Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.
    Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
      Dat begrenzen van het vermogen/koppel in de lage versnellingen is inderdaad perfect mogelijk.
      Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.
      Dat doe ik sowieso, aangezien volgas geven in 1ste (en meestal ook in 2de) onmogelijk is, teveel wheelspin om deftig vooruit te geraken.

      Maar dan (dus: gechipt en niet begrensd in lage versnellingen) nog zullen er sowieso meer krachten op je koppeling komen imo.
      Nu ja, koppeling is niet mijn grootste zorg (500 euro materiaal en ik steek ze toch zelf). Maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
        Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
        Inderdaad, dat bedoel ik ook in mijn vorige post.
        Tijdens het doortrekken in hogere versnellingen zal dit wel niet zo schadelijk zijn voor je koppeling (als ze pakt, dan pakt ze). Maar bij het schakelen, en zeker bij het vertrekken in 1ste, is bestaat de kans toch nog altijd dat ze een beetje sleept.
        En dat lijkt mij zeker niet wenselijk met het gestegen vermogen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
          Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
          Ik zeg niet dat er dan niets aan kan komen hé. Ik zeg enkel dat je ze op die manier wat meer ontziet. De grootste schade komt nog steeds door met een slippende koppeling weg te stuiven aan de rode lichten.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
            Dat doe ik sowieso, aangezien volgas geven in 1ste (en meestal ook in 2de) onmogelijk is, teveel wheelspin om deftig vooruit te geraken..
            Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
            Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
            Bandenmaat is trouwens 225/40R18.

            Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
            Maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.
            Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
              Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
              Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
              Bandenmaat is trouwens 225/40R18.


              Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
              Dempers, ophanging, gewicht van de wagen en compound van de banden doet véél meer dan de bandenmaat

              Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motor

              Comment


              • True, Mondeo Clipper is ook een zware wagen natuurlijk.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                  Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
                  Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
                  Bandenmaat is trouwens 225/40R18.


                  Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
                  215/45R17 vind ik op internet.
                  Weet het verder niet vanbuiten zal morgen even checken wat er onder ligt.
                  Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                  Dempers, ophanging, gewicht van de wagen en compound van de banden doet véél meer dan de bandenmaat

                  Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motor
                  Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                  True, Mondeo Clipper is ook een zware wagen natuurlijk.
                  Maximum vermogen rond 5000rpm dacht ik, koppel bij 1800 al.
                  Weegt net iets onder de 1300kg.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                    Maximum vermogen rond 5000rpm dacht ik, koppel bij 1800 al.
                    Weegt net iets onder de 1300kg.
                    Wat heb jij voor een versie dan? De Mondeo Clipper 2.2 weegt 1615kg leeg.

                    Comment


                    • Hoe komen jullie er toch bij dat hij met een Mondeo rijdt?

                      In zijn onderschrift staat het toch?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                        En, als het mogelijk is, in 1e en 2e versnelling een beperking van het vermogen tot standaard waardes. Ik doe het enkel voor het rijden, niet voor het vertrekken vanuit stilstand...
                        Ik ben er nog niet zo zeker van of dat kan bij een gewone manuele bak. Bij mijn weten wordt er geen signaal doorgegeven aan het motormanagement van in welke versnelling de bak staat. En als dat niet is zie ik het niet kunnen.

                        Comment


                        • Klopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
                          Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
                          Last edited by ; 11/01/2011, 01:29.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                            Ik ben er nog niet zo zeker van of dat kan bij een gewone manuele bak. Bij mijn weten wordt er geen signaal doorgegeven aan het motormanagement van in welke versnelling de bak staat. En als dat niet is zie ik het niet kunnen.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                            Klopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
                            Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
                            En toch moet het te doen zijn volgens mij. Zo kan ik mijn cruise control bevoorbeeld enkel gebruiken vanaf 3de versnelling en vanaf snelheden hoger dan 40km/u. Dus je wagen weet in welke versnelling je zit. Voor zover mijn basiskennis reikt weet de elektronica steeds in welke versnelling je zit door de snelheid en motortoerental te gaan vergelijken. En dat zal wel kloppen, want anders kan ik niet verklaren hoe het komt dat de Mondeo 2.2 TDCi standaard een kortstondige overboost (400Nm ipv 360Nm) heeft en dit enkel in 4de, 5de en 6de. Anders zou hij dat in alle versnellingen hebben. Ik ben er zeker van dat er anderen zijn die dit veel beter kunnen uitleggen.

                            Mvg
                            Last edited by ; 11/01/2011, 01:45.

                            Comment


                            • Zoals ik al heb vermeld, het hangt af of de constructeur dat heeft geïmplementeert in de ECU. Is dat niet zo dan kan een tuner daar ook geen gebruik van maken.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                                En toch moet het te doen zijn volgens mij. Zo kan ik mijn cruise control bevoorbeeld enkel gebruiken vanaf 3de versnelling en vanaf snelheden hoger dan 40km/u. Dus je wagen weet in welke versnelling je zit. Voor zover mijn basiskennis reikt weet de elektronica steeds in welke versnelling je zit door de snelheid en motortoerental te gaan vergelijken. En dat zal wel kloppen, want anders kan ik niet verklaren hoe het komt dat de Mondeo 2.2 TDCi standaard een kortstondige overboost (400Nm ipv 360Nm) heeft en dit enkel in 4de, 5de en 6de. Anders zou hij dat in alle versnellingen hebben. Ik ben er zeker van dat er anderen zijn die dit veel beter kunnen uitleggen.

