Mededeling

Collapse
No announcement yet.

te laag toerental bij stationair draaien

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• te laag toerental bij stationair draaien

Hoi,

Sinds daarnet zit ik met volgend probleem: bij stationair draaien haal ik nog maar een 500-600 toeren terwijl dit normaal rond de 900 zit. De wagen geeft ook de indruk elk moment stil te kunnen vallen en je voelt het zo "bibberen". Bij het schakelen naar versnelling en dan het indrukken van het gaspedaal is de respons ook een pak later (1sec +/-), je hebt de neiging de pedaal een pak dieper in te duwen en wanneer je dan wel respons krijgt schiet je wel plots vooruit, ik vind het redelijk gevaarlijk...

Bij het googlen kom ik vaak uit op problemen met de gasklep, maar ik weet niet of dat zo van de één op de andere dag kan komen? Valt dat zelf te herstellen of is het voor een leek niet aan te raden daar aan te foefelen? En qua eventuele kosten?

Wagen is een volvo 2003 2.4t, automaat met 120k op de teller (zie ook sig)

thx alvast!

Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten
    Hoi,

Sinds daarnet zit ik met volgend probleem: bij stationair draaien haal ik nog maar een 500-600 toeren terwijl dit normaal rond de 900 zit. De wagen geeft ook de indruk elk moment stil te kunnen vallen en je voelt het zo "bibberen". Bij het schakelen naar versnelling en dan het indrukken van het gaspedaal is de respons ook een pak later (1sec +/-), je hebt de neiging de pedaal een pak dieper in te duwen en wanneer je dan wel respons krijgt schiet je wel plots vooruit, ik vind het redelijk gevaarlijk...

Bij het googlen kom ik vaak uit op problemen met de gasklep, maar ik weet niet of dat zo van de één op de andere dag kan komen? Valt dat zelf te herstellen of is het voor een leek niet aan te raden daar aan te foefelen? En qua eventuele kosten?

Wagen is een volvo 2003 2.4t, automaat met 120k op de teller (zie ook sig)

thx alvast!
    De volvo motoren van die tijd zijn inderdaad gekend dat de electronisch bediende gasklep stuk kan gaan.
    Het is eigenlijk de bediening van de gasklep die stuk gaat.
    De effecten die jij beschrijft zouden hierop kunnen wijzen.

er zou bijvoorbeeld ook een bougie of een bobine die deze boudie aanstuurt dood kunnen zijn zodat hij maar op drie poten draait. maar dan zou je contsant een gebrek aan vermogen moeten voelen en dan zou er een motorstoring moeten zijn want je lamba sonde(s) gaan foute waardes in uitlaatgassen ontdekken. Ze gaan eigenlijk zeggen dat de motor te arm draait aangezien 1 cylinder zijn ongebruikte zuurstof door de uitlaat jaagt. (je ziet je moet soms toch nadenken nadat je een motorsotring zou uitlezen). Moest dit het geval zijn, niet mee blijven rijden, je catalysator gaat zeer snel de geest geven en dan heb je nog meer kosten.
    Last edited by ; 09/10/2009, 09:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
      De volvo motoren van die tijd zijn inderdaad gekend dat de electronisch bediende gasklep stuk kan gaan.
      Het is eigenlijk de bediening van de gasklep die stuk gaat.
      De effecten die jij beschrijft zouden hierop kunnen wijzen.
      Als het de gasklep zou zijn is het niet zozeer een probleem met de bediening van de gasklep, maar van de sleepweerstand die in het gasklephuis zit en de positie van de gasklep doorstuurt naar de computer. Als het sleepcontact slecht contact maakt door slijtage weet de computer niet meer hoe ver de gasklep openstaat. De slijtage zit meestal in het gebied dat veel gebruikt wordt (bvb gebied tussen gesloten en halfopen gasklepstand). Dus als je meer gas geeft zou het beter moeten werken.

