Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lpg vs benzine techniek???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• lpg vs benzine techniek???

Wat betekent het verschil tussen benzine en lpg bij een een conversie?
    Wat moet er bijgesteld worden?
    Ik lees over benzine + lpg in een wagen. wat betekent dat? Motor die loopt op beide?

Een LPG-wagen is per definitie een wagen die zowel op LPG als benzine rijdt. Maar in veel gevallen zal er enkel de eerste kilometers op benzine gereden worden tot de watertemperatuur het gewenste niveau bereikt. Dan wordt er, al dan niet automatisch, overgeschakeld naar LPG.

Meer info vind je in het LPG-topic.
    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

beste Steben , ik heb jaren op LPG gereden met een brol-installatie en heb er heel wat aan versleuteld . Maar geen nood : LPG is de allerbeste brandstof voor een auto . Als je echt alle goede eigenschappen van LPG in je wagen wil zien zitten , zal je dokken . Je moet een installatie hebben die vloeibaar gas inspuit en dit zijn enkel installaties met een pomp in de tank , je kan ze herkennen aan het deksel met bouten verankerd op de zijkant van een cilindrische tank . LPG is schoon , het vermengt veel beter met de verbrandingslucht dan benzine en geeft veel betere koud-starteigenschappen om nog maar te zwijgen van het veel minder verbruiken bij warmdraaien . Ikzelf ga LPG gebruiken om de uitlaatgassen van mijn oude diesel te verbeteren . Ja u leest het goed : een diesel met LPG !

Comment

Waarom starten schier alle LPG-installaties op benzine en schakelen slechts over na het warmrijden van het water als, volgens Atlantis, LPG een beter koudstartrendement geeft alsook een minderverbruik bij het warmdraaien (dus ook niet op benzine??)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          Waarom starten schier alle LPG-installaties op benzine en schakelen slechts over na het warmrijden van het water als, volgens Atlantis, LPG een beter koudstartrendement geeft alsook een minderverbruik bij het warmdraaien (dus ook niet op benzine??)
          dat laatste snap ik ook niet

ik weet wel dat als je een koude motor zou voeden met LPG, het gas door expansie zou kunnen aanvriezen en ernstige schade veroorzaken

Comment

men doet dit omdat vroeger de kans op backfire bij het starten groter was dan op benzine. ( is mij toch zo vertelt )
            Ikzelf ga LPG gebruiken om de uitlaatgassen van mijn oude diesel te verbeteren . Ja u leest het goed : een diesel met LPG !
            das oud nieuws, vanhool heeft da tijdje gedaan op hun bussen.

als laatste uit ervaring weet ik dat je beter je wagen een beetje warm rijd voor je overschakelt op LPG.

vroeger toen er geen thermostaat in mijn auto stond en mijn water langer koud bleef.
            had ik in de winter last dat bij even zwaar optrekken, mijn verdamper bevroor door de koude.
            hierdoor kreeg mijn auto geen eten meer en viel die stil.
            dit laatste is niet plezant als daarmee ook u rem + stuurbekrachtiging weg is.
            vooral niet als er een bocht aankomt, of de auto voor je op e afdaling staat stil.
            die handrem heeft toen afgezien.

die zomer dan maar thermostaat in de wagen gestoken, en vanaf dat mijn water 40 graden celcius bereikt week ik dat ik kan overschakelen naar LPG zonder problemen.
            btw voor mensen die het niet weten.
            de lpg verdamper word ook verwarmt door u koelwater.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
              de lpg verdamper word ook verwarmt door u koelwater.
              ook als de motor warm staat?

of bedoel je dat het koelwater wordt gekoeld door de verdamper?

Comment

je verdamper moet verwarmd worden anders heb je kans dat die begint te bevriezen ( zoals eerder aangetoont in mijn verhaal ) waardoor er geen gas meer naar je cilinders gaat en je dus stilvalt.

Comment

je verdamper moet verwarmd worden anders heb je kans dat die begint te bevriezen ( zoals eerder aangetoont in mijn verhaal ) waardoor er geen gas meer naar je cilinders gaat en je dus stilvalt.
                  ..ja dat zei je juist

Comment

idd , dat vervriezen-probleem heb ik ook gehad . Het feit dat je LPG-wagen minder problemen heeft met vermengen met lucht in de koude cilinderwanden of condensatie van de brandstof , zorgt ervoor dat je minder gaat verbruiken omdat je minder brandstof nodig hebt in de warmdraaifase . Geloof me vrij , ikzelf heb dat aan de lijve ondervonden . Het is inderdaad zo dat je in de winter wat kort kan liggen met de warmte die de verdamper aan het koelsysteem onttrekt maar denk erom , bij buitentemperaturen zoals nu (tussen de 5 en de 10 graden) , heb je daar echt geen last van .
                    nog een voordeel van LPG : octaangetal van 112, dat is dus maximale ontstekingsvervroeging . Bij de recete wagens tast de motorsturing automatisch het vroegst mogelijke ontstekingstijdstip af met behulp van de pingelsensor .
                    Je hebt dus (wel enkel in het geval van vloeibare gasinspuiting ) zeker vermogenswinst en een zuiniger rijgedrag dan op benzine .
                    Nog een laatste opmerking , voor jullie echt gaan denken alsof ik een installateur zou zijn , je motor draait veel zoeter op LPG , de verbranding is minder explosief dan op benzine . Ik heb zo nog weddenschappen gewonnen door te zeggen op wat ie draait door gewoon naar de motor te luisteren .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
                      nog een voordeel van LPG : octaangetal van 112, dat is dus maximale ontstekingsvervroeging . Bij de recete wagens tast de motorsturing automatisch het vroegst mogelijke ontstekingstijdstip af met behulp van de pingelsensor .
                      Je hebt dus (wel enkel in het geval van vloeibare gasinspuiting ) zeker vermogenswinst en een zuiniger rijgedrag dan op benzine .

motorsturing verhoogt de compressieverhouding toch niet?

