Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Nee, dat is niet op maat, en er wordt ook niet gewerkt met een vermogensbank. Op zich allemaal niet nodig maar mogelijk wel wenselijk.
    Als je gewoon een wagen wil die wat vlotter in het verkeer zit, is zo'n standaard programma op zich wel OK , op voorwaarde dat ze er niet te veel geld voor vragen.
    Daar sla je de nagel op de kop. Niks mis met een goede, veilige standaard map die zijn dienst al bewezen heeft. Ideaal voor de mensen die gewoon wat meer power wensen en niet wakker liggen van het feit of hun wagen nu 182pk of 184pk heeft. En zolang die prijs aanvaardbaar is, dan denk ik bv aan die 225 euro van Tunex, is dat alles behalve een kat in een zak kopen. Als je daarentegen de volle pot moet betalen, laat ons zeggen 500-600 euro zou ik me behoorlijk afgeript voelen.
    Het voorbeeld dat Dolf nu aanhaalt bewijst duidelijk dat er gewoon een standaard programma ingeladen wordt en dat daar niets mis mee is.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
      Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
      zij samenwerken met PPE en dit niet zo veraf is van mij.
      ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

      "in praktijk gaat het als volgt:

      De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
      Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
      Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
      Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

      De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

      Vind het wel een beetje vreemd maar is dit normaal of is dit niet aan te raden?
      Op deze manier is het toch zeker niet op maat tunen.
      Ergens wel he, als het jou wens is dat je wagen zijn maximum koppel pas afgeeft vanaf 3de versnelling om de aandrijflijn te sparen dan kan men dat zo programeren in de tuningfile.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
        Ergens wel he, als het jou wens is dat je wagen zijn maximum koppel pas afgeeft vanaf 3de versnelling om de aandrijflijn te sparen dan kan men dat zo programeren in de tuningfile.
        Er wordt geen rekening gehouden met de exemplarische verschillen tussen de 320d's... enkel met een standaard 320 mapping + jouw wensen (veel topvermogen, minder verbruik, etc)

        Op maat betekent bij mij dat er gekeken wordt naar de gezondheid van de motor in huidige staat, de mate van progressiviteit/lineairiteit van de vermogenscurve nu. Waar is wat te verbeteren? In combinatie met de wensen van de klant?

        + vermogensbank vooraf en achteraf..

        Comment


        • Daar heb je gelijk in

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
            Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
            zij samenwerken met PPE en dit niet zo veraf is van mij.
            ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

            "in praktijk gaat het als volgt:

            De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
            Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
            Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
            Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

            De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

            Vind het wel een beetje vreemd maar is dit normaal of is dit niet aan te raden?
            Op deze manier is het toch zeker niet op maat tunen.
            Wel ja dat is wat ik bedoel. Nu voor mensen die aanpassingen aan hun motor hebben gedaan denk ik dat ze zowieso verwachten dat hij custom gemaakt wordt en dat is volgens mij duurder. Op de site staat dat ze enkel de orginele wagen chippen en geen wagens die aangepast zijn. En als ik me niet vergis bieden zij bij in de prijs nog een gratis vermogenmeting aan, maar daar moet je dan wel naar PPE in Brussel voor rijden.

            Ik ga zelf niet moeilijk doen dat het niet 'op maat gemaakt is', per slot van rekening kunnen ze u in deze wijsmaken wat ze zelf willen, alsof jij als gebruiker daar iets van kent en alsof jij het minime verschil tussen 2 bestanden of grafieken gaat kunnen aanvoelen door een paar testritjes. Waarom zou jij een andere file willen dan degenen die zij uitgemeten hebben en die volgens hun perfect is. De waardes van op de websites zijn minima's dus hier ben je zeker van zal je niet over kunnen klagen.

            Of dat max koppel nu 200 toeren meer naar links of naar rechts ligt sjah. Je mag blij zijn als je al verschil voelt met uw orgineel bestand, bij de meeste mensen die ik ken hadden ze er toch wel meer van verwacht, ondanks het resultaat zwart op wit staat. Het is niet omdat je 30% meer vermogen hebt dat je 0-100 tijd van 10s naar 7s zakt, ruim niet.

