Mededeling

Collapse
No announcement yet.

avondles autotechniek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    nu ben ik bezig aan de schriftelijke proef "bijzondere administratieve kennis - intersectorale beroepsbekwaamheid - sector motorvoertuigen". 10 vragen uitwerken aangaande een cursus van 463 pagina's over wetgeving (fiscaal, sociaal, milieu), juridische topics, inschrijving en taksen, ...

    nog even op de tanden bijten en heb de qualificatie op zak om mij te mogen vestigen als "verkoper van tweedehands voertuigen" geen gemakkelijke opdracht wel. zeker niet voor het groepje van een zestal Oost-Europese immigranten: ze weten goed genoeg hoe ze aan auto's moeten werken, maar hun kennis qua taal en wetgeving is een ramp
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #62
      heel goed resultaat geboekt met de sectorkennis mobiliteit. nu eens uitkijken waar ik mijn 3e en 4e jaar kan doen.
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #63
        Proficiat Teus.

        Komt jouw opleiding overeen met diegene die Asse zal doorgaan vanaf september?

        Zijn er hier nog die in ASse deze opleiding gaan volgen??


        Sectorkennis mobiliteit (10 sessies) (4uur)
        (Enkel in campus Asse)

        Op een interactieve en vooral praktijkgerichte manier dringt de docent meteen door tot de kern van de zaak. In een actueel naslagwerk vindt elke deelnemer de bouwstenen terug om tijdens deze opleiding een praktijkopdracht schriftelijk uit te werken. In samenspraak met de docent en in het kader van je professionele activiteit maak je een case met één van deze onderwerpen:
        • Specifieke BTW-regels voor de autosector
        • Milieuzorg toegepast op het auto- en carrosseriebedrijf:
          - Uitbatingsvoorwaarden
          - Spuitcabines
          - Afvalstoffen beheren
          - Informatie over verbruik en CO² uitstoot van wagens
        • Specifieke economische wetgeving:
          - Kilometertellerfraude
          - Garantie
          - Verkoop op afbetaling
          - Verzekeringen
        • Dealer- en aftersalescontracten, vestigingsvereisten voor zelfstandige professionals in de autosector
        • Aan- en verkoop van voertuigen in Europa, in- en uitvoer van voertuigen, technische keuring, tuning van voertuigen, inschrijving van voertuigen, gebruik van commerciële platen
        • Specifieke arbeidswetgeving voor de sector:
          - Cao's voor lonen
          - Functieclassificatie van de medewerkers
          - Sectorfondsen voor bestaanszekerheid
          - Opleiding en vorming
          - Pensioen


        Deze module bereidt rechtstreeks voor op de eindproef van algemeen ondernemer motorvoertuigen.

        Afsluitende eindproef (1 sessie) (4uur)
        (Enkel in camus Asse)

        Aansluitend bij je beroepssituatie in de autosector werk je een schriftelijke praktijkopdracht uit. Er is keuze uit een tiental onderwerpen. Dit werkstuk verdedig je mondeling voor een jury.


        Aanvullende informatie
        De opleiding is modulair opgebouwd. Dit betekent dat de cursusduur afhankelijk is van de voorkennis die je bezit. Voorkennis hoef je niet noodzakelijk te bewijzen aan de hand van eerder behaalde diploma's en/of getuigschriften, maar kun je eveneens aantonen door te slagen in een of meerdere instaptesten. Voor de modules 'Basis carrosserie, materialenkennis en rijdend gedeelte' en 'Sectorkennis mobiliteit' is geen vrijstelling mogelijk. SYNTRA biedt deze laatste module uitsluitend aan in de campus Asse.


        Examens, Praktijkproeven & Getuigschrift
        Wie het traject met succes heeft afgelegd behaalt het getuigschrift voor de praktijk en de beroepskennis van 'Algemeen ondernemer motorvoertuigen'. In combinatie met het attest basiskennis bedrijfsbeheer kan je je met dit getuigschrift vestigen als handelaar in gebruikte voertuigen en/of carrosseriehersteller.
        Bij het afleggen van je examens is ons examenreglement van toepassing. Je kan het hier downloaden.


        Allerlei



        Toelatingsvoorwaarden
        • Minimum 18 jaar zijn
        • De 'Basismodule mechanica (mobiliteit)' en de 'Basismodule elektriciteit (mobiliteit)' kan je overslaan door te slagen in twee theoretische instaptesten. De module 'Hulpmecanicien auto praktijk' kan je overslaan indien je slaagt voor een praktische instaptest.
        • De modules 'Basis carrosserie, materialenkennis en rijdend gedeelte' en 'Sectorkennis mobiliteit' zijn niet vrijstelbaar.





        Inschrijvingen & inlichtingen

        Naast online inschrijven kan je voor al onze opleidingen ook schriftelijk (via e-mail of fax) of aan het onthaal van onze campussen inschrijven. Je kan hier een inschrijvingsfiche downloaden. Inschrijvingen richt je best uitsluitend aan de campus waar je de opleiding wenst te volgen. Je vindt hier al hun contactgegevens


        Opleidingscheques

        Deze opleiding kan je betalen met opleidingscheques of via KMO-portefeuille.




