Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
    niet noodzakelijk , stel een motorblok van een 100pk/220Nm motor kan zo'n 250pk/500Nm hebben voordta je brosse breuk krijgt van de drijfstangen , als je die motor dan tuned naar 130pk , dan nog ga je nooit een mechanisch defect hebben, je kan zeker niet zeggen dat de tuning hier de kans op breuk verhoogt !

    Stel dat die zuigerveren gemaakt zijn om 300.000km mee te gaan vooralleer ze versleten zijn ( en dan vervangen moeten worden ) dan zal die levensduur ook niet veel korter worden door de tuning , want de levensduur is voornamelijk een gevolg van de rotatiesnelheid ( tr/min , en die neemt niet toe door tuning ) , temperatuur en kracht spelen ook wel een kleinere rol dus reken uit dat de verwachte levensduur voor slijtagegrens met tuning ca 285.000km is i.p.v 300.000km.

    Je conclusie gaat dus zeker niet altijd op
    Bedankt voor je reactie. Je antwoord belicht inderdaad de verkorte levensduur, wat ik wegliet wegens voor mij niet relevant

    Toch kan ik niet geloven dat het intensiever gebruik van de onderdelen -zelfs binnen de marges- niet voor extra risico's zorgt, en enkel de slijtage versnelt en dus de levensduur verkort.

    Maar, jouw reactie in het achterhoofd, wat is dan de waarde van de garantie die tuners (of jullie) geven? Maw, welke defecten zouden dan wel in aanmerking komen voor tegemoetkoming vanwege de tuner?

    Comment


    • Hoi,
      Ik ben van plan een nieuwe(2dehands met weinig km)wagen te kopen, maar twijfel nog tussen een C200 Break of een C220 Break.
      Nu heb ik deze topic als eens snel doorgelezen, maar zit nog met een paar vraagjes:
      1. De C200 & C220 zijn identieke wagens(?), alleen kan de C200 getuned worden naar 170pk en de C220 naar 200PK. Als ze an toch identiek zijn, waarom dan dat verschil ? (niet dat ik de 220 zou laten tunen, maar de 200 mag wel wat meer koppel krijgen)
      2. De prijzen voor te chiptunen verschillen nogal veel, van 250€ tot 1000€. Waar zit het verschil ?
      3. Ik lees op veel faq's van chiptuners dat het elke motor uniek is afgesteld, dat ze dus elke moter ook uniek upgraden, maar daarna lees ik ook dat het wel eens kan gebeuren dat de garagist bij een chipupdate je wagen terug in oorspronkelijke staat kan zetten... Heeft die garagist dan toegang tot een database met gegevens van elke motor, of is het bij de garagist dan ineens toch niet meer zo uniek en zet die er dan gewoon standaard waarden in ? En als het dan toch standaard waarden zijn, waarom doet die chiptuner dan zoveel moeite, terwijl hij de data gewoon koopt bij een Bedrijf in Duitsland(heb ik van dit forum).

      Het is zot om 4000€ meer uit te geven aan een C220, maar ik vind het nog zotter om 1. te veel geld uit te geven aan een chiptuner of 2. je wagen te laten verkloten door een slechte chiptuner.

      Comment


      • Ze zijn niet identiek. 220 heeft o.a. andere injectoren en een turbootje meer.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
          Bedankt voor je reactie. Je antwoord belicht inderdaad de verkorte levensduur, wat ik wegliet wegens voor mij niet relevant

          Toch kan ik niet geloven dat het intensiever gebruik van de onderdelen -zelfs binnen de marges- niet voor extra risico's zorgt, en enkel de slijtage versnelt en dus de levensduur verkort.

          Maar, jouw reactie in het achterhoofd, wat is dan de waarde van de garantie die tuners (of jullie) geven? Maw, welke defecten zouden dan wel in aanmerking komen voor tegemoetkoming vanwege de tuner?

          geen enkele
          wees daar maar gerust van
          ze zullen altijd excuus verzinnen om niet over de brug te komen
          Tenzij hij op de rollen in de soep draait. Dan kunnen ze niet anders.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
            ja de mountune airbox hebben we getest en gaat goed , maar je moet wel een extra deflector verwijderen wat niet in de handleiding staat.

            groetjes
            Bruno
            Kan je wat meer info geven over die deflector, en waar deze zich bevind?
            Mijn Mountune airbox komt volgende week toe, en dan kan ik meteen die 'deflector' verwijderen.