            Er wordt hier gezegd dat de meeste mensen die willen chiptunen het maximale uit hun motor willen persen en dat een niet custom-file voor 500 euro dus een rip-off is, vind ik niet als hij de waardes haalt die aangegeven zijn dan levert hij het product, als dan nog blijkt dat 50 anderen ook met die file rijden zonder problemen dan vind ik dat juist nog een extra bonus. Zolang je weet dat ze de orginele file zelf experimenteel bepaald hebben, en ze een goede reputatie hebben, is dat voor mij goed genoeg. Je weet nooit wat voor custom-map een dealer zonder ervaring of reputatie in je auto zou steken, daar zou ik niet met een gerust gemoed mee rondrijden.

            En ook al zou je op een ander ook een mooie grafiek krijgen, je weet niet wat ze aan uw motor aangepast hebben en in welke mate om tot die grafiek te komen.
            Last edited by ; 09/01/2011, 22:25.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
              Ik heb geen dpf, en mijn 206 rookt niet meer dan een andere 1.4HDi.
              Ja best mogelijk, waarom niet. Hangt vooral af van de tuner en ook van het soort motor, die van merk tot merk inhoudelijk sterk kan verschillen.
              In ieder geval is het de manier van tuning die gepaard kan gaan met meer rookontwikkeling.
              Feit is wel dat met een DPF de rookontwikkeling bijna nihil is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
                zij samenwerken met PPE en dit niet zo veraf is van mij.
                ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

                "in praktijk gaat het als volgt:

                De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
                Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
                Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
                Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

                De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

                Vind het wel een beetje vreemd maar is dit normaal of is dit niet aan te raden?
                Op deze manier is het toch zeker niet op maat tunen.
                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Nee, dat is niet op maat, en er wordt ook niet gewerkt met een vermogensbank. Op zich allemaal niet nodig maar mogelijk wel wenselijk.
                Als je gewoon een wagen wil die wat vlotter in het verkeer zit, is zo'n standaard programma op zich wel OK , op voorwaarde dat ze er niet te veel geld voor vragen.
                Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                Daar sla je de nagel op de kop. Niks mis met een goede, veilige standaard map die zijn dienst al bewezen heeft. Ideaal voor de mensen die gewoon wat meer power wensen en niet wakker liggen van het feit of hun wagen nu 182pk of 184pk heeft. En zolang die prijs aanvaardbaar is, dan denk ik bv aan die 225 euro van Tunex, is dat alles behalve een kat in een zak kopen. Als je daarentegen de volle pot moet betalen, laat ons zeggen 500-600 euro zou ik me behoorlijk afgeript voelen.
                Het voorbeeld dat Dolf nu aanhaalt bewijst duidelijk dat er gewoon een standaard programma ingeladen wordt en dat daar niets mis mee is.
                Heb hierop teruggemaild en gevraagd wat zijn prijs voor deze tuning is met welk haalbaar vermogen en dit binnen een veilige marge zodat de motor niet extra belast gaat worden.
                Dit was het antwoord:

                "je kan rekenen op een dikke 210 PK. Bij extra vermogen, zal de aandrijving altijd extra belast worden. Dus versnellingsbak, cardans, differentieel, zullen altijd meer krachten moeten verwerken. Deze vallen echter nog wel binnen een veilige marge. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je die onderdelen binnen vb 100.000 kms kapot gaat rijden.

                De prijs is 860 euro incl BTW, en momenteel hebben we een actie lopen, waarbij er 10% korting is op dat bedrag.

                Ik wil je eerlijkheidshalve wel vermelden dat BMW tegenwoordig kan zien of een wagen gechipped is of niet, en dat de garantie vervalt als ze gezien hebben dat hij gechipped is."

