Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Interessant.

    Wel vierkant tegengesteld aan de huidige hype in Belgie EN op dit forum waar diesels de hemel worden ingeprezen als waren het de autos waar men in het aards paradijs mee rondrijdt terwijl benzinerijders worden gestigmatiseerd.
    Ah ja, waar wordt er hier op dit forum gestigmatiseerd? Ik denk eerder dat je ego hier om de paar maanden eens flink gestreeld moet worden, want meneer heeft een AMG en dat moeten we als 'ware autoliefhebbers' verafgoden?
    Het tegendeel is eerder waar, ipv petrolheads die hier worden gestigmatiseerd haal je te pas en te onpas uit naar de dieselrijders... zelfs al zijn hun individuele keuzes zo, dat ze ontegensprekelijk beter af zijn met een diesel. Kan je daar geen respect voor opbrengen? Dan heb je 't mijne ook niet.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      Ah ja, waar wordt er hier op dit forum gestigmatiseerd? Ik denk eerder dat je ego hier om de paar maanden eens flink gestreeld moet worden, want meneer heeft een AMG en dat moeten we als 'ware autoliefhebbers' verafgoden?
      Het tegendeel is eerder waar, ipv petrolheads die hier worden gestigmatiseerd haal je te pas en te onpas uit naar de dieselrijders... zelfs al zijn hun individuele keuzes zo, dat ze ontegensprekelijk beter af zijn met een diesel. Kan je daar geen respect voor opbrengen? Dan heb je 't mijne ook niet.
      Niemand hoeft mijn ego om de paar maand te strelen. De zure opmerkingen die ik dagelijks van sommigen krijg, doen dan al genoeg.

      En je zegt het juist: "Respect", of eerder een schrijnend gebrek eraan is hier schrijnend.

      Als er mij twee dingen opvalt hier, dan is het het gebrek aan respect van de vele diesel en lease-dieselrijders, voor mensen die 1. hun auto zelf betalen en 2. nog gewoon iets durven kiezen dat geen diesel is en, oh schande, geen Audi of BMW.

      En ik geef gerust toe dat ik meer dan regelmatig eens goed tegen de TDi/d aanbidders hier mijn serieus-gezouten mening zeg. Iemand moet hen tegenwind durven geven zodat dingen eens in perspectief worden gezet en iemand moet een bepaalde onzin aan de kaak durven stellen. 'k Zal over verbruikscijfers maar niet beginnen...

      Ik val in herhaling als ik zeg dat ik niets heb tegen dieselwagens of dieselmotoren an sich, wel integendeel, wel tegen het toedichten van kwaliteiten die dergelijke wagens niet hebben... en dan zeker tegen de manier hoe bepaalde eigenaars ervan hun speelgoed uit hun park beginnen te gooien als je niet akkoord gaat dat ze God's eigen wagen hebben gekocht. Degene die met een 'mindere' wagen rijdt dan een Audi of BMW TDi en kritiek durft te uiten, wordt dan direct als 'jaloers' afgeschilderd terwijl elkeen met een zwaardere wagen uiteraard een dikke nek moet hebben als hij niet meehuilt.

      End of rant.

      Ik heb ondertussen nog steeds niet gelezen hoeveel dat grapje moet kosten als die filters kapot zijn. En het ware interessant eens te weten welk percentage rijders na bvb 120000km andere filters moet steken.
      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

      Comment


      • #63
        voor de zafira kost zo een filter 1400 euro zonder werkuren

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
          Vriend van mij heeft ook een lease Zafira 1.7, ook al heel veel miserie gehad op dat gebied. Daar hebben ze uiteindelijk een nieuwe roetfilter opgestoken na vanalles anders te vervangen. Nu is het ok.

          goed om weten dat ik niet de enige ben.
          en hoeveel km rijd hij per dag?

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
            voor de zafira kost zo een filter 1400 euro zonder werkuren
            Dat is toch afzetterij? Als optie kost een filter doorgaans een 5 a 600 euro? En dan zou vervanging enkel het filter zelf al geteld worden aan het dubbele?

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
              voor de zafira kost zo een filter 1400 euro zonder werkuren
              Misericorde !! Da's ook een goedkope grap !

              En moet ge dat zelf helemaal bekostigen, of komt de garantie tussen?

