Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Slippen automaat bij stilstand

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Slippen automaat bij stilstand

Kan mij iemand eens in verstaanbare termen uitlegt, hoe het komt dat een automaat altijd een beetje voorwaarts trekt als je de rem loslaat bij stilstand?

Is dit een slijtage onderdeel bij een automaat of normaal?

Oorspronkelijk geplaatst door Crosscountry Bekijk Berichten
    Kan mij iemand eens in verstaanbare termen uitlegt, hoe het komt dat een automaat altijd een beetje voorwaarts trekt als je de rem loslaat bij stilstand?

Is dit een slijtage onderdeel bij een automaat of normaal?
    omdat wanneer je je automaat in D staat je een versnelling inschakeld.
    Een automaat heeft geen echte koppeling zoals een manuele bak maar heeft een koppelomvormer. Deze koppelomvormer verhoogt het koppel van de motor dat op de ingaande as van de versnellingsbak wordt gezet. Een koppelomvormer werkt met vloeistof die door je motor in beweging wordt gezet, deze vloeistof zet simpel gezegt op zijn beurd schoepen in beweging deze je ingaande as aandrijven.
    Als je op je rem staat met ingeschakelde versnelling ( automaat in stand D) is het duidelijk dat die vloeistof nog steeds in bewegin is maar door te remmen blokeer je eigenlijk de ingaande as van je versnellingsbak en zal de vloeistof de rotor niet rond krijgen. Op het moment je je rem loslaat zal dit wel gebeuren.

Je automaat slipt dus niet, het is een normale werking van de koppelomvormer en ingeschakelde automaat. Wil je niet vooruit gaan met je voet van de rem af moet de automaat in N of P staan (N neutraal, P park)

edit: schema van koppelomvormer erbij gedaan (dit zit in de plaats van een koppeling bij een manuele bak)

het stukje van de stator mag je even buiten beschouwing laten, dit dient om het koppel van de motor effectief te verhogen. Maar de pomp/turbine combinatie zorgt voor de koppeling tussen motor en versnellingsbak door middel van rondpompen van vloeistof (olie). De stator zorgt er enkel voor dat de vloiestof die al eens tegen een schoep van de turbine geduwt heeft afgebogen wordt en nogmaals tegen de trubine duwt.
    Last edited by ; 14/10/2009, 13:53.

Comment

Zo klaar als een klontje...ik wist dus niet dat het met vloeistof werkte.

Thx Skip

Comment

om je een idee te geven, een manuele transmissie bevat 1l olie.
        een automaat bevat er 9 tot 11L naargelang de boite.
        weinig olie met veel druk ( tot 17 bar ) in de valvebody.
        en veel olie met weinig druk ( 4 bar ongeveer ) in de convertor hierboven. ( hier word de olie trouwens ook heet )

de olie zelf word constant rondgepompt in het systeem

Comment

Hoe werkt dat eigenlijk met een DSG bak? Ik heb de indruk dat die niet trekt als je stilstaat en hard remt, maar de koppeling wel laat slippen als je niet genoeg remkracht gebruikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
            Hoe werkt dat eigenlijk met een DSG bak? Ik heb de indruk dat die niet trekt als je stilstaat en hard remt, maar de koppeling wel laat slippen als je niet genoeg remkracht gebruikt.
            een dsg is totaal anders. Ten eerste heb je een dubbele op een normale lijkende koppeling. Bij de versie met 6versnellingen zijn het natte koppelingen (in een oliebad). Bij de versie met 7 versenllingen is het een droge koppeling. Je vend wel ergens tekeningen hoe dit juist werkt. In ieder geval is altijd 1 van de twee gekoppeld en 1 van de twee ontkoppeld (als je rijd). Bij stilstand ontkoppelen ze bijde.
            De bak zelf heeft dus twee ingaande assen, de ene as bevat versenllingen 1,3,5,7 en de andere R,2,4,6. (voor de 7 versie).
            Op zicht is 1 ingaande as heel gelijkaardig aan dat van een manuele versnellingsbak. Enkel de bediening van het schakelmechanisme gebeurd hier met olie onder druk (hoge druk) vandaar dat een DSG bak DSG olie bevat.

Stel nu je zit in 1ste versnelling dan is 1 koppeling naar de as met 1,3,.. gekoppelde en de andere naar as met R,2,.. niet gekoppeld. Echter is op de 1ste as de 1 ingeschakeld maar op de 2de as is de 2 ook ingeschakeld dus opschakelen hoeft enkel te gebeuren door koppeling 1 te ontkoppelen en koppeling 2 te koppelen. Het inschakelen van 3 op de 1ste as kan gebeuren nadat de koppeling van deze as los is gelaten.

De koppelingen worden dus ook automatisch bediend electronisch aangestuurd, en is niet 1 manier van reageren van die boit, de mannen van VAG hebben dat mooi geprogrammeerd en naargelang de situatie zal hij anders reageren. Leukste voordeel aan deze bakken tov echte automaten vind ik dat je wel nog hard op de motor kan remmen.

