Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vertrekken op helling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vertrekken op helling

Hebben jullie wat tipjes voor het vlotte vertrekken op een helling? Ik viel elke keer stil als ik op een helling moest stoppen. Wat ik altijd deed, is de koppeling laten opkomen tot het aangrijpingspunt en gas geven, dan pas de rem eraf. Maar op een of andere manier lukte me het niet

Benzine of diesel?

Bij benzine vind ik het soms tricky maar met een diesel gewoon met de koppeling spelen (en met een diesel kan je eigenlijk niet stilvallen).

Comment

ik snap (no offence) niet wat er zo moeilijk is aan vertrekken op hellingen.. je laat je koppeling komen tot je niet meer vooruit/achteruit bolt. bij het terug vertrekken geef je gas tot pakweg 1100rpm (benzine) en dan pas laat je je koppeling volledig komen...
      2015 BMW F11 520dA
      1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
        ik snap (no offence) niet wat er zo moeilijk is aan vertrekken op hellingen.. je laat je koppeling komen tot je niet meer vooruit/achteruit bolt. bij het terug vertrekken geef je gas tot pakweg 1100rpm (benzine) en dan pas laat je je koppeling volledig komen...
        Dat is zowat het slechtste wat je kan doen. Je koppeling zal er rap door zijn dan
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ziet er uit als een diesel uitleg. Koppeling gewoon los laten ... automatic style :-))
          of zware turbonaft.
          gas op 2000 toeren en koppeling lossen ..... Ofwel botsing ofwel bandenrook, de achterligger krijgt er sowieso van langs. ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Dat is zowat het slechtste wat je kan doen. Je koppeling zal er rap door zijn dan
            Rap, is overdreven..
            Dat kan er echt wel tegen zolang je dat geen 5 minuten aan een stuk doet.

Comment

Gemakkelijkste is om je handrem te gebruiken.

Handrem aantrekken, koppeling geleidelijk laten komen en wat gas bijgeven;

Wanneer je voelt dat hij aangrijpt, handrem lossen en rustig vertrekken

Is alleszins een goed hulpmiddel wanneer je met een benzine moet vertrekken op een sterke helling.

Edit; ik zie dat DDke me voor was
              2009 BMW E91 320d
              2002 BMW E46 M3
              2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
              2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                Ziet er uit als een diesel uitleg. Koppeling gewoon los laten ... automatic style :-))
                of zware turbonaft.
                gas op 2000 toeren en koppeling lossen ..... Ofwel botsing ofwel bandenrook, de achterligger krijgt er sowieso van langs. ;-)
                zo doe ik het ook bij m'n diesel

effe gas intrappen en koppeling rustig laten komen. Laat dat ding dan maar schreeuwen

Handrem heb ik niet zo vaak gedaan.

Comment

==> rijschool.

Comment

Wij stonden ooit eens vast in SF op zo'n helling (Was wel met een automaat), moet imho verschrikkelijk zijn om daar juist stil te staan en te moeten vertrekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                      ==> rijschool.
                      Echt hè
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                        Rap, is overdreven..
                        Dat kan er echt wel tegen zolang je dat geen 5 minuten aan een stuk doet.
                        Toen ik nog maar net mijn rijbewijs had vertelde een maat mij dat dat het gemakkelijkst was. Ik kon wel al vlot vertrekken vanop een helling maar wou het toch eens proberen. Toen ik op een helling voor het rood licht stond heb ik dat dan maar geprobeerd, tot er een geur van iets dat aan het verbranden was naar boven kwam. Ben er dan maar mee gestopt

Comment

Ge moet echt gewoon oefenen en uw kar kennen... spijtig genoeg maar waar.
                          Want ik ken da: oefenen met de ene wagen en examen met het andere ... ramp bij velen.

Comment

Bij mij lukte dat gewoon van den eerste keer
                            Met elke wagen waarmee ik al gereden heb lukte dat trouwens zonder problemen!
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Bij mij lukte dat gewoon van den eerste keer
                              Met elke wagen waarmee ik al gereden heb lukte dat trouwens zonder problemen!
                              Dat is altijd mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo Bekijk Berichten
                                Benzine of diesel?

Bij benzine vind ik het soms tricky maar met een diesel gewoon met de koppeling spelen (en met een diesel kan je eigenlijk niet stilvallen).
                                Dat hangt af van auto tot auto. Er zijn ook benzines die zeer gemakkelijk rijden.. gewoon koppeling laten koppelen zonder gas bij te geven lukt daar ook perfect. maar ja quasi altijd is een diesel zeer eenvoudig te rijden.

Ik merk veel bij mensen die lang manueel diesel rijden, als ze dan in een benzine stappen geven ze te veel gas.. zoals altijd kwestie van gewenning

@TS: kwestie van oefenen en 'feeling' met de auto krijgen, meer is er niet aan.. de grootste debiel kan rijden met een auto (toch de basis)

Ivm handrem al dan niet gebruiken, dat moet je voor jezelf uitmaken of je dat liever hebt. Persoonlijk gebruik ik het nooit, bij geen enkele auto.. vind het te omslachtig en te traag. Gewoon ontkoppeld maar in versnelling uiteraard op een helling staan met je rechtervoet op het rempedaal, en dan vertrekken zoals je gewoonlijk vertrekt..

Comment

Over een benzine die makkelijk stilvalt en een diesel waar je niet mee kan stilvallen en al de rest: hangt puur af van auto tot auto.
                                  Hier thuis kan ik met een atmosferische 2.0 naft tot in 4de versnelling rijden zonder ook maar 1x aan m'n gaspedaal te zijn gekomen. Met de diesel is het quasi onmogelijk te vertrekken zonder gas te geven.

Op een helling:
                                  - voet op de rem, in 1ste versnelling
                                  - voet van de rem en direct gas geven (best wel je auto wat kennen ivm aangrijpingspunt)

=> 0,00m achteruitbollen. Handrem gebruikte ik enkel in het begin, kan handig zijn, maar voor mij levert het geen voordeel op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                    Als je zo op een helling blijft staan, dan ga je je koppeling heel snel naar de kl*ten helpen.
                                    Maar dit is wel een goeie manier opm te oefenen.

Edit: Jochen was eerst
                                    is het eerste dat ik daarvan hoor... rijschool heeft daar ook nooit iets over gezegd...
                                    2015 BMW F11 520dA

Comment

Is toch logisch hè. Je laat de koppeling constant slippen.

Een koppeling werkt door twee platen tegen mekaar te laten komen om met de ene de andere in beweging te brengen.

Als je die constant laat slippen gaat die rap versleten zijn. Heb jij niet laatst je koppeling laten vervangen?
                                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

nope. enkel het oliecircuit daarvan is gereinigd en nieuwe olie in gedaan of zoiets... wat niet wegneemt dat ik nog steeds een kakkoppeling heb
                                        2015 BMW F11 520dA

Comment

Working...
                                        X