Je kan dat misschien zelf eens bekijken. Het gasklephuis ziet er normaal ongeveer zo uit:

Achter het zwarte deksel zit de sleepweerstand. Misschien kan je die eens proberen openen en kijken of het sleepcontact versleten is. Volvo heeft in die jaren Magneti Marelli gasklephuizen gebruikt en die waren blijkbaar niet super van kwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
        Als het de gasklep zou zijn is het niet zozeer een probleem met de bediening van de gasklep, maar van de sleepweerstand die in het gasklephuis zit en de positie van de gasklep doorstuurt naar de computer. Als het sleepcontact slecht contact maakt door slijtage weet de computer niet meer hoe ver de gasklep openstaat. De slijtage zit meestal in het gebied dat veel gebruikt wordt (bvb gebied tussen gesloten en halfopen gasklepstand). Dus als je meer gas geeft zou het beter moeten werken.

Je kan dat misschien zelf eens bekijken. Het gasklephuis ziet er normaal ongeveer zo uit:

Achter het zwarte deksel zit de sleepweerstand. Misschien kan je die eens proberen openen en kijken of het sleepcontact versleten is. Volvo heeft in die jaren Magneti Marelli gasklephuizen gebruikt en die waren blijkbaar niet super van kwaliteit.
        dit zou inderdaat als er een gaskabel naar het gasklephuis loopt en er een positiesensor (sleepcontact) achter je gasklep ligt.

dit gasklephuis ziet er namelijk zo uit:

De Magneti Marelli dingen zijn echter electronische bediende gaskleppen. Je gaspedaal is een sensor met sleepcontact. Je gasklep unit krijgt van de ECU door hoe ver hij moet openstaan. Er zit een motortje in het gasklephuis dat de gasklept bedient. Dit motortje is dan het probleem.

jouw foto is er inderdaad eentje dat bediend wordt door gaskabel en een sensor heeft. Hier kan inderdaad de sensor het probleem zijn maar bij zulk een systeem heb je een stationair regelkelp. Probleem gaat dan ofwel zijn dat de stationairregelklep niet goed werkt of de sensor niet weet dat de motor in stationair staat en de klep niet aanstuurt.
        Hier gaat het echter om een electronische gasklep en hier wordt het stationair toerental geregeld met de gasklep zelf aangezien er toch een motortje op zit.

Ik zeg niet dat dit het probleem moet zijn. er zijn zoals gezegd andere mogelijkheden
        Last edited by ; 09/10/2009, 11:44.

Comment

gasklep en stappenmotor (AIC) eens zuivermaken? Simpele dingen die nooit kwaad kunnen.
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik heb er net even naar proberen kijken met iemand die er wat meer van kent maar zo simpel lijkt het me ook niet even na te kijken, er lijkt veel meer in de weg te zitten dan gedacht Het is idd zo'n elektrisch bediende klep zoals Skippie zegt. Een constant gebrek aan vermogen heb ik zeker nooit opgemerkt en een foutmelding op het dash ofzo heb ik zeker ook niet gezien, dus dan vermoed ik dat het geen bougie/bobine probleem zal zijn..

Ik mag hem dinsdag binnenbrengen bij Vermant en daar herkenden ze het probleem ook maar al te goed, zou iets van een 200EUR kunnen zijn voor de "tijdelijke" oplossing (uitkuisen/afregelen + software blabla) of 500-600 voor de ganse klep te laten vervangen (wat ik niet van plan ben). Een dag of 3 zal hij het nog wel volhouden zeker...

bedankt voor de tips in elk geval !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten
              Ik mag hem dinsdag binnenbrengen bij Vermant en daar herkenden ze het probleem ook maar al te goed, zou iets van een 200EUR kunnen zijn voor de "tijdelijke" oplossing (uitkuisen/afregelen + software blabla) of 500-600 voor de ganse klep te laten vervangen (wat ik niet van plan ben). Een dag of 3 zal hij het nog wel volhouden zeker...

bedankt voor de tips in elk geval !
              inderdaad zullen ze het herkennen.
              Die blokken zijn echt gekend om hun gaskleppen die dood gaan. Uitkuisen zal hopelijk wel helpen en inderaad zullen er correcties in de software kunnen aangebracht worden (updates die misschien rekening houden met minder goed werkende gasklepbediening)

Je kan geluk hebben het probleem kan lang wegblijven na het uitkuisen het kan in een ander extreem geval ook zo goed als niet helpen als de schade diepgaander is dan enkel vuil en afstelling.

