Mededeling

Collapse
No announcement yet.

avondles autotechniek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• avondles autotechniek

Als wannabe-handyman die later graag zijn eigen auto zou willen kopen & onderhouden, zou ik graag in september avondles autotechnieken willen beginnen. Ik volgde een Bachelor elektronica-ICT en ken wel iets van 'techniek', maar zie het niet zitten om er alleen aan te beginnen. Eenvoudig onderhoud doen er zovelen, maar ik een stuk meer dan dat willen kunnen. Kan ik beginnen met een oudere auto en die netjes op punt stellen en onderhouden.

Ik zou het willen volgen in Gent. Op www.syntra.be kun je zoeken naar autotechnieken, dat wordt dus een "inleidende cursus autotechniek". Zijn er mensen die iets kwijt willen over een dergelijke opleiding?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Ik heb een paar jaar geleden ook zo'n cursus gevolgd in Mechelen, en mijn vrouw heeft dezelfde cursus gevolgd in Antwerpen. Ik had wel de pech dat mijne leraar evenveel over zijn zeilboot babbelde als over automechaniek. De cursus zelf was wel interessant, maar het tempo lag nogal laag, en de besproken technieken waren redelijk voorbijgestreefd (het lesmateriaal bestond uit motorblokken uit de jaren '70 en '80, ideaal dus voor als je aan oldtimers wil sleutelen). Het examen bestond oa uit het leggen van een distributieriem op een 1.6d van VW, en het afstellen van de ontsteking op het blokske van een Kadett.
    Bij mijn vrouw was er blijkbaar meer theorie, en minder praktijk. Op zich is het ook wel interessant om tussen een zeer gemengd gezelschap te zitten, zo waren er verschillende mensen die de cursus "van moeten" bijwoonden en na een keer al wegbleven; anderen hadden vooral interesse in hoe je een km-teller kon terugdraaien...

Over Syntra nog dit: ik had me vorig jaar ingeschreven voor een cursus lassen, via de website, een paar maand voor de aanvang van het academiejaar. Ik kreeg toen een autoreply dat mijn aanvraag was geregistreerd. Toen ik twee weken voor de start van de cursus nog niets had gehoord, ben ik beginnen mailen om meer info. Een paar dagen voordat de cursus startte, ben ik ook beginnen bellen, omdat ik nog steeds geen nieuws had. Niemand nam op.
    De eerste lesdag ben ik dan maar naar de klas gegaan, en heb ik de eerste helft van de les gevolgd. Tijdens de pauze kwamen ze controleren of iedereen betaald had, en toen bleek dat mijn aanvraag nergens terug te vinden was, en dat alle cursussen volzet waren.
    Toen ik aan het onthaal mijn beklag ging doen over het feit dat ze onbereikbaar waren voor de start van de cursus, kreeg ik als reactie "maar mijnheer, die telefoons kunnen wij allemaal niet opnemen hoor".
    Ze hebben mij dan ingeschreven voor de sessie die een half jaar later begon. Een week daarna kreeg ik al een factuur voor die sessie. Ik wou ze niet betalen voordat de lessen begonnen, gezien mijn eerdere ervaringen. Een paar weken later kreeg ik een rappel binnen, met al ineens dreigementen over incasso-toestanden. Ik heb hen dan maar gemeld dat ze mij niet meer moesten verwachten, dat heeft me dan nog 15 euro opzegvergoeding gekost. Mij zien ze daar nooit meer terug, zo'n amateurs...
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Elio, bedankt voor je interessante bijdrage. Ik zal proberen eens langs te gaan waar de cursus doorgaat. Laag tempo en ietwat verouderde techniek zijn niet ideaal, maar dan kan ik eens een les overslaan en heb ik toch de basistechniek mee. Dan lukt me het wel om jaren '90 materiaal op eigen houtje onder handen te nemen met de nodige zelfstudie.

Ik heb redelijk veel verlof, misschien lukt een meer intensieve dagcursus. Moesten iemand een alternatief weten om deze kennis op te doen, laat maar horen. Ongeveer 3/4 van mijn zaterdagen ben ik vrij, en wil gerust deels leren en deels negerjobjes aan autos doen

Comment

Hoeveel lesuren bevat zo'n cursus en hoeveel kost dat zo ongeveer?
        Is zo'n cursus ook enige meerwaarde op je cv?
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
          Hoeveel lesuren bevat zo'n cursus en hoeveel kost dat zo ongeveer?
          Is zo'n cursus ook enige meerwaarde op je cv?
          Kon natuurlijk ook op de site kijken.
          Prijs: €95
          En achteraf kan je jezelf hulpmechanicien noemen...
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

heb zelf 2 jaar terug een 3 jarige cursus automechanica gedaan in avondschool.
            je leert er veel van basis tot iets meer geavanceerd. natuurlijk ga je pas echt veel bijleren als je na je uren daadwerkelijk aan een wagen sleutelt.

