Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk BerichtenDat begrenzen van het vermogen/koppel in de lage versnellingen is inderdaad perfect mogelijk.
Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.
Maar dan (dus: gechipt en niet begrensd in lage versnellingen) nog zullen er sowieso meer krachten op je koppeling komen imo.
Nu ja, koppeling is niet mijn grootste zorg (500 euro materiaal en ik steek ze toch zelf). Maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenDat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
Tijdens het doortrekken in hogere versnellingen zal dit wel niet zo schadelijk zijn voor je koppeling (als ze pakt, dan pakt ze). Maar bij het schakelen, en zeker bij het vertrekken in 1ste, is bestaat de kans toch nog altijd dat ze een beetje sleept.
En dat lijkt mij zeker niet wenselijk met het gestegen vermogen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenDat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenDat doe ik sowieso, aangezien volgas geven in 1ste (en meestal ook in 2de) onmogelijk is, teveel wheelspin om deftig vooruit te geraken..
Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
Bandenmaat is trouwens 225/40R18.
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenMaar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk BerichtenNiet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
Bandenmaat is trouwens 225/40R18.
Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motor
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk BerichtenNiet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
Bandenmaat is trouwens 225/40R18.
Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
Weet het verder niet vanbuiten zal morgen even checken wat er onder ligt.
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenDempers, ophanging, gewicht van de wagen en compound van de banden doet véél meer dan de bandenmaat
Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motorOorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk BerichtenTrue, Mondeo Clipper is ook een zware wagen natuurlijk.
Weegt net iets onder de 1300kg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenMaximum vermogen rond 5000rpm dacht ik, koppel bij 1800 al.
Weegt net iets onder de 1300kg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenEn, als het mogelijk is, in 1e en 2e versnelling een beperking van het vermogen tot standaard waardes. Ik doe het enkel voor het rijden, niet voor het vertrekken vanuit stilstand...
Comment
-
Klopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk BerichtenIk ben er nog niet zo zeker van of dat kan bij een gewone manuele bak. Bij mijn weten wordt er geen signaal doorgegeven aan het motormanagement van in welke versnelling de bak staat. En als dat niet is zie ik het niet kunnen.Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenKlopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
Mvg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk BerichtenEn toch moet het te doen zijn volgens mij. Zo kan ik mijn cruise control bevoorbeeld enkel gebruiken vanaf 3de versnelling en vanaf snelheden hoger dan 40km/u. Dus je wagen weet in welke versnelling je zit. Voor zover mijn basiskennis reikt weet de elektronica steeds in welke versnelling je zit door de snelheid en motortoerental te gaan vergelijken. En dat zal wel kloppen, want anders kan ik niet verklaren hoe het komt dat de Mondeo 2.2 TDCi standaard een kortstondige overboost (400Nm ipv 360Nm) heeft en dit enkel in 4de, 5de en 6de. Anders zou hij dat in alle versnellingen hebben. Ik ben er zeker van dat er anderen zijn die dit veel beter kunnen uitleggen.
Mvg
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenWat heb jij voor een versie dan? De Mondeo Clipper 2.2 weegt 1615kg leeg.Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenHoe komen jullie er toch bij dat hij met een Mondeo rijdt?
In zijn onderschrift staat het toch?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk BerichtenDe doorsnee wagenliefhebber ziet dat niet maar in de garage zien ze het wel op hun schermpje.
Comment
-
Ben een zoektochtje begonnen naar chiptuning van de 1.6 TDI CR van mijn passat.
Resultaten dus ver:
- Heinz: nog niet beschikbaar
- JDEngineering: nog niet beschikbaar omwille van Delphi ECU (voordien altijd Bosch) + zeggen dat diegene die beschikbaar zijn enkel powerbox is.
- Ziptuning: beschikbaar. van 105Pk /250Nm naar 132Pk/325 Nm. Prijs normaal 600 euro, nu met alle kortingen 450 euro. Geen powerbox maar software-herprogrammatie
- ABT: beschikbaar van 105Pk/250Nm naar 125Pk/295Nm. Prijs volgt...
Iemand ervaring met Ziptuning?Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105
Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992
Comment
-
Ervaring niet zelf maar...wel met mijn broeder zijn geschokkel bij optrekken met zijn Mini diesel...naja, ze hebben het geschokkel opgelost. Netjes en beleefd.
Andere gast was op dat moment daar met een cruisecontrol probleem en met ook nog eens hetzelfde euvel als mijn broer, geschokkel bij acceleratie.
Is op die dag ook opgelost geweest, samen met zijn cruisecontrolprobleem! (Na de 3de of 4de keer, bleek achteraf)
Maar nu komt het! Kerel is zijn garantie kwijtgeraakt omdat na de eerste tuning zich het euvel "cruisecontrol" voordeet en vervolgens door Ziptuning werd verwezen naar de BMW dealer.
Zo gezegd zo gedaan maar dan bleek dat de BMW apparatuur de ECU niet meer kon uitlezen...
Dealer achterdochtig en ECU naar duitsland gestuurd. Resultaat., ja hoor, dag garantie. Ze zijn daar achter gekomen dat er geknoeid was met de ECU. Die man had ondertussen ook nog serieus wat onderzoekskosten betaald.
Mijn conclusie hierop?: Als Zip nu de volledige motorgarantie op zich neemt door het feit dat ze zelf geblunderd hebben dan geef ik ze nog respijt. Doen ze daar "beleefd" moeilijk over dan zakken ze voor mijn part als een baksteen.
Wat ik niet weet is in hoeverre die man beschermd wordt door ZIP maar zelfs dan zou ik dit niet willen meemaken. Ben er zeker van dat BMW Bornem in zo'n situatie gelijk een stempel op je kop zet, met alle eventuele gevolgen vandien.
Gewoon een dikke blunder van ZIP.
Wat mijn broer betreft, ze hebbenbij ZIP( Evergem) een rollenbank maar i.p.v. die te gebruiken maken ze zelf testritten...tja, en dan vraag ik mij af waarom ze geen gebruik maken van hun rollenbank en zowiezo niet die "hakkelacceleratie" ondervonden hebben tijdens de testrit. Geldt natuurlijk ook voor die andere persoon.
Al bij al heb ik er geen hoge dunk van, ook gezien dat je niet direct betrokken wordt bij het proces, je moet gewoon in een wachtkamer wachten net zoals bij een dokter en verdere relevante info is nul....uiteraard...
Degene die voor ZIP kiest; Tirez votre plan, is mijn conclusie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Octa+ Bekijk BerichtenBen een zoektochtje begonnen naar chiptuning van de 1.6 TDI CR van mijn passat.
Resultaten dus ver:
- Heinz: nog niet beschikbaar
- JDEngineering: nog niet beschikbaar omwille van Delphi ECU (voordien altijd Bosch) + zeggen dat diegene die beschikbaar zijn enkel powerbox is.
- Ziptuning: beschikbaar. van 105Pk /250Nm naar 132Pk/325 Nm. Prijs normaal 600 euro, nu met alle kortingen 450 euro. Geen powerbox maar software-herprogrammatie
- ABT: beschikbaar van 105Pk/250Nm naar 125Pk/295Nm. Prijs volgt...
Iemand ervaring met Ziptuning?
Bij apec is het sinds deze maand mogelijk om de nieuwe 1.6 motoren van Volkswagen te chippen, die gaan van 105 pk naar 135/140 pk
Comment
Comment