              De katalysator op mijn vroegere E230 kwam ooit los in de behuizing na 5 jaar en 120000km. Mercedes heeft dat helemaal betaald aangezien ze dit 'niet normaal' vonden.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                En ik geef gerust toe dat ik meer dan regelmatig eens goed tegen de TDi/d aanbidders hier mijn serieus-gezouten mening zeg. Iemand moet hen tegenwind durven geven zodat dingen eens in perspectief worden gezet en iemand moet een bepaalde onzin aan de kaak durven stellen. 'k Zal over verbruikscijfers maar niet beginnen...
                Als ik één misverstandje uit de wereld mag verhelpen, denk niet dat hier zoveel 'aanbidders' van het genre diesel zitten. Neemt niet weg dat je soms voor een beperktere keuze staat, door budgettaire beperkingen of doordat de fabrikant geen beter alternatief heeft. Je moet dan kiezen binnen de opgelegde grenzen en 'k heb al meermaals moeten vaststellen dat ondanks de typische kwaaltjes van de dieselmotor, het simpelweg een betere keuze KAN zijn. Meer koppel onderin, minder verbruik, soms zelfs betere prestaties. Als je die kwaliteiten ernaast legt, helpt zelfs een flink stel oogkleppen niet meer om de diesel te negeren. 't Is gelukkig aan het veranderen, maar tot enkele jaren geleden werden benzinemotoren bij de middenklassers toch ietwat verwaarloosd. Eindelijk schroeven ze weer turbo's op die benzinemotoren, worden ze én zuiniger én krachtiger... het beste van beide werelden.

                Dat de topicopener wellicht de verkeerde auto gekocht, klopt. Hij moet daarvoor alleen niet aan de schandpaal genageld worden vind ik.... de brave mens heeft gewoon gehandeld naar wat hem het beste leek. Onze overheid en de constructeurs, sturen hem immers die richting uit.

                Hoeveel er van die filters sneuvelen, daar heb ik geen idee van. Ik heb desondanks de indruk dat het meevalt, zo te lezen op fora her en der. M'n broer heeft de zijne bij 120.000 laten nakijken, en de filter was nog in zeer goede conditie. Enkel EGR-kleppen zie ik veel vaker sneuvelen dan partikelfilters. Dat laatste zal wel richting 2000 euro gaan schat ik.

                Vriend van me heeft zo'n problematisch geval, Alfa 159 2.4JTDm 200pk. Deze staat erom gekend, want hier is de constructeur iets te kort door de bocht te gaan, en te snel lapmiddelen moeten toepassen. Problemen met turbo/egr en/of roetfilter zijn hem dus niet vreemd. Hierdoor is 'ie het ineens afgeleerd, z'n volgende zal een benzine auto worden, waarschijnlijk die nieuwe 535i.
                Hey, als ik kon kiezen, ook direct een V6T ipv mijn V6TDI hoor (de keuze was echter gewoonweg onmogelijk, wegens niet beschikbaar).

                Comment


                • #68
                  2000 Euro voor EGR kleppen. Nog plezanter. Da's verdorie straks 10% van de aankoopprijs van de wagen !
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #69
                    @ zweed:

                    Ik vind de bakken die je hebt de max en denk dat veel auto liefhebbers wel met je zouden willen wisselen. Alleen hier in België is dit zogoed als niet te betalen, alleen al de jaarlijkse tax voor een 6 liter...
                    Ook houden veel mensen ervan om in lage, rustige toeren te rijden en niet altijd hun auto tot in de begrenzer te trekken.

                    Zou jij een voorbeeld kunnen geven waarbij een toffe benzine voordeliger of ongeveer gelijk van prijs is in vergelijking met de diesel variant rekeninghoudend met:
                    +/- 30 000 km/jaar
                    plaats voor 5 personen
                    +/- 2 liter longinhoud
                    looptijd van 5 jaar
                    nieuwe wagen of jonge tweedehands

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
                      Ook houden veel mensen ervan om in lage, rustige toeren te rijden en niet altijd hun auto tot in de begrenzer te trekken.
                      Ja, want een 63AMG heeft geen koppel in lage toeren

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                        Ja, want een 63AMG heeft geen koppel in lage toeren
                        dat was eerder bedoeld op de 1.4 naftjes ;-) Ik veronderstel dat zo'n AMG wel op elk moment zot veel power heeft maar ik heb nog nooit het genoegen gehad om met 1 (mee) te rijden

                        Comment


                        • #72
                          ik vind die S63 amg van zweed nochtans ook maar een janettenbak. past eerder een diesel in
                          maar zijn ander speelgoed is

                          Comment


                          • #73
                            mijn auto is nog in garantie tot augustus.
                            Laat ze dus maar alles ineens vervangen. Dan is het allemaal weer nieuw.
                            Dat van die alfa van 200 pk heb ik ook al gelezen dat dit een probleemmotor is.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
                              @ zweed:

                              Ik vind de bakken die je hebt de max en denk dat veel auto liefhebbers wel met je zouden willen wisselen. Alleen hier in België is dit zogoed als niet te betalen, alleen al de jaarlijkse tax voor een 6 liter...
                              Ook houden veel mensen ervan om in lage, rustige toeren te rijden en niet altijd hun auto tot in de begrenzer te trekken.

