Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo Diesel slijtage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    over dat aanpassen van het koppel en toestanden bij een automaat
    dat kan vandaag de dag wel zo zijn, maar lage toeren hebben ze altijd gedraait

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Joël Bekijk Berichten
      Een motor op lage toeren laten draaien an pakweg 90km/u is geen lage belasting, maar juist een hoge belasting van de motor!
      Pakweg 30pk heb je nodig voor 90km/h. Aan 1500 toeren (diesel) is dat 100Nm. In theorie heb je een punt, in praktijk is de belasting moeilijk hoog te noemen... nog niet veel gehoord van versleten raamlagers...
      ST Cupra 290 PP - GT86+

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Joël Bekijk Berichten
        Oliedruk die de pomp levert dient er alleen voor om de olie naar de zuigers te kunnen transporteren, dit is een spatsmeersysteem en werkt dus het best bij hoge oliedruk.

        Glijlagers hebben genoeg aan olie zonder druk, hoe hoger het toerental hoe meer kracht opgevangen kan worden. Dynamisch draagvermogen, drukopbouw in de olie door de snleheid.

        Een motor op lage toeren laten draaien an pakweg 90km/u is geen lage belasting, maar juist een hoge belasting van de motor!

        op het moment dat de olie die tussen lager en krukas zit zijn werking moet doen is oliedruk in het circuit van geen belang. Echter zoals al pak eerder gezegd is oliedruk nodig voor de olie door het circuit te pompen en is de druk onrechstreeks een aanduiding voor het debiet.

        Als je geen verversing hebt van olie tussen de lager en krukas dan oververhit die, wordt het meer een teervormig product ipv olie door de oververhitting en even later begin je onheroepelijke schade aan te richten. En dit kan heel snel gaan, een paar minuten en je lager en drijfstang zien er als volgt uit

        binnenkant drijfstang einde:


        overschot van wat ooit een lagerschaal was:

        zijkant drijfstang einde (let op blauwe verkleuring door de oververhitting doordat er geen olieverversing was)

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
          Nm geeft een krachtbalans aan, in dit geval een maat (want lengte m kan voor iedere hoekverdraaing berekend worden) voor hoeveel kracht (N) er op het lager werkt. Tijd of afgelegde weg hebben daar niks mee te maken. Kracht en oppervlak blijven hetzelfde. Wel is het zo dat door de groter afgelegde weg bij hogere toeren de oliefilm makkelijker in stand blijft. Maar dat is ook niet in het oneindige door te trekken.
          Oppervlak van het lager blijft inderdaad hetzelfde. En de kracht die erop inwerkt kan je idd ook berekenen, maar dat is toch niet belangrijk in een slijtage-context? Het lager zelf is uiteraard berekend op de krachten die erop inwerken.

          In slijtage-context gaat het over de smeerfilm, en dan hebben tijd en "afgelegde weg" (= rpm in deze context) ineens wel veel te zeggen... En oliedruk ook, de smeerfilm moet namelijk dik genoeg zijn om de krachten te verwerken.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
            In slijtage-context gaat het over de smeerfilm, en dan hebben tijd en "afgelegde weg" (= rpm in deze context) ineens wel veel te zeggen... En oliedruk ook, de smeerfilm moet namelijk dik genoeg zijn om de krachten te verwerken.
            Nogmaals, het is niet de olie druk die belangrijk is, maar het debiet. Neem dat je olie gebruikt met een lagere viscositeit, dan gaat de olie druk lager zijn, en het debiet hoger zijn(niet veel, maar toch) waardoor de lager grotere krachten aankan.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
            De kracht die een glijlager kan verwerken is niet alleen afhankelijk van de oliedruk. Ook toerental is hierbij belangrijk.

            Een glijlager kan gemakkelijker 400Nm verwerken op 4000 toeren dan 400Nm op 2000 toeren. Dit aangezien dezelfde kracht op een groter oppervlak afgedrukt kan worden. (Oppervlakte waarop de kracht verwerkt kan worden = afgelegde weg in de lager).

            Als je dan ziet dat je oliedruk meestal lager is bij 2000 toeren dan bij 4000 toeren, is het slijtage-plaatje ivm krukaslagers compleet.

            Langs de andere kant is bij 4000 toeren de belasting op zuigers, drijfstangen en zuigerpins weer hoger, dus zomaar uitspraken doen over wat het best is, is moeilijk, om ni te zeggen onmogelijk.
            Ben ik toch ook niet helemaal mee eens, het klopt wel dat de afgelegde weg verdubbeld(in ons geval) per tijdeenheid, maar de frequentie ook, dus moet de krukas ook twee keer meer dezelfde krachten verwerken. Neem daarbij de grotere zuigersnelheid (versnellen + vertragen), de hogere pompverliezen, enz. Dus stellen dat je bij lage toeren(in een hoge bakversnelling) de motor meer slijtage toebrengt, is volgens mij een verkeerde opvatting.

            Comment

            Working...
            X