            Erna volgt nog een vitaminekuurtje

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
              Ze zijn niet identiek. 220 heeft o.a. andere injectoren en een turbootje meer.
              220 heeft geen dubbele turbo, 250cdi dan weer wel.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door nvdd Bekijk Berichten
                220 heeft geen dubbele turbo, 250cdi dan weer wel.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door nvdd Bekijk Berichten
                  220 heeft geen dubbele turbo, 250cdi dan weer wel.
                  In de E heeft de 220 ook een dubbele turbo. Nu weet ik niet of die in de C al beschikbaar is.

                  Comment


                  • Simpel vraagje: Welke tuners zijn aan te raden in regio limburg?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                      Hallo,

                      Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van:



                      Iemand tips waar ik terecht kan voor chipstuning?
                      drooog
                      2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                        Hallo,

                        Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van:



                        Iemand tips waar ik terecht kan voor chipstuning?
                        dit is het resultaat voor 99cents!
                        BMW X5 45e

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                          'Hoeft' uiteraard niet. Het werkt het wel in de hand.



                          Ik spreek enkel voor mezelf. Toch, tunen zonder te gebruiken lijkt me nutteloos.

                          Er spelen verschillende argumenten. 1. Ik kan dat plankgasgevoel niet verdragen, dus ik wordt nerveus van een standaard 1.9TDI, dus ga je chippen zodat je wat meer reserve hebt. 2. Alles went, dus dat 'reserve' gevoel gaat weg, en je gaat dat benutten. 3. Alles went, dus je koopt iets krachtigers. 4. Jij denkt misschien bij 200pk+ genoeg te hebben als daily, maar je blijkt dat volop te gaan gebruiken, zelfs wanneer getuned. Weinigen tunen effectief omwille van de idee reserve te hebben, laat staan uit eco-overwegingen.

                          Uiteindelijk is het een never-ending story, waarin je steeds meer kan/wil gaan gebruiken, en steeds krachtiger motoren moet gaan kopen. Heinz vertelde me ooit dat de grens van het bruikbaar vermogen voor de openbare weg rond de 600pk lag...tja...

                          Naast de 'reserve' en 'gewenning' punten, speelt ook nog mee dat je 5. BIV spaart door de 211 pk versie te kopen en dan te tunen. 6. Je het potentieel van een turbo motor niet kan laten liggen voor dat kleine bedrag, en dus: 7. het potentieel van die motor niet kan nalaten te gebruiken eens aanwezig.
                          Niet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht; Het vermogen (232pk/481 nm) heb ik slecht enkele keren aangewend. De wetenschap dat je dit onder je pedaal hebt is voor mij voldoende... je kan het nodig hebben voor in geval van....
                          Moet zeggen dat ook ik 90% op de autosnelweg zit maar dat ik een constante rustige rijder ben en zoveel mogelijk probeer om aan "eco"driving te doen...
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                            Ja.



                            Ik gebruik het volledige vermogen van de tuning dagelijks, en eigenlijk continue. (hernemen op autosnelweg, 90% van m'n kilometers zijn op de autosnelweg)



                            Denk het niet. Ook niet volgens Heinz en co.




                            Daar zit het hem hé. De tuning zorgt niet rechtstreeks voor schade. Maar, als je dat extra vermogen constant gebruikt, is er vanzelfsprekend een nog hogere belasting op de motor bij vollast dan voor de tuning.

                            De kans op mechanische defecten wordt logischerwijs groter. Kan je EGR klep kapot gaan zonder tuning? Uiteraard. Kan je de turbo losrijden zonder tuning? Euh, minder duidelijk, maar in extremis wel waarschijnlijk.

                            De tuning verhoogt enkel de waarschijnlijkheid
                            .
                            Zo is dat !!! Komt er natuurlijk bij dat ook alles samenhangt met de rijstijl van de chauffeur, indien je vrij frequent al je vermogen en trekkracht gaat aanspreken kan dit inderdaad sneller aanleiding geven tot brokken, ben je eerder van het rustige type dan kan je tuning goed zijn voor gemakkelijk een half miljoen km's.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Niet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht; Het vermogen (232pk/481 nm) heb ik slecht enkele keren aangewend. De wetenschap dat je dit onder je pedaal hebt is voor mij voldoende... je kan het nodig hebben voor in geval van....
                              Moet zeggen dat ook ik 90% op de autosnelweg zit maar dat ik een constante rustige rijder ben en zoveel mogelijk probeer om aan "eco"driving te doen...
                              Ik zeg dan ook "weinigen", er zijn er dus blijkbaar.

