Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bruno, als jouw testbank dergelijk onontbeerlijk onderdeel is van je werk, hoe komt het dan dat je bij Heinz soms toch tuningkuren uitvoerde ondanks het feit dat je testbank kapot was? Als je zo overtuigd bent van dat ding, dan KAN je toch niet zonder werken?
Op basis van wat heb je dan je file geschreven???
Ohja, het resultaat van je werk zonder testbank was trouwens machtig om te zien. Er kwam hier ooit een Audi A8 voorbij van een Duitse Filosoof ( voor hen die mee zijn ), die zo hard roette dat je goed moest kijken om hem nog te zien rijden.
Bruno, als jouw testbank dergelijk onontbeerlijk onderdeel is van je werk, hoe komt het dan dat je bij Heinz soms toch tuningkuren uitvoerde ondanks het feit dat je testbank kapot was? Als je zo overtuigd bent van dat ding, dan KAN je toch niet zonder werken?
Ohja, het resultaat van je werk zonder testbank was trouwens machtig om te zien. Er kwam hier ooit een Audi A8 voorbij van een Duitse Filosoof ( voor hen die mee zijn ), die zo hard roette dat je goed moest kijken om hem nog te zien rijden.
Dat doen er wel meer daar niet van. Gewoon even ecu flashen met nieuwe software, snel een testritje doen en zeggen dat het goed is. Ik ben met een maat bij JD engineering (toch zeer bekend voor VAG) geweest voor zijn Audi A4 tdi en werd ook niet op de testbank gezet. Meestal deden ze dat voor zo'n wagens zonder zeiden ze. Resultaat, raar gevoel van koppel en kracht, precies wel iets sneller maar ik vond het niet echt merkbaar. Zou volgens hen toch zo'n 30 pk meer gehad hebben. Tja... Mij hebben ze zo niet dat weet ik wel.
Dat doen er wel meer daar niet van. Gewoon even ecu flashen met nieuwe software, snel een testritje doen en zeggen dat het goed is. Ik ben met een maat bij JD engineering (toch zeer bekend voor VAG) geweest voor zijn Audi A4 tdi en werd ook niet op de testbank gezet. Meestal deden ze dat voor zo'n wagens zonder zeiden ze. Resultaat, raar gevoel van koppel en kracht, precies wel iets sneller maar ik vond het niet echt merkbaar. Zou volgens hen toch zo'n 30 pk meer gehad hebben. Tja... Mij hebben ze zo niet dat weet ik wel.
Ik maak dar ook geen probleem van hé, maar boor dan geen mensen in de grond als zij beweren dat chiptunen ook ZONDER bank kan.
Temeer Bruno het zelf soms zonder doet.
Ik weet ook dat je zoiets zonder bank kan, maar dat een bank meer precisiewerk toelaat.
Ik maak dar ook geen probleem van hé, maar boor dan geen mensen in de grond als zij beweren dat chiptunen ook ZONDER bank kan.
Temeer Bruno het zelf soms zonder doet.
Ik weet ook dat je zoiets zonder bank kan, maar dat een bank meer precisiewerk toelaat.
Perfect wat ik bedoel. Heb een TDI 100 gehad die getuned was door Johan van VVT, zonder testbank. Wagen is eerst uitgelezen en volledig gelogd om te zien of alles in goede staat was (turbo, LMM, etc), wagen is dan op maat getuned. Maand of 2 maand er na ben ik elders op de testbank geweest (was bij TBM) en die uitdraai was PERFECT.
Dus idd Bruno, met het tunen zelf heb ik uiteraard geen ervaring, maar deze dingen die ik zeg zijn feiten en daar kan ook niet omheen gekeken worden, en ik ben nu niet een alleenstaand geval of zo. Dat dit puur "geluk" is dat een wagen op dergelijke manier toch goed getuned wordt, lijkt me sterk, niet ?
Uiteraard als je de keuze hebt, kies je altijd de combinatie van een testbank.. dat verkies ik zelf ook, maar dat 't "onontbeerlijk" is vind ik niet waar.
