Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Startprobleem Mercedes W220 S320CDI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Startprobleem Mercedes W220 S320CDI

    Mijn schoonbroer zijn S320 heeft een probleem:

    Als de auto warm staat, start de motor heel moeilijk.

    Er zit een nieuwe batterij aan, en die is goed (heb ik getest). Laadspanning is ook goed, en de alternator kan goed om met belasting (heb ik ook getest).

    Echter, tijdens het starten daalt de batterijspanning van 12,5 naar 9 volt. Dit is volgens mij veel te fel.
    Bij onze E320CDI heb ik hetzelfde getest, en daar daalt de spanning tijdens starten slechts tot 10,5 volt.


    Ideëen?

    Heb hem gezegd dat het eerste wat 'ie moet doen is bij een mercedes-stealer de auto laten uitlezen. Pas als dat niets oplevert kan je verder gaan, maar dan kan je wel al een aantal dingen uitsluiten.


    Als de motor koud staat start hij gemakkelijk. Ik heb enkel nog maar spanningstesten uitgevoerd bij warme motor, dus ik weet niet of die spanningsval dezelfde is wanneer de motor koud staat.

  • #2
    De laadspanning van de batterij ( van alternator - gelijkrichter - filter ) opmeten geeft kwasi zekerheid dat deze goed is.

    De batterij opmeten via spanningsmeting ( ook bij vollast = starten ) geeft williswaar een indicatie maar ook niet meer dan dat. Veel meer zekerheid omtrent de conditie van je batterij geeft een capaciteitsmeting. Maar ook hier word je soms misleid.
    't Is wel zo dat bij dalende capaciteit van de batterij de spanningsdrop toeneemt bij eenzelfde belasting.

    Een nieuwe batterij die slecht werkt, komt wel voor maar is eerder zeldzaam. Zeker bij
    de kwaliteitsuitvoeringen.
    Dit enkel ter info.

    Zoals je zelf zegt, spanningsdrop ook eens opmeten bij warme motor.
    Startstroom opmeten ( via ampèretang ) bij warme en koude motor geeft ook meer info
    Last edited by taiko; 17/09/2008, 21:52.

    Comment


    • #3
      Misschien is het helemaal niet van toepassing, maar bij VAG TDI's komt het ook soms voor dat de motor slecht start als hij warm is. Daar is het eenvoudig te testen, namelijk door de temp-sensor los te trekken. Als hij dan vlot start, wilt dit vreemd genoeg zeggen dat de startmotor slecht is (en dus niet de batterij die 95% van de garages eerst vervangt).

      Omdat er meer ingespoten wordt bij het starten van een koude motor lukt dit dus ook met een lage startsnelheid. Een warme motor spuit minder in bij het starten, en heeft dus een betere startmotor nodig (hogere startsnelheid).

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
        Misschien is het helemaal niet van toepassing, maar bij VAG TDI's komt het ook soms voor dat de motor slecht start als hij warm is. Daar is het eenvoudig te testen, namelijk door de temp-sensor los te trekken. Als hij dan vlot start, wilt dit vreemd genoeg zeggen dat de startmotor slecht is (en dus niet de batterij die 95% van de garages eerst vervangt).

        Omdat er meer ingespoten wordt bij het starten van een koude motor lukt dit dus ook met een lage startsnelheid. Een warme motor spuit minder in bij het starten, en heeft dus een betere startmotor nodig (hogere startsnelheid).
        Of dat de temp sensor stuk is? Verkeerde waardes -> bij koude motor rijk en warme motor arm dus moeilijk starten?

        Goeie tip dus! Effe die sensor lostrekken. Krijgt de ECU een vaste waarde door normaal...
        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
          De laadspanning van de batterij ( van alternator - gelijkrichter - filter ) opmeten geeft kwasi zekerheid dat deze goed is.

          De batterij opmeten via spanningsmeting ( ook bij vollast = starten ) geeft williswaar een indicatie maar ook niet meer dan dat. Veel meer zekerheid omtrent de conditie van je batterij geeft een capaciteitsmeting. Maar ook hier word je soms misleid.
          't Is wel zo dat bij dalende capaciteit van de batterij de spanningsdrop toeneemt bij eenzelfde belasting.

          Een nieuwe batterij die slecht werkt, komt wel voor maar is eerder zeldzaam. Zeker bij
          de kwaliteitsuitvoeringen.
          Dit enkel ter info.

          Zoals je zelf zegt, spanningsdrop ook eens opmeten bij warme motor.
          Startstroom opmeten ( via ampèretang ) bij warme en koude motor geeft ook meer info


          Spanningsdrop is gemeten bij warme motor.

          Startstroom heb ik nog niet kunnen meten (heb geen ampèretang).



          Ik zal eens zoeken waar de temp-sensor zit en die dan losmaken.

