Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke diesel best tanken indien auto is voorzien van een DPF?
Tegenwoordig mag een motor niet deftig in- en uitademen. EGR, kat en partikelfilter.
What's next?
die bucht zorgt er alleen voor dat het fijner in onze longen terecht komt. En als dat spel begint te regenereren doet je kar raar en gaat het momentaan verbruik plots loeihard de hoogte in.
In België kan je in principe elke diesel tanken als het zwavelgehalte 10S is; dus geen 50s
In andere landen, frankrijk bv moet je nog opletten en het duurdere sap nemen.
Vanaf Jan 2009 zou in België 10s verplicht zijn, maar het is nu al bijna uitsluitend 10s.
Ik hou mijn verbruik bij via spritmonitor, het verschil bij zoveel mogelijk dezelfde afstand en manier van rijden is dat, bij mijn auto (c 220cdi 2008 met DPF), shell V-power ongeveer een halve liter per 100km minder verbruik geeft. Ik vermoed een combinatie van zuiniger en de DPF die minder schoongebrand wordt.
Ik heb het getest door telkens een paar tankvullingen v power of total, en dan weer eens een paar vullingen gewone diesel.
Of het bij diesel zo is weet ik niet, maar mijn vader krijgt vaak te horen van klanten uit duitsland dat benzine gewoon hun oldtimer kapot maakt en vervliegt na enkele weken.
Toen ik mijn auto liet chippen bij Heinz vertelde die mij dat ik best bij Shell kon gaan tanken, dat dit toch zeer belangrijk was. V-Power van Shell zou ontwikkeld zijn in samenwerking met Volkswagen met de bedoeling de motor properder te houden. Er zou heel wat minder roet worden gevormd.
Enfin, dat is wat er gezegd werd...
Of het bij diesel zo is weet ik niet, maar mijn vader krijgt vaak te horen van klanten uit duitsland dat benzine gewoon hun oldtimer kapot maakt en vervliegt na enkele weken.
Diesel is niet vluchtig.
En als hun oldtimer kapot gaat moeten ze hem maken. Of mss loodvervanger erbijkappen.
Voor de rest ben ik niet overtuigd van een significant verschil tussen de diesel van de verschillende leveranciers, m.b.t. zo'n DPF spul.
Het effect zal verschillen van auto tot auto, van tankstation tot tankstation (zelfs binnen hetzelfde 'merk'), van additief tot additief, van rijstijl tot rijstijl, etc...
Wel... ik tankte als leaserijder steeds ongegeneerd Shell V-power. En toegegeven, ik heb daar nooit echt het voordeel van gemerkt (tov een Esso, om maar iets te zeggen). Ten eerste, ik kijk sowieso al niet fel naar het verbruik (met een tankkaart doe je dat -beschamend genoeg- nog minder). Maar ook qua prestaties merkte ik geen verschil, en daar was het me toch vooral om te doen.
Andere tijden, andere auto, tank ik bij Jet (Lukoil)...
't Verhaal in het kort, ik tankte bij Jet.
Onlangs -per toeval en uit noodzaak- Total Excellium getankt... en voor de eerste keer gemerkt dat die tank niet alleen zuiniger uitdraaide, maar dat de motor ook lineairder optrok. Vooral met dat laatste in het achterhoofd, tank ik tegenwoordig niet zomaar een gewone diesel van een gewone pomp.
Ik heb m'n tankkaart van Shell opgevist, en ze bleek nog steeds te werken. Nu heb ik tweemaal Shell getankt, de eerste keer gewone diesel, de tweede keer V-power. Ik merk helemaal geen verschil. Ik begin zelfs te denken dat die Total Excellium voor mijn auto een groter positief effect had. Maar daarvoor zou ik straks opnieuw Total moeten tanken om zeker te zijn.
Eigenlijk snap ik er niet veel meer van. Temeer omdat op de Total Excellium pomp een sticker van Bio diesel kleefde (er was geen andere dieselkeuze mogelijk), en naast de tankdop van m'n auto staat in koeien van letters geschreven "geen biodiesel".
Beetje dubieus allemaal, maar ik veronderstel dat die verwijzing in de tankdop de 100% plantaardige diesel uitsluit.
Soit, wat ik vooral wou zeggen is dat ik voor het eerst een verschil voelde bij de overschakeling van brandstofproducent. Er zijn verschillen, en daarom durf ik niet zomaar bij één of andere kleine obscure brandstofhandelaar tanken. Maar op de vraag wat nu de beste brandstof is, kan ik niet antwoorden.
Wel... ik tankte als leaserijder steeds ongegeneerd Shell V-power. En toegegeven, ik heb daar nooit echt het voordeel van gemerkt (tov een Esso, om maar iets te zeggen). Ten eerste, ik kijk sowieso al niet fel naar het verbruik (met een tankkaart doe je dat -beschamend genoeg- nog minder). Maar ook qua prestaties merkte ik geen verschil, en daar was het me toch vooral om te doen.
