Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Abnormaal olieverbruik Audi A3 2.0 TFSI 200pk Sportback

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Abnormaal olieverbruik Audi A3 2.0 TFSI 200pk Sportback

    Gasten, ik heb een vraagje omtrent de A3 Sportback 2.0 TFSI 200 pk (model 2006). Klopt dit dat het olieverbruik vaak abnormaal hoog ligt ? M'n nonkel heeft 'm sinds feb/maart '08 en moet nu om de 2000 km olie toevoegen ! In de garage zeiden ze dat dit gebruikelijk en normaal is ??? Een antwoord waar je niet meteen zit op te wachten uiteraard. Eerder bij Lada

    Kennen jullie dit probleem of zou de oorzaak liggen aan het foutief inrijden / slecht laten opwarmen, zoals ik in sommige reviews zie staan ? Of daalt het verbruik zienderogen vanaf een bepaald aantal km-aantal ?

  • #2
    Het olieverbruik ligt volgens de 'normen' van de constructeur binnen het aanvaardbare. Ik heb hier echter sterk mijn twijfels over dat bij een benzinemotor zo snel bijgevuld moet worden. Natuurlijk is het belangrijk te weten hoe de auto is ingereden en in het dagelijkse verkeer gebruikt wordt. In elk geval heb ik nog nooit gehoord dat zo'n jonge (moderne) benzinemotor zo'n hoog olieverbruik heeft.

    Comment


    • #3
      Dit verwondert mij ook enorm, maar toch is het zo blijkbaar. De dealer bij Audi zij zelfs dat bijna iedereen zijn motor vaak moet bijvullen met olie. Voor een Audi van 40.000 euro ?? Wie zie je dag van vandaag nog om de 2000 km z'n motorkap openen ?

      De wagen rijdt 15.000 km per jaar , voornamelijk korte ritten en af en toe snelwegen. Zou dat een nefast punt zijn ? In elk geval, ik vind dat dit niet zo mogen bij dergelijk merk in die prijklasse. Ik rij met een A4 en heb evenwel nog nooit problemen gehad met olieverbruik. Ligt er in de TT niet dezelfde motor ? Heeft die dan geen problemen met olie ?

      Comment


      • #4
        De nieuwe GTI van mijn moeder heeft er ook last van !

        Hij heeft nu ongeveer 25k en heeft al zeker 5 keer olie nodig gehad !

        De vorige GTI heeft NOOIT olie gevraagd !

        Naar het schijnt is het meestal opgelost na het eerst onderhoud na de oliewissel. Naar het schijnt zou het met 5w-30 te gebruiken opgelost moeten zijn ...

        Comment


        • #5
          Heb wat research gedaan naar types olie en dit is wat ik eruit opmaak ...

          voor snelle turbowagens (GTI, 2.0 TFSI ..) waarbij motorolie bij lage temperatuur al flink werk moet uitoefenen, is een olie met lage viscositeit aangewezen zoals een 5W30. Omdat die olie snel tussen de zuigcilinders en spleten kan raken. Naar 't schijnt zou het olieverbruik dan al met driekwart kunnen dalen. Op andere fora raadt men 'longlife' olie af omdat die dunner zou zijn, op andere fora raadt men longlife net aan, omdat je daarmee langer (long life dus) kan rijden.

          Auto's die meer snelwegen doen en goed kunnen opwarmen, mogen een iets hogere viscositeit hebben, die olie wordt dan minder stroperig en vloeibaarder tijdens de rit.

          Met 5W30 zou je sowieso goed zitten, ongeacht het merk.

          Ben eens benieuwd ..

          Comment


          • #6
            ik moest in het begin dat ik de astra had ook 0.5 l olie bijdoen om de 2000 km, maar bij mij was de motor en turbo dik naar de teelballen. Na de motorwissel verbruikt hij geen drup olie niet meer.
            Moest het aan de viscositeit van de olie liggen (wat ik ook denk) zou ik mij daar geen zorgen om maken een olie met een lage viscositeit is sowieso "ietsje" beter voor de motor, het enige nadeel is dat je af en toe moet bijvullen .

