Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen ivm DPF (roetfilter)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vragen ivm DPF (roetfilter)

    Vermits het wat off-topic begint te gaan bij het A5-topic, hier kan je je verdere vragen over DPF stellen.

    Wanneer gaat het lichtje van de DPF branden? Enkel bij volle DPF of elke keer wanneer het zuiveren van de DPF in werking treedt?

    En wacht een DPF effectief met zuiveren tot ie volledig vol is of kan dit al op vroegere tijdstippen gebeuren, bij vb. voldoende warme motor?

  • #2
    Op de mijne mag er geen lampje branden volgens mij... lampje branden = naar de garage ter controle (oftewel is dat een nieuwe feature sinds MY2008 of 2009).

    Ik heb (uiteraard) al meermaals een regeneratie v/d DPF gehad, en nooit is het lampje gaan branden. 'k Weet het, het is voos, maar ik zou toch eens de handleiding erbij nemen als ik jullie was.

    Regeneratie is niet alleen duidelijk voelbaar, maar -sinds de Milltek- ook duidelijk hoorbaar. Ik zou zeggen dat, eens die regeneratie in werking treedt, je toch nog minstens een half uur tot een uur moet rijden alvorens de symptomen (tragere gasrespons, meer lawaai, meer verbruik) echt weg zijn, en de regeneratie vermoedelijk gestopt is.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      Op de mijne mag er geen lampje branden volgens mij... lampje branden = naar de garage ter controle (oftewel is dat een nieuwe feature sinds MY2008 of 2009).

      Ik heb (uiteraard) al meermaals een regeneratie v/d DPF gehad, en nooit is het lampje gaan branden. 'k Weet het, het is voos, maar ik zou toch eens de handleiding erbij nemen als ik jullie was.

      Regeneratie is niet alleen duidelijk voelbaar, maar -sinds de Milltek- ook duidelijk hoorbaar. Ik zou zeggen dat, eens die regeneratie in werking treedt, je toch nog minstens een half uur tot een uur moet rijden alvorens de symptomen (tragere gasrespons, meer lawaai, meer verbruik) echt weg zijn, en de regeneratie vermoedelijk gestopt is.
      Ik dacht ook in de handleiding gelezen te hebben dat het lampje gaat branden wanneer er iets mis is en je dus ook beter naar de garage gaat.
      Maar omdat men in het A5-topic over 'lampjes branden' spreekt alsof het de normaalste zaak is, begon ik me toch wel bovenvermelde vragen te stellen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
        Maar omdat men in het A5-topic over 'lampjes branden' spreekt alsof het de normaalste zaak is, begon ik me toch wel bovenvermelde vragen te stellen.
        Stel je maar voor dat er wel degelijk iets mis is... en dan hier het advies krijgen om eens goed gas bij te geven om de DPF schoon te rijden.

        Nee, met dat engine-management lampje, gaat een sensor een verkeerde waarde hebben gemeten ofzo. Een groot probleem zal het niet zijn...
        Bij verlies van oliedruk, koelwater, ... dat soort serieuzere dingen, dan gaat er niet stilletjes een lampje branden, maar gaat er een alarm af.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
          Stel je maar voor dat er wel degelijk iets mis is... en dan hier het advies krijgen om eens goed gas bij te geven om de DPF schoon te rijden.

          Nee, met dat engine-management lampje, gaat een sensor een verkeerde waarde hebben gemeten ofzo. Een groot probleem zal het niet zijn...
          Bij verlies van oliedruk, koelwater, ... dat soort serieuzere dingen, dan gaat er niet stilletjes een lampje branden, maar gaat er een alarm af.
          'Sportievere' rijstijl en regelmatig langere ritten zijn weldegelijk aan te raden bij DPF.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
            'Sportievere' rijstijl en regelmatig langere ritten zijn weldegelijk aan te raden bij DPF.
            Het klopt inderdaad dat in de handleiding staat dat je binnen moet komen ter controle wanneer het lampje gaat branden.
            Ik doe dagelijkse verplaatsingen van limburg naar antwerpen dus ik verondertstel dat deze afstanden voldoende lang moeten zijn.
            Mijn rijstijl is nu ook niet meteen traag te noemen
            Zal er morgen in de garage eens over spreken en laten nakijken.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door duc748 Bekijk Berichten
              Het klopt inderdaad dat in de handleiding staat dat je binnen moet komen ter controle wanneer het lampje gaat branden.
              Ik doe dagelijkse verplaatsingen van limburg naar antwerpen dus ik verondertstel dat deze afstanden voldoende lang moeten zijn.
              Mijn rijstijl is nu ook niet meteen traag te noemen
              Zal er morgen in de garage eens over spreken en laten nakijken.
              Hou ons op de hoogte.

