Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kan een elektrische motor van 380V werken met 220V?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ben industrieel ingenieur Electromechanica lichting '98.
    Dit zat nog vaag in m'n geheugen

Comment

'k snap er geen reet meer van.

zo ne condensator, is dat betaalbaar?
      Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Neem een AC-condensator met :

stroom : minstens 6 A
        spanning : minstens 230 V
        capaciteit : +/- 50 microfarad

en 't zal wel lukken.

Wat die nog kosten : geen idee

Comment

63 microfarad per 1 kW is nodig

Let wel dat de motor slechts 1/3 van zen nominale vermogen gaat leveren! Dus uwe compressor niet te zwaar belasten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            Inderdaad zoals gezegd heb je 3-fases nodig en dat is niet het type 220V dat je thuis hebt.

De 220V die je nodig hebt is van hetzelfde type als 380V, werd volgens mij vooral vroeger gebruikt.

3-fasen kun je toch aanvragen bij je eletriciteitsleverancier (vroeger overal 38O nu meestal maar 220 V meer)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
              Misschien hoort dit hier niet echt thuis, maar ik riskeer het me toch maar.

Op elektrische motoren zie je vaak een een typeplaatje als dit:

Er staat dus zowel 220V als 380V op. Ik vraag me af of dit dan betekent dat de motor op beide voltages kan werken of dat er een andere verklaring is? Het driehoekje voor de 220V en de Y voor de 380V, heeft dat een betekenis?

Ik stel de vraag omdat ik kans heb om een redelijke zware compressor te kopen die nu op 380V werkt. Alleen heb ik hier geen 380V.

Als dat dan kan, wat doe je dan met de draden als je een nieuwe stekker plaatst?

mvg.
              waarom moeilijk doen.

simpel. dat ding werkt als je 3 fases hebt liggen.
              Heb je fases van 380V dan sluit je hem aan in sterschakeling (0 in het midden vandaar die Y) en dan zal hij 5,6A over de fases sleuren . Er staat dan over elke winding van de motor 380V (geschakeld tussen de fase en de 0)
              Heb je 3 fases van 220V liggen (gebruikelijk als je gewoon particulier bent maar je wel 3 fases hebt) dan sluit je hem in driehoek aan (vandaar het symbool) dit is een schakeling zonder 0. Hierbij zit elke winding van de motor geschakeld tussen 2 fases. Laat het faseverschil van de 3 sinusgolven (spanningsverloop bij wisselspanning) nu 120° zijn waardoor je tussen 2 fases eignelijk ook 380V spanningsverschil hebt. Enkel zal je motor nu wel 9,8A over de fases sleuren

Heb je geen 3 fases dan gaat het niet gaan

edit: Rap even grafiekskes gemaakt. Je ziet de 3 fases van 220V in 1ste grafiek met een faseverschil van 120°. Zo verloopt de stroom 50x per seconde op de 3 fases dus tussen 220V en -220V.
              In de 2de grafiek zie je op elk punt het verschil tussen 2 fases (dit voor elke mogelijk combinatie) Hier zie je dus dat als je het verschil tusse twee fases ipv een fase en 0 gebruikt je telkens tussen +380V en -380V zal varieren.
              Het enige nadeel tov een fase van 380V en een 0 te gebruiken is dat je hier een hoger Ampèrage zal nodig hebben en je dus meer zal verbruiken (logisch trouwens)

Last edited by ; 19/08/2009, 16:13.

Comment

3 x 380V is nu de norm, 3 x 220V heb je alleen(vooral) in België, alhoewel men voor particulieren nog altijd 3 x 220V kan aanvragen.

Als je geen 3 x 220V hebt, zou ik die compressor niet kopen, je zou hem eventueel ook met een variabele frequentie regelaar($$$) kunnen aansturen, via een mono fase voeding.

Als een drie fasige motor in driehoek kan draaien op 3 x 220V, wil dat zeggen dat de wikkelingen op 220V berekent zijn.

Wat je moet doen om over te schakelen van 'ster'(in dit geval 380V) naar 'driehoek'(220V);
                er zijn zes klemmen, U,V,W,X,Y,Z, zie tekening van Timmie), in 'ster' zijn de klemmen X,Y,Z(horizontaal, kan ook U,V,W, zijn), met elkaar verbonden door middel van koperen plaatjes, en de fasen dus op de andere aansluitingen.
                Wil je omschakelen naar driehoek, dan moet je U met X, V met Y en W met Z verbinden(vertikaal), met behulp van die koperen plaatjes, en zet je de drie fasen op U,V en W.
                Dus in principe hoef je aan die stekker niets veranderen, behalve dat een stekker voor 3 x 380V, verschilt qua vorm, met die voor 3 x 220V.

Als een side note, bij een ster schakeling, verbind men de 'N' (neuter, of nul potentiaal) niet op het sterpunt, dus enkel en alleen de drie fasen, de neuter dient alleen om 220V the hebben tussen fase en neuter, om eventueel een stuurschakeling te voeden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                  Er staat dan over elke winding van de motor 380V (geschakeld tussen de fase en de 0)
                  Dat is niet juist, tussen fase en 0, heb je 220V(RMS), bij een ster schakeling op 380V.