            Comment


            • #7
              IK heb wel geen sportmotor maar ik heb pas na 18.000 km voor het eerst olie moeten bijdoen in mijn 1.9 tdi motor

              Comment


              • #8
                Ik heb ook een 2.0 tfsi en moet ongeveer om de 8000 km een literke bijkappen.
                Om de 2000km is niet normaal denk ik.

                Comment


                • #9
                  De GTI van mijn collega is ongeveer hetzelfde, 1literke 5W30 per 7500 km.

                  Comment


                  • #10
                    Verschrikkelijk zo iets.... Mijn dagelijkse wagen (Rover 820 Turbo Sterling 180pk met 280 000km) verbruikt 0.5l goedkope 15W50 op 15000km. Dat was nog een tijd dat er motoren gemaakt werden.Het gaat hier nl om een motor met vergelijkbare specs hé. Met zo iets moet je naar de garage gaan en een oplossing eisen. (ik denk aan motorrevisie).
                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                      Verschrikkelijk zo iets.... Mijn dagelijkse wagen (Rover 820 Turbo Sterling 180pk met 280 000km) verbruikt 0.5l goedkope 15W50 op 15000km. Dat was nog een tijd dat er motoren gemaakt werden.Het gaat hier nl om een motor met vergelijkbare specs hé. Met zo iets moet je naar de garage gaan en een oplossing eisen. (ik denk aan motorrevisie).
                      Haha. Als ge 15W50 in een GTI motorke kapt zal em ook niveel olie meer verbruiken.

                      Doe eens 5W30 of 0W30 in je Rover, en kijk hoeveel olie die dan verbruikt. (Ik denk aan motorrevisie). Appelen en peren dus...

                      Een 50 grade gebruik je alleen in motoren die een olieverbruik te verbergen hebben. Een halve liter 15W50 per 15000 kilometer verbruiken is dus geen laag olieverbruik... Voor jouw motor is 10W40 voorgeschreven.
                      Last edited by ; 28/11/2008, 12:52.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb bij mijn vorige A3, en zolang ie op longlife reed, 2x olie moeten bijkappen. 1x op 9200km en daarna, als ik me niet vergis, ergens rond 18000km. Bij het eerste onderhoud heb ik de longlife, en dit ook op aanraden van de dealer zelf, laten vervangen door halfsynthetische olie.
                        Nadien nog weinig olieverlies gehad. Er werd me ook gezegd dat het overmatig olieverlies meestal na 30000km zou ophouden. Bij mijn A3 was dit laatste duidelijk het geval.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door H_Tim Bekijk Berichten
                          Heb wat research gedaan naar types olie en dit is wat ik eruit opmaak ...

                          voor snelle turbowagens (GTI, 2.0 TFSI ..) waarbij motorolie bij lage temperatuur al flink werk moet uitoefenen, is een olie met lage viscositeit aangewezen zoals een 5W30. Omdat die olie snel tussen de zuigcilinders en spleten kan raken.
                          Dit is correct. Sterker nog. Dit is correct voor alle wagens. Hoe dunner de olie, hoe sneller deze een goede smeerfilm kan leggen bij een koude start.

                          Oorspronkelijk geplaatst door H_Tim Bekijk Berichten
                          Naar 't schijnt zou het olieverbruik dan al met driekwart kunnen dalen. Op andere fora raadt men 'longlife' olie af omdat die dunner zou zijn, op andere fora raadt men longlife net aan, omdat je daarmee langer (long life dus) kan rijden.
                          Hier ben je echter mis. Een dunnere olie gaat altijd een hoger olieverbruik tot gevolg hebben. De oorzaak is logisch, de olie is dunner, dus gaat meer in de verbrandingskamers geraken, en dus meer olie verbruiken. De meeste garages en mensen raden longlife rijden af wegens het hogere olieverbruik. Het voordeel is echter een betere smering, en daardoor ook langere verversingtermijnen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door H_Tim Bekijk Berichten
                          Met 5W30 zou je sowieso goed zitten, ongeacht het merk.
                          Hier ben ik het ook weer niet helemaal mee eens. Een constructeur geeft een oliespecificatie op, waaraan de olie die je gebruikt minstens moet voldoen. 5W30 is geen specificatie, maar een viscositeitsindex.