Hoe komt het dat squadra tuning ( toch ook een gerespecteerd alfa tuner ) zonder testbank kan werken?
klopt niet volledig , squadra tuning doet hun ontwikkeling ook op de testbank bij Beek en gaan heel regelmatig op de testbank , ook zij hebben de noodzaak van een testbank al lang ingezien maar praktische problemen zorgen ervoor dat ze nog steeds geen eigen testbank hebben , maar ze dromen er wel van
klopt niet volledig , squadra tuning doet hun ontwikkeling ook op de testbank bij Beek en gaan heel regelmatig op de testbank , ook zij hebben de noodzaak van een testbank al lang ingezien maar praktische problemen zorgen ervoor dat ze nog steeds geen eigen testbank hebben , maar ze dromen er wel van
Das een duidelijk antwoord. Altijd al afgevraagd, hoe ze het in godsnaam deden.
Bruno, als jouw testbank dergelijk onontbeerlijk onderdeel is van je werk, hoe komt het dan dat je bij Heinz soms toch tuningkuren uitvoerde ondanks het feit dat je testbank kapot was?
Ik heb toen aan Heinz voorgesteld om de zaak 1 week te sluiten in afwachting van herstelling van de testbank , maar dat wou hij niet ( zal hem teveel geld gekost hebben waarschijnlijk ) .
Ik heb toen aan al die klanten gevraagd om de week nadien terug te komen voor controle en bijstellen op de testbank , ik heb die week toen bijna elke avond tot 22h gewerkt en ik denk niet dat er ook maar 1 iemand is die een week nadien niet op de testbank is geweest , dus met andere woorden al die wagens zijn met een week vertraging toch afgesteld op de testbank
. Maar 't is tegelijkertijd een bevestiging dat je zo'n ontwikkeling nooit voor alle merken van A tot Z kan doen, daar heb je noch de tijd, noch de middelen voor.
Toch wel ( wij doen ook niet alle merken en ook niet alle motortypes ) , waarom kom je niet eens langs , dan toon ik je dat eens hoe dat loopt , zo is mijn collega nu reeds een maand bezig met de ontwikkeling van de nieuwe jetski SHO van Yamaha en ik met de nieuwe DSG7 versnellingsbak van Audi , een stage 3 voor de nissan GTR en de nieuwe Land Rover 3.0 TDV6 afronden van de diagnose-testen op het testvoertuig , ondertussen hebben we 6 testwagens rondrijden zoals de nieuwe 1.5 DCi in de megane 3 , Citroen C6 3.0 HDI , ...... allemaal met een tuning in ontwikkeling . Ik kan natuurlijk niet alles vertellen op een forum , temeer omdat de concurrentie meeleest en we gaan hier niet uitleggen hoe wij het doen , uiteraard als je een 120D , 320D , 520D hebt dan duurt het niet telkens enkele maanden om die te ontwikkelen hey , reken 1 maanden voor de eerste ( omdat de 2.0D generatie bij BMW al langer bestaat dus van model naar model zijn soms maar kleine aanpassingen ) en dan 1 week per type en bv 2 a 3 weken voor een 116D / 118D / 318D .....
Hoop dat het hiermee een beetje duidelijk wordt hoe een tuner te werk gaat ( anders organiseren we eens een workshop ter verduidelijking ) , de ontwikkeling is de basis van alles , die moet perfect gebeuren anders krijg je achteraf problemen .
Ik maak jou niets wijs ( zou ook niet lukken want je bent steeds uiterst kritisch ) en ik beweer ook helemaal niet wat jij zegt !!! Uiteraard begin je altijd van de originele file wat uit het voertuig komt , dan neem je de ontwikkelingsfile die je voor die software versie hebt ontwikkeld ( een file waaraan je soms maanden hebt gewerkt om hem perfect te krijgen op het ontwikkelingsvoertuig met lambda , EGT , IAT sensoren enz ) , daarna wordt er gemeten en diagnose gedaan en daarna wordt de file individueel gefijntuned in functie van de resultaten , en ja ik persoonlijk pas elke keer in de originele software de kenvelden aan ( zo weet je ook meteen waar je exact mee bezig bent )
Kan ik beamen, destijds met mijn Leon Topsport ben ik na 2 weken tuning teruggegaan om te vragen om de koppelcurve iets naar beneden te halen. Wagen werd netjes uitgelezen, aangepast, op testbank gezet en een klein uur later reed ik weer naar buiten (zonder te betalen by the way)...
anders organiseren we eens een workshop ter verduidelijking
Eigelijk vind ik dat best wel interessant. Ik probeer hier in dit topic altijd onpartijdig te zijn en gewoon mee te lezen en iets bij te leren. De meeste hebben een bepaalde voorkeur voor een tuner en kunnen de andere niet ruiken of zien.