        Opgelet! Bij meerjarige opleidingen kan je online enkel inschrijven voor het eerste jaar!. Wens je in te schrijven voor één van de vervolgjaren, wend je dan tot de campus waar je de opleiding volgt. De lesdata die je hier te zien krijgt zijn dus ook enkel de lesdata van het eerste jaar.




        10868 - GENT Start: 12 september 2011 - 18.30uur (alle lesdata)
        € 255,00 (vrij van BTW) (?)









        11197 - ASSE Start: 13 september 2011 - 18.30uur (alle lesdata)
        € 255,00 (vrij van BTW) (?)









        11108 - SINT-NIKLAAS Start: 13 september 2011 - 18.30uur (alle lesdata)
        € 255,00 (vrij van BTW) (?)


        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door calendomatic Bekijk Berichten
          Proficiat Teus.

          Komt jouw opleiding overeen met diegene die Asse zal doorgaan vanaf september?
          merci

          ja, is dezelfde cursus die zal doorgaan te Asse. goed opletten in de lessen en tijdig beginnen aan de schriftelijke opdracht zodat je niet voor verrassingen komt te staan. de cursus is zeer dik en leest moeilijk, je moet overweg kunnen met de hele papierwinkel. er zaten heel wat uitstekende mechaniekers in de klas, maar die vloekten toch hard.

          op 6 juli is het proclamatie en kan ik eens polsen naar de resultaten van de Oost-Europese immigranten, die hadden wat moeite met de taal en alles wat het wettelijk kader betreft.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #65
            Ik was even jullie discussie aan het volgen ,
            Laat jullie bij deze weten dat Syntra West dit najaar vb. de opleiding ‘sectorkennis mobiliteit’ ingepland heeft op campus Kortrijk (en in voorjaar 2012 op campus Kortrijk en Veurne),
            Je kunt deze opleiding checken via
            http://www.syntrawest.be/opleidingen..._2007_587.html
            mvg,
            Sofie

            Comment


            • #66
              dat is nieuw
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

              Comment


              • #67
                pfffffffff, dikke paniek. het 3e en 4e jaar worden niet gegeven in Gent maar in Asse. op en af naar het grootste verkeerinfarct van Europa zie ik niet zitten. ofwel volg ik bij een andere Syntra regio het 3e en 4e jaar, ofwel ga ik naar het KISP in de Holstraat te Gent en is het wat geknoei om de trajecten aan elkaar te breien.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                  pfffffffff, dikke paniek. het 3e en 4e jaar worden niet gegeven in Gent maar in Asse. op en af naar het grootste verkeerinfarct van Europa zie ik niet zitten. ofwel volg ik bij een andere Syntra regio het 3e en 4e jaar, ofwel ga ik naar het KISP in de Holstraat te Gent en is het wat geknoei om de trajecten aan elkaar te breien.
                  Als je 's avonds naar Asse moet komen is het meeste verkeer toch richting Gent en niet richting Brussel? En tegen de tijd dat de cursussen gedaan zijn kun je met je ogen dicht richting kust rijden. Asse is de afrit Ternat, normaal gezien zijn er weinig problemen rond die tijd van de dag ??

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Als je 's avonds naar Asse moet komen is het meeste verkeer toch richting Gent en niet richting Brussel? En tegen de tijd dat de cursussen gedaan zijn kun je met je ogen dicht richting kust rijden. Asse is de afrit Ternat, normaal gezien zijn er weinig problemen rond die tijd van de dag ??
                    correct, helemaal geen probleem.

                    Btw, in Aalst kan je ook deze opleiding volgen; CVO Tanera. Dan moet je minder ver rijden. Ben ook erg geinteresseerd.
                    Maar als ik nog 1 jaar wacht tot ik mijn Master industriele wetenschappen heb, mag ik het 1ste jaar overslaan in Aalst.

                    Comment


                    • #70
                      Ah, nog "an aten balleken" zie ik ????

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                        Als je 's avonds naar Asse moet komen is het meeste verkeer toch richting Gent en niet richting Brussel? En tegen de tijd dat de cursussen gedaan zijn kun je met je ogen dicht richting kust rijden. Asse is de afrit Ternat, normaal gezien zijn er weinig problemen rond die tijd van de dag ??
                        hmja, maar Asse is 40 minuten rijden. Kortrijk is dichterbij en het socialiseren en netwerken zal makkelijker gaan.
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                          hmja, maar Asse is 40 minuten rijden. Kortrijk is dichterbij en het socialiseren en netwerken zal makkelijker gaan.
                          Ja, nazien wat het gemakkelijkste is en het meeste nut oplevert.