Comment

En als je 3 x 220V hebt, dan ga je 220/1.73 of 127V hebben, tussen fase en 0(of nulleider)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                      Dat is niet juist, tussen fase en 0, heb je 220V(RMS), bij een ster schakeling op 380V.
                      ik wou het simpel houden, anders moet je ook nog gaan uitleggen hoe dat komt enzo. Het was maar om duidelijk te maken dat het kan met zowel 3x380 als 3x220

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                        Het enige nadeel tov een fase van 380V en een 0 te gebruiken is dat je hier een hoger Ampèrage zal nodig hebben en je dus meer zal verbruiken (logisch trouwens)
                        Dat laatste moet je me maar eens uitleggen, begrijp niet goed wat je bedoeld, laat je een motor op 380 of op 220V draaien, het verbruik(W) blijft hetzelfde.

Om terug te komen op de topic, hij zal wel iets moeten veranderen(als ie de motor op 3 x 220V wil laten draaien), een drie fasige motor wordt gestuurd via een relais, die relais zal hoogst waarschijnlijk op 220V aangestuurd worden(maar niet noodzakelijk), via een fase en de nulleider, dus gaat ie de nulleider op een van de fasen moeten aansluiten, anders gaat de spoel van de motorrelais geen spanning krijgen

Comment

Dat laatste moet je me maar eens uitleggen, begrijp niet goed wat je bedoeld, laat je een motor op 380 of op 220V draaien, het verbruik(W) blijft hetzelfde.

Om terug te komen op de topic, hij zal wel iets moeten veranderen(als ie de motor op 3 x 220V wil laten draaien), een drie fasige motor wordt gestuurd via een relais, die relais zal hoogst waarschijnlijk op 220V aangestuurd worden(maar niet noodzakelijk), via een fase en de nulleider, dus gaat ie de nulleider op een van de fasen moeten aansluiten, anders gaat de spoel van de motorrelais geen spanning krijgen
                          Hoger Amperage = meer warmteontwikkeling en dus meer verliezen van energie aan die warmteontwikkeling = meer verbruik.
                          Tzal niet zo extreem zijn voor 1 motor maar dit is wel de reden waarom ze bij voorkeur 380 gebruiken
                          En ja het vermogen van de motor is hetzelfde in bijde gevallen, maar je kan elke vermogen met elke voltage genereren als je maar genoeg Ampères over de draaden sleurt maar des te groter dus het verlies door warmteontwikkeling.
                          Last edited by ; 19/08/2009, 17:33.

Comment

De stroom is alleen groter in de voeding kabel naar de motor(gebruik eventueel een grotere diameter), de stroom in de motor wikkelingen blijft hetzelfde, op 220V in driehoek als op 380V in ster... (anders zou de motor het niet lang volhouden)

Edit: de reden waarom men liever 380V gebruikt, is inderdaad omwille van de stroomsterkte, om dat alle schakelapparatuur zwaarder moet worden berekent (kabels, zekeringen, relais, enz), bij een lagere spanning voor hetzelfde vermogen, niet voor het verbruik, die blijft hetzelfde.
                            Last edited by ; 19/08/2009, 17:46.

Comment

De stroom is alleen groter in de voeding kabel naar de motor(gebruik eventueel een grotere diameter), de stroom in de motor wikkelingen blijft hetzelfde, op 220V in driehoek als op 380V in ster... (anders zou de motor het niet lang volhouden)

Edit: de reden waarom men liever 380V gebruikt, is inderdaad omwille van de stroomsterkte, om dat alle schakelapparatuur zwaarder moet worden berekent (kabels, zekeringen, relais, enz), bij een lagere spanning voor hetzelfde vermogen, niet voor het verbruik, die blijft hetzelfde.
                              ok gelijk heb je.

Maar je hebt in je toevoer ook verlies omdat je hier dus meer Amperes over stuurt, ik ben aan het zagen over kleinigheden ik weet het

Comment

en je grafieken kloppen niet, 380V is zoals eerder reeds gezegd door Marco "RMS", je hebt deze 380 als piekspanning aangeduid. Maar das muggenziften .
                                Je hebt idd in je toevoer verlies maar da's efficientie verlies, motor zal nog steeds vermogen trekken/leveren dat hij nodig heeft/kan.

Heb je geen 3 fases dan gaat het niet gaan
                                Jawel, met een condensator (steinmetz)

Ik dacht dat da moteurke hier al lang aan't draaien was
                                Last edited by ; 20/08/2009, 11:32.

Comment

komaan pt_cruiser.
                                  motor aansluiten en de buurt zonder stroom zetten, hup hup.

Comment

RMS , Steinmetz, 1.73 ... en ik wou nog beginnen over dat trukske met ne Dahlander

Bottom : als ge géén 3-fase in huis hebt, koopt dan geen 3-fase motor(apparaat), we zullen het daar bij houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      komaan pt_cruiser.
                                      motor aansluiten en de buurt zonder stroom zetten, hup hup.

'k heb dat al eens gedaan. 't was bij graafwerken. Laagspanningskabel af. Gans de straat zonder elentrik.