Mededeling

Collapse
No announcement yet.

na 1.5 jaar stilstaan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• na 1.5 jaar stilstaan

Ik wil een auto die anderhalf jaar heeft stilgestaan terug in gebruik nemen. Hij heeft die tijd in een garage gestaan.
    Waar moet ik zo al op letten?
    Ik dacht zelf aan het onderstaande, maar hoor graag commentaar en tips:

- accu: waarschijnlijk leeg en misschien zelfs stuk. Kan ik toch proberen met startkabels, of wordt dit gevaarlijk?

- benzine: zal er waarschijnlijk uit moeten en nieuwe erin?

- olie + filter + luchtfilter: lukt misschien nog wel, maar toch maar een groot onderhoud inplannen?

- banden: zullen waarschijnlijk niet meer rond maar vierkant zijn door het stilstaan. Alle vier vervangen?

Nog andere zaken?

tnx en groetjes,

Luc

ik eerst en vooral de peilen checken,vervolgens voldoende laadstroom voorzien en starten. Ik zou hem dan eerst stationair een tijdje laten draaien en vervolgens eens rustig mee gaan rijden. Na deze rit kan je hem naar de garage brengen voor groot onderhoud. Zeker olie vervangen. Check ook even wanneer de riemen vervangen zijn en laad dit indien nodig gebeuren
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Benzine moet er normaal niet uit. Gooi hem gewoon zo snel mogelijk vol nieuwe brandstof.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucm Bekijk Berichten
        Ik wil een auto die anderhalf jaar heeft stilgestaan terug in gebruik nemen. Hij heeft die tijd in een garage gestaan.
        Waar moet ik zo al op letten?
        Ik dacht zelf aan het onderstaande, maar hoor graag commentaar en tips:

- accu: waarschijnlijk leeg en misschien zelfs stuk. Kan ik toch proberen met startkabels, of wordt dit gevaarlijk?

- benzine: zal er waarschijnlijk uit moeten en nieuwe erin?

- olie + filter + luchtfilter: lukt misschien nog wel, maar toch maar een groot onderhoud inplannen?

- banden: zullen waarschijnlijk niet meer rond maar vierkant zijn door het stilstaan. Alle vier vervangen?

Nog andere zaken?

tnx en groetjes,

Luc
        remmekes en remleiding nakijken. dat heel die boel niet is vastgeroest door het stilstaan.

en kweet ni of het ne crbu is of ni. maar alst ne carbu is zou ik die er is afpakken en is uitkuisen, want da ga genen benzine meer zijn da ge er in terug gaat vinden.

Comment

Ik zou toch de toevoerslang van de brandstof afkoppelen en een stukje leegpompen. Kan je nog zien of het vervuilde benzine is die mee komt. Verder uiteraard filters, bougies, distributieriem indien aanwezig, olie, etc. En mss best even met afgekoppelde ontsteking laten ronddraaien om olie rond te pompen.

Comment

anderhalf jaar staan is nu niet echt het einde he .
            benzine : als ze naar boenwas riekt : alles eruit en vervangen maar dat duurt meestal meer dan anderhalf jaar hoor .
            als de banden vierkantweg plat hebben gestaan , zou ik toch ook eens denken aan andere ; als ze opgepompt hebben gestaan , zou ik daar nu geen drama van maken , trouwens "what's another year ? "
            Olie zeker en vast vervangen , zeker als het een korte-ritten-wagen is geweest (smeerolieverdunning door veel koude starts )

Comment

remolie en koelwater zowizo verversen. Remolie heeft veel water opgenomen tijdens stilstaan waardoor het kookpunt van de remvloeistof sterk omlaag is gegaan.

Probeer je wagen eerst in een hoge versnelling wat te duwen, want je bourages kunnen wel eens vastplakken aan je krukas. Is dit het geval en start je dadelijk op de startmotor dan heb je achteraf olielekkage.

batterij even controleren en eventueel eerst eens aan de laderhangen om zeker te zijn dat je bij het starten problemen met batterij al kan uitsluiten.

voor de rest inderdaad een goeie tip om eerst op de starter wat rond te draaien om olie terug rond te pompen. Bij een benzine bougies eruit om ronddraaien makkelijker te maken (zo belast je startmotor minder) bobine(s) afkoppelen (slecht voor bobine en elekctronica als hij hoogspanning maakt en hem niet kwijt kan). Als mogelijk benzinetoevoer ook afsluiten om doorsijpelen van benzine naar je carter via cylinders te voorkomen en om katalysator niet dood te doen.

Comment

Omdat ik toevallig zelfde probleem heb : alle riemen laten bekijken en/of vervangen. Riemen zelf kosten niet veel, maar kunnen u wel extra kosten besparen. Extra ding is dat, en dit is echt waar, als ge in Limburg woont, daar zijn dus effectief meer beestjes die knagen in rubber. Voor raamomlijstingen kan dat minder mooi zijn, maar voor riemen kan dat fataal zijn. Limburg => bosrijk gebied.

Comment

Ge hoeft het mij niet te vertellen. Heb bij de Passat al een slangske mogen vervangen, maar gelukkig op tijd gezien. Ik heb nu vier van die apparaten liggen met ultrasoon geluid. Geen marters meer gezien.

Comment

Handig topic. Probleem is wel, iedereen zegt wat anders. De vraag is dan wie heeft nu meest gelijk? Hehe. Heb ook een wagen die ik terug zal opstarten, na 8 maand stilstaan.

Of is 8 maanden nog geen ramp? Wagen is van 90. Golfke 1 cabrio. Wagen staat wel binnen altijd, in een droge garage. Wagen heeft ervoor volledig behandeld geweest, alles wat verouderd was is nagezien. Wagen heeft wel voor die 8 maand stilstaan. Maar een 1000 km gereden in een jaar.

Wat doe ik best? Want mijn garagist zegt het ook al weer heel anders dan iedereen hier. Sommigen zeggen ook, hop, starten. Voltanken en opt gemak een 20 km rijden en dan gewoon normaal gaan rijden en hopsaké wagen terug goed.

Comment

Alexcars: in jouw geval kan het geen kwaad (normaal gezien) als je gewoon instapt en start.
                      BMW = Freude Am Fahren

Comment

Working...
                      X