 ton) en ik durf daar eerlijk gezegd niet veel rapper dan 120 mee rijden zenne.
                                  Maar ja, 't is dan ook mijn eigen materiaal en niet dat van den baas he.
                                  Zo'n combinatie remt echt wel hard zenne. Als ge daar alles mee toe gooit gaat ge al serieus mogen krabben met uw auto'ke om er niet op te plakken
                                  Last edited by WoKe; 23/02/2010, 22:55.
                                  So far 233 rondjes op dé ring

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                    Ik ook hoor..

                                    @Woke: Zalig Ik wil zoiets niet volgeladen aan 180-190 in mijn gat krijgen door onder bemeten remmen
                                    Ik vind de reacties hier eigenlijk wat overdreven. In die camionette ga je nooit geen 4 ton inkrijgen en als er een aanhangwagen achterhangt dan is die zeker geremd. Wrslk zit daar wat gereedschap e.d. in. En als hij zich aan de snelheidsregels gaat houden dan gaat die even snel stoppen hoor 160 of 210pk maakt dan niet uit. Hij heeft het wrslk enkel gedaan om wat vlotter te rijden, minder terugschakelen zoals de meesten die hun auto laten remappen...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                                      Ik vind de reacties hier eigenlijk wat overdreven. In die camionette ga je nooit geen 4 ton inkrijgen en als er een aanhangwagen achterhangt dan is die zeker geremd. Wrslk zit daar wat gereedschap e.d. in. En als hij zich aan de snelheidsregels gaat houden dan gaat die even snel stoppen hoor 160 of 210pk maakt dan niet uit. Hij heeft het wrslk enkel gedaan om wat vlotter te rijden, minder terugschakelen zoals de meesten die hun auto laten remappen...
                                      Voila, gij begrijpt het
                                      Vooral koppel is belangrijk in zo'n spel, en een voordeel is dan ook dat het verbruik wat daalt.
                                      So far 233 rondjes op dé ring

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                                        Ik vind de reacties hier eigenlijk wat overdreven. In die camionette ga je nooit geen 4 ton inkrijgen en als er een aanhangwagen achterhangt dan is die zeker geremd. Wrslk zit daar wat gereedschap e.d. in. En als hij zich aan de snelheidsregels gaat houden dan gaat die even snel stoppen hoor 160 of 210pk maakt dan niet uit. Hij heeft het wrslk enkel gedaan om wat vlotter te rijden, minder terugschakelen zoals de meesten die hun auto laten remappen...
                                        Je moet 's morgens eens tussen pakweg 6 en 7u30 op de autostrade rijden, wat je dan allemaal voorbijsleurt aan cammionetten met slapers en volgeladen met bouwmateriaal allerhande. het is hallucinant, en maar waggelen in de bochten.

                                        maar zoals woke het beschrijft , het is zijn materiaal, en dat maakt een groot verschil.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Je moet 's morgens eens tussen pakweg 6 en 7u30 op de autostrade rijden, wat je dan allemaal voorbijsleurt aan cammionetten met slapers en volgeladen met bouwmateriaal allerhande. het is hallucinant, en maar waggelen in de bochten.

                                          maar zoals woke het beschrijft , het is zijn materiaal, en dat maakt een groot verschil.
                                          Ik rij daar meestal zelf tussen
                                          Geloof me zo gevaarlijk is dat niet. Zo'n camionette remt pokkehard en is voorzien op wat gewicht he. En nogmaals aanhangwagens zijn 9/10 geremd. Dan vind ik vrachtwagens die volgeladen zijn of die voorbijsteken gevaarlijker.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X