Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hola, en wanneer is een verkeersongeval te wijten aan chiptuning??? Als de zak chips in je gezicht ontploft of wat??
    Of in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
    Eea bewijzen is moeilijk tot onmogelijk, ook voor de verzekering. Die moet een DIRECT verband tussen zaken kunnen aantonen. En ik heb al met verzekeraars gesproken, in de praktijk is dat nauwelijks mogelijk.
    Iedereen is nog altijd ZELF aansprakelijk voor wat hij met de wagen doet.

    Als vergelijking : als iemand met een Ferrari een ongeval heeft, ga jij er dan direct van uit dat hij te snel gereden heeft??

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
      2 posts hoger heb ik dat al gedaan
      Een beetje gaan editeren of wa?

      Bedankt voor je antwoord. Interessant.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Hola, en wanneer is een verkeersongeval te wijten aan chiptuning??? Als de zak chips in je gezicht ontploft of wat??
        Of in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
        Eea bewijzen is moeilijk tot onmogelijk, ook voor de verzekering. Die moet een DIRECT verband tussen zaken kunnen aantonen. En ik heb al met verzekeraars gesproken, in de praktijk is dat nauwelijks mogelijk.
        Iedereen is nog altijd ZELF aansprakelijk voor wat hij met de wagen doet.

        Als vergelijking : als iemand met een Ferrari een ongeval heeft, ga jij er dan direct van uit dat hij te snel gereden heeft??
        Euhhh, ik dacht niet dat ik ergens geschreven heb dat dit (de turbo die eraf vliegt) bij mij gebeurt is...het was bij ICM zijn wagen....
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • hoe greco, is da nog ni gebeurt ? mja, dan weet je het nu he

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            hoe greco, is da nog ni gebeurt ? mja, dan weet je het nu he
            Ha, die gaat er nog af vliegen, weet jij wanneer misschien, kwestie van er rekening mee te kunnen houden hé.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Euhhh, ik dacht niet dat ik ergens geschreven heb dat dit (de turbo die eraf vliegt) bij mij gebeurt is...het was bij ICM zijn wagen....
              Ja, sorry, was inderdaad ICM . Maar je begrijpt mijn punt durf ik hopen,

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Of in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
                De drie samen uiteraard. Alle onderdelen worden zwaarder belast door de tuning. De kar werd serieus afgebeuld (als je het extra vermogen niet gebruikt, had je niet hoeven tunen), en die twee samen zorgen ervoor dat de kans op een mechanisch falen van een component groter wordt.

                Die wagen is in garantie hersteld. Hoe bewijs je dat het incident louter aan tuning is te wijten? Niet. Mogelijks was dat anders ook gebeurd, maar 50k km later.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  De drie samen uiteraard. Alle onderdelen worden zwaarder belast door de tuning. De kar werd serieus afgebeuld (als je het extra vermogen niet gebruikt, had je niet hoeven tunen), en die twee samen zorgen ervoor dat de kans op een mechanisch falen van een component groter wordt.

                  Die wagen is in garantie hersteld. Hoe bewijs je dat het incident louter aan tuning is te wijten? Niet. Mogelijks was dat anders ook gebeurd, maar 50k km later.
                  Ben ik het niet mee eens. Cfr de Ferrari rijder. Weten dat je het kan (snel rijden) is voor sommigen al zo goed als het effectief doen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Ik kan je nu bevestigen dat het één met het ander geen verband hoeft te hebben...
                    'Hoeft' uiteraard niet. Het werkt het wel in de hand.

                    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Ben ik het niet mee eens. Cfr de Ferrari rijder. Weten dat je het kan (snel rijden) is voor sommigen al zo goed als het effectief doen.
                    Ik spreek enkel voor mezelf. Toch, tunen zonder te gebruiken lijkt me nutteloos.

                    Er spelen verschillende argumenten. 1. Ik kan dat plankgasgevoel niet verdragen, dus ik wordt nerveus van een standaard 1.9TDI, dus ga je chippen zodat je wat meer reserve hebt. 2. Alles went, dus dat 'reserve' gevoel gaat weg, en je gaat dat benutten. 3. Alles went, dus je koopt iets krachtigers. 4. Jij denkt misschien bij 200pk+ genoeg te hebben als daily, maar je blijkt dat volop te gaan gebruiken, zelfs wanneer getuned. Weinigen tunen effectief omwille van de idee reserve te hebben, laat staan uit eco-overwegingen.

                    Uiteindelijk is het een never-ending story, waarin je steeds meer kan/wil gaan gebruiken, en steeds krachtiger motoren moet gaan kopen. Heinz vertelde me ooit dat de grens van het bruikbaar vermogen voor de openbare weg rond de 600pk lag...tja...

                    Naast de 'reserve' en 'gewenning' punten, speelt ook nog mee dat je 5. BIV spaart door de 211 pk versie te kopen en dan te tunen. 6. Je het potentieel van een turbo motor niet kan laten liggen voor dat kleine bedrag, en dus: 7. het potentieel van die motor niet kan nalaten te gebruiken eens aanwezig.