Tekeningetje 6bak
            duidelijk zijn de twee koppelingen met elk hun concentrisch geplaatste ingaande assen naar de bak toe en dan de verdeling van de versnellingen.
            Last edited by ; 15/10/2009, 09:28. Reden: beetje beter verwoord

Comment

Prima toelichting & uitleg over de DSG Skippie !
              -> de vraag die topicstarter ook stelde en die mij ook wel bezighoudt (en die wél al beantwoord is voor de koppelomvormer): is dat een slijtage-onderdeel? (lang) stilstaan met de voet op de rem en de dsg in de 'drive /D' stand, geeft dat onnodige slijtage? m.a.w. ben je dan beter dat je de bak tijdelijk in 'N' plaatst -en niet moet remmen (bvb lang wachten voor een gesloten overweg of minder lang wachten voor een rood licht) of mag je die in 'D' blijven laten staan?
              welke slijtage treedt er dan eventueel op, en is er een verschil met de dsg-6 of dsg-7 bak hierin?
              dank voor 't verhelderend antwoord!

ps: al hier eens gekeken? http://www.dsg-tuning.nl/
              die mannen kunnen o.a. de verhoudingen aanpassen en uw 'S' stand op maat programmeren (schakelpunt verlegging) - jammer dat dit nog wat prijzig uitvalt, anders deed ik dat al doen hoor...ik vind nl. dat de dsg-6 bak toch wel wat té rap opschakelt naar mijn gedacht...bij gewoon 50 km/u rij ik immers al in vijfde, en dat gaat soms gepaard met het nodige motorbrom als je dan in een zone 50 lang zo moet rijden, afgewisseld met wat vluchtheuvels etc... - ook kunnen die mannen de bak zo programmeren dat als je het gas (flink) dieper induwt bij zesde bijvoorbeeld, de bak niet meteen een of twee vistessen naar beneden schiet (dat ook met het nodig diesellawaai gepaard gaat), maar gewoon dan op het koppel reageert...
              Last edited by ; 16/10/2009, 11:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yezzer Bekijk Berichten
                Prima toelichting & uitleg over de DSG Skippie !
                -> de vraag die topicstarter ook stelde en die mij ook wel bezighoudt (en die wél al beantwoord is voor de koppelomvormer): is dat een slijtage-onderdeel? (lang) stilstaan met de voet op de rem en de dsg in de 'drive /D' stand, geeft dat onnodige slijtage? m.a.w. ben je dan beter dat je de bak tijdelijk in 'N' plaatst -en niet moet remmen (bvb lang wachten voor een gesloten overweg of minder lang wachten voor een rood licht) of mag je die in 'D' blijven laten staan?
                welke slijtage treedt er dan eventueel op, en is er een verschil met de dsg-6 of dsg-7 bak hierin?
                dank voor 't verhelderend antwoord!

ps: al hier eens gekeken? http://www.dsg-tuning.nl/
                die mannen kunnen o.a. de verhoudingen aanpassen en uw 'S' stand op maat programmeren (schakelpunt verlegging) - jammer dat dit nog wat prijzig uitvalt, anders deed ik dat al doen hoor...ik vind nl. dat de dsg-6 bak toch wel wat té rap opschakelt naar mijn gedacht...bij gewoon 50 km/u rij ik immers al in vijfde, en dat gaat soms gepaard met het nodige motorbrom als je dan in een zone 50 lang zo moet rijden, afgewisseld met wat vluchtheuvels etc... - ook kunnen die mannen de bak zo programmeren dat als je het gas (flink) dieper induwt bij zesde bijvoorbeeld, de bak niet meteen een of twee vistessen naar beneden schiet (dat ook met het nodig diesellawaai gepaard gaat), maar gewoon dan op het koppel reageert...

als je je voet op de rem zou houden, en gas zou geven ( bvbeeld voor harder te lanceren aan de start) , jah, dan is er meer wrijving , word de olie heter en heb je sneller kans op een revisie.
                maar op 600 tot 800 RPM niet echt.

Comment

nou zet ik mijn autobak ondertussen in 'n' voor het rood, omwille van een ietske minder verbruik

wat is jouw mening het schadelijkts : het telkens terug in 'd' zetten of hem laten staan ?

Comment

Er is al zo'n topic waar alles uitgelegd staat btw:
                    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

ja en ik heb die vraag toen ook vast gesteld, maar ik wil zoveel mogelijk meningen en antwoorden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        nou zet ik mijn autobak ondertussen in 'n' voor het rood, omwille van een ietske minder verbruik

wat is jouw mening het schadelijkts : het telkens terug in 'd' zetten of hem laten staan ?
                        Ik zet 'm soms in P zodat ik niet moet remmen. Geen idee of dat extra slijtage kan veroorzaken.

Comment

dat doe ik dan weer niet uit ik weet niet wat voor schrik een achterligger een tik zou geven, en dan sta je daar

Comment

Dat is als ik lang moet stilstaan en dat staat er meestal al iemand achter u.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                              als je je voet op de rem zou houden, en gas zou geven ( bvbeeld voor harder te lanceren aan de start) , jah, dan is er meer wrijving , word de olie heter en heb je sneller kans op een revisie.
                              maar op 600 tot 800 RPM niet echt.
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

Klopt wel, zolang de olie niet oververhit is er weinig tot geen slijtage.
                              Verbruik is inderdaad lager in N dan in D met de voet op de rem want in N is er geen versnelling geschakeld en is de tubinekant van de koppelomvormer eignelijk vrij in zijn beweging. Dus de olie in de omvormer gaat minder weerstand ondervinden waardoor de motor minder zal verbruiken.

voor de rest inderdaad het andere toppic van Wuttput is goed (de wouter gebruikt zelfde tekeningetjes al ik blijbkaar, had het nog niet bekeken het toppic )

Comment

Working...
                              X