Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kan een elektrische motor van 380V werken met 220V?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
    en je grafieken kloppen niet, 380V is zoals eerder reeds gezegd door Marco "RMS", je hebt deze 380 als piekspanning aangeduid. Maar das muggenziften .
    Je hebt idd in je toevoer verlies maar da's efficientie verlies, motor zal nog steeds vermogen trekken/leveren dat hij nodig heeft/kan.
    idd muggeziften
    Had ik die getallen erop moeten zetten dan had ik dat ook moeten uitleggen, en de grafiek laat gewoon zien dat het kan en logisch is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
      stomme vraag, maar hoe kan je dat weten of je drie fasen hebt of niet?
      simpel je hebt dan een L1, L2 en L3 + N aan je zekeringskast IPV L1 en N

Comment

De N heb je alleen bij 3 x 380V, dus enkel L1, L2 en L3 voor 3 x 220V.

Ga gewoon kijken naar je elektriciteitmeter, voor de meter heb je altijd een zekering, dus waar de kabel van de straat toekomt, aan die zekering kan je afleiden of je een mono of een drie fasen netwerk hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
          RMS , Steinmetz, 1.73 ... en ik wou nog beginnen over dat trukske met ne Dahlander

Bottom : als ge géén 3-fase in huis hebt, koopt dan geen 3-fase motor(apparaat), we zullen het daar bij houden.
          Correct me if i'm wrong maar ik dacht dat Steinmetz een tijd frequent werd toegepast bij omschakeling/aanpassing van de motoren van wasmachines
          ( overgang van drijfkracht naar enkele fase 220V bij particuliere woningen )?

Comment

stomme vraag, maar hoe kan je dat weten of je drie fasen hebt of niet?
            Drie vingers natmaken en eens voelen. Als ze alle drie zwart zien heb je drie fasen, als je haar mee zwart ziet is er nog een neuter bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
              De N heb je alleen bij 3 x 380V, dus enkel L1, L2 en L3 voor 3 x 220V.

Ga gewoon kijken naar je elektriciteitmeter, voor de meter heb je altijd een zekering, dus waar de kabel van de straat toekomt, aan die zekering kan je afleiden of je een mono of een drie fasen netwerk hebt.
              Dus bij mij zou het dan 3fasig moeten zijn ??
              Bijgevoegde Bestanden

Comment

Als ik goed heb opgelet is het een driefasen netwerk.
                Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Ja. En als je installateur z'n werk goed gedaan heeft, zijn al je enkelfasige verbruikers min of meer evenredig verdeeld over L1-N, L2-N, en L3-N.
                  Nu maakt dit niet zo veel uit voor huishoudelijke installaties maar de energieleverancier vindt het niet leuk als er ongelijke belasting is (nulpuntsverschuiving etc).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Jep, je hebt zelf 3 x 380V die toekomt, de blauwe draad is de nulleider(N).
                    Zo heb je tussen elke fase en N, 220V en tussen fasen heb je 380V.

Comment

Als ik goed heb opgelet is het een driefasen netwerk.
                      Nou dan kan je die compressor aanpassen op 3 x 220V, en hem aansluiten.

Let wel, in de schakeldoos van de compressor zal er een relais zitten die de motor aanstuurt(via een pressostaat), kijk op welke spanning de spoel van die relais werkt(220V of 380V), ik zeg wel spanning van de spoel, er staan ook gegevens op over de contacten (max spanning en stroomsterkte).

Als de spoel op 220V werkt, dan moet je de N(blauwe draad) aansluiten op een van de drie fasen , de andere kant van de spoel is al aangesloten op een van de fasen, dus heb je één van de andere twee fasen nodig om de spoel te laten werken.

Werkt de spoel op 380V, dan ga je een andere relais moeten kopen, alhoewel bij de meeste relais(eigenlijk noemen we die contactoren) kan je de spoel vervangen, maar dan moet je die natuurlijk wel vinden, als er in jou buurt een Rexel filiaal is, dan kan je die daar zowel een nieuwe relais of eventueel een spoel vinden.