                              Niet negatief of opschepperig bedoeld, maar het verbruik zal mij een worst wezen.

                              Theoretisch minimum verbruik: 6liter, mijn rijstijl: 8,5liter. 2,5l/100km = €2,75/100km ~ €2500 op 90000km/3j. Elk maakt z'n eigen rekening en afweging natuurlijk, maar die paar duizend op een paar jaar met een kar van €60k, daar lig ik niet echt van wakker. In het extreme geval dat ik 6 liter gemiddeld zou verbruiken, zou ik al die km's met een ei onder m'n gaspedaal moeten afhaspelen. Nope, die paar duizend euro zijn het me absoluut waard.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                Niet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht;
                                Over welke cijfers en bedragen spreek je dan? Bedoel je dat je die paar honderd euro verdiend hebt BOVENOP het terugverdienen van de chiptuning (6-700euro?) zelf? Hoeveel km had je daar dan wel voor nodig 200 000 ?
                                Last edited by ; 05/11/2010, 21:08.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                  Over welke cijfers en bedragen spreek je dan? Bedoel je dat je die paar honderd euro verdiend hebt BOVENOP het terugverdienen van de chiptuning (6-700euro?) zelf? Hoeveel km had je daar dan wel voor nodig 200 000 ?
                                  Niet overdrijven hé.

                                  Stel 1l/100km (is niet onmogelijk)

                                  Dan is dat per 10.000km 100 euro (veronderstellende dat diesel 1 euro de liter kost maar het is zelfs meer), na 50.000km dus 500 euro en laat ons zeggen min of meer de prijs van een chiptuning. Als je 50k km's/jaar doet en je rijdt 3 jaar dan kan dat wel al tellen.

                                  Maar iemand die z'n wagen laat chiptunen 't is maar zeer zelden dat iemand er dan om geeft of z'n auto zuiniger wordt of niet, 't is altijd leuk meegenomen natuurlijk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                    Niet overdrijven hé.

                                    Stel 1l/100km (is niet onmogelijk)
                                    Hoezo is niet onmogelijk? 1 liter krijg je er nooit af dat is bijna 20% verbruiksdaling voor iemand die al eco rijdt, met 35% vermogenstijging, van 6 liter naar 5 liter, geloof ik nooit. Als je rekent op 0.5l/100km opbrengst dat is 10% dan moet je 200.000km doen om aan 1000 euro te raken (700 euro chiptuning + 300 euro opbrengst).

                                    Comment


                                    • Als hij effectief een gemeten verbruiksdaling van 20% noteert na de chiptuning, bij dezelfde rijstijl, dan zou ik het natuurlijk graag horen. Mijn eigen ervaring zegt dat de boordcomputer bij eenzelfde rijstijl misschien wel 20% lager aanduidt maar dat het verschil in werkelijkheid er niet is.

                                      Comment


                                      • 20% in 't geval je auto maar 5l/100km verbruikt ja, wie zegt dat dat 't geval is ? Gemiddeld / in praktijk zit een diesel-sedan toch gauwer naar de 7l gemiddeld toe.

                                        En dan nog, zoals ik zei, iedereen heeft lekker schijt aan verbruik bij een chiptuning, 99% van de mensen die hun wagen laten chiptunen doen 't niet voor 't verbruik. Maar een feit is dat als je niet constant als een mongool zit te planken met je kar dat je verbruik zeker niet meer zal zijn en mogelijks lager bij bvb veel snelweg.


                                        Maar goed, waar wil je eigenlijk naartoe ?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                          Ik zeg dan ook "weinigen", er zijn er dus blijkbaar.

                                          Niet negatief of opschepperig bedoeld, maar het verbruik zal mij een worst wezen.

                                          Theoretisch minimum verbruik: 6liter, mijn rijstijl: 8,5liter. 2,5l/100km = €2,75/100km ~ €2500 op 90000km/3j. Elk maakt z'n eigen rekening en afweging natuurlijk, maar die paar duizend op een paar jaar met een kar van €60k, daar lig ik niet echt van wakker. In het extreme geval dat ik 6 liter gemiddeld zou verbruiken, zou ik al die km's met een ei onder m'n gaspedaal moeten afhaspelen. Nope, die paar duizend euro zijn het me absoluut waard.
                                          Tuurlijk, is het volledig je eigen rijstijl te handhaven....
                                          Voorlaatste zin = schitterende uitdrukking.
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X