                                Mvg
                                Op mijn MPS zit ook een koppelbegrenzer tot 320Nm in 1e en 2de versnelling. Hoe dat gebeurd weet ik niet .

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                  Wat heb jij voor een versie dan? De Mondeo Clipper 2.2 weegt 1615kg leeg.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                  Hoe komen jullie er toch bij dat hij met een Mondeo rijdt?

                                  In zijn onderschrift staat het toch?
                                  Dit dus

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
                                    De doorsnee wagenliefhebber ziet dat niet maar in de garage zien ze het wel op hun schermpje.
                                    Zie ze ook een datum van aanpassing op hun schermpje?

                                    Comment


                                    • Ben een zoektochtje begonnen naar chiptuning van de 1.6 TDI CR van mijn passat.

                                      Resultaten dus ver:

                                      - Heinz: nog niet beschikbaar
                                      - JDEngineering: nog niet beschikbaar omwille van Delphi ECU (voordien altijd Bosch) + zeggen dat diegene die beschikbaar zijn enkel powerbox is.
                                      - Ziptuning: beschikbaar. van 105Pk /250Nm naar 132Pk/325 Nm. Prijs normaal 600 euro, nu met alle kortingen 450 euro. Geen powerbox maar software-herprogrammatie
                                      - ABT: beschikbaar van 105Pk/250Nm naar 125Pk/295Nm. Prijs volgt...

                                      Iemand ervaring met Ziptuning?
                                      Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                                      VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

                                      Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

                                      Comment


                                      • Ervaring niet zelf maar...wel met mijn broeder zijn geschokkel bij optrekken met zijn Mini diesel...naja, ze hebben het geschokkel opgelost. Netjes en beleefd.
                                        Andere gast was op dat moment daar met een cruisecontrol probleem en met ook nog eens hetzelfde euvel als mijn broer, geschokkel bij acceleratie.
                                        Is op die dag ook opgelost geweest, samen met zijn cruisecontrolprobleem! (Na de 3de of 4de keer, bleek achteraf)

                                        Maar nu komt het! Kerel is zijn garantie kwijtgeraakt omdat na de eerste tuning zich het euvel "cruisecontrol" voordeet en vervolgens door Ziptuning werd verwezen naar de BMW dealer.
                                        Zo gezegd zo gedaan maar dan bleek dat de BMW apparatuur de ECU niet meer kon uitlezen...
                                        Dealer achterdochtig en ECU naar duitsland gestuurd. Resultaat., ja hoor, dag garantie. Ze zijn daar achter gekomen dat er geknoeid was met de ECU. Die man had ondertussen ook nog serieus wat onderzoekskosten betaald.

                                        Mijn conclusie hierop?: Als Zip nu de volledige motorgarantie op zich neemt door het feit dat ze zelf geblunderd hebben dan geef ik ze nog respijt. Doen ze daar "beleefd" moeilijk over dan zakken ze voor mijn part als een baksteen.
                                        Wat ik niet weet is in hoeverre die man beschermd wordt door ZIP maar zelfs dan zou ik dit niet willen meemaken. Ben er zeker van dat BMW Bornem in zo'n situatie gelijk een stempel op je kop zet, met alle eventuele gevolgen vandien.
                                        Gewoon een dikke blunder van ZIP.

                                        Wat mijn broer betreft, ze hebbenbij ZIP( Evergem) een rollenbank maar i.p.v. die te gebruiken maken ze zelf testritten...tja, en dan vraag ik mij af waarom ze geen gebruik maken van hun rollenbank en zowiezo niet die "hakkelacceleratie" ondervonden hebben tijdens de testrit. Geldt natuurlijk ook voor die andere persoon.
                                        Al bij al heb ik er geen hoge dunk van, ook gezien dat je niet direct betrokken wordt bij het proces, je moet gewoon in een wachtkamer wachten net zoals bij een dokter en verdere relevante info is nul....uiteraard...

                                        Degene die voor ZIP kiest; Tirez votre plan, is mijn conclusie.
                                        Last edited by ; 14/01/2011, 17:55.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Octa+ Bekijk Berichten
                                          Ben een zoektochtje begonnen naar chiptuning van de 1.6 TDI CR van mijn passat.

                                          Resultaten dus ver:

                                          - Heinz: nog niet beschikbaar
                                          - JDEngineering: nog niet beschikbaar omwille van Delphi ECU (voordien altijd Bosch) + zeggen dat diegene die beschikbaar zijn enkel powerbox is.
                                          - Ziptuning: beschikbaar. van 105Pk /250Nm naar 132Pk/325 Nm. Prijs normaal 600 euro, nu met alle kortingen 450 euro. Geen powerbox maar software-herprogrammatie
                                          - ABT: beschikbaar van 105Pk/250Nm naar 125Pk/295Nm. Prijs volgt...

                                          Iemand ervaring met Ziptuning?

                                          Bij apec is het sinds deze maand mogelijk om de nieuwe 1.6 motoren van Volkswagen te chippen, die gaan van 105 pk naar 135/140 pk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X