Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inhouden Mercedes E230 lambda of LMM?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Verklaring kan wel zijn dat die lambda op de autosnelweg toen volledig stukgegaan is en dat hij sindsdien op standaardwaarden rijdt... Of gaat dat niet op die manier kapot?
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Lambdasondes gaan eigelijk zelden op die manier kapot. Normaal worden ze oud en traag, en gaat de verwarming kapot voordat de eigelijke lambdafunctie stopt met werken.

En die kar moet perfect rijden zonder lambda-correctie (indien geen signaal/afgekoppeld dus).

Misschien ff wachten op frekkel, die weet misschien zinnigere dingen te zeggen over deze motoren...

Comment

Oké bedankt Rosse...

Ik zou hem kunnen laten herstellen maar als ze redeneren als MB vervangen ze eerst en vooral de lambda...

Comment

OPGELOST!

Ik heb vanmorgen een nieuwe lambdasonde gekocht
          Tijdens de middagpauze op mijn werk geplaatst en een kleine testrit gemaakt waarin ik niet veel verbetering merkte. De hele namiddag heb ik mijzelf zitten vervloeken omdat ik niet naar Rosse geluisterd had.
          Toen ik naar huis reed merkte ik echter dat de wagen steeds beter en beter ging rijden. Blijkbaar moest de ECU de nieuwe lambda nog leren kennen.

Nu rijdt de auto veel beter dan ooit voordien Ik heb veel meer trekkracht bij weinig gasgeven. Lijkt mij dat de wagen altijd al een beetje ingehouden moet hebben zolang ik hem heb.
          Ook is het wisselend stationair toerental waar hij nogal wat last van had volledig verdwenen!

En doordat er nu veel meer koppel aanwezig is bij weinig gas schakelt de versnellingsbak vééél beter. De bak houdt rekening met de stand van het gaspedaal bij het schakelen en bij mij was het pedaal dus steeds een beetje te veel ingedrukt waardoor hij nogal wild schakelde. Nu gaat het werkelijk enorm zacht

Comment

een smaalband lambdasonde moet de volgende waarden geven bij WARME motor :

je meet tussen de zwarte draad en massa met losgetrokken stekker ( want de lambdasonde wekt zelf die spanning op ) met je voltmeter in het 2 - v gelijkspanningsbereik . Bij ralenti moet die op rond de 0.7 volt zitten , bij gageven eerder naar de 1 volt neigen . Als je je testpennen wel DEGELIJK goed hebt verbonden en die sonde geeft geen halve millivolt , vervang ze dan maar .
            Great dat het probleem er is uitgekomen he . Was maar ter informatie voor je je uitlaat kapotsleurt aan die zuurstofsensor .

Comment

on the topic :

de breedbandlambdasonde herken je doordat ze veel langer is dan de lang gebruikte smallbandlambdasonde met spanningsknik . Er zit een lang stukje op dat doet denken aan de isolator zoal die bij hoogspanningsmasten .
              De werking is iets uitgebreid :
              in de sonde zit , naast een gewone zuurstofsensor ,een zuurstofpompje dat zuurstof uit de buitenlucht in de lambdasonde brengt om het mengsel van lucht/co2/co zodanig te brengen dat de spanning rond de halve volt zit en blijft . Hoe meer zuurstof dat (ionen)pompje moet toevoeren om die ideale spanning te handhaven , hoe rijker het mengsel . Doordat de stroom van dat pompje nu een maatstaf wordt voor de lamdawaarde , is het meetbereik van die sonde ook groter , vandaar de naam breedbandlambdasonde .
              Dat wisten jullie uiteraard allemaal al waarschijnlijk maar het zal geen kwaad kunnen om dat nog eens te posten zeker , hoop ik ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                OPGELOST!
                Mooi. Wel sterk dat de ECU zelfs bij afgekoppelde sensor z'n foute meetwaarden blijft gebruiken. Als hij weet dat die sensor er niet meer is, waarom er dan blijven rekening mee houden?

Comment

Een dikke week heeft de wagen goed gereden en nu is hij zijn vermogen weer kwijt.

Wel op een andere manier, niet zoals de toen de lamdasensor aan de oorzaak lag nu is de dip minder op één bepaald toerental.
                  En wat zeer raar is de motor maakt nu bij hoge toeren een geluid als een Ferrari (wel stiller natuurlijk maar klinkt hetzelfde terwijl hij anders stil is).

Comment

Ik vrees dat je met een lek in de in of uitlaat zit. Hoogstwaarschijnlijk inlaat, uitlaat zou je al gemerkt hebben. Toch maar eens goed alle inlaat/vacuum slangen controleren...

Comment

Oké bedankt, ik heb al eens gekeken maar vind niet direct iets.

Is dat dan voor of na de gasklep?
                      Erna zeker...

Comment

is het probleem plots gekomen of zijt ge intussen gewoon geraakt aan uw vermogensverbetering ? ;-)

Comment

Het viel me stilaan op dat ik minder vermogen had dit weekend.
                          Gisterenmorgen was het beduidend erger en hoorde ik ook dat het motorgeluid vanaf 3500 toeren volledig veranderd was.
                          Het ergste is nog dat je door dat vermogensgebrek veel meer gas geeft wat de automaat niet begrijpt en waardoor hij verschrikkelijk gaat schakelen (met weinig vacuum terwijl er eigenlijk veel nodig is ofzo).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Is dat dan voor of na de gasklep?
                            Erna zeker...
                            Alle verlies tussen LMM en lambda is miserie... Voor de gasklep dus ook controleren, en de uitlaat.

Comment

Ik denk dat ik het gevonden heb.
                              Katalysator rammelt. Dus kapot waardoor de lambdasonde na de kat een verkeerde waarde doorgeeft en de ECU standaardwaardes gebruikt?

Comment

ik zou er hem vanonder halen en kijken of de monoliet (die kotjes) in het midden niet vervormd zijn . Indien wel : men neme een lang stuk draadstang en ramt het in die monoliet tot je kat in brokjes op de vloer ligt .Let wel : ik zou dit pas doen indien je katalysator echt verstopt zit . goede test : geef eens plangas onbelast . Als je niet boven de 4800 toeren kan , dan zit ie verstopt .

Comment

Atlantis, ik vrees dat jouw oplossing niet toepasbaar is met auto's die een lambda hebben na de kat, dan moet de katalysator sowiezo werken denk ik...
                                  Of vergis ik me?

Comment

heeft die ook een lambdasonde ná z'n kat ja?

Comment

Helaas wel ja denk ik, anders zou er geen probleem kunnen zijn door de kat...
                                      Alé volgens hbase heeft die dat toch, ik heb ze nog niet zelf zien zitten eerlijk gezegd

Comment

Er zijn erggg weinig auto's die dat hebben.

Ga er eens onder liggen zou ik zeggen.

Comment

Ik denk dat ik me vergis.
                                          Bij Mercedes hadden ze het bij dat uitlezen twee weken geleden over de lambda na de kat maar waarschijnlijk gewoon omdat men nieuwe wagens gewoon is. Bij mij zie ik er niet direct één zitten.

Maar kan er dan wel een relatie zijn tussen de rammelde kat en de motorproblemen? En dat vreemde motorgeluid?
                                          Of zou er nog meer kapot zijn?

Comment

Working...
                                          X