Inderdaad zijn die dingen ook belachelijk duur, dit omdat het geheel met motor en electronica moet vervangen worden. Spijtig gevolg van de moderenere motoren.

Comment

De Magneti Marelli dingen zijn echter electronische bediende gaskleppen. Je gaspedaal is een sensor met sleepcontact. Je gasklep unit krijgt van de ECU door hoe ver hij moet openstaan. Er zit een motortje in het gasklephuis dat de gasklept bedient. Dit motortje is dan het probleem.
                Inderdaad, die Magneti Marelli's zijn elektronisch geregeld via de gaspedaal sensor, maar in het gasklephuis zelf zit nog eens een (dubbel uitgevoerde) sleeppotentiometer die de positie doorgeeft van de gasklep. Zie voor foto's (en verdere discussie) op http://www.volvo-forum.nl/viewtopic....eppen&start=75

Er zijn veel problemen geweest met die eerste gaskleppen omdat de potentiometers uitsleten zodat de computer niet meer wist in welke stand de gasklep stond.

Dogzilla, is jouw C70 geen Coupé versie van 2002; die staan namelijk ook op de zwarte lijst van slechte gaskleppen ? (lees voor verdere info de Volvo-forum-link)
                Last edited by ksirk; 09/10/2009, 13:52. Reden: Foto's toegevoegd

Comment

Inderdaad, die Magneti Marelli's zijn elektronisch geregeld via de gaspedaal sensor, maar in het gasklephuis zelf zit nog eens een (dubbel uitgevoerde) sleeppotentiometer die de positie doorgeeft van de gasklep. Zie voor foto's (en verdere discussie) op http://www.volvo-forum.nl/viewtopic....eppen&start=75
                  je heb gelijk
                  was even vergeten dat er een controle sensor op zat

die dingen sterven echt wel bij met bosjes precies

Comment

inderdaad zullen ze het herkennen.
                    Die blokken zijn echt gekend om hun gaskleppen die dood gaan. Uitkuisen zal hopelijk wel helpen en inderaad zullen er correcties in de software kunnen aangebracht worden (updates die misschien rekening houden met minder goed werkende gasklepbediening)

Je kan geluk hebben het probleem kan lang wegblijven na het uitkuisen het kan in een ander extreem geval ook zo goed als niet helpen als de schade diepgaander is dan enkel vuil en afstelling.

Inderdaad zijn die dingen ook belachelijk duur, dit omdat het geheel met motor en electronica moet vervangen worden. Spijtig gevolg van de moderenere motoren.

Er zijn veel problemen geweest met die eerste gaskleppen omdat de potentiometers uitsleten zodat de computer niet meer wist in welke stand de gasklep stond.

Dogzilla, is jouw C70 geen Coupé versie van 2002; die staan namelijk ook op de zwarte lijst van slechte gaskleppen ? (lees voor verdere info de Volvo-forum-link)
                    Als ik de fotos zie blijf ik er best maar met mijn handen af De eerste inschrijving van mijn wagen is gedateerd 7 augustus 2003 dus tenzij die eerst 9 maand in een showroom heeft gestaan zou die van 2003 moeten zijn... kan ik dat ergens nagaan? Carpass begint ook maar van dan dacht ik.

Comment

Bizar maar daar waar het probleem vrijdagavond nog verergerd was op weg naar huis (bij niet gas geven ging de toerenteller echt de dieperik in richting 0 klaar om stil te vallen, maar werd dan weer omhooggekatapulteerd) lijkt het vandaag verdwenen .... zowel vanmorgen als vanavond stabiel 800-900 toeren draaiend in N de ganse weg (toch dikke 20 minuten).

Comment

Working...
                      X