EDIT: ah nu begrijp ik het: groter "ontbrandingsinterval"?
                      beweer je nu dat met de nieuwe motorsturing LPG juist minder verbruikt?

Comment

moeilijk te antwoorden , in zekere zin wel , ja :

de ontsteking kan bij LPG vroeger komen , de stuurdoos regelt dat automatisch bij , denk maar aan de regeling die automatisch loodvrije of superbenzine herkent .
                        Vroeger moest je dat instellen , dankzij de pingelsensor is dat verleden tijd .
                        de andere zaak ; vroeger had je vermogensverlies louter omdat de gasvormige LPG de lucht verdrong in de inlaat . Het was ofwel een te arm mengsel (waardoor de motor slijtage aan de uitlaatkleppen kreeg ) ofwel bij net ietsje teveel gas dat de motor direct verzoop als gevolg van die verdringing .
                        Als je vloeibaar gas inspuit , dan heb je dat probleem veel minder omdat dat gas de tijd niet echt heeft om te expanderen . Bovendien krimpt de lucht in de inlaatcollector dan in elkaar , waardoor je verhoudingsgewijs meer lucht aanzuigt en steeds een goede mengverhouding krijgt ; lees : vermogenswinst , want je kan hierop verhoudingsgewijs meer brandstof op inspuiten , de spreekwoordelijke cilindervulling is beter dan op benzine . Om nog eens op dat probleem van de vervroren verdamper teur te komen . Normaal wordt bij dit nieuwe systeem geen verdamper meer gebruikt . Als er dan toch een drukreducering tussen zit (die uiteraard moet worden verwarmd ) , zal dat afkoelend vermogen veel kleiner zijn dan bij traditionele zuigverdamperinstallaties omdat ook daar het gas minder expandeert en als dusdanig minder koelvermogen opneemt . Laat je niks aansmeren : vele installateurs willen je wijsmaken dat een dampinjectie evenveel comfort geeft : bullsh*t ! Enkel vloeibare gasinspuiting is de ultieme droom !

Comment

Jij hebt het over het Vialle systeem, toch?
                          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Ik weet het niet meer Kartfreak . Sorry , ik ben er al te lang uit .
                            Goh wie weet komt er morgen een huang chang chung uit die het even goed doet .
                            vloeibare gasinjectie , met een tank met een brandstofpomp in . Dat is inderdaad de noemer .

Comment

na 5 auto's op lpg, goedkoop gereden te hebben hoor ik altijd graag dat 'het' nieuwe systeem feilloos is, en alle vorige brol waren

waarom zelfs in holland geen constructeurs meer die lpg aanbieden af-fabriek met volle garantie ?
                              terwijl ze wel op de cng-kar springen, met garantie...fabrieksauto's

Comment

Brol zou ik het niet noemen . wel ongemakken en vermogenverlies ( zeker als het gaat om de conventionele zuigverdamperinstallaties )

Comment

vermogenverlies maakt me eigelijk nix uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    vermogenverlies maakt me eigelijk nix uit
                                    Als je vertrekt van een +200pk zescilinder bv, ja...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten

motorsturing verhoogt de compressieverhouding toch niet?

EDIT: ah nu begrijp ik het: groter "ontbrandingsinterval"?
                                      beweer je nu dat met de nieuwe motorsturing LPG juist minder verbruikt?

jij wordt teruggestuurd naar het eerstejaar automechanica.

je ontploffing moet zo dicht mogelijk plaatsvinden bij het BDP.
                                      als de computer begint te pingelen nog voor op dit punt kan ontsteken, dan draait die zijn ontsteking terug.
                                      hierdoor heb je geen maximale compressie. en dus minder vermogen.

geloof me vrij. mijn wagen gaf vroeger een foutcode bij het warm worden
                                      waardoor die zijn ontsteking 15graden te laat draaide.
                                      veel verbruik, maar totaal geen vermogen meer.

Comment

jij wordt teruggestuurd naar het eerstejaar automechanica.

je ontploffing moet zo dicht mogelijk plaatsvinden bij het BDP.
                                        als de computer begint te pingelen nog voor op dit punt kan ontsteken, dan draait die zijn ontsteking terug.
                                        hierdoor heb je geen maximale compressie. en dus minder vermogen.

geloof me vrij. mijn wagen gaf vroeger een foutcode bij het warm worden
                                        waardoor die zijn ontsteking 15graden te laat draaide.
                                        veel verbruik, maar totaal geen vermogen meer.
                                        Teruggestuurd?

Eens voor de eerste keer gestuurd, ja, dat mag.

Comment

Working...
                                        X