Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppeling kapot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• koppeling kapot

Hallo beste auto liefhebbers

Ik rij met een Citroën C4, aangekocht in februari 2008 en iets meer dan 37.000 kilometer op de teller.
    Nu waren er sinds donderdag proberen met de koppeling (embroyage-of hoe je dat ook schrijft). De auto ging wel nog naar een hogere versnelling maar het duurde wel enkele minuten tot hij 20 km sneller ging rijden en het toerental ging ook veel hoger.
    Ben daarop dezelfde avond bij Citroen-Belux -de grootste garage van Gent- gereden en hem daar binnen gedaan. Vrijdag wist men mij te vertellen dat de "boite" wellicht versleten was. Men ging na het week end verder nakijken. Daarnet belden ze mij dat dat de koppeling inderdaad versleten is en de boite dus moet vervangen worden. Men nam contact op met Citroen en ze zouden komen kijken zijn en hebben besloten dat ze NIET zouden tussenkomen qua garantie. Ik moet dus zelf de stukken en de uurlonen van ong 1500 euro zelf betalen. Ik vroeg mij af of die koppeling kan versleten zijn na 37 000 kilometer. De meestergast van Citroen zegt dat dat kan als ik mij voet de hele tijd op het koppelingspedaal zou houden of veelvuldig ingedrukt houden ; Maar je kunt toch niet rijden met uw voet op het pedaal te houden ? Probeert men hier onder de garantie uit te komen of is het normale slijtage ? Ben die auto nu zo beu dat ik hem wil verkopen !
    Bedankt voor de eventuele reacties

Het is inderdaad niet normaal. Maar daar zit hem het probleem. Wie kan zeggen of het een productiefout is, of dat het aan de bestuurder ligt. Heb je die auto nieuw gekocht? Ik zou toch minstens een gedeeltelijke tussenkomst proberen te bedingen gezien de leeftijd.

Comment

met 'boite' = versnellingsbak?
      die moet wel niet vervangen worden normaal gezien als je koppeling slipt ...
      Koppeling kost de wereld niet is gewoon veel werk om te doen, mss beter naar een kleine garage gaan als je toch alles moet zelf betalen, daar waar ze niet aan 60€/uur werken

Comment

Welke motor zit erin? Ik ken een C4-rijder met 100000 km met een 1.6 HDI waarvan 15000 km gechipt van 110 naar 136 pk/310NM koppel, de koppeling blijft het perfect volhouden.
        Een koppeling rijd je echt niet op 37000 km erdoor, ofwel moet je hem echt aftrappen, voet op de pedaal houden, constant volgas vertrekken, volgas hernemen aan lage toeren in hoge versnelling.
        Oja, ik denk dat 1500 euro te veel geld is voor het vervangen van een koppeling+drukgroep en werkuren.

Comment

De drukgroep van mijn Saxo was nét niet kapot op 15.000 km ofzo, wel op 8 jaar letterlijk rond de kerk rijden. Maar dat kwam doordat de bestuurder een 80-jarige priester was. Waarschijnlijk enorm veel laten slippen en constant voet op de pedaal gehouden. Dus het is wel mogelijk...
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
            met 'boite' = versnellingsbak?
            die moet wel niet vervangen worden normaal gezien als je koppeling slipt ...
            Koppeling kost de wereld niet is gewoon veel werk om te doen, mss beter naar een kleine garage gaan als je toch alles moet zelf betalen, daar waar ze niet aan 60€/uur werken
            Inderdaad, het is niet omdat de koppeling versleten is dat de versnellingsbak vervangen moet worden vervagen.
            Volgens mij is de koppeling gewoon altijd verkeerd afgesteld geweest en slipte hij constant ondanks dat je hem volledig losliet..

Comment

Een goede raad dewelke ik je kan geven:
              neem contact op via de klantendienst van Citroën Belux in Brussel. Wanneer je garage een garantie claimt wordt dat via de aftersales geregeld. Ik weet toevallig dat PSA zijn aftersales budgetten (garantieafhandeling) voor 2009 met 50% probeert te drukken. Koppelingen zijn steeds betwistbare verslijtonderdelen geweest. In tal van gerechtsexpertises waar ik als deskundige ben opgetreden wordt aanvaard dat een koppeling door minder goed gebruik op korte tijd versleten kan zijn. Citroën beschikt over statistieken die aangeven dat een gemiddelde gebruiker ruim 120.000 km met zijn koppeling doet. Een rechter zal beslissen dat er dus een erg grote kans bestaat op 'slecht gebruik'.

Wanneer je echter via de klantendienst gaat, zoals ik reeds heb aangehaald, valt dit in het marketingbudget. Vaak zijn die reserves ruim bemeten en ga je toch een commerciële tussenkomst kunnen bedingen. Ik zou voorstellen zo snel mogelijk rechtstreeks contact op te nemen met de klantendienst (dus niet via de garage) en hopen op succes.

Comment

de koppeling is er wel sneller aan dan je zouw verwachten maar 37k km is nu niet super extreem (vb 5k km ofzo). Het is mogelijk door slecht gebruik het is evengoed moegelijk door een productiefout (slechte afstelling van da koppeling).

De prijs voor het vervangen is veel als het enkel om de koppeling gaat. Maar aangezien je zegt dat je veel gas moest geven en veel toeren maken om 20km/h harder te gaan geeft mij het vermoeden dat je dat ook gedaan hebt, en zeker zo tot aan de garage gereden bent. Als je dit doet dan lig je je vliegwiel gewoon extreem heet te stoken door de slippende koppeling. En laat de moderne 2massa vliegwielen daar nu net niet tegen kunnen. Resultaat vliegwiel gaat er bijna zeker ook aan zijn wat wil zeggen vervangen (kostelijk ding zo'n 2massa vliegwiel) en ook een stuk meer werk dan enkel een stomme koppeling vervangen. Wat de prijs dan wel weer verklaart en eigenlijk nog cava is.

Het is wel zo dat ik zou verwachten van Citroën om hier tussenbijde te komen want het blijft verdacht snelle slijtage. Maar je zal dan zelf wel wat moeite moeten doen vermoed ik, als ze kunnen gaan ze eronderuit proberen te komen.

Comment

Working...
                X