                    Comment


                    • Hoe minder ik met m'n wagen rij, hoe meer ik geniet van de weinige keren dat ik er mee rij.
                      (Turbo-)Koppel vind ik zowiezo belangrijker dan puur vermogen. Hernemingen zijn ronduit hallucinant met veel koppel.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Hoe minder ik met m'n wagen rij, hoe meer ik geniet van de weinige keren dat ik er mee rij.
                        Feit.

                        (Turbo-)Koppel vind ik zowiezo belangrijker dan puur vermogen. Hernemingen zijn ronduit hallucinant met veel koppel.
                        Nja, maar alles went. Nu 605Nm, en het mag al eens wat harder gaan sleuren...

                        Comment


                        • De standaard 330D (E90) leg ik erop maar deze zal een ander paar mouwen zijn

                          Comment


                          • Eventueel ervaringen met een 160pk insignia?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                              Present!

                              Al m'n wagens gechipped, altijd al brokken gehad ermee, altijd al omnium verzekerd geweest dus dat heeft me er nooit van weerhouden.

                              There.

                              PS. de verzekeraar weet er van.
                              Dan heb ik toch wat vragen voor u.

                              - Je zegt dat al je wagens getuned zijn geweest en je altijd al brokken hebt gehad.

                              Komt dit

                              door je rijstijl?
                              overdreven chiptuning (limieten).
                              of denk je dat je die brokken ook zou gehad hebben zonder chiptuning.

                              Zeg jij dus de facto :

                              Ik ben voor chiptuning (vanwege de voordelen); maar ja, chiptuning berokkent schade aan je motor?

                              vriendelijke groeten

                              Comment


                              • ShifTech Engineering - Ford Focus RS MKII stage III - 420hp | 605Nm

                                Sorry, we couldn’t find that page



                                http://vimeo.com/16341193
                                Last edited by ; 30/10/2010, 16:50.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                  ShifTech Engineering - Ford Focus RS MKII stage III - 420hp | 605Nm

                                  Sorry, we couldn’t find that page



                                  http://vimeo.com/16341193

                                  Heb dit gevonden op de site van pumaspeed, ze gebruiken deze voor de upgrade van de RS 440 pk. Weet je al iets meer over de mountune airbox of deze beter werkt dan standaart airbox van de RS.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
                                    Dan heb ik toch wat vragen voor u.

                                    - Je zegt dat al je wagens getuned zijn geweest en je altijd al brokken hebt gehad.
                                    Ja.

                                    Komt dit

                                    door je rijstijl?
                                    Ik gebruik het volledige vermogen van de tuning dagelijks, en eigenlijk continue. (hernemen op autosnelweg, 90% van m'n kilometers zijn op de autosnelweg)

                                    overdreven chiptuning (limieten).
                                    Denk het niet. Ook niet volgens Heinz en co.

                                    of denk je dat je die brokken ook zou gehad hebben zonder chiptuning.

                                    Zeg jij dus de facto :

                                    Ik ben voor chiptuning (vanwege de voordelen); maar ja, chiptuning berokkent schade aan je motor?

                                    Daar zit het hem hé. De tuning zorgt niet rechtstreeks voor schade. Maar, als je dat extra vermogen constant gebruikt, is er vanzelfsprekend een nog hogere belasting op de motor bij vollast dan voor de tuning.

                                    De kans op mechanische defecten wordt logischerwijs groter. Kan je EGR klep kapot gaan zonder tuning? Uiteraard. Kan je de turbo losrijden zonder tuning? Euh, minder duidelijk, maar in extremis wel waarschijnlijk.

                                    De tuning verhoogt enkel de waarschijnlijkheid.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door gizmo2 Bekijk Berichten

                                      Heb dit gevonden op de site van pumaspeed, ze gebruiken deze voor de upgrade van de RS 440 pk. Weet je al iets meer over de mountune airbox of deze beter werkt dan standaart airbox van de RS.
                                      ja de mountune airbox hebben we getest en gaat goed , maar je moet wel een extra deflector verwijderen wat niet in de handleiding staat.

                                      groetjes
                                      Bruno

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten

                                        De tuning verhoogt enkel de waarschijnlijkheid.
                                        niet noodzakelijk , stel een motorblok van een 100pk/220Nm motor kan zo'n 250pk/500Nm hebben voordta je brosse breuk krijgt van de drijfstangen , als je die motor dan tuned naar 130pk , dan nog ga je nooit een mechanisch defect hebben, je kan zeker niet zeggen dat de tuning hier de kans op breuk verhoogt !

                                        Stel dat die zuigerveren gemaakt zijn om 300.000km mee te gaan vooralleer ze versleten zijn ( en dan vervangen moeten worden ) dan zal die levensduur ook niet veel korter worden door de tuning , want de levensduur is voornamelijk een gevolg van de rotatiesnelheid ( tr/min , en die neemt niet toe door tuning ) , temperatuur en kracht spelen ook wel een kleinere rol dus reken uit dat de verwachte levensduur voor slijtagegrens met tuning ca 285.000km is i.p.v 300.000km.

                                        Je conclusie gaat dus zeker niet altijd op

                                        Comment


                                        • Sorry, we couldn’t find that page


                                          nog eentje om het af te leren , zalig sound op een TTS

                                          Comment

                                          Working...
                                          X