          Comment


          • #6
            volgen mij zit het probleem in de startmotor.
            het is natuurlijk wel raar dat je het enkel hebt als hij warm heeft .

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
              volgen mij zit het probleem in de startmotor.
              het is natuurlijk wel raar dat je het enkel hebt als hij warm heeft .

              -->


              Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
              Omdat er meer ingespoten wordt bij het starten van een koude motor lukt dit dus ook met een lage startsnelheid. Een warme motor spuit minder in bij het starten, en heeft dus een betere startmotor nodig (hogere startsnelheid).



              lijkt me redelijk plausibel indien de startmotor niet meer oké is.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                -->







                lijkt me redelijk plausibel indien de startmotor niet meer oké is.

                weer erover gelezen

                Comment


                • #9
                  Uitlezen
                  Startstroom meten bij warm en koud!

                  Zijn de eerste stappen

                  Comment


                  • #10
                    Effe een heel oude koe uit de sloot halen

                    Kan de TS zich nog herinneren wat uiteindelijk het probleem was? Mijn S320 CDI van 2003 heeft net dezelfde symptomen: koud start hij direct maar als hij op bedrijfstemperatuur is moet hij soms 10 sec starten.

                    Startmotor gaat zeer goed rond en er is stroom genoeg.

                    Thanks!

                    Comment


                    • #11
                      heeft een w124 dat ook niet regelmatig? ik bedoel lang starten bij warm staan
                      zeker de 260E en 300E

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk Berichten
                        Effe een heel oude koe uit de sloot halen

                        Kan de TS zich nog herinneren wat uiteindelijk het probleem was? Mijn S320 CDI van 2003 heeft net dezelfde symptomen: koud start hij direct maar als hij op bedrijfstemperatuur is moet hij soms 10 sec starten.

                        Startmotor gaat zeer goed rond en er is stroom genoeg.

                        Thanks!

                        Dat is niet hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Uw starter draait de motor vlot en snel genoeg rond, alleen schiet hij niet meteen in gang, voor zover ik het begrijp.
                        Hierboven had de startmotor problemen om de motor snel genoeg rond te draaien wanneer deze warm stond. Kan me eigenlijk niet meer herinneren wat juist de oorzaak was. Als ik er nu over terugdenk vermoed ik dat het een overgangsweerstand was in een B+ kabel of dikke massakabel, die natuurlijk stijgt samen met temperatuur, en dus de starter niet de volle stroom kon trekken.

                        Bij jou lijkt het mij eerder een brandstoftoevoerprobleem te zijn. Ik zou de wagen gewoon laten uitlezen bij een dealer. Is altijd het eerste wat je moet / kan doen.
                        Mss heb je één of meerdere rotte verstuivers, of is er iets gaande met de hogedrukpomp, etc...

                        Comment


                        • #13
                          Ok thanks, ik had uit uw post begrepen dat het hetzelfde probleem was.

                          Ik gok op een lekkende injector. Zal er eens naar laten kijken!

                          Comment


                          • #14
                            Denk even na over water op de piston.De starter moet dan ook wroeten.Waterverlies?
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                            Comment


                            • #15
                              Waarschijnlijk is de distributieketting versleten.

                              Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                              Mijn schoonbroer zijn S320 heeft een probleem:

                              Als de auto warm staat, start de motor heel moeilijk.

                              Er zit een nieuwe batterij aan, en die is goed (heb ik getest). Laadspanning is ook goed, en de alternator kan goed om met belasting (heb ik ook getest).

                              Echter, tijdens het starten daalt de batterijspanning van 12,5 naar 9 volt. Dit is volgens mij veel te fel.
                              Bij onze E320CDI heb ik hetzelfde getest, en daar daalt de spanning tijdens starten slechts tot 10,5 volt.


                              Ideëen?

                              Heb hem gezegd dat het eerste wat 'ie moet doen is bij een mercedes-stealer de auto laten uitlezen. Pas als dat niets oplevert kan je verder gaan, maar dan kan je wel al een aantal dingen uitsluiten.


                              Als de motor koud staat start hij gemakkelijk. Ik heb enkel nog maar spanningstesten uitgevoerd bij warme motor, dus ik weet niet of die spanningsval dezelfde is wanneer de motor koud staat.
                              Waarschijnlijk is de distributieketting versleten.

                              Comment


                              • #16
                                t zal na 8jaar wel opgelost zijn zeker !!!

                                Comment


                                • #17
                                  Mazout wordt dunner bij warmte .Als de koppelstukken hun rubbers niet meer goed dichten kruipt er lucht bij. Of rubbers van hoge drukpomp hun kopjes zijn ook aan vervanging toe . Eer ge dan gestart zijt ?
                                  Denkelijk bij koudstart werkt de 3° plunjer ook mee van de hoge drukpomp, dikkere mazout en rijker mengsel.
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                  Comment

                                  Working...
                                  X