Comment

Zelf heb ik 4 jaar avond/weekend school gevolgd aan het PCVOWD te Lokeren en ik ben daar zeer tevreden van. Het hangt af van uw ambitie en interesse hoe lang je het uithoudt want het zijn toch ettelijke uren per week achter de schoolbanken (zeker in het begin) en in de garage.

Er zitten mensen in die cursus met verschillende achtergrond en ik had dus ook soms het gevoel dat het wat traag vooruit ging.
              Ik heb veel mensen zien afhaken die dachten dat ze na zes maanden alle onderhoud konden doen en zelf hun motor konden "tjoenen". Maar het waren dan ook dezelfde mensen die naar het plafond stonden te gapen toen de wet van Ohm en het viertaktprincipe werd uitgelegd, dat kenden ze immers al...

En we hebben ook "voorbijgestreefde" technieken bestudeerd. Maar neem van mij maar aan dat het heel wat moeilijker is om de volledige werking te begrijpen van een carburator dan van een injectiesysteem. Een modern injectie-systeem is bij wijze van spreken peanuts daartegen.

In de latere jaren begin je dan ook scoopmetingen te doen op moderne injecties, lamdasondes, gasklepsensoren, turbodruksensoren, enz....en hier is een goede basiskennis van elektriciteit en fysica toch belangrijk. Alleen spijtig dat op dat moment al velen afgehaakt zijn.

Go for it !

Comment

beste Teus , ik geef ook les in avondonderwijs maar dat is te ver van je deur .
                de opleiding is tegenwoordig modulair opgebouwd : in blokken van 6 maand .
                de eerste modules zijn gerelateerd op basisvaardigheden en het ontdekken van demontage/montageprincipes en "sleutelfeeling "
                vanaf de modules motoren 1 en 2 en voertuigen 1 en 2 wordt het interessant .
                in de modules autoelektriciteit en motormanagement 1 , 2 en diagnose 1 en 2 , zal je honger wel gestild zijn .
                in autoelektriciteit en motormanagement 2 bv wordt er ruimschoots stilgestaan bij de airconditioning en can-busnetwerken in de recentste wagens .
                De doelstellingen van deze opleiding zijn zeer voornamelijk gericht op het zelfstandig kunnen werken aan benzine-inspuitmotoren tot eind jaren 90 . Meer hoeft dat niet te zijn want wat erop volgt is meestal gedomineerd door merkgebonden softwareapplicaties en dat wordt zowel saai als moeilijk en zou nutteloos zijn voor een geinteresseerde die alle merken een beetje wilt begrijpen .
                de prijs van de moduels kost ongeveer 1 euro per modueluur . Voorbeeld : diagnose 1 is 60 lesuren per module , dat kost dus 60 euro . Let wel , je kan via VDAB opleidingscheques aanvragen die de helft van je inschrijvingsgeld bijpassen . Doen dus .

Comment

Ik heb ook een avondcursus autotechniek gevogd, en ben hier na een jaar mee gestopt. Ik wist vooraf al heel wat van de techniek, en deed het enkel om achteraf als meerwaarde op mijn CV te hebben staan. Wat de meesten hier zeggen over het lage tempo kan ik bevestigen, dat is ook de reden waarom ik ben gestopt. We werkten enkel aan immens verouderd materiaal, met immens verouderd materiaal. Bij de lessen lassen bijvoorbeeld zijn we meermaals vervroegd naar huis kunnen vertrekken wegens tekort aan materiaal.

Ik vond het dus een grote teleurstelling over de hele lijn, mede doordat ik daar dus effectief niks heb bijgeleerd. Ik wist vooraf dat je van het eerste jaar niet veel mocht verwachten, maar dat het zo ging tegenvallen had ik ook niet gedacht.

Eerlijk gezegd heb ik meer het idee dat je beter wat kan klungelen thuis, en wanneer je wat wil weten uitleg zoeken op internet. Je zal dan waarschijnlijk wel eens wat kapot maken, maar om je totale kost van de cursus (ook vervoer etc dus) er dan uit te halen kan je toch al eens flink wat om zeep helpen.