                Nu promo aan € 774 :s
                Dat is toch wel een aardige prijs zou ik denken
                2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                Comment


                • Ik zou graag eens een degelijke vergelijkende test zien tussen verschillende chiptuners door een onafhankelijke partij zoals bvb een automagazine. Ze zouden dan met pakweg een BMW en een Audi telkens naar verschillende chiptuners kunnen gaan en dan de wagens testen en uitlezen om te zien wat er allemaal veranderd is. Zoiets zou ik heel interessant vinden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Ik zou graag eens een degelijke vergelijkende test zien tussen verschillende chiptuners door een onafhankelijke partij zoals bvb een automagazine. Ze zouden dan met pakweg een BMW en een Audi telkens naar verschillende chiptuners kunnen gaan en dan de wagens testen en uitlezen om te zien wat er allemaal veranderd is. Zoiets zou ik heel interessant vinden.
                    Dat zou ik ook wel heel intressant vinden. Mogen ze van mij direct eens werk van maken.
                    2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                    2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                    2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                    2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                    Comment


                    • Wat ik ook niet wist is dat BMW tegenwoordig onmiddelijk kan zien dat uw wagen gechipped is en je daardoor uw fabrieksgarantie verliest.

                      De meeste chiptuners zeiden me dat ze in de stuurdoos een klein aanpassingske deden dmv solderen voor de boot- en reset mode maar dat je al een kenner (bv chiptuner) moet zijn om dat te zien.
                      2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                      2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                      2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                      2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                      Comment


                      • Solderen? Dat is toch iets van 10 jaar geleden dacht ik....

                        Tegenwoordig doen ze toch alles via de OBD poort?
                        En ja, tuurlijk dat ze dat zien.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                          Solderen? Dat is toch iets van 10 jaar geleden dacht ik....

                          Tegenwoordig doen ze toch alles via de OBD poort?
                          En ja, tuurlijk dat ze dat zien.
                          Heb ooit eens een bericht gehad van een tuner, aangezien ik ook aan het kijken was voor mijn wagen. En die sprak ook over solderen.

                          Er zou ook heel wat finetune werk bij te kijken komen (sowieso op maat dus) aangezien ze mijn type motor nog niet over de vloer hebben gehad.

                          Comment


                          • Ja, maar jouw auto is dan ook niet van de moderne generatie

                            Zou inderdaad kunnen dat die nog zo op de rand heeft gezeten, in Europa is een OBD poort pas sinds 2004 wettelijk verplicht geworden dacht ik.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                              Solderen? Dat is toch iets van 10 jaar geleden dacht ik....

                              Tegenwoordig doen ze toch alles via de OBD poort?
                              En ja, tuurlijk dat ze dat zien.
                              Blijkbaar niet en dit is tegenwoordig bij elke nieuwe stuurdoos.
                              Je kan het zien als je de stuurdoos opent en je kent er iets van dan zie je het maar wanneer gebeurt dit in de garage?
                              Nu zien ze het waarschijnlijk onmiddelijk als je op onderhoud komt en de wagen uitlezen.
                              2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                              2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                              2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                              2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                Ja, maar jouw auto is dan ook niet van de moderne generatie

                                Zou inderdaad kunnen dat die nog zo op de rand heeft gezeten, in Europa is een OBD poort pas sinds 2004 wettelijk verplicht geworden dacht ik.
                                Geen idee wat het is maar volgens google heeft mijn auto dat wel
                                (en als dat zoiets is om een laptop op aan te sluiten, dat zich naast je pedalen bevindt achter de bekleding, dan had mijn Puma dat ook al )

                                Comment


                                • Veel merken hadden het al veel vroeger hoor

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                                    Dat zou ik ook wel heel intressant vinden. Mogen ze van mij direct eens werk van maken.
                                    En hoe ga je dan oordelen ? De chiptuner die het meeste vermogen haalde wint ? Ook als hierdoor de auto na 10.000KM schade heeft ? Gaan ze nog 100.000KM met de auto's blijven rijden alvorens te oordelen? en dan nog...
                                    Dat is het net he. Hoe veilig is chiptunig. En als er schade optreedt is dat dan door chiptuning of door iets anders. Allemaal niet zo makkelijk om op te antwoorden.