                          Comment


                          • #73
                            in Kortrijk kan ik het volgen, maarre:
                            Het derde jaar bestaat uit volgende modules waaruit u kan kiezen :
                            Aandrijving : diagnose en reparatie : start op 20/09 - prijs €335 voor 32 sessies
                            Elektriciteit en elektronica voor de mecanicien : start op 20/09 - prijs €170 voor 10 sessies
                            Periodiek Onderhoud : start op 20/10 - prijs €170 voor 10 sessies.
                            675 euro
                            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                            Comment


                            • #74
                              Hmm, ik heb mij vorige week nog ingeschreven voor een avondcursus "autotechniek voor beginners" in Ieper (van Cervo-Go, blijkbaar). Zal wel niet zo uitgebreid zijn als dat wat jij doet, maar dat moet ook niet voor mij. Wil geen garagist worden, maar wil wel mijn eigen wagen wat beter begrijpen als ze iets tegen me wil zeggen... Ben benieuwd wat het zal geven vanavond...

                              200 euro voor een jaar (100 euro voor mij, 100 euro voor de staat...). Valt nog mee.
                              2000 Lancia Delta 1.9 TD
                              2000 Fiat Barchetta 1.8 16v
                              eg

                              Comment


                              • #75
                                't is een beetje gelklopperij geworden die modules.De leraren gingen lopen(liever een paar overuren op het werk),niks te rapen.Het 1° jaar 50 leerlingen,aan het einde 20 man.Al goed heb ik 3 jaar kunnen volgen.Modules is rommel.

                                Comment


                                • #76
                                  Gisteren voor de eerste keer geweest. Mja wat verrassingen voorgeschoteld gekregen:
                                  1. Het is geen 2 jaar, maar 4 jaar als je alles wil doen (beginners + gevorderden)... Niet zoals op de website stond of hoe ze het mij uitgelegd hebben.
                                  2. Het eerste jaar is volgens de cursus nog niet echt veel onderhoud e.d. (wat ik juist wou leren), maar meer elektriciteit, basis lassen en montage/demontage (wat ook wel interessant is, natuurlijk)

                                  Nu, je leert in het eerste jaar wel de basics van alles wat nodig is om een auto te begrijpen (voor zover ik begrepen heb), dus ik veronderstel dat ik eerst deze cursus verder ga volgen, en dan nog dat tweede jaar ga meepakken. Zal daarna wel zien wat ik nog verder doe... Jammer dat ze vonden dat ze me dit niet moesten vertellen... Er stonden er daar nog een paar raar te kijken.

                                  Leerkracht geeft wel de indruk dat hij er wat van weet en is alleszins happig om uitleg te geven over alles wat je vraagt. En wat onderhoud betreft zou hij dat ook wel eens behandelen tussen de lessen door. Het moet niet strikt volgens de regels van de cursus zijn, dusja.

                                  De medestudenten lijken ook mee te vallen op het eerste zicht, dus ik zie het nog zitten
                                  2000 Lancia Delta 1.9 TD
                                  2000 Fiat Barchetta 1.8 16v
                                  eg

                                  Comment


                                  • #77
                                    als je kunt doe je beter wat zelfstudie en doe je examens voor het eerste jaar. het eerste jaar is echt te eenvoudig, het tweede is veel interessanter.
                                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                    Comment


                                    • #78
                                      voila, ik ben terug van de eerste les. uiteindelijk heb ik gekozen om de les te volgen te Asse, deels omdat het er nogal wat goedkoper is dan in Kortrijk. er zat 7 man van de les in Gent en 3 andere (). de leraar lijkt me erg competent en heeft vele jaren een werkplaats geleid. van het 3e en het 4e jaar hebben ze het ingekort tot 1 jaar dat vooral praktijkgericht is: elke les begint met wat theoretische uitleg en wordt gevolgd door praktijk. de leraar zijn doelstelling is dat we alles grondig en correct uitvoeren. de werkplaats ziet er op het eerste zicht goed uit, met Facom bandenmachines.

                                      het derde jaar ziet er dus schitterend uit. begin volgend jaar zullen we wel een tijdje 3 avonden per week les hebben.
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • #79
                                        vorige les enkel praktijk gehad, jeej. en we mogen vollenbak aan onze eigen autos werken; dit jaar beloofd leuk te worden.
                                        leraar bracht zijn MG spitfire mee. 't is eens iets anders

                                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                        Comment


                                        • #80
                                          Een Triumph Spitfire bedoel je, zeker?

                                          Mijn lessen vallen momenteel nog wel goed mee. Eerste weken was het basis over elektriciteit (theorie dus). Was een mooie opfrissing van zoveel jaren geleden...

                                          Deze week praktijkles gekregen: remblokjes (en remtrommels) eens uiteenhalen van een Citroën AX en bekijken hoe het geheel in mekaar steekt. Wel niet echt veel uitleg gekregen over welke soorten er zoal bestaan. Nu, dat zal misschien nog volgen...
                                          Groep is grotendeels echt aangenaam.

                                          Leerkracht is blijkbaar Fiat-liefhebber, dus dat valt ook al goed mee . Heeft zelfs een Barchetta staan

                                          Gaat toch een goeie keuze geweest zijn, om te beginnen met zo'n avondlessen.
                                          2000 Lancia Delta 1.9 TD
                                          2000 Fiat Barchetta 1.8 16v
                                          eg

                                          Comment

                                          Working...
                                          X