Comment

Bedankt aan iedereen voor de goede en interesante reacties
                    Vandaag passeerde ik even bij Syntra Gent en schreef me in, nu nog zorgen dat het te combineren is met mijn onvoorspelbare werksituatie. Het eerste semester zal mechanica en elektriciteit worden, twee dagen per week. Het tweede semester is dan hulpmecanicien, gericht op het onderhoud. Het traject duurt 4 jaar en levert het diploma van mechanieker op. Ik zal zien hoever mijn interesse gaat...

Comment

het eerste jaar is achter de rug. het niveau en tempo lagen nogal laag, de cursus was totaal verouderd,...
                      Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                      Ik heb ook een avondcursus autotechniek gevogd, en ben hier na een jaar mee gestopt
                      da's jammer. ik ben begonnen aan het 2e jaar en het niveau ligt nu veel hoger. betere leerkracht en cursus, de lesonderwerpen zijn veel meer gefocused. sinds september zijn we al de hele tijd bezig met banden, hierna volgt de ophanging.

vroeger was de hele opleiding 2 jaar, dat heeft Syntra dan uitgespreid over 3 en vervolgens 4 jaar. ze hebben de uren opgevuld met sectorkennis, milieu-gedoe. het eerste jaar is een voorbereidend jaar, met wat voorkennis en een paar weekends zelfstudie slaag je best in de ingangsexamens.

het tweede jaar kost wel 290, dat is niet niets maar het begint echt wel de moeite te worden. leraar zit in de BMW club vlaanderen en is schade-expert, die mens is echt een schat aan informatie over sportief rijden en de recente ontwikkelingen in de autowereld.

Comment

hoe noemt die mens??

Comment

verdomme Teus, 'k ben jaloers op je

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

waarom? Ge zijt toch nooit te oud om daar aan te beginnen. En is het nu niet, dan misschien in de toekomst wel.
                            www.peugeotforum.be

Comment

Ik ben ook wel geïnteresseerd in zo'n cursus, helaas beginnen die telkens pas in september, nog even wachten dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                waarom? Ge zijt toch nooit te oud om daar aan te beginnen. En is het nu niet, dan misschien in de toekomst wel.
                                ik woon niet in bimburg en vind hier alleen maar ofwel veel te zware ofwel veel te lichte cursussen.
                                Ideaal is in W-Vl, max 1 avond in de week. Totale duurtijd speelt geen rol.
                                Al de rest is te veel belasting voor m'n beschikbare tijd jammer genoeg.
                                Maar te oud voel ik me zeker niet hoor

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Zelfs een te lichte cursus kan u toch de basisprincipes bijbrengen? Ik heb 3 jaar avondschool carrosserie gedaan. Ben ik nu een volwaardig gediplomeer carrossier? Neen, maar met de basis die ik daar geleerd heb kan ik al aardig wat en kan ik daar ook op verder bouwen via zelfstudie.
                                  Als ge dan een oude krel thuis hebt staan waar ge goedkoop aan kunt sleutelen, krijgt ge het sneller in de vingers dan ge denkt.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                    hoe noemt die mens??
                                    Filip Steurbout

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                    verdomme Teus, 'k ben jaloers op je
                                    hehe. ik hoop dat ik het ook nog kan combineren met mijn priveleven want ik wil de opleiding volledig doen. goed om iets achter de hand te hebben moest ik de IT beu zijn.

informeerde je al bij Syntra Kortrijk? da's dezelfde opleiding, die zijn volledig modulair.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                      hehe. ik hoop dat ik het ook nog kan combineren met mijn priveleven want ik wil de opleiding volledig doen. goed om iets achter de hand te hebben moest ik de IT beu zijn.

informeerde je al bij Syntra Kortrijk? da's dezelfde opleiding, die zijn volledig modulair.
                                      vet:
                                      join the club

Syntra West had ik al bekeken, maar nog niet specifiek Kortrijk. Roeselare wel, maar dat was gene vetten een jaar of twee geleden. Thx voor de tip!

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        Zelfs een te lichte cursus kan u toch de basisprincipes bijbrengen? Ik heb 3 jaar avondschool carrosserie gedaan. Ben ik nu een volwaardig gediplomeer carrossier? Neen, maar met de basis die ik daar geleerd heb kan ik al aardig wat en kan ik daar ook op verder bouwen via zelfstudie.
                                        Als ge dan een oude krel thuis hebt staan waar ge goedkoop aan kunt sleutelen, krijgt ge het sneller in de vingers dan ge denkt.
                                        probleem is dat ik gemerkt heb dat de lichte cursussen hier meer formaliteit zijn, en weinig praktijk. Al moet ik nog eens opnieuw de zoekopdracht doen. Is al twee jaar geleden intussen.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Working...
                                        X