                                    Comment


                                    • Heb mijn wagen met M47 BMW motor laten "doen" bij Heinz in october 2001, om meer pk en meer koppel te hebben, niet om "boy racer" te worden maar om wat meer kracht te hebben zodat de motor (origineel maar 112 pk) niet zo hard moest zwoegen om alles vooruit te krijgen. Heb zo'n ( of is het zoon ?) 30 pk meer en ook ongeveer 40 Nm meer en zowel de motor als de autobox vinden het allebei (of is het allebij) fantastisch. Geen gezwoeg van de motor meer (of toch véél minder) en de versnellingen worden veel soepeler geselecteerd. Al bij al is het veel relaxer rijden. Weet niet wat het verschil in verbruik is want het is te lang geleden dat ik nog met de originele waarden reed maar qua rijplezier is het verschil nu nog steeds voelbaar.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                                        Heb hierop teruggemaild en gevraagd wat zijn prijs voor deze tuning is met welk haalbaar vermogen en dit binnen een veilige marge zodat de motor niet extra belast gaat worden.
                                        Dit was het antwoord:

                                        "je kan rekenen op een dikke 210 PK. Bij extra vermogen, zal de aandrijving altijd extra belast worden. Dus versnellingsbak, cardans, differentieel, zullen altijd meer krachten moeten verwerken. Deze vallen echter nog wel binnen een veilige marge. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je die onderdelen binnen vb 100.000 kms kapot gaat rijden.

                                        De prijs is 860 euro incl BTW, en momenteel hebben we een actie lopen, waarbij er 10% korting is op dat bedrag.

                                        Ik wil je eerlijkheidshalve wel vermelden dat BMW tegenwoordig kan zien of een wagen gechipped is of niet, en dat de garantie vervalt als ze gezien hebben dat hij gechipped is."

                                        Nu promo aan € 774 :s
                                        Dat is toch wel een aardige prijs zou ik denken
                                        Aardig sarcastisch bedoeld of vind je dat best ok?
                                        Persoonlijk vind ik dat vrij veel geld, toch omdat je zoals je zelf aanhaalt gewoon een andere / aangepaste map ingeladen krijgt. Persoonlijk zou ik dan opteren voor een Tunex kuur van 225 euro en de Tunex softwareloader van 200 euro. Dan heb je ongeveer het vergelijkbare (want in bovenstaand geval heb je ook geen testbank) voor 425 euro en je kan zelf switchen tussen de origine software en de getunede. Kwestie van de pakkans toch iets kleiner te maken bij onderhoud/uitlezen door dealer.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                                          Aardig sarcastisch bedoeld of vind je dat best ok?
                                          Persoonlijk vind ik dat vrij veel geld, toch omdat je zoals je zelf aanhaalt gewoon een andere / aangepaste map ingeladen krijgt. Persoonlijk zou ik dan opteren voor een Tunex kuur van 225 euro en de Tunex softwareloader van 200 euro. Dan heb je ongeveer het vergelijkbare (want in bovenstaand geval heb je ook geen testbank) voor 425 euro en je kan zelf switchen tussen de origine software en de getunede. Kwestie van de pakkans toch iets kleiner te maken bij onderhoud/uitlezen door dealer.
                                          Ik vind het inderdaad te duur voor iemand die geen testbank heeft.
                                          Dan is het al beter dat ik naar Apec of PPE zelf rijd die wel over alle materiaal beschikken.
                                          Is die Tunex tuning en softwareloader ook mogelijk bij een 520 d F10?
                                          Apec heeft ook zo'ne switch maar werkt niet op alle wagens.
                                          2014 BMW F32 420 dA M-pakket
                                          2011 BMW F10 520 dA (verkocht)
                                          2015 Opel Corsa E 1.3 CDTi Cosmo (Besteld)
                                          2008 Opel Corsa D 1.3 CDTi Enjoy

                                          Comment

                                          Working...
                                          X