                              Zou jij een voorbeeld kunnen geven waarbij een toffe benzine voordeliger of ongeveer gelijk van prijs is in vergelijking met de diesel variant rekeninghoudend met:
                              +/- 30 000 km/jaar
                              plaats voor 5 personen
                              +/- 2 liter longinhoud
                              looptijd van 5 jaar
                              nieuwe wagen of jonge tweedehands
                              Audi A4 1.8TFSI met 118kw met aanschafprijs van 29.100 euro

                              Ten op zichte van:

                              Audi A4 2.0TDI 120kw met aanschafprijs van 32.700 euro

                              Als ze allebei hun normverbruik zouden halen en de diesel kost 1,10 en de benzine 1,50 .. dan zit je bij 30.000km per jaar aan een meerkost voor de benzine van (3195 euro voor benzine - 1683 euro voor diesel) 1512 euro

                              Het verschil in aankoopprijs is echter al 3600 euro..
                              Je bent ook minder taksen kwijt (want minder fiscale pk's)

                              Geen gezever met een roetfilter.. moderne turbomotor dus alle voordelen van diesel zonder de nadelen ervan..
                              En minder onderhoudskosten (want geen twee keer zo dure vol synthetische olie nodig) en minder gewicht (bijna 80 kilo) en betere prestaties op de koop toe!

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                hmmm, ik rijd toch ook dikwijls op cruise control 70km/h in 6de. Zolang de snelheid stabiel moet blijven draait de motor mooi soepel... zelfs aan 1250 rpm
                                Oorspronkelijk geplaatst door bjorn devilder Bekijk Berichten
                                bestel dan al maar een nieuwe EGR klep...
                                Waarom zorgt dit voor problemen met de EGR klep?

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door enter sandman Bekijk Berichten
                                  Waarom zorgt dit voor problemen met de EGR klep?
                                  Als je niet minimaal één keer per tankbeurt doortrekt tot de begrenzer.. dan krijg je onherroepelijk last van roetophoping in de EGR klep welke resulteert in een vastzittende EGR klep die dan vervangen zal moeten worden.

                                  Waarom helpt het doortrekken in toeren? Boven een bepaald toerengebied wordt de EGR klep niet meer opengezet én neemt de temperatuur serieus toe waardoor het opgehoopte roet de kans krijgt te verbranden.

                                  Been there done that, mijn EGR klep moesten ze vervangen en dat gebeurt me niet meer (alhoewel het reeds in garantieperiode was waardoor de rekening niet voor mij was)

                                  Comment


                                  • #77
                                    Uw EGR gaat pas open bij volgas dacht ik...
                                    Als je daar mee ligt te taffelen aan 1250rpm, dan is dat ding zich compleet vol aan't slibben.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                      Uw EGR gaat pas open bij volgas dacht ik...
                                      Als je daar mee ligt te taffelen aan 1250rpm, dan is dat ding zich compleet vol aan't slibben.
                                      Dat is niet genoeg, volgas aan 2000 toeren levert niet dezelfde temperatuur op als 4000 toeren.

                                      Als ik me niet vergis gaat het er overigens om dat hij boven een bepaald toerental juist toe blijft.. en dat in combinatie met de hoge verbrandingstemperatuur levert een verbranding van opgehoopt roet op.
                                      Tot zover de uitleg die ik kreeg van de mechanieker...

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                        Uw EGR gaat pas open bij volgas dacht ik...
                                        Als je daar mee ligt te taffelen aan 1250rpm, dan is dat ding zich compleet vol aan't slibben.
                                        Met alle respect, maar ik ken Flappy een beetje en de momenten dat hem in 6de tegen 1250rpm rondtuft volgen meestal op momenten dat hem alle ezels onder de kap aangesproken heeft. Tis nie dat die jongen gelijk ne bompa rijdt en alleen laag in de toeren blijft.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Anders zou je natuurlijk niet chippen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X