Roetfilter verplicht vanaf 01-2011
Vanaf 01-2011 wordt in Europa de roetfilter algemeen verplicht op alle nieuwe dieselmotoren
Als de Belg zijn koopgedrag niet aanpast zal +/- 60% problemen krijgen mijn zijn roetfilter. Ondertussen maken de garages ook extra winst via de verkoopprijs en via het onderhoud en vooral de herstellingen.
Turbo’s, injectiepomp, brandstofpomp, egr-klep, wervelkleppen, roetfilters, koppeling met drukkingsgroep, startmotoren, dynamo’s, kosten veel meer dan bij een vergelijkbare benzine motor (en niet te vergeten vlugger vervanging van banden)
De officiële verbruikcijfers bevoordelen bovendien, diesels, SUV’s en monovolumes. Deze cijfers worden namelijk bepaald op een rollenbank, bijgevolg wordt er geen rekening gehouden met het meergewicht van een diesel +/- 10% , nog met het extra gewicht en luchtweerstand van SUV of monovolume.
Mensen, vergelijken hun oude benzine auto met een “moderne” diesel. Sommige automerken verkopen in België bovendien niet al hun benzine modellen (om extra winst te maken)
Verkopers laten uitschijnen dat een diesel met een koppel van 320 Nm, t.o.v een benzine met 160 Nm, 2x beter optrekt. “Jan modaal” weet echter niet dat de totale versnellingsbak verhouding +/-45% groter is en het gewicht is +/- 10% meer. Bovendien is dit koppel slecht over +/- 1000 t/min beschikbaar. Bij een moderne benzinemotor (VVT en zonder turbo) is deze trekkracht over 4500 t/min beschikbaar
Ook is de stijging van het verbruik bij airco en een moderne automatische versnellingbak en CVT (zelf met 5, 6 of 7 versnellingen) hoger bij een diesel dan bij een benzine. (ongeveer + 0.5lt en +1.25 lt voor diesel t.o.v. 0.25lt en +0.5lt bij een benzine) (gerobotiseerde versnellingsbak uiteraard niet)
De regering dacht vroeger, het co2 probleem op te lossen door diesel te promoten.
Tegen 01-2016 moet de accijns van diesel gelijk zijn aan benzine. Diesel wordt tegen dan dus duurder dan benzine. In de meeste andere landen wachtte men niet zolang… tot Europa dit verplicht
In België kijkt men nu eenmaal niet verder dan de kerktoren. Als men 20.000 km/jaar rijd denkt 50% dat ze rijk worden, omdat ze met een diesel rijden…
Vanaf 01-2011 wordt in Europa de roetfilter algemeen verplicht op alle nieuwe dieselmotoren
Als de Belg zijn koopgedrag niet aanpast zal +/- 60% problemen krijgen mijn zijn roetfilter. Ondertussen maken de garages ook extra winst via de verkoopprijs en via het onderhoud en vooral de herstellingen.
Turbo’s, injectiepomp, brandstofpomp, egr-klep, wervelkleppen, roetfilters, koppeling met drukkingsgroep, startmotoren, dynamo’s, kosten veel meer dan bij een vergelijkbare benzine motor (en niet te vergeten vlugger vervanging van banden)
De officiële verbruikcijfers bevoordelen bovendien, diesels, SUV’s en monovolumes. Deze cijfers worden namelijk bepaald op een rollenbank, bijgevolg wordt er geen rekening gehouden met het meergewicht van een diesel +/- 10% , nog met het extra gewicht en luchtweerstand van SUV of monovolume.
Mensen, vergelijken hun oude benzine auto met een “moderne” diesel. Sommige automerken verkopen in België bovendien niet al hun benzine modellen (om extra winst te maken)
Verkopers laten uitschijnen dat een diesel met een koppel van 320 Nm, t.o.v een benzine met 160 Nm, 2x beter optrekt. “Jan modaal” weet echter niet dat de totale versnellingsbak verhouding +/-45% groter is en het gewicht is +/- 10% meer. Bovendien is dit koppel slecht over +/- 1000 t/min beschikbaar. Bij een moderne benzinemotor (VVT en zonder turbo) is deze trekkracht over 4500 t/min beschikbaar
Ook is de stijging van het verbruik bij airco en een moderne automatische versnellingbak en CVT (zelf met 5, 6 of 7 versnellingen) hoger bij een diesel dan bij een benzine. (ongeveer + 0.5lt en +1.25 lt voor diesel t.o.v. 0.25lt en +0.5lt bij een benzine) (gerobotiseerde versnellingsbak uiteraard niet)
De regering dacht vroeger, het co2 probleem op te lossen door diesel te promoten.
Tegen 01-2016 moet de accijns van diesel gelijk zijn aan benzine. Diesel wordt tegen dan dus duurder dan benzine. In de meeste andere landen wachtte men niet zolang… tot Europa dit verplicht
In België kijkt men nu eenmaal niet verder dan de kerktoren. Als men 20.000 km/jaar rijd denkt 50% dat ze rijk worden, omdat ze met een diesel rijden…

Comment