                          Je kan dus beter zeggen "Met een olie met de correcte specificatie zit je zoiezo goed, ongeacht het merk".

                          Voor een 2.0TFSI wordt minstens een VW 502.00 olie voorgeschreven. Je mag dus rijden op alles dat hieraan voldoet, namelijk 502.00, 503.00, 503.01 en 504.00. Indien je motor teveel verbruikt kies je dus best een olie met een hogere viscositeit, maar die wel aan de goede specs voldoet. In jouw geval zoek je dus best naar een goede 5W40 of 0W40.
                          Last edited by ; 28/11/2008, 15:55.

                          Comment


                          • #14
                            Rosse, wat zou u dan aanraden voor een 1.9TDI (110pk) die zeer veel korte (koude) ritjes doet van gemiddeld 20km qua olie?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                              Rosse, wat zou u dan aanraden voor een 1.9TDI (110pk) die zeer veel korte (koude) ritjes doet van gemiddeld 20km qua olie?
                              De 110 mag nog op de gewone 505.00 rijden, meestal 10W40. Da's heel goedkope olie, en die voldoet. Wil je betere koud-start eigenschappen kan je naar een 5W40 of 0W40 gaan als je wil.

                              Blijf wel bij een XW40, want deze blokjes gaan wel wat olie drinken als je ze een XW30 geeft.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                                Haha. Als ge 15W50 in een GTI motorke kapt zal em ook niveel olie meer verbruiken.

                                Doe eens 5W30 of 0W30 in je Rover, en kijk hoeveel olie die dan verbruikt. (Ik denk aan motorrevisie). Appelen en peren dus...

                                Een 50 grade gebruik je alleen in motoren die een olieverbruik te verbergen hebben. Een halve liter 15W50 per 15000 kilometer verbruiken is dus geen laag olieverbruik... Voor jouw motor is 10W40 voorgeschreven.
                                Sorry Rosse,ik heb een tikfout gemaakt. Ik doe daar 15 W 40 (veertig) in.
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • #17
                                  Kan het niet zijn dat die verdwenen olie niet opgebruikt wordt door de motor maar verdampt/verbrand door de hoge(re) temperatuur bij de spor(ieve) auto's waar hier sprake van is?

                                  Olie verbruik op zich kan niet zoveel kwaad doordat er legio oorzaken van het verbruik zijn. Je moet wel het peil in de gaten houden.

                                  Als ik hierboven lees dat het abnormaal is om de 2000km het oliepeil te controleren, dan denk ik dat ik een echte freak ben. Bij mij zal het er geen 1000km tussen 2 oliepeil check's zitten. In mijn 'handleiding' staat trouwens ook in dat bij iedere tankbeurt het oliepeil moet gecontroleerd worden.
                                  Powered by Detroit Diesel.

                                  Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                    Als ik hierboven lees dat het abnormaal is om de 2000km het oliepeil te controleren, dan denk ik dat ik een echte freak ben. Bij mij zal het er geen 1000km tussen 2 oliepeil check's zitten. In mijn 'handleiding' staat trouwens ook in dat bij iedere tankbeurt het oliepeil moet gecontroleerd worden.
                                    Er wordt niet bedoeld: oliepeil controleren, maar olie bijvullen om de 2000 km; wat inderdaad abnormaal is, zeker voor een A3 2.0 TFSI 200pk van 2008

                                    PS: Rosse, bedankt voor het advies !

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                      Sorry Rosse,ik heb een tikfout gemaakt. Ik doe daar 15 W 40 (veertig) in.
                                      Dat klinkt inderdaad logischer

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                                        Dat klinkt inderdaad logischer
                                        Deeerste olie van de fabriek heeft andere verreisten "spoelolie" dan na je eerste onderhoud!
                                        Naar mijn normen is het wel erg veel olieverbruik, de constructeur gebruikt natuurlijk andere normen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X