Misschien is't dan eens de moment om gewoon alle vooroordelen en gedachten aan de kant te schuiven. Organiseer een meeting bij Shiftech en geef Bruno de kans om het is te laten hoe hij werkt, live op de werkvloer.
Zo'n 4 à 5 jaar geleden (tijd vliegt ) is er ook een meeting geweest bij Heinz. Leuke dag, iedereen tesamen wat lullen over auto's en tuning....heerlijk toch?
Eigelijk vind ik dat best wel interessant. Ik probeer hier in dit topic altijd onpartijdig te zijn en gewoon mee te lezen en iets bij te leren. De meeste hebben een bepaalde voorkeur voor een tuner en kunnen de andere niet ruiken of zien.
Misschien is't dan eens de moment om gewoon alle vooroordelen en gedachten aan de kant te schuiven. Organiseer een meeting bij Shiftech en geef Bruno de kans om het is te laten hoe hij werkt, live op de werkvloer.
Zo'n 4 à 5 jaar geleden (tijd vliegt ) is er ook een meeting geweest bij Heinz. Leuke dag, iedereen tesamen wat lullen over auto's en tuning....heerlijk toch?
²²
Er is hier al maanden - of jaren eigenlijk - een moddergevecht tussen tuners over hoe en wat, wie wat goed doet en wie wat verkeerd, of iets al dan niet maatwerk is.... het gemakkelijkste om al die vooroordelen van tafel te vegen is één keer open kaart spelen en het demonstreren. Als je niets te verbergen hebt is het resultaat enkel positieve reclame uiteraard... dus why not
Ohja. Ik ben bereid m'n 320d af te geven als demonstratievoertuig.
Eigelijk vind ik dat best wel interessant. Ik probeer hier in dit topic altijd onpartijdig te zijn en gewoon mee te lezen en iets bij te leren. De meeste hebben een bepaalde voorkeur voor een tuner en kunnen de andere niet ruiken of zien.
Misschien is't dan eens de moment om gewoon alle vooroordelen en gedachten aan de kant te schuiven. Organiseer een meeting bij Shiftech en geef Bruno de kans om het is te laten hoe hij werkt, live op de werkvloer.
Zo'n 4 à 5 jaar geleden (tijd vliegt ) is er ook een meeting geweest bij Heinz. Leuke dag, iedereen tesamen wat lullen over auto's en tuning....heerlijk toch?
Ik ben dan zeker ook van de partij! Niet dat ik twijfel aan de capaciteiten maar gewoon uit interesse hoe zoiets te werk gaat ...
het is heel eenvoudig , de 116D en de 118D zijn motorisch beiden IDENTIEK van hardware enkel de software is verschillend , je kan er dan ook gewoon de software van de 118D in programmeren en dan heeft die meteen 143pk. Uiteraard zal iedereen je aanraden om, als je dan toch bezig bent , hem meteen verder te tunen naar een ca 180pk en 400Nm aangezien de 118D hetzelfde blok , koppeling , DPF , .... heeft als de 120D ( 177pk in duitsland )
Ik dacht dat de koppeling tss de 118d en de 120d anders was? Of is het de versnellingsbak?
Algemeen genomen: waarom zou chiptuning aan te raden zijn? OK, de constructeurs hebben een veilige marge genomen op vlak van vermogen en koppel, bij hun wagen, maar waarom zou het gezond zijn die marge te verleggen? En vooral ook: is er een verschil tussen vroeger en nu? Ik heb immers al horen zeggen dat er vooral nu meer marge is dan vroeger, maar dat snap ik niet. Vroeger hadden motoren met gelijke cilinderinhoud meestal minder vermogen dan nu ...
Probeer mij eens te overtuigen.
Let wel: ik doe veel afstanden van niet veel meer dan 10 km. Dus bij dergelijke ritten kan ik volgens mij toch niet veel overtuigen van chiptuning.
En ja, ik weet dat er nu zal gezegd worden dat mijn verbruik wel lager zal zijn en dat ik over meer koppel beschik met tuning, daar dan nog: waarom zou dat gezond zijn voor mijn motor?
Ik vraag dat trouwens niet alleen voor mijzelf, maar ook voor een maat die een 118d heeft.
Comment