Ik zou een nieuwe relais kopen in het laatste geval, omdat de contactpunten toch verslijten, en er is niets slechter dan een 3 fasen motor die door een slecht contact, maar op 2 fasen ‘draait’ = verbrande motor.
                      Een van de onderhoud punten bij drie fasen motoren is namelijk het vervangen van de contactoren(relais), om de 2-3 jaar, afhankelijk van de bedrijfsuren.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Comment

Ja. En als je installateur z'n werk goed gedaan heeft, zijn al je enkelfasige verbruikers min of meer evenredig verdeeld over L1-N, L2-N, en L3-N.
                        Nu maakt dit niet zo veel uit voor huishoudelijke installaties maar de energieleverancier vindt het niet leuk als er ongelijke belasting is (nulpuntsverschuiving etc).
                        Dat klopt, maar het maakt wel dergelijk uit, als je een nieuwe installatie laat controleren door AIB(bijvoorbeeld), dan meten ze ook de stroomsterkte over de verschillende fasen, als de verschillen te groot zijn, dan moet je het schakelbord aanpassen.

Comment

in woningen ook ? Kan me niet herinneren dat AIB dit bij ons gecontroleerd heeft bij onze nieuwbouw. Kan ook moeilijk, dat staan het huis nog in afwerking. de "grote" verbuikers (oven, vaatwasser, droogkast) zijn nog niet aanwezig.

Comment

Dan zal hij zich baseren op het elektrisch schema, als er bijvoorbeeld abnormaal teveel gebruikt gemaakt wordt van twee bepaalde fasen, zou ie het schema en de installatie moeten afkeuren.

Neem nu dat er een nieuwe wijk wordt gebouwd, door een en dezelfde aannemer, die zoals men weet, meestal ook met dezelfde onderaannemers werken. Neem nu dat de onderaannemer voor elektriciteit een verkeerd plan zou opstellen, waardoor twee fasen een beetje over belast worden, dan gaat dat wel een verschil maken op de hele wijk, dus in principe zou het controleorganisme dit wel moeten nakijken.

Nu dat is natuurlijk een extreem geval, en de meeste installateurs weten wel wat ze doen.

Comment

Jep, je hebt zelf 3 x 380V die toekomt, de blauwe draad is de nulleider(N).
                              Zo heb je tussen elke fase en N, 220V en tussen fasen heb je 380V.
                              Dat klopt, maar het maakt wel dergelijk uit, als je een nieuwe installatie laat controleren door AIB(bijvoorbeeld), dan meten ze ook de stroomsterkte over de verschillende fasen, als de verschillen te groot zijn, dan moet je het schakelbord aanpassen.
                              in woningen ook ? Kan me niet herinneren dat AIB dit bij ons gecontroleerd heeft bij onze nieuwbouw. Kan ook moeilijk, dat staan het huis nog in afwerking. de "grote" verbuikers (oven, vaatwasser, droogkast) zijn nog niet aanwezig.
                              Tijdens de 20 jaar dat we hier wonen heb ik nog nooit (zelf uitgelokte uitgezonderd) een gesprongen 'plomb' gehad. Dus de installateur heeft zeker goed werk geleverd. De installatie is ook gekeurd geweest bij de nieuwbouw. En re de grote verbruikers zoals kookfornuis en waterpomp (verzonken in een 30 m diepe put) die hebben allemaal individuële leidingen met aparte zekeringen. Ik geloof dat het voor die pomp was dat ze 380V binnengebracht hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                het werkt .
                                het enige dat je moet doen op 2fasig naar 3 fasig te gaan is over spoel XZ of spoel YZ ( naargelag de richting dat die moet draaien ) een condensator plaatsen. ( faseverschuiving creeren ) deze condensator is afhankelijk van motor/ weerstand en toerental. ( men creert een faseverschuiving over deze spoel)

de motor zal trouwens alleen maar in 3hoek mogen draaien en niet in ster.
                                Inderdaad, dit is de enige mogelijke manier om die motor te laten draaien.

Als je gewoon een brug legt zoals vermeld in voorgaande berichten heb je geen faseverschuiving en gaat de motor nooit draaien, dit werkt alleen als het over weerstanden gaat( vb kookplaat).

Sluit aan zoals in schema hierboven en je hebt geen plobleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GolfjeII Bekijk Berichten

Als je gewoon een brug legt zoals vermeld in voorgaande berichten heb je geen faseverschuiving en gaat de motor nooit draaien, dit werkt alleen als het over weerstanden gaat( vb kookplaat).

is school toch nog nuttig geweest

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GolfjeII Bekijk Berichten

Ehh, het gaat hier wel over drie fasen (3 x 220V), daarbij, niet alle driefasen motoren kan je zo maar laten draaien op mono fase via een condensator(en wat voor een condensator zou jij voorstellen?), hangt af van de cos ℓ (en de koeling), is die aan de lage kant, ga je hoogst waarschijnlijk je motor oproken, en ik zou het al zeker niet doen als die motor een compressor moet aandrijven.

Comment

Working...
                                    X