Onlangs -per toeval en uit noodzaak- Total Excellium getankt... en voor de eerste keer gemerkt dat die tank niet alleen zuiniger uitdraaide, maar dat de motor ook lineairder optrok. Vooral met dat laatste in het achterhoofd, tank ik tegenwoordig niet zomaar een gewone diesel van een gewone pomp.
Ik heb m'n tankkaart van Shell opgevist, en ze bleek nog steeds te werken. Nu heb ik tweemaal Shell getankt, de eerste keer gewone diesel, de tweede keer V-power. Ik merk helemaal geen verschil. Ik begin zelfs te denken dat die Total Excellium voor mijn auto een groter positief effect had. Maar daarvoor zou ik straks opnieuw Total moeten tanken om zeker te zijn.
Eigenlijk snap ik er niet veel meer van. Temeer omdat op de Total Excellium pomp een sticker van Bio diesel kleefde (er was geen andere dieselkeuze mogelijk), en naast de tankdop van m'n auto staat in koeien van letters geschreven "geen biodiesel".
Beetje dubieus allemaal, maar ik veronderstel dat die verwijzing in de tankdop de 100% plantaardige diesel uitsluit.
Soit, wat ik vooral wou zeggen is dat ik voor het eerst een verschil voelde bij de overschakeling van brandstofproducent. Er zijn verschillen, en daarom durf ik niet zomaar bij één of andere kleine obscure brandstofhandelaar tanken. Maar op de vraag wat nu de beste brandstof is, kan ik niet antwoorden.
Ga je steeds in de omgeving van onze Ghetto tanken?
Ga je steeds in de omgeving van onze Ghetto tanken?
Boomsesteenweg... (of is dat daar nog de Antwerpsesteenweg?). Waar Lukoil, Shell & Esso gebroederlijk naast elkaar wonen, die concurrentieslag is ideaal voor de consument. Esso is daar steeds de goedkoopste, maar je kan het soms ook een Ghetto pomp noemen als je wil.
Boomsesteenweg... (of is dat daar nog de Antwerpsesteenweg?). Waar Lukoil, Shell & Esso gebroederlijk naast elkaar wonen, die concurrentieslag is ideaal voor de consument. Esso is daar steeds de goedkoopste, maar je kan het soms ook een Ghetto pomp noemen als je wil.
Gaat gij naar de Q8?
Neen, ik ga altijd naar Esso. Aan esso staat er 24/7 wel iemand te tanken.
En inderdaad, veel ghetto people. Heb al een paar gehad dat ze vroegen of de Golf te koop is... Ik bedank ze dan steeds voor de interesse.
Voor zover ik weet mengt Total biodiesel erbij, een 5%, bij shell V-power is dat liquid gas to diesel stuff of hoe ze het noemen.
Wat ik mij altijd afvraag is of er wel verschil is tussen v power en gewone shell, maar sommige stations hebben geen v power wegens een tank te kort.
En inderdaad, veel ghetto people. Heb al een paar gehad dat ze vroegen of de Golf te koop is... Ik bedank ze dan steeds voor de interesse.
Ik kom dus nooit aan die pomp, 't is er ten andere al sowieso veel te druk naar m'n goesting. Voor die paar cent dat je goedkoper tankt, verlies je ondertussen tijd bij het aanschuiven. De Lukoil/Jet is de kalmste pomp.
Voor zover ik weet mengt Total biodiesel erbij, een 5%, bij shell V-power is dat liquid gas to diesel stuff of hoe ze het noemen.
Wat ik mij altijd afvraag is of er wel verschil is tussen v power en gewone shell, maar sommige stations hebben geen v power wegens een tank te kort.
Denk dat je al het antwoord op de vraag gegeven hebt. Die 'liquid gas to diesel' toestanden maakt de V-power wellicht ook meer "Eco friendly" dan de gewone denk ik(?). Zouden ze het niet beter gewoon Eco-power noemen dan?
Ik kom dus nooit aan die pomp, 't is er ten andere al sowieso veel te druk naar m'n goesting. Voor die paar cent dat je goedkoper tankt, verlies je ondertussen tijd bij het aanschuiven. De Lukoil/Jet is de kalmste pomp.
De kunst is van de meest rechtse pomp te gebruiken. Niet veel mensen weten dat je via de straat aan de Seat garage ook het pompstation kan oprijden.
Ik heb al gehoord van toyota en Peugeot dat zijn problemen hebben met Total door bepaalde additieve!
Voor biodiesel dienen er best aanpassingen te gebeuren! (wel geen idee wat )
Heb al een geval gezien waarbij brandstoffilter toe zat van de algen!! De groene monsters van de Biodiesel
Ik heb al gehoord van toyota en Peugeot dat zijn problemen hebben met Total door bepaalde additieve!
Voor biodiesel dienen er best aanpassingen te gebeuren! (wel geen idee wat )
Heb al een geval gezien waarbij brandstoffilter toe zat van de algen!! De groene monsters van de Biodiesel
Nope, niet peugeot, wel renault, die hebben last, of hadden, geen idee, met total.
Onduidelijkheid troef wat betreft total en toyota en renault.
Comment