              Comment


              • #8
                DPF stinkt

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                  DPF stinkt
                  Bedankt voor uw bijdrage.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                    'Sportievere' rijstijl en regelmatig langere ritten zijn weldegelijk aan te raden bij DPF.
                    Dat is een feit wat zeker is. Ik wil maar zeggen, er zijn nog veel andere problemen waar gasgeven niet de oplossing is, en misschien eerder schadelijk... Wanneer er waarschuwingslampjes gaan branden, ben ik geneigd voorzichtiger te rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                      Dat is een feit wat zeker is. Ik wil maar zeggen, er zijn nog veel andere problemen waar gasgeven niet de oplossing is, en misschien eerder schadelijk... Wanneer er waarschuwingslampjes gaan branden, ben ik geneigd voorzichtiger te rijden.
                      Ik ben ook niet de persoon die het uiterste uit mijn kar wil en zal gaan halen maar af en toe eens laten voelen dat je vooruit wil en dit op een verstandelijke manier, moet kunnen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                        Bedankt voor uw bijdrage.
                        In de handleiding van de Q7 staat dat wanneer het lichte zou branden, aangeraden wordt om gedurende zoveel minuten in lage versnelling aan 3000 toeren te rijden. Dan zou dat ding zich zelf reinigen...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                          In de handleiding van de Q7 staat dat wanneer het lichte zou branden, aangeraden wordt om gedurende zoveel minuten in lage versnelling aan 3000 toeren te rijden. Dan zou dat ding zich zelf reinigen...
                          Thx!

                          Comment


                          • #14
                            zie wel als je dit doet de auto voldoende warm is gereden

                            ga dus best een ritje doen op de autostrade en probeer, als de auto warm staat, een 10 tal minuten meer dan 3000 rpm te rijden

                            Je zal dan eens in je instructieboekje moeten zien hoe je dan de foutboodschap wegkrijgt. Het kan zijn dat na bijvoorbeeld een 5 tal keer starten de boordcomputer de boodschap wist (als er geen probleem meer is natuurlijk), zoniet toch langsgaan bij de garage om de boodschap te wissen.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Ben juist terug van de garage en het euvel is verholpen.
                              Blijkbaar was er een afsluitstukje van de aircoleiding afgevallen en terechtgekomen tussen een stangetje van het inlaatspruitstuk? Dat is wat ik ervan begrepen heb maar ik ben natuurlijk geen autotechnieker.

                              Comment


                              • #16
                                Roetfilter audi

                                Op mijn dashboard staat sinds gisteren een oranje controlelampje te branden. Heb in het boekje gekeken en het heeft te maken met mijn roetfilter. Omdat ik een lange tijd aan het tempo van stadsverkeer gereden heb, heeft mijn roetfilter niet de kans gekregen om de roetdeeltjes te filteren. Dat staat in het boekje. Moet ik hiermee direkt naar de garage of moet ik eens goed gaan doorvlammen en mijn uitlaten kuisen?

                                Comment


                                • #17
                                  gewoon op de autostrade een toerke gaan doen zodat de regeneratie zich heeft kunnen voltrekken, zeker niet blindelings beginnen doorvlammen
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    yep , roetfilter moet idd regeneratieproces kunnen voltooien . Ik weet niet of de roetfilter op jouw wagen ook werkt met een additief ; indien wel : rekening houden dat je om de 60000 kms dit additieftankje moet laten bijvullen .

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kan er iemand iets meer vertellen over het naplaatsen van een roetfilter dan dat het tot €600 terugbetaald wordt?

                                      Comment


                                      • #20
                                        eigenlijk zou ik dat niet doen. Een roetfilter affabriek werkt veel beter dan sommige denken en is vrij probleemloos maar naplaatsen is om problemen vragen
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